Jawa 50 - Úprava motoru
Jak to vše začalo
Když mi bylo 13 let, koupil jsem si pionýra od kamaráda za 800kč. V té době měli mí kolegové různé motocykly, se kterými jsme plánovali vyjížďky. S těmi, kteří měli pionýry jsem si dával závody. Vždy jsem chtěl mít nejsilnějšího fichtla a snil jsem o zvýšení výkonu motoru.
Moje první pokusy o úpravu motoru pionýra byly nepatrné. Jelikož jsem tomu nerozuměl, tak se mi i stalo že místo toho aby výkon motoru šel nahoru, tak se snižoval. Z tohoto důvodu jsem se na to vykašlal a začal jsem jezdit na větší kubatůře.
Odstupem času, když jsem začal chodit na Vysokou školu, jsem nasbíral různé vědomosti o funkci a principu 2T motorů. A tak začaly moje první skutečné úpravy motoru, hlavně válce.
Úprava prvního válce
K tomu abych mohl upravovat válce jsem si musel udělat přípravek - trn na vyrážení vložky z válce. Po rozlisování jsem upravil - přečasoval sací a výfukový kanál, změnil jejich tvar a rozměry. Přepouštěcí kanály jsem nechal v původním stavu, pouze jsem je zarovnal a srazil hrany. Po zpětném nalisování vložky do válce jsem slícoval všechny kanály s vložkou.
Litinová vložka válce
1.Test válce
Po nastartování motoru šlo hned poznat že motor dosahuje vyšších otáček. Po nějaké době jsem zkoušel maximálku z dlouhého kopce: 78-80 km/h při převodu 13/55. Jen pro zajímavost sériový pionýr jede 65-67km/h. Motor krásně táhne od spoda. Výborný válec pro sériové komponenty pionýra ( karburátor, výfuk). Jediné co se muselo udělat bylo třeba jinak otryskovat karburátor, snížit hladinu plovákové komory a odladit sání.
Videa: Chod upraveného motoru https://www.youtube.com/watch?v=vTamPdEJBEo
Test lehce upraveného válce https://www.youtube.com/watch?v=a7YO1y-Hn0w
Upravený válec pro sériový motor
ÚPRAVA DALŠÍHO VÁLCE
2K RS válec
Tak jsem se rozhodl že udělám nějaký ostřejší dvoukanál v kategorii RS bez pomocných přefuků. Výfukový kanál jsem přečasoval na 162° a sací kanál na 130°. Vyrobil jsem nové výfukové koleno o vnitřním průměru 29mm a jako základ výfuku jsem použil hikone, který jsem následně upravil. Odřízl jsem koleno které je zapuštěno dovnitř a na konec vyrobil výletovku o průměru 16mm.
Pohled na výfukový kanál
Zkouška motoru
Celou zimu jsem strávil v garáži upravováním motoru, svařováním částí výfuku a tak jsem si myslel že motor pojede bezvadně. Bohužel nastalo velké zklamání. Po projíždcě do zkoušeného kopce by mě předjela i sériovka. Navíc motor se po projížďce začal přidírat. Nevěděl jsem co s tím. Koleno od výfuku celé zmodralo. Jediné co mě napadlo, bylo zkusit originální výfuk i s originálním kolenem. S touto kombinaci pionýr obžil a jel celkem obstojně. Já jsem s tím ale nebyl spokojen a přemýšlel jsem co dál. To jsem ještě nevěděl, kolik mě čeká ladění a zkoušení.
Pohled na rezonanční výfuk
Po nějaké době se mi to konečně podařilo naladit. Asi nejdůležitějším co jsem udělal bylo vyměnění sériového filtru za otevřený, upravení difuzoru karburátoru + přetryskování karburátoru. Motor konečně jel a nepřidíral se, ale nebylo to ještě úplně ono, tak jsem si pohrál s rozměry výfuku. Po pár pokusech jsem poznal která varianta je nejlepší a tu jsem zvolil.
Tento motor jede výborně. Točí cca 9000ot/min. Po zpřevodování na maximální rychlost 65km/h zvedá na jedničku na zadní.
VÝVOJ 3K VÁLCE
V současné době pracuji na 3K válci. Postupně zde budu psát, jak vývoj probíhá.
Dlouho jsem přemýšlel jaké časování motoru zvolit. Nakonec po konzultaci s Pavlem Pejčochem jsem se rozhodl.
Konečně jsem pokročil, už jsem obrobil vložku válce. Teď musím slícovat kanály válce s vložkou a můžu to poslat na výbrus.
Vložka před úpravou
Vložka po úpravě (3K)
Válec jsem obráběl pomocí ručních fréz. Pro obrábění malých částí jsem použil jehlové pilníky. Byla to drbačka, ale už je to hotové.
Válec při obrábění
Pro upravený válec použiju jednokroužkový píst, díky kterému se sníží tření a motor může dosahovat vyšších otáček. Následně v pístu pod drážkou na pístní kroužek vyrobím otvor pro plnění třetího přepouštěcího kanálu. Nevýhodou je, že tento otvor oslabuje píst. Nicméně má to i své výhody - dochází k ochlazování pístu čerstvou směsí.
Upravený píst pro 3K válec
Jako další věc jsem řešil hlavu motoru. Přemýšlel jsem, zda použít sériovou, či se poohlédnout po nějaké jiné. Nakonec jsem zvolil Stejskyho hvězdicovou hlavu. Výhodou je že má symetrický spalovací prostor a větší plochu žeber pro odvod tepla. Díky tomu jsem si mohl dovolit zvýšit kompresní poměr, aniž by docházelo k přehřívání motoru.
Sériová (vlevo) a nová hvězdicová hlava
Pak přišla na řadu otázka - Čím to budu krmit? Měl jsem více variant a nakonec jsem zvolil karburátor DellOrto 21 s molitanovým filtrem od Stage 6. Karburátor, filtr i trysky jsem koupil ze http://scooter-tuning.cz/. Parádní obchod. Pro karburátor jsem ještě vyrobil nové sací kolínko požadovaného průměru a délky.
Sériový (vlevo) a nový karburátor
Pro upravený válec bude třeba vyrobit novou výfukovou soustavu. Předběžně jsem navrhl rozměry a bude se zkoušet, jak se motor chová a podle toho se bude měnit délka, kuželovitost a objem. Jinak výfuková soustava má obrovský vliv na výsledný výkon motoru - u novodobých dvoudobých motorů až kolem 65%.
Předběžně navržený výfuk
Tak konečně je vše hotovo, teď to jenom poskládat. Jsem zvědav jak to pojede. Ještě mě čeká hodně ladění a zkoušení, ale to nějak půjde. Hlavně na výfuk dát tlumič, abych neprudil sousedy :-D
A jde se skládat
Motor je složen a jde se na věc. Hned po prvních jízdách jsem poznal, že je třeba přetryskovat karburátor. Potom jsem zkoušel měnit rozměry výfuku. Po nějaké době jsem to naladil. Motor točí kolem 11 000 ot/min, je zpřevodován na maximální ryhlost +73km/h. Jede jako z praku. Jen by už to chtělo rychlou převodovku - originální převodovka má moc velkou vzdálenost mezi jednotlivými rychlostmi. Válec předčil moje očekávání - když na tom člověk jede, tak zapomene, že je to vlastně fichl ....
Videa: Chod 3K motoru: https://www.youtube.com/watch?v=oCuNHA4O5mw
Test 3K válce: https://www.youtube.com/watch?v=LcntjNpg5qY
VÝVOJ 4K VÁLCE
Válec už je vyroben a otestován. Jede pekelně. Lidi jenom koukaj, co to jede za vosu :-D :-D. Časem zde hodím víc info a taky nějaké fotky, ale momentálně se věnuji 70ccm válci.
Video z testu 4K válce: https://www.youtube.com/watch?v=x5DAg3UqY4s
VÝVOJ 70ccm VÁLCE (2K, 3K)
O zvýšení objemu Pionýra na 70ccm jsem přemýšlel už dlouhou dobu, ale vždy mi do toho něco vlezlo nebo se začal dělat jiný válec. A tak až po dlouhé době jsem se k tomu konečně dostal. Uvažoval jsem, zda udělat nějaký klidný válec s pořádným krouťákem odspodu nebo válec který točí přes 10 000 a trhá asfalt :-D . Moc dlouho jsem nepřemýšlel a řekl jsem si, že vyrobím oba dva. Pro běžné ježdění budě vyroben dvoukanál s dvoukroužkovým pístem a ostrý válec bude vyroben jako 3 kanál s jednokroužkovým pístem. Pro oba válce bylo nutné zvolit vhodné časování, tak aby vše fungovalo jak má.
Aby mohl být zvětšen objem motoru, musí se vyrobit nová vložka a původní rozměr vnitřku válce se zvětší. Všechno už je promyšleno, teď to hodit na papír a poslat do mechanické dílny, kde to obrobí.
Pohled na vymodelovanou vložku v programu Autodesk Inventor
Video - Příprava výroby 70ccm válce: https://www.youtube.com/watch?v=Uv0o2iF_MqA
Komentáře
Přehled komentářů
Dobrý den ,chtěl bych se zeptat ,jestli je možnost od vás získat technicky výkres na 2k válec pro seriovku.Děkuji
E-mail :michalmatoulek@icloud.com
2k válec pro sériovku
(Alex, 15. 1. 2023 20:18)
Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, či je možné od vás získať plán na úpravu 2k valca pre sériovku. Ďakujem
Email: alexjantos2007@gmail.com
Vopred ďakujem
2k rs valec
(Jindra, 25. 9. 2022 21:34)
Zdravím šlo by zaslat plánek na tu první úpravu nebo tu 2k rs díly za odpověď
jindrisekprasivka@seznam.cz
2K válec
(Václav, 6. 8. 2022 22:15)
Dobrý den, máte můj obdiv, tak tedy klobouk dolů. Takovej lidí je opravdu málo. Chtěl bych si upravit válec na svém Pionýru, ale nedaří se mi sehnat tech. výkres pro ostřejší 2K. Šlo by od vás nějakým způsobem získat tech. výkres na takovou úpravu? Díky za odpověď Secký
e-mail: vaclavsecky@seznam.cz
3k
(Antonín, 28. 6. 2022 22:31)
Zdravím mám upravený válec na 3k. A chtěl bych upravit i píst jesli můžu poprosit o nějaký výkres na úpravu pístu na 3k válec.
Email:tonikbenedik123@@seznam.cz
Děkuju.
2k valec
(Michal matias, 26. 3. 2022 21:17)
Zdravím chcel by som spraviť tu 2k RS upravu válca,dalo by sa nejako dohodnúť na výkrese ak hej tak pošlite mi na mail
michalmatias456@gmail.com
Ďakujem.
3k valec
(Jakub, 20. 2. 2022 20:43)
Ahoj prosím ťa chcel by som si upraviť valec na 3k ale neviem nikde zohnať nejakí návod na 3k valec pokiaľ maš taky návod poslal by si mi ho na gmail
kubojankovski@gmail.com
Plán 3k valec
(Radovan, 26. 1. 2022 21:35)
Ahoj chcel by som si upraviť môjho pioniera mohol by som poprosiť
o plán 3k valca
Email: radko.malo@gmail.com
Plánek
(Aleš Vančura, 4. 12. 2021 21:45)
Ahoj chci trošku experimentovat mohl bych poprosit o nějaké ty plánky těch úprav děkuji mockrát
Email - vancura178@seznam.cz
rada
(filip, 28. 6. 2015 16:42)
Mám origo mustanga v pěkném stavu ale chci silnější motor.
podmínkou je původní výfuk můžu dát jiný karburátor ale vzhled motoru a výfuku chci nechat originál jaké úpravy by jste doporučily ?
Re: Plánek na úpravu válce 2K seriovka Jawa 50
(Jan poisel, 5. 2. 2021 1:08)
Dobrý den,
je možné od vás dostat nějaký plánek na 2K seriovku,
Předem děkuji za odpověď, s pozdravem Jan Poisel
Email: pojzlik@gmail.com
Re: rada
(Admin, 28. 6. 2015 18:02)Ahoj, přesně pro tyhle potřeby dělám válce na sériovky. Je třeba upravit válec a hlavu a pak si pohrát s natryskováním karburátoru. Na povrchu motoru se nic nezmění. Pokud chceš koukni na moji nabídku válců na facebooku nebo mi napiš na email. Sám jezdím lehce upravený válec, který mám v nabídce, na mém pionýru.
Re: rada
(Vít Janošek, 25. 1. 2016 18:35)
Jestli chceš nechat origo vzheld styl, tak to si radši kup novou motorku .. jestli chceš trofu vetší tak třeba Jawa 90 .. :)
Re: rada
(Mory, 15. 11. 2021 18:09)
Ahoj jestli chceš nechat to v originále tak si mikro bruskou zvěč difuzor já jsem si to taky vybrousil a jede to lépe.
Re: rada
(Mory, 15. 11. 2021 18:09)
Ahoj jestli chceš nechat to v originále tak si mikro bruskou zvěč difuzor já jsem si to taky vybrousil a jede to lépe.
2k válec
(Šimon Šmíd, 31. 10. 2021 11:58)
Dobrý den, bylo by prosím možné od vás dostat plánek na ten lehčí 2k válec?
Email smidsimon@seznam.cz
Předem děkuji za odpověď.
Fichtl
(Jarda Matoušek, 25. 3. 2015 21:05)Čau přečetl sem si celej ten text i obrázky jsem si prohlížel a jako klobouk dolů..Jseš DOBREJ!!
Re: Fichtl
(Admin, 26. 3. 2015 7:39)Díky, no kdyby ses chtěl podívat jak mi jezdí ten upravený 3K válec, tak tady je odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=LcntjNpg5qY
Re: Re: Fichtl
(Tomáš, 24. 2. 2021 9:06)
Dobrej chci se zeptat jestli by nebylo možně mi taky poslat ten plánek ale cchtěl bych na 3k
buben.t@seznam.cz
Děkuji tomáš
Plánek na úpravu válce 2K seriovka jawa 50
(Milan Krátký, 6. 12. 2020 13:26)
Dobrý den,
měl bych zájem o plánek na úpravu 2K válec pro sériovku, 2K ostrý, předem děkuji za odpověď, s podravem Milan Krátký Email: kratky.milan@seznam.cz
2k válec pro seriovku
(Michal, 8. 3. 2023 15:31)