Sametový pochod a výstava k výročí 17. listopadu

28. 11. 2014

V listopadu 2014 uběhlo už dlouhých 25 let od tzv. sametové revoluce. My jsme už potřetí vyrazili na pochod k připomenutí si těchto událostí. Tentokrát směr Chlum sv. Máří. Na snídani v 10.00 hodin, což byla zároveň hodina srazu, nám Roman upekl bábovku. Odchod byl trochu poznamenán tím, že někteří účastníci našeho výšlapu neznaje naše zvyky, mysleli, že když se řekne v 10 hodin sraz, tak se v 10 hodin půjde. Ti, kdo se našich akcí zúčastňují častěji vědí, že vždy ještě musíme probrat různá témata, psychicky se připravit, vypít kávu, někdo dokonce pivo a nebo si třeba na klopy nastříhat trikolory. Přesto jsme cca v 10:07 započali naši cestu.

V Dasnicích jsme přibrzdili u hospody a Petr s Ivou nám nabídli utopence, naložené předchozí den večer. Byly výborné a rozleželé. Petr po občerstvení dokrájel do sklenice další buřty, aby se stihly uležet cestou na Chlum.

Náčelník (trochu proti vůli pěšího vedoucího) rozhodl, že půjdeme lesem. Mnozí z nás, ač se v Šabině a přilehlém okolí vyskytujeme již dlouhou dobu, tuto cestu vůbec neznali.

Zastavili jsme se na další občerstvení, tentokrát pouze pramenitou vodou, těsně před cílem cesty, u kapličky v lese.

I když Roman tvrdil, že voda z pramene podporuje sex. svěžest, nikdo se k pití příliš nehnal.

Poté jsme zdolali mírné stoupání a ocitli se téměř na náměstí Chlumu sv. Máří, prošli kolem kostela do místní restaurace, kde jsme již byli očekáváni a hřála se pro nás výborná dršťková polévka.

Hospůdka připomínala horskou chatu a nám bylo teplo a dobře. Pan vrchní byl chvíli zmaten tím, že oslovujeme Romana "náčelníku" a ptal se, zda-li jsme skauti, či je Roman náčelníkem apačů. Po zahřátí a vyslechnutí názoru na politickou situaci v naší obci (bylo to nějaký divný a teď to bude ještě horší) jsme se odebrali v dobré náladě k cestě zpět.

U kostela jsme poslechli ceduli s nápisem "Zvoňte" a když nikdo několik minut nepřicházel, zkusili vzít za kliku. Bylo otevřeno. Po prohlídce a vytvoření hromadného fota jsme se pustili z kopce dolů.

U cyklostezky jsme udělali další svačinu, abychom vysílením nepadli. Znovu byly podávány utopence, které se kupodivu opravdu již opět rozležely, dále chléb se sádlem a cibulí a špek. S sebou jsme samozřejmě měli i potřebné kuchyňské vybavení, včetně prkýnka. Součástí svačiny byly i nápoje různých barev a chutí.

V Dasnicích někteří z nás zatoužili po kávě. Uvítali jsme tedy otevřený místní hostinec. Náčelník byl  několik desítek vteřin nadšen i obsluhou, kterou uvnitř zastihl.  Poté, jsme zjistitli, že jdeme zřejmě nevhod, což jsme usoudili z výrazu a projeveného zájmu obsluhující slečny, vycouvali jsme všichni ven a raději pokračovali v cestě dál. Jednalo se ovšem o historický okamžik, neboť byla ustanovena nová jednotka "protivnosti", a to 1 Franěk. Slečna získala hned 4 Fraňky, což je poměrně vysoká hodnota. Cestu zpět jsme si ztížili výstupem na Perglas a poté již dorazili do Šabiny.

Večer jsme pak zahájili výstavu k výročí 17. listopadu nazvanou "Od Gottwalda po Husáka". Kurátor výstavy Jirka T. a také předseda našeho spolku Roman F. pronesli krátké projevy  a pak už jsme se si se sklenkami sektu mohli prohlédnout panely připomínající dobu minulou se všemi jejími zločiny a paradoxy.

Na oslavu toho, že se můžeme svobodně pohybovat, chovat a vyjadřovat jsme večer zakončili ohňostrojem.