Jdi na obsah Jdi na menu
 

Záznam z četby

Záznam o přečtené knize

Záznamy v knize zpracuj podle uvedených rad. Zde máš několik tipů, jak zajímavěji můžeš o knize vyprávět. Ráda si přečtu tvoje názory a postřehy, pokud bych chtěla číst názory nějakého středoškoláka nebo kritika z internetu, vyhledám si je sama. Mne zajímá jen tvůj názor. Rady jsou zpracovány pro přehlednost do několika částí, jsou formou otázek, na které můžeš volně odpovědět, u některých otázek jsou uvedeny příklady pro inspiraci, nebo další otázky, které je blíže vysvětlují.

Otázky nejsou všechny POVINNÉ, jsou to pouze návodné otázky!!!!

Záznamy můžeš vést na samostatné listy, které si vložíš do portfolia.

Přeji ti šťastnou ruku při výběru knih. Třeba zjistíš, že četba může být i zábavná.

 

Poznamenej si:

1. Základní údaje o knize

  • název díla, autora, ilustrátora, popř. překladatele
  • kdy byla kniha napsaná a co bylo pro tuto dobu typické
  • počet stran knihy
  • odkud knihu mám
  • jak dlouho jsi knihu četl/a

2. Obsah knihy

Čas

  • Ve které době se děj knihy odehrává? (v současnosti, v minulosti, v budoucnosti…)
  • Kolik času uplyne v průběhu celého děje? (několik hodin, den, týden, měsíc, rok, více let, několik století, celý lidský život…)

Prostředí

  • Kde se děj odehrává? (ve městě, na venkově, na ostrově, na jiné planetě, na hradě…)
  • Souvisí prostředí s dějem knihy? Je pro něj a pro postavy knihy důležité, nebo by se děj mohl odehrávat i jinde? Ovlivňuje prostředí hlavního hrdinu a ostatní postavy knihy?
  • Má prostředí, ve kterém žiješ, něco společného s prostředím knihy?

 

Postavy v knize

Hlavní postava (hlavní hrdina) knihy (charakteristika)

  • Kdo byl v knize hlavní postavou? Jak bys ho/ji popsal? (jak vypadal/a? Jaké měl/a vlastnosti (kladné, záporné)?
  • Co se ti na ní/něm líbilo/nelíbilo a proč? Měl/a jsi k hlavní postavě při čtení knihy pořád stejný vztah, nebo se tvůj vztah k němu/ní měnil v průběhu knihy?
  • Myslíš, že bys řešil/a problémy hlavního hrdiny stejně?
  • Máš s hlavní postavou něco společného? Chtěl/a bys být jako on/ona? Proč ano, proč ne?
  • Chtěl/a bys mít jeho/ji jako svého kamaráda/kamarádku a proč?

Další postavy knihy (charakteristika)

  • Jaké jsou v knize další postavy? (jak vypadají, jaké mají vlastnosti?)
  • Jaký mají vztah k hlavní postavě knihy? Pomáhají jí, nebo spíš kladou překážky? Co se ti na nich líbilo/nelíbilo a proč?

Děj knihy a hlavní myšlenky

  • Jaké jsou hlavní události, problémy nebo konflikty v ději knihy? Co k nim vedlo?
  • Jak postavy knihy řeší nebo vyřešily tyto problémy a konflikty? Bylo by tvé řešení stejné?
  • Jak příběh skončil? (podle očekávání, tak, jak to plynulo z děje knihy, překvapivě, kniha má otevřený konec…)
  • Která událost způsobila v ději zásadní obrat a proč?
  • Co myslíš, že je hlavním tématem /hlavní myšlenkou knihy, podle čeho tak soudíš?
  • Pokud je kniha rozdělena na jednotlivé povídky či pohádky, přemýšlej, co mají společného. Potom můžeš zapsat obsah jen těch, které tě zaujaly nejvíce, nebo ke každé zmínit 2 – 3 věty.

3. Ty a tato kniha

  • Proč sis vybral tuto knihu?
  • Líbila se ti kniha? Proč ano, proč ne?
  • Jak na tebe kniha působila? Jaké pocity v tobě vyvolávala? Působila na tebe kniha stejně v každé její části, nebo se tvé pocity měnily? Líbil se ti styl autora? Četla se ti kniha dobře nebo špatně? Bavila tě kniha a proč?
  • Která část knihy byla nejlepší a proč?
  • Co si myslíš, že chtěl autor/ka svou knihou říct? Na co chtěl/a upozornit?
  • Byla kniha zfilmovaná? Pokud jsi viděl/a film, v čem se obě podoby shodují a co bylo jiné?
  • Chtěl/a bys být jednou z dalších postav v knize a proč? Co nového tě tato kniha naučila? Co nového ses dozvěděl/a?
  • Četl/a jsi nebo chceš si přečíst další knihy od tohoto autora?
  • Doporučil/a bys tuto knihu svým spolužákům? Jestliže ano, proč?

4. Další tipy

  • Čti velmi pozorně. Můžeš si dělat poznámky o jednotlivých kapitolách na papír.
  • Vyhledej si nějaké informace o knize, zajímavosti (např. kdy byla kniha napsaná, co o ní řekl autor, jak působila na čtenáře, kdo ji ilustroval, zda byla zfilmována, co ovlivnilo autora k napsání knihy…). Nezapomeň uvést zdroj, z kterého jsi čerpal/a.
  • Pokud rád/a kreslíš, můžeš nakreslit obrázek.

Poznámka:

Čtenářský deník hodnotím podle toho, jak duchaplně dokážeš o knize hovořit, zda o ní přemýšlíš. Proto nestačí například napsat, že se mi kniha líbila, protože byla dobrodružná. Důkladně si pročti návodné otázky a při čtení si dělej poznámky, pak se ti zápis bude lépe připravovat.