Legendární závodní vozy - Bugatti typ 35
Podle mnohých nejkrásnější závodní automobil všech dob. Řadovým osmiválcem osazený Typ 35 zkonstruoval sám Ettore Bugatti, zakladatel značky. Vůz debutoval na Velké ceně Francie v Lyonu v srpnu roku 1924.
Bugatti se vyrábělo s motory do objemu 2,3 litru a bylo dostupné pouze pro velmi zámožné sportovní amatéry. Jeho základní cena 1250 liber se v té době rovnala nákladům na pořízení vilky na londýnském předměstí. V profesionálním závodění tvořilo pět kusů této legendy tým Lyon. Post nejúspěšnějšího závoďáku potvrzuje 2000 (!) vítězství v letech 1924 až 1931.
Třicetpětka se účastnila závodů do vrchu i rychlostních Velkých cen. Standartní T35 byl poháněn dvoulitrovým řadovým osmiválcem SOHC s tříventilovou technikou, tedy dva ventily v každém válci pro sání a jeden pro výfuk. Díky této moderní vymoženosti disponoval výkonem 95k. O dva roky později (1926) přišlo z Bugattiho dílen vylepšení v podobě T35B. Motor s obsahem zvýšeným na 2.3 litru dostal navíc kompresor Roots, což výkon posunulo na 140k. Dále byl v nabídce T35T se stejným motorem, ale bez kompresoru.
Firma nabízela mimo to také varianty 37 a 39 s jednoduššími motory kvůli nižší ceně a tím pádem širší dostupnosti amatérským závodníkům. Používali se 1.5 litrové osmiválce s výkonem 60 až 90 koní pro třicetsedmičku a až 120 koní pro 39.
V Čechách závodila na legendě od Bugatti například Eliška Junková, která s ním vybojovala 5.místo v závodě Targa Florio roku 1928. Do naší malé země se dostalo dalších 14 vozů z celkových přibližně 400 vyrobených kusů.
Zajímavost: Ettore Bugatti charakterizoval svůj milovaný typ 35 jako stoprocentní automobil a říkalo se, že jeho láska ke koním se odrazila ve tvaru chladiče vozu. Posléze se ukázalo, že tvar karoserie T35 je podobný aerodynamickému profilu letadla.
Technický popis:
Délka: 3680mm
Šířka: 1320mm
Rozvor: 2400mm
Hmotnost: 750kg
Podvozek: kuželový rám z ocelovým U-profilů
Převodovka: 4stupňová se zpátečním chodem
Brzdy: bubnové na všech kolech
Přední zavěšení: tuhá s půleliptickými pružinami
Zadní zavěšení: tuhá s čtvrteliptickými pružinami směřujícími dopředu
Max rychlost: 200 km/h
Palivo benzin
Radek, JustCars