L.A Noire
Pro úspěch v herním průmyslu se musí vývojářská studia docela razantně specializovat na konkrétní oblasti a žánry působnosti. Zatímco třeba Bioware umí dělat skvělá RPG, tak Rockstar vyniká v otevřených akčních hrách. Řekli bychom z prostředí města, ale to po loňském úspěchu s Red Dead Redemption už také neplatí. Každopádně letos se opět do městského prostředí vrátí, a to konkrétně v období 40. let v titulu L.A. Noire, jež připravují společně se studiem Team Bondi. Na hře pracují
už řadu let, přičemž dlouho se snažili všechnyinformace ututlat pod pokličkou.
Teď si základní náplň osvěžíme jen ve stručnosti a zaměříme se především na nově prozrazené informace a detaily. Od ledna se jich totiž nastřádalo více než dost, Rockstar vypustil do světa zatím dvě dlouhá videa z hraní a na několika herních akcích představil L.A. Noire přímo v akci. Hned v úvodu hry se dostaneme do kůže detektiva Cole Phelpse, který se přidává k místní policii, aby vyšetřoval ty nejbrutálnější skutky, které se udály v Los Angeles ve čtyřicátých a padesátých letech dvacátého století. Žánrově tak půjde o interaktivní detektivní kriminálku, tudíž inspiraci lze sledovat především z dobových filmů.
V první fázi se v kůži Phelpse dostaneme na místní oddělení dopravní policie, kdy budeme sledovat jeho povýšení právě na detektiva. Nebojte, žádné rozdávání pokut za špatné parkování, ale rovnou vyšetřování brutálních vražd, které budou mít co dočinění s násilnými kriminálními skutky. Tvůrci pro inspiraci v případech nechodili daleko, a tak mnohé z nich alespoň obrazně vycházejí ze skutečných trestných činů, které se v té době udály. První fází v každém případu bude briefing přímo na policejní stanici. Měli bychom se tak dozvědět ty úplně základní informace - například, že bylo nalezeno tělo zavražděné ženy, přičemž se průběh a způsob až nápadně podobá jiným událostem z minulosti, a tak je podezření na sériového vraha. To nejdůležitější víte, takže hurá naskočit do policejního auta a ject společně s vaším parťákem na místo činu.
Po příběhové stránce očekáváme od L.A. Noire přeci jen relativně lineární záležitost, protože jinak by to ani nešlo. Po městě jako takovém ale získáme naprostou volnost. Takže řízení na místo činu je prakticky úplně stejné, jako když jsme popojížděli v GTA IV (na druhou stranu půjde cestu také instantně přeskočit). V tomto směru toho asi patrně dost převzali ze svých ostatních titulů. Coby detektiv si budeme moci zastavit a vypůjčit jakékoli auto potkáme na ulicích, ale mělo by to vždycky mít pádný důvod. Když si vypůjčíme auto jen naprosto zbytečně, máme být nějakým způsobem penalizováni, přeci jen se musí odlišit, že jsme policistou a né gangsterem. Ale zpátky k otevřenému případu, do jehož vyšetřování jsme se pustili. Jakmile dorazíme na místo, setkáváme se s lokálním policajtem, který nás ještě upozorní na pár nejdůležitějších věcí, které již zjistili bez vás. Pak následuje ta možná nejdůležitější fáze - hledání a získávání co největšího množství důkazů. První důkaz v podobě mrtvé a zkrvavené dívky, která je navíc úplně nahá, asi jen tak nepřehlédnete.
Pomocí analogové páčky si vybíráte možnosti co konkrétně prozkoumáte, pak stačí stisknout jedno tlačítko a hotovo. Samozřejmě nasbírat musíte co nejvíce možných důkazů a pak vás čeká jejich zkoumání. Celý systém se zdá být dost propracovaný, ale na druhou stranu zase né příliš náročný, aby byla zachována zábavnost při hraní a vyšetřování. Na místě tohoto konkrétního činu tak zjistíte třeba to, že mrtvé ženě byl patrně uříznutý svatební prsten, a to i s prstem. Na torzu těla pak objevíte jasnou zprávu od vraha v podobě jeho podpisu červenou rtěnkou přímo na tělu oběti. Zrovna tento příběh je do velké míry inspirovaný skutečnou událostí, byť finální rozuzlení dopadlo trošku jinak. Ve skutečnosti se totiž tento případ nepovedlo nikdy objasnit a vrah zůstal zapovězen. Jak to dopadne v L.A. Noire vám samozřejmě prozrazovat nebudeme.
Během vyšetřování nás hra bude do určité míry vodit, ale to hlavní zůstane na nás a měli bychom mít i relativně dost volnosti. Objekty umožňující interakci jednoduše poznáte podle jejich světlého zvýraznění a pak by měl průběh vyšetřování do velké miry připomínat takovou moderní adventuru. A dost možná i Heavy Rain, když bychom ho odprostili od inovativního systému ovládání. Musíme hlavně doufat, že se povede tvůrcům přijít s dostatečně různorodými nápady, aby se vyšetřování po nějaké době nezvrhlo ve stereotyp. Mimochodem tvůrci prohlašují, že nám hlavní příběhová linie vystačí bez problémů na nějakých 25 - 30 hodin hraní, na dnešní hry až nezvykle dlouhá porce zábavy.
Objasňování pachatelů hrůzných činů se dělí na několik fází. Už jsme si řekli o úvodím briefingu, navštívení místa činu a hledání důkazů, ale to všechno by bylo k ničemu bez následného hledání podezřelých, jejich vyslýchání a případně i dopadení. V podání L.A. Noire nám naštěstí nehrozí, že bychom se nadobro zasekli. Jednak by nás měla hra přirozenou cestou navádět stále dál, ale když se dostanete do úzkých, vždycky máte po ruce svého policejního parťáka. Právě kolegové vás budou moci pošťouchnout trošku dále, pomoci, poradit... Určitě se tak hraní nestane tak frustrujícím zážitkem, jakým je tato práce ve skutečnosti.
Samostatný odstavec si určitě zaslouží proces vyšetřování. To bude postavené hlavně na reakcích a na důkazech, které jste předtím nasbírali. Podezřelí nebo jen svědci na vás budou vypouštět celou řadu informací a faktů, vy máte vždycky na výběr ze tří možných reakcí. V tu chvíli musíme hlavně sledovat emoce ve tváři osoby, s níž se bavíte. Můžete přijmout co vám říká, vyslovit přímo svůj názor že vám neříká pravdu, případně osobu rovnou nařknout ze lhaní, především máte-li nějaké důkazy svědčící o lživé výpovědi. Ještě jednou musíme zmínit Heavy Rain, protože právě v souvislosti s ním mluvili jeho autoři o vyjadřování emocí ve hrách. To by mělo v L.A. Noire platit dvojnásob a místy to ani nebude o nějakých hráčských skillech, ale o prostých lidských schopnostech. V reálném životě vám mimika obličeje napoví hodně a tady má být zpracována s maximální precizností. Rozhodně budeme muset zapojit i mozkové závity a případy nás trošku potrápí na logické myšlení. Bohužel v této souvislosti musíme zmínit jednu nemilou věci - hra vychází jen v angličtině bez českého překladu. Pro mnohé hráče a potenciální fanoušky se to asi stane nepřekonatelným oříškem, protože si nedovedeme představit hraní bez porozumění textům a rozhovorům.
Občas ale ani slova nestačí. Tím už se dostáváme k další neméně významné části hry - k akci. Přestože to tak dosud nemuselo vypadat, docela často dojde na pěstní potyčky a v pozdějších fázích i na pronásledování padouchů a na střelbu. Tady si prý autoři do velké míry vypůjčili systém soubojů známý z Red Dead Redemption, kde fungoval dle našeho názoru naprosto skvěle a bez problémů. Zběsilé honičky si samozřejmě užijeme napříč ulicemi Los Angeles. Třeba tak, že vy budete řídit a vás parťák se snažit prostřelit pneumatiky podezřelého auta. Hratelnost má v sobě skloubit hned několik diametrálně odlišných prvků a částí, což by mohlo dohromady dát skvělý mix.
Hodně velká očekávání máme od celkové atmosféry a věříme, že se ji podaří navodit alespoň tak, jako v Mafii. Všechny vydané screenshoty a videa jasně dokazují cit pro detail a dobové zpracování. Ostatně tvůrci z Team Bondi strávili několik týdnů v Los Angeles, kdy získávali co nejvíce dobových materiálů a fotografií, které pak dlouhé měsíce převáděli do hry. Na autentické zpracování se kladl opravdu velký důraz, dokreslovat by to měla i dramatická hudba. Doufejme, že nebude chybět ani tradičně našlápnutý soundtrack v podobě rádií v autech. Naprosto revoluční by pak L.A. Noire mělo být co se týká animací a mimiky. Podobně jako GTA IV přišlo s převratným enginem Euphoria simulujícím fyziku a chování lidského těla, tento titul dotáhne téměř k dokonalosti hlavně obličeje postav a jejich mimiku. Důkazem budiž jakékoli video ze hry, schválně si ho jednou pusťte a soustřeďte se právě pouze na sledování obličejů a výrazů. Bude to působit nejen efektně a reálně na pohled, ale najde to využití i přímo v rámci hratelnosti. Jiank řečeno právě pozorné sledování mimiky je nejefektivnější způsob, jak si ověřit, zdali vám vyslýchaná osoba mluví pravdu, nebo něco záměrně skrývá a lže.
Osobně hry od Rockstaru zbožnuji. Všechny díly Grand Theft Auto jsem si dokázal naplno užít, loňské Red Dead Redemption se pro mne stalo jasnou hrou roku 2010. Tudíž mám logicky i velká očekávání od tohoto dalšího pokusu proniknout do trošku nových vod. OceňujI navíc inovátorský přístup, podobně komplexní a propracovaný detektivní thriller jsme ve hrách ještě neměli. Tvůrci si celou řadu prvků převezmou z jiných her, ale to nám ani nevadí, pokud bude nakonec tento akčně-detektivní mix zábavný. A my věříme, že bude. O tom, zdali se i tento ambiciózní titul stane žhavým adeptem na hru roku, nebo naopak prvním velkým zklamáním od Rockstaru, se přesvědčíme koncem května. To hra vychází pro PS3 a Xbox360. S PC verzí se alespoň prozatím vůbec nepočítá. Netroufáme si ani odhadovat, jestli někdy vyjde - zatímco GTA IV se PC verze dočkalo a jen si hráči museli počkat, na Red Dead Redemption pro PC se stále čeká marně a nepadlo o něm oficiálně ani slovo.