Zkratky v tuningu
Zkratky v tuningu
ALS (Anti - Lag System) - je to systém, který zajišťuje minimalizaci "turboefektu" přeplňování motorů. Udržuje potřebný tlak turba při ubrání plynu pro následnou akceleraci.
ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) - povolení prodeje v obchodní síti Německa.
ABG (Allgemeine Bauartgenehmigung) - označení německé na schváleí dané součásti pro použití na konkrétní tpyp vozidla.
ATL (Abgasturbolader) - turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny
4WD (Four - Vheel Drive) - pohon všech 4 kol
CFI (Central Fuel Injection) - centrální vstřikování paliva
CDI (Common Rail Direct Injection) - to je přímé vstřikování Common Rail
CIS (Continuous Injection Systom) - kontinuální vsřikování paliva
CIFI (Cylinder Individul Fuel Injection ) - individuální vstřikování paliva do válců
DFI ( Digital Fuel Injection) - digitální vstřikování paliva
DTM ( Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) - německé istroství supercestovních vozů. Imitace některých prvků, který se používají u těchto vozů ( koncovky výfuku, spoilery, atd...) v tuningu jsou velmi oblíbené.
Dump ventil - odpouštění přebytečného tlaku v sacím potrubí za turbem např. při deceleraci
ECU (Electronic Control Unit) - elektronická řídící jednotka
EEC ( Electronic Engine Control) - elektronické řízení motoru (Ford)
EFI (Electronic Fuel Injection) - elektronické impulsní vstřikování paliva (Ford)
ESC ( Electronic Spark Control) - elektronické řízení zapalování
GDI (Gasoline Direct Injection) - přímé vstřikování benzínu (Mitsubishi)
Intercooler - mezichladič stlačeného vzuchu u turbomotorů
Homologace - osvědčení ificiální které je udělené příslušnými státními institucemi, dovozci nebo výrobce automobilu určité značky a typu, že předmětné vozy odpovídají příslušným mezinárodním a národním předpisům. Musí mít všechny automobily schválené pro provoz na veřejných komunikacích.
KE (Kontinuale elektronische Einspritzung) - elektronické kontinuální vstřikování (BOSCH)
Kit Car - auta s pohonem dvou kol a max. zdvihovým objemem 2 000 ccm bez přeplňování. Tato třída je populární zejména tím, že homologační předpisy umožnily rozsáhlejší aerodynamické a podvozkové úpravy, takže vznikly "skutečné" závodní vozy.
M+S (Mud and Snow) - bláto a sníh. Pneumatiky označené za zimní.
Lambda sonda - snímač volného kyslíku vy výfukových plynech. Elektrický signál podává řídící jednotce informaci o okamžitém složení směsi (o odchylce složení směsi od hodnoty lambda = 1 ) a tím umožňuje vykonat regulaci směsi na stechiometrický poměr.
MPI ( Multi Point Injection) - vstřikování vícebodové (Bosch)
Olej minerální - vyroben přímo z ropy a požadovaných vlastností je dosahováno přídavkem aditiv.
Oktanové číslo - parametr paliva určující jeho odolnost proti samovznícení (detonacím). Vyšší odolnost značí vyšší číslo.
Olej syntetický - uměle vyrobeno chemickou cestou, umožňuje otimalizovat požadované vlastnosti.
Olej polosyntetický - směs oleje minerálního a syntetického
PGMI ( Programmed Multipoint Injection) - vicebodové programované vstřikování (Honda)
Plnící účinnost motoru - poměr mezi objemem skutečné nasáté čerstvé směsi ve válcích a maximálního teoretického množství (objem válců). Během rozsahu otáček se mění a jeho nejvyšší hodnota je v oblasti nejvyššího točivého momentu.
SDI (Saugen Direkt Injektione) - nepřeplňovaný diesel motor s přímým vstřikem.
SFI, SEFI (Sequential Fuel Injection) - sekvenční (postupné) vstřikování paliva
Supercharger - používaný nazáv z anglicky hovořících zemích pro mechanický kompresor určený k přeplňování motorů.
Sekvenční řazení - (motocyklové) postupné řazení vpřed-vzda, usnadňující přeřazování zejména u sportovněji laděných vozů.
VDAT - sdružení německých automobilových tunerů. Členové tohoto sdružení garantují kvalitu a bezvadnou funkci svých produktů.
VTEC (Variable Valve Timing Electronic Control) - variabilní elektronické řízení časování válců (Honda)
Výkonová brzda - zařízení na měření velikosti a průběhu výkonu i točivého momentu.
Wastegate - obtokový kanál pro výfukové plyny u turbodmychadla. Regulovaným přepouštěním části plynů mimo turbínu dochází k poklesu jejích otáček a tím i omezení velikosti plnicího tlaku.
WRC (World Rally Car)- - vozy této třídy mají povolen největší stupeň úprav v rámci předpisů pro automobilové rallye, což je sta