Duster cestou ze silnice
V článku "S Dusterem na venkov" jsem popsal jak se chová Duster mimo silnice. Pro lepší představu jsem něco z toho nafotil a trochu to dále okomentuji. Navíc jsem našel silničku utopenou pod šikovným břehem, kde šlo pěkně nafotit jaké vlastnosti musí auto mít, aby se z té silničky dostalo
V již citovaném článku jsem se zmiňoval i o tom, že tažné zařízení podstatně zmenšuje odjezdový úhel a že pokud není demontované, není problém zachytit s ním o zem. To docela dobře dokumentuje následující foto. Přestože Duster má poměrně značný odjezdový úhel na obrázku je vidět, že mezi koncem karoserie a cestou už moc místa není (tažné zařízení by se tam jistě nevešlo).
Pro dokreslení fotka situace, jak k tomu může dojít, když zamíříte s autem ze silnice. Sloup na fotce v pozadí je záměrně, aby bylo vidět, že se nejedná o levný trik s vhodně natočeným fotoaparátem. Viz další foto.
Samozřejmě není limitující jen odjezdový úhel, ale i úhel nájezdový, protože často nájezdový úhel bývá menší než odjezdový, takže tvrdím, že pro hodně aut je už sci-fi se do podobné situace dostat.
Dusteřích 30 stupňů je i pro off-road auta hodně, ale z pohledu možného úniku ze silnice to je tak, tak. Viz další foto. Na něm je vidět, že tento výjezd ze silnice je na hranici nájezdového úhlu Dustera (na levé straně na plastu pod tažným okem je vidět, že "si Dustřík lehce škrtnul o hlínu").
Slabší stránkou Dustera je i tzv."křížení náprav", na následující fotce, taky nafocené na stejné mezi je levé zadní kolo asi 20 cm nad terénem. Lze říci, že není levné řešení konstrukce náprav, které by současně umožnilo jejich snadné a velké křížení vhodné pro terén a současně stabilizaci omezující náklon vozu v zatáčkách na silnici. Prostě terén vyžaduje něco jiného než silnice. Porsche Cayenne to řeší za příplatek cca 300 000Kč speciální nápravou se vzduchovými měchy, které umožní měnit dle potřeby vlastnosti podvozku. To jsme ale v jiné cenové kategorii. Podvozek Dustera je určitým kompromisem a z mého pohledu ne špatným.
Duster s jeho značnou šířkou je dost dobře stabilní "i na třech". Navíc slušně funguje ESP a společně s ASR zabezpečí, že druhé kolo nápravy zůstane v záběru i když to protější je ve vzduchu. Navíc na druhém kole je podstatná část váhy vozu, pneumatika je silně přitlačována k podkladu, čímž se zlepší záběr a omezí prokluz. Poslední fotka je celkový pohled na auto, které je teď na mez najeté poněkud více podélně.
Jak už jsem jednou napsal, Duster není Land Rover, je to ale "slušný auto" a ze silnice a na silnici se s ním dostanete (narozdíl od některých jiných aut).
Patří tedy do první skupiny, jak už jsem o tom psal v úvodu.
TP