Test - Kawasaki Z750S (2007): nedoceněný praktik
Rok po modelu Z750 objevila polokapotovaná verze s písmenem S ve jméně. My jsme otestovali slečnu v ohnivě rudém negližé.
V roce 2004 nasadil japonský výrobce motocyklů, společnost Kawasaki, na trh model Z750. Tento naháč svoji silnější rukou rozhrábl střední třídu pouličních rváčů. Přímí konkurenti v kubatuře 750 ccm nejsou, ale např. nový Monster od Ducati se blíží s objemem 695 ccm. A šestkový dorost typu Hornet, Fazer, Bandit nebo z vlastní řady ER-6n, poráží Kawasaki Z750 vyšším výkonem v celém spektru otáček. V současné nabídce Kawasaki tvoří model Z750 pomyslný přechod od půllitr ER-5 a zmiňovanou šestku ER-6n až k "Velkému Zedovi", Z1000.
Kawasaki Z750S
"Malý Zed", jak se modelu Z750 v kuloárech přezdívá, přišel s řadou ostrých rysů, které se přenesly i do přioděné sestřičky. Dvoubarevná maska má zajímavě tvarovaný světlomet, jehož postranní špice se pomyslně protahují do rudých "býčích rohů". V redakci jsme se shodli, že černá dost ubíjí dravou image přední části. Mělo být použito více červené barvy a tmavou nechat pouze na doplňky.
Z profilu působí motorka velmi vyváženým dojmem, jen dlouhá chromovaná koncovka výfuku je poněkud disproporční. Mašině by možná víc slušel kratší tlumič, ale zákazník tento návrh může jednoduše realizovat výměnou za nějakou laděnou koncovku. Ostrý klín pod sedlem a štíhlá záď dodávají Zedovi atletický nádech a nápis Z750S nenechá nikoho na pochybách, že sportovec má i svaly.
Pod osmnáctilitrovou nádrží se ukrývá čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s šestnácti ventily. Agregát o objemu 748 ccm disponuje výkonem 81 kW (110 k) v 11 000 ot. a maximální točivý moment je 75 Nm při 8 200 ot. Síla motoru se přenáší na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu. O kontakt s asfaltem se starají 17palcová kola s pneumatikami Dunlop Sportmax o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu.
Sedlo, palubní deska a zvuk
Při prvním seznámení s motocyklem mě nepříjemně přakvapil tvar sedla. Jeho zkosení mě neustále tlačilo dopředu na nádrž a při prudkém brzdění vyvolávalo nepříjemné pocity v oblasti podbřišku. V této souvislosti se hned zmíním o druhé části sedla pro spolujezdce, které trpělo stejným neduhem. Zkosení posouvalo spolujezdce neustále na mne, což ve finále ještě umocňovalo můj pohyb pánví na nádrž a citlivé partie prostě trpěly. Výkon motoru a zátah mašiny není tak masivní, že bych při akceleraci měl tendenci cestovat dozadu, takže sklon sedla mi moc nevyhovoval.
Palubní deska má dva velké přehledné analogové budíky s malými digitálními displeji. V tachometru si můžete robrazit hodiny, denní kilometry (funkce trip) a celkové kilometry. Druhý kulatý budík vás kromě otáček informuje i o stavu paliva v nádrži. Černé tvrdé plasty ve mně bohužel vyvolávaly dojem, že sedím na starším motocyklu, než jakým Z750S doopravdy je. A nepochopil jsem podsazení tachometru, který kvůli své nesymetrii působí, jako by byl na palubní desku dodělán později.
Co mě naopak potěšilo, byl zvuk motoru. Z koncovky se linul brblavý tón, který se ve vyšším pásmu otáček trochu uhladil, ale ponechal si basový nádech. Jak jsem kritizoval dlouhou koncovku z estetického hlediska, vše je zapomenuto, zvuk je pro mne důležitější. Řadím jedničku a vyrážím do světa.
Projev motoru a jízdní dojmy
Stodesetikoňový motor do 4 tis. otáček táhl skoro jako silnější skútr. Pěkně plynule, ale výkon nebyl vůbec cítit. V dalším pásmu 4 tis. otáček už motorka slušně akcelerovala, ale pořád tam nebylo to potřebné nakopnutí. Pokud se chcete naučit jezdit na velké motorce a nebudete příliš tahat za plyn, mohu vám Z750S doporučit, protože zhruba do 8 000 ot. je tahle "sedmpade" hodná. Pomalý lineární nástup výkonu bez výkyvů nováčka ničím špatným nepřekvapí.
Své trumfy začal agregát ukazovat až po překročení hranice 8-9 tis. otáček. Doposud hodná kočka najednou vytasí drápky a konící v motoru ženou mašinu vpřed. Přišlo mi to, jako kdyby Kawasaki chtělo uspokojit široké spektrum zákazníků: v nižších otáčkách je to hodná holka a poslední třetinu otáček si naopak budou užívat zkušenější bikeři.
Když pominu nešťastné sedlo, cítil jsem se za řídítky "Malého Zeda" celkem pohodlně. Polokapotáž s větrným štítkem slušně odváděla proudící vzduch a což je bezesporu plus při delších výletech. Moje hmotnost (114 kg) se motorce nelíbila při razantnějším brzdění, protože přední vidlice se potopila nadoraz a při přejezdu nějaké nerovnosti šly rázy do mých ramen. Kolega, který váží o dobrých 30 kg méně, si na přední vidlici nestěžoval. Zadní tlumič byl tvrdší, ale má možnost naladit si tuhost dle potřeby řidiče. Tvrdší pérování vzadu se dobře chovalo ve chvíli, kdy si za mne přisedla další osoba.
Na brzdách jsem žádné mínus nenašel, celý systém s dvojicí kotoučů o průměru 300 mm vpředu a jedním menším vzadu je více než dostačující. Při jízdě se brzdy dobře dávkovaly, plynulý nástup byl čitelný, bez žádného nepříjemného zakousnutí třmenů do kotoučů. Kromě nastavitelné vzdálenosti páčky přední brzdy si můžete nastavit i vzdálenost páčky spojky.
S motocyklem Kawsaki Z750S jsem také absolvoval jeden menší výlet. Já, přítelkyně a velký batoh máme dohromady nějakých 180 kg a i s touhle zátěží si motor vzal v průměru pohých 6,0 l naturalu na 100 km. Celkový průměr během šestidenního testu byl příjemných 5,9 l. S 18litrovou nádrží pak lze jet až k hranici 300 km. Když to třeba srovnám s šestkovým Hornetem, kterého jsme měli na test letos v květnu (průměr 6,9 l), je spotřeba paliva o celý litr nižší a to má Z750S ještě nějaký ten kubík navíc.
Závěrečné shrnutí, plusy a mínusy
V nadpisu jsem uvedl, že Kawasaki Z750S je nedoceněný praktik, a za tím si stojím. Projev motoru je vhodný pro širší skupinu řidičů, ale přeci jen mohl mít více síly ve středním pásmu. Díky většímu objemu, vyššímu točivému momentu a polokapotáži je vhodnějším kandidátem pro delší cesty se spolujezdcem, než některé současné šestistovky. Moc paliva si nevezme a plusem je i cena pod 230 tis. korun.
Plusy
+ zvuk
+ spotřeba
+ cena
Mínusy
- levné plasty na přístrojové desce
- tvar sedla
Technické informace
Technické údaje | Kawasaki Z750S |
Celkové rozměry | 2 080 x 780 x 1 180 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 425 mm / 805 mm |
Motor, objem | 4dobý, řadový 4válec, 748 ccm |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina |
Výkon | 81 kW (110 k) / 11 000 ot. |
Točivý moment | 75 Nm / 8 200 ot. |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Kola (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy (vpředu/vzadu) | 2x kotouč 300 mm / kotouč 220 mm |
Přední vidlice | teleskopická vidlice, průměr 41 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 18 l |
Suchá hmotnost | 199 kg |
Cena (srpen 2006) | 229 000 Kč vč. DPH |