Seznam kyberpunkových filmů
Snažil jsem se vybrat pouze ty snímky, které dle mého názoru se snaží v co největší míře naplnit ideu kyberpunku. Tučně označená díla mám vážně rád a můžu je jen a jen doporučit. Seznam budu průběžně doplňovat, jakékoliv tipy uvítám.
Akira (1988)
Rok 2019. Od propuknutí Třetí světové války uplynulo třicet jedna let. V Neo Tokiu probíhá nikdy nekončící válka proti silám podsvětí, které ovládají prakticky celé zničené město. Tetsuo, člen motorkářského gangu, je během jedné z nočních jízd zajat armádou pro tajné experimenty. Vůdce party Kaneda se rozhodne přítele zachránit. Tetsuo získá nadpřirozené ničivé schopnosti, jeho mysl je ale pokřivena a zatemněna... Katsuhiro Ôtomo natočil tento snímek podle své stejnojmenné mangy a vytvořil tak vskutku kultovní snímek, který odstartoval novou vlnu popularity japonského anime v západním světě.
Animatrix (2003)
Animatrix je soubor několika krátkometrážních animovaných filmů, který vás zavede do Matrixu, odhalí jeho další tajemství a vysvětlí, proč začala válka mezi stroji a lidmi. Každá z povídek je dělaná jinou animační technikou.
Blade runner (1982)
Počátkem 21. století dosáhla společnost Tyrell ve výzkumu robotů fáze Nexus. Její výrobky byly téměř identické s lidmi, nelišily se ani inteligencí. Lidé používali replikanty při nebezpečných výpravách nebo jako otroky při kolonizaci jiných planet. Po krvavé vzpouře replikantů v jedné z mimozemských kolonií byl robotům pod trestem smrti zakázán pobyt na Zemi. Na plnění tohoto nařízení dohlížely speciální jednotky Blade Runner, pověřené vyhledáváním a likvidací replikantů, kteří zákaz poruší.
Cherry 2000 (1987)
Equillibrium (2002)
Electric Dragon 80.000 V
Dva muži jako personifikace punk rocku a techna. Oba byli kdysi vystaveni kontaktu s vysokým napětím a od té doby disponují nevídanou energií. Kdo z nich vzejde jako vítěz jejich střetu na pozadí moderního velkoměsta? Režisér Sógó Išii byl jedním z prvních autorů na světě, který začal točit videoklipovým stylem. Svými punkovými filmy z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let položil základ japonskému filmovému undergroundu a nezávislému filmu.
ExistenZ (1999)
Gamer (2009)
Blízká budoucnost přináší nové zdroje zábavy. Lidé z celé zeměkoule se na síti věnují simulačním hrám, v nichž se v naprosté anonymitě projevují jejich nejskrytější touhy a fantazie. Revoluční hra SPOLEČNOST účastníkům dovoluje kontrolovat a manipulovat se skutečnými lidskými tvory skrz nanobuněčnou technologii. Oslnivá, pulzující a návyková hra se světem šíří jako epidemie a stává se drogou číslo jedna pro milióny lidí.
Ghost in the shell (1995)
Píše se rok 2029, kvůli neustále narůstajícím problémům s hackery byl zřízen zvláštní útvar Sekce 9. Hlavním cílem jejich aktivit je aktuálně hacker známý jako "Pán loutek", nabourávající se do kybernetických mozků významných osobností i obyčejných lidí. Agent Batou a jeho partnerka Motoko Kusanagi, která disponuje stoprocentně kybernetickým tělem, se pouštějí do napínavého lovu, na jehož konci již nic nebude tak jednoznačné jako dříve.
Innocence (2004)
Inteligentní cyber-policajti, zabijáčtí sexuální roboti, mnohovrstevnatá zápletka, filozofující dialogy a nekompromisní akce - to je druhý díl kultovního anime Mamoru Oshiiho GHOST IN THE SHELL. Tentokrát se detektiv Batou musí krom vlastních existenciálních problémů vypořádat s ilegální společností, která programuje sexboty vraždící své majitele. Ale nic není zdaleka tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.
Kovboj Bebop (1998, 2001)
Tak si to zhrnme - osamely vlk, sci-fi, retro, western, noir, popkultura, jazz, blues, Yakuza, katany, laska, pomsta, styl... Cowboy Bebop
Matrix trilogy (1999, 2003, 2003)
Zhruba asi 90% filmů je škvár. Zbylých 10% lze vzestupně rozdělit na filmy nadprůměrné, oscarové, kultovní a generační. Pointa je, že filmy nadprůměrné a oscarové se dají naplánovat, dají se zajistit chytrým scénářem, protlačit produkčně, uchystat podle osvědčených postupů. Ale neexistuje návod na film kultovní a generační, tyto filmy vznikají spontánně a zcela bez ohlášení, a proto sídlí na absolutním kinematografickém vršku. Otřepaná fanouškovská fráze „I love that movie.“ v jejich případě přechází do mnohem horlivějšího „I live that movie!“ Jsou s to zachvátit svět do všech detailů, změnit šatník mladých následovníků, ba i spustit vlnu sebevražd. Patří mezi ně Matrix, generační film všech hackerů, počítačových hráčů, cyberpunkerů, neuromantiků a postmodernistů narozených na konci 20. století.
Robocop (1987)
Rubbers lover (1996)
Scanner darkly (2006)
Strange days
Surrogates (2009)
Tetsuo (1988)
Temný, industriální film japonského režiséra Tsukamota popisuje bolestivou transformaci jednoho úředníka v kovové monstrum. Děj se odehrává v jedné místnosti za doprovodu industriálního bušení kladiv a podobných zvuků.
Limitless (2011)
Source code (2011)
Videodrome