08 - soutěžní upoutanecké létání
Koncem modelářské sezony 2006 přišel ten okamžik, kdy jsem na netu našel diskuzní fórum mojehobby. Zjistil jsem, že upoutanci stále létají a z výsledkové listiny tam zveřejněné jsem řadu jmen znal. Pracně jsem oprášil (hydroxidem) starého Mitchella a přihlásil se na MČR SUM. Pak následoval zkušební let, při kterém 20 let staré pájené spoje kolem vahadla odmítly fungovat, praskly a model odešel do modelářského nebe.
Následovala alespoň osobní návštěva ten rok poslední UŠkařské soutěže a slibování, že do jara postavím eroplán a nechám bodovače své neumění obodovat.
Lehce jsem zmodifikoval juniorskou konstrukci U-Akrobata a postavil 2 exempláře, které sice měly předpoklad letěl, ale jejich slabinou byly přes 20 let staré detonační 2,5lky. Oba Akrobati čas od času sice utržili rány, ale dařilo se je držet v letuschopném stavu, dokonce jeden byl zmodifikován na tříkolový podvozek.
Po dvou sezonách létání, také 3 přistáních na zádech během jediné soutěže a beznadějně posledním místě na MČR 2008 v kategorii UŠ bylo jasné, že bude třeba nový motor. A s tímto zjištěním přišlo dilema, zda ověřený čuďák nebo v té době v účkách nevyzkoušené elektro.
Šel jsem do nejistoty, utratil tisíce v čínských e-shopech, ztratil kompletně jednu soutěžní sezonu a výsledek byl použitelný elektropohon pro model o velikosti do 1000mm, hmotnosti do 850g v celkové cenové relaci kolem 1200Kč. K motorové sadě jsem si navrhl model lehce nestandartní koncepce (vzdáleně připomínající švédský Saab J-21) určený pro začínající modeláře a pro nácvik základní akrobacie. A tím samozřejmě použitelný na soutěže kategorie UŠ. Druhá vývojová verze modelu je v současné době (2021) nabízena jako sada drátem pálených a frézovaných dílů (za cca 500,-) plus nabízím úplnou sadu pohonu (vč. baterie a timeru - cena kolem 2000Kč). Plán modelu též vyšel v časopise Volný let.
Souběžně s létáním s cvičným UŠ strojem začal vznikat UŠ plnokrevník na elektropohon - E-Akrobat. Dnes vím, že jsem začínal s poddimenzovaným motorem, ale základní akrobacie se dala. E-Akrobati vznikli celkem dva a ten druhý se rozsypal na kuličky po prasnutí lanek na soutěži v Rakovníku v roce 2011.
Zkušenosti nabyté s tímto U-elektroakrobatem jsem využil při překonstruovávání UŠ modelu Gargamel, který jsem zvětšil tak, aby se ještě vešel do UŠ pravidel a namotoroval tak, že s ním lze létat akrobacii podle F2B pravidel. Výsledný model nazvaný Gargamax mi přinesl v roce 2012 2. místo na MĆR UŠ a první zápis mé maličkosti do análů Světového poháru FAI 2012 kategorie F2B - jakési 163. místo. Model se viditelně podařil, v roce 2013 jsem s ním vyhrál MČR UŠek a mladší syn se stejným modelem byl 3. Titul mi model přinesl i v letech 2014, 2015, 2017 - 2021. V posledních letech se tento model objevuje na soutěžích ve více exemplářích. Model nabízím jako sadu frézovaných (balza, překližka) a pálených (díly řízení) dílů za cca 900,-Kč a mohu zajistit kompletní elektropohonný set (cena dle požadované výbavy a kursu USD/CZK kolem 2500,-).
Koncem roce 2016 jsem pořídil staršího akrobata F2B, se kterým jsem hodlal odlétat minimálně sezonu. Turbulentní vítr v kombinaci se soutěžní atmosférou způsobily v létě 2017 jeho neopravitelné poškození. Podobně dopadl i druhý pokus o získání F2B plnokrevného akrobata v roce 2021 a tak zvolna stavím nového plnokrevného F2B akrobata (2021), jak jinak než na elektriku. A nechal jsem se opět přemluvit a do třetice zakoupil staršího F2B akrobata, se kterým snad letos (2023) sezonu odlétám.
Souběžně s vývojem akrobatických elektroupoutanců mě lákala další účkařská kategorie - upoutané polomakety SUM. Ještě v době létání s detonačními Akrobaty jsem v roce 2008 postavil SUMku Kittiwake na 3,2ku Enya. Díky konstrukční chybě skončil zálet i opakovaný zálet havárií. Ono když se výškovka sama potlačuje, tak to jinak dopadnout nemůže. Rozbitý Kittiwake šel do skříně a čekal na svůj osud.
Mezitím jsem už měl představu o dostatečně výkonném elektropohonu pro SUMku velikosti 1200mm. A v zájmu rychlosti pořízení padla volba na čínskou stavebnici JAK-54. Po porovnání s dostupnými podklady jsem zjistil, že na rychlé zprovoznění to nevypadá. Ocas modelu bylo třeba kompletně předělat, uchycení a vlastní podvozek také. A RCčkový profil na křídle mi dodnes přináší nepříjemné chvíle. Nicméně tento letoun byl 3. v kategorii SUM na MČR v letech 2010, 2012, 2013 a 2015, 2. v roce 2014, 2017 a 2020 - 2022 a první v roce 2018 a 2019. Mezinárodní soutěž upoutaných maket spojenou s Mistrovstvím Německa jsem s ním v letech 2014-2019 4x vyhrál a v 2018 a 2021 ve švýcarském Untersiggetalu jsem skončil 3. Po počátečním řízení elektromotoru nezávislým časovačem jsem před sezonou 2011 pořídil izolovaná lanka a servotesterem v kapse ovládám plyn ze středu kruhu. Nyní (2023) je model již za zenitem, žloutnoucí kabina a blednoucí potah si silně říkají o nástupce.
Kittiwake se nakonec dočkal reinkarnace, Enyu 3,2ccm nahradila elektrika, díky izolovaným lankům je motor plynule ovládaný pilotem a v letech 2011-2014 s ním létal můj mladší syn - jako jediný junior v kategorii SUM. Na mezinárodní soutěži upoutaných maket spojené s Mistrovstvím Německa 2012 byl celkově 4. a nejlepší junior. A v roce 2013 na stejné soutěži byl celkově 5. a opět nejlepší junior.
Aktivity na poli SUM spolu s neočekávanými zdravotními problémy úřadujícího republikového trenéra U-polo/maket na mě přehrály tuto funkci (2012). V tento okamžik jsem přestal létat jen za sebe. Tím, že jsem se stal aktivním spolutvůrcem pravidel SUM, navázal mezinárodní kontakty s dalšími U-maketáři a sleduji U-polo/maketářské sportovní dění, se cítím odpovědný za další vývoj upoutaných maketářských kategorií u nás.
Součástí práce trenéra je i směřování svěřených kategorií. Pro přilákání mladších adeptů pro létání v kruhu s něčím, co se podobá skutečnému letadlu jsem navrhl kategorii mezi UŠkami a SUMkami - UŠS (2018), která se zatím rozbíhá a čas ukáže její životaschopnost
Už v začátcích aktivního soutěžního létání s upoutanci mi začalo být jasné, že jestli chci něco v dané kategorii znamenat, musím zorganizovat také soutěž v domácím prostředí. A tak od roku 2008 se v Rakovníku na letišti konají pravidelně soutěže v kategoriích UŠ, SUM a F2B. Od roku 2015 se "rakovnická" F2Bčka létají na kruhu v Hradci Králové jako dvoujsoutěž společně s hradeckým klubem. Na těchto soutěžích začal i můj mladší syn svoji soutěžní kariéru, která vyvrcholila v roce 2013 a 2014 2. místem na mládežnickém MČR UŠ, 3. místem na seniorském MČR UŠ 2013, nerealizovanou nominací do reprezentace na MS F2B do Polska 2014 a 4. juniorským (88. celkovým) místem ve Světovém poháru FAI 2014 v kategorii F2B. Dnes (2023) mladší syn létá na paraglideru,staví si svůj ultralight (https://www.facebook.com/profile.php?id=100078045234793) a na modelářské začátky rád vzpomíná.