Olympijské hry a fotbalové šampionáty drží bez výjimky, jen před lety na hokejové mistrovství světa koupila televizní práva na tři roky Nova.
"Také o Euro jsme měli zájem. Šli jsme do konkurzu, nabídli jsme slušné peníze. Víc jsme dát nemohli. A teď čekáme na odpověď," řekl Otakar Černý, šéf sportu na ČT.
Podle informací MF DNES má tentokrát smůlu, protože lepší finanční nabídku podali vlastníci Primy ze švédské společnosti MTG. A to podstatně. Za Euro 2008 nabídli přes 100 milionů korun, čímž vyřadili konkurenci. Česká televize dávala zhruba 60 milionů, Nova se z tendru stáhla.
"Na jednom kanálu bychom nebyli schopni odehrát požadovaný počet zápasů. Rozbořili bychom naši programovou strategii," vysvětlil Petr Dvořák, první muž Novy.
S jedním programem? Těžko
Jenže také Prima má jediný program. Představte si, že za 518 dní, kdy startuje Euro, vysílá každý večer přímý přenos z fotbalu. To nezní příliš reálně.
"Podle všeho vlastníci Primy vycházejí z předpokladu, že za rok už budou mít svůj digitální sportovní kanál, na kterém odvysílají méně zajímavé zápasy," tvrdí jeden z expertů na televizní vysílání.
Co se musí vysílat |
Šampionát ve fotbale může být terno. Televize získá spoustu nových diváků a popularitu, také příjmy za reklamy se logicky zvýší. Zvlášť pokud se na turnaj probojuje Česko – což je hodně nadějné – si může Prima polepšit. Přitom nyní sport spíš pomíjí, dřív vysílala třeba fotbalovou ligu nebo závody formule 1.
"Euro 2008 na naší televizi? K tomu se nemůžu vyjádřit. Ctím pravidla, která určil můj zaměstnavatel," prohlásil sportovní šéf Jiří Nikodým.
Získání televizních práv z mistrovství Evropy má dvě fáze. Agentura Sportfive, která zastupuje evropskou federaci UEFA, oslovila všechny televize v zemi a posléze akceptovala nejzajímavější nabídku. "O tom, jak dopadl tendr v Česku, vás bohužel nemůžeme informovat," řekla mluvčí společnosti Sportfive.
Podle všeho vyhrála Prima, která nyní musí garantovat, že splní požadavky UEFA. Vybraná televize například musí od 7. června 2008 do finále 29. června odvysílat nejméně 19 z 31 zápasů na volně přístupném celoplošném kanálu. K tomu bude patřit nemalý reklamní blok oficiálním partnerům šampionátu. Přesto by se mělo získání práv vyplatit.
Když Česká televize kupovala práva na Euro 2000, platila 16 milionů korun, o čtyři roky později už to bylo 53 milionů a Prima nyní částku zdvojnásobila. Proto budou muset fotbaloví fanoušci přepnout.