Pravidla bezpečného létání
19. 1. 2012
Brzy po svých začátcích s létáním jsem začal po každé havárii, kterou jsem zažil, postupně sepisovat pravidla, která se snažím dodržovat jako prevenci před opakováním havárií ze stejných příčin v budoucnu :
- nikdy nelétej po požití alkoholu nebo když se necítiš "ve formě" - řízení modelu je daleko náročnější na tvou citlivost reagovat než je např.řízení auta
- pokud jsi nelétal déle než 20 dní a chystáš se rovnou na zálet nového modelu, zalétej si předem alespoň na simulátoru
- celý zálet nového modelu prováděj vždy v dostatečné výšce nad zemí a udržuj dostatečnou rychlost jako prevenci proti vzniku neočekávaných situací
- nelétej v mlze nebo za snížené viditelnosti na méně než 200m
- nikdy neprováděj zálet vrtulových modelů o rozpětí do 1,5m za větru přes 1m/sec (2kts)
- k záletu modelů jetů z podvozku použij nejdelší možnou vzletovou dráhu, která je ideálně 2x širší a delší než odhaduješ, že bude stačit
- nikdy nezkoušej zalétávat nebo létat s modelem, který nebyl řádně postaven nebo opraven, např. ke stavbě nebo opravě bylo použito nevhodné lepidlo
- pokud používáš přímačovou baterii trvale umístěnou v modelu, t.j. k nabíjení používáš nabíječí zásuvku přes zabudovaný vypínač, dbej na to, aby byla tato přijímačová baterie umístěna tak, aby na ni bylo dobře vïdět, a mohla tak být vizuálně kontrolována jako prevence proti nečekanému selhání této baterie např. z důvodů přerušení kontaktů z důvodů jejich koroze
- před létáním v neznámém prostředí se vždy nejdříve projdi po celé délce letiště a při tom sleduj vítr, polohu slunce a jakékoliv pevné nebo pohyblivé překážky, a podlo tohu urči vhodnou polohu pro řízení a vymezení vzdušného prostoru pro tvůj model
- vždy přistupuj k prvému letu jako k testování toho zda je vše v pořádku, a proto prvý let létej se zvýšenou pozorností a opatrně
- nikdy nelétej prvý let s kamerou nebo fotoaparátem jako prevenci proti škodě pokud existuje nějaký skrytý problém, který se většinou projeví při prvém letu
- vždy prováděj řádnou předletovou kontrolu funkce a správného směru chodu všech ovládaných řídících ploch, zejména křidélek a výškovky, aby došlo k odhalení jakéhokoliv problému dokud je model na zemi, např. častou chybou bývá nastavená paměť vysílače na jiný model. Při této procedůře se nenech nikdy vyvézt z koncentrace přítomností či hecováním kolegů nebo diváků, a nespokoj se s pouhou rychlou kontrolou toho, že se ovládané plochy hýbou bez toho, že si uvědomíš i správnost směru jejich chodu - pokud urychlíš vzlet, urychlíš i jeho konec
- při létání modelu za přítomnosti diváků létej vždy tak aby diváci byli za tebou a model létal v prostoru před tebou
- nelétej v blízkosti domů, výškových staveb, stojících aut, silnic, dálnic, železnice, stromů, vysokých porostů a vedení vysokého napětí. Kromě rizika nárazu hrozí také riziko ztráty modelu z dohledu poté, co model přeletí překážku těsně nad ní a směrem od pilota
- pokud se za letu vyskytne jakýkoliv problém, ať už s řízením modelu nebo cokoliv co řízení nebo let narušuje, co nejrychleji přistaň i když se ti zdá, že se dá s trochou opatrnosti pokračovat dál, a nelétej dokud problém není vyřešen
- pokud se k prostotu kde létáš bude blížit nízko letící letadlo, vtulník, ultralight nebo parašutista raději přistaň - případná srážka může mít za následek ohrožení života a vznik velké majetkové škody