Školní výchova u nás
Jak vypadá (před)školní výchova v Brně a co se také učí v základních školách
Přidáno v neděli 8. 5. 2011
21. 4. 2011 se konala v Brně, v občanské klubovně Brna-Sever, tradiční přednáška hosta a následná diskuse, tentokrát s komunistickou poslankyní soudružkou Martou Semelovou a s "domácí" členkou Odborné sekce školství Komunistické strany Čech a Moravy (KSČM) a bývalou městskou zastupitelkou s. Annou Štofanovou, na téma současného školství, kterou moderoval předseda Místního výboru KSČM Brno-Sever a současný zastupitel města Brna, s. Josef Kůta. Všichni tři jsou samozřejmě zkušenými kantory. Po přivítání a neformálním rozhovoru s těmi, kteří na akci přišli, u vchodu budovy, jsme se přesunuli do sálu, kde se přednáška konala. Hned při vstupu do místnosti jsme zjistili, že jako zástupci mladší generace jsme na akci sami. Většinou zde byli zástupci různých zájmových organizací blízkých KSČM či učitelé v důchodu. Z aktivní učitelské veřejnosti středního věku zde bylo skutečně jen nemnoho účastníků. Přitom právě zde by se mohla veřejnost, topená v záplavě nepravdivých informací v mediích sloužících vládnoucí třídě, dozvědět holá fakta.
Marta Semelová začala hovořit o stavu školství v České republice, přednáška byla jistým, již také tradičním, brněnským pokračováním aktivu učitelů, kterého se, ve slavnostní atmosféře, neb je pořádán ke Dni učitelů, účastní v Praze několik desítek učitelů, většinou stále aktivních. O letošním "jarním aktivu" a přednesených konkrétních faktech jsme nedávno, na našich stránkách, informovali v článku Aktiv učitelů: proti degradaci školství a falšování historie.
Mluvila například o tom, že 50% 19- a 20letých studuje vysokou školu (před deseti lety 14%!), což způsobí, že vysoké školy vyplodí obrovské množství nevzdělaných "vzdělanců", pro které ale nebude, vzhledem k jejich počtu, uplatnění. Naopak, protože učňovské školství je téměř zlikvidováno, dělníků bude naprostý nedostatek a kvalita jejich vzdělání také samozřejmě klesá.
Anna Štofanová poté začala objasňovat situaci v samotném městě Brně, také v celém rozpětí od výchovy předškolní až po vysoké školství. Co se týče "mateřinek", těch se, během několika let, snížil počet ze 180 na 135 (jsou teď pro 9000 dětí, což představuje 91% 3-6letých), existuje 5 soukromých MŠ, ale oněch 10% dětí, které předškolní výchovu nenavštěvují vůbec, by ji naopak potřebovalo nejvíce - jedná se hlavně o děti, jak se teď říká, tzv. "ze sociálně vyloučených rodin", především se tím míní "korektně pojmenovaná" romská populace ve známém brněnském romském ghettu, kterému mnoho Brňanů říká "Bronx" a oficiálně vůbec neexistuje, jsou to přece "sociálně vyloučené lokality". Tímto ghettem, kde současní mocní, přes různé proklamace, nechávají všechny problémy jen vyhnívat, teď, na 1. máje prošla masa nácků z Dělnické strany SS, z Národního odporu a další podobní - z "Národně demokratické strany Německa (NPD)" - budeme co nejdříve informovat na webu SMKČ.
V městě Brně je 480 dětí do 3 let - EU si dala úkol, aby do roku 2010 byly vytvořeny jesle pro 33% těchto dětí, ale teď v Brně jsou dvoje jesle, tj. pro 1%! Navíc, jesle-státní stojí 1500-2000 korun, soukromé pak 5000-15000 - která rodina si to může dovolit?!
Učitelům pro ZŠ a SŠ bude stačit pouze bakalář a pedagogický kurz, škola supluje funkci rodiny - ta mnohdy nemá na dítě čas. Pak jsou tu problém i počet dětí nechodících ani do školek - velmi se zvýšil problémů s řečí a vnímáním.
Základních škol je v městě Brně celkem 66 (pro 25 000 dětí). Výchovných poradců je 83 na 66 škol, přesto se kázeňský stav na ZŠ jen zhoršuje. Odklad 1. třídy dostalo 593 dětí (tj. jedna celá škola), ještě z první třídy se navíc zpět do školky vrátilo 6 dětí.
Střední školy - heslovitě problémy - drogy, šikana, kouření, agrese - není spolupráce s rodinou - nezájem ze strany rodičů, SŠ připadají kraji, chtějí slučování škol -> vypadávají obory. Je nezbytné znovu rozvíjet učňovské školství. Víceletá gymnázia - prestižní, ale při systému, kdy školy dostávají peníze za hlavu, nejlépe jsou na tom nekvalitní školy, protože přijmou více žáků.
Obrázek jsme si také, již v diskusi, udělali o školství vysokém, zejména pak o soukromém. Například soukromá vysoká škola Aloise Rašína - tam se vyučuje pouze v sobotu - učitelé to mají jen jako vedlejšák! Či na soukromé VŠ Karla Engliše - místo bývalé slévárenské školy -když bylo zasedání akademického senátu, byla na dveřích cedule nerušit! Ale zasedání senátu je veřejně přístupné! Co je to za školu, že porušuje i takový základ?
Poté bylo objasněna tzv. "Smlouva s rodiči", kterou navrhuje vládní panská koalice - rodiče budou povinni uzavřít se školou smlouvu a pokud bude dítě zlobit, nastane sankce, třeba zákaz docházky na týden, nebo může být i vyloučeno - rodiče pak musí sami najít, zajistit(!) školu (všechny se budou jistě doslova shánět po problémových dětech), kam dítě přijmou. Místo povinné školní docházky bude povinné vzdělávání; když žádná škola dítě nepřijme, pak musí rodiče(!) zajistit domácí vzdělávání.
Na závěr vytáhla soudružka Štofanová "učební pomůcku" - brožuru z pera sdružení "Člověk v tísni" a přečetla pasáž, kterou si má číst dnešní mládež o tom, jak vypadalo školství za socialismu. Přečetla pak pasáž z této "práce", kde byla soudružka učitelka vylíčená jako "chlupatá" (doslova) tyranka, nebo jako druhý typ - lehce potrhlou, švidravou, ale dobrosrdečnou. Když začala část v textu o UHO (univerzální hnědá omáčka), tak už nikdo ze sálu nevěřil vlastním uším, kolem se střídal smích se zvoláními "to snad není možný!"
Protože nás tato zhovadilost (boj údajně "lidskoprávního sdružení" proti minulému režimu) zaujala jako, stejně otřesný, film - skoro nedokoukatelný "Občanský průkaz" - po filmařském i jákemkoliv jiném ohledu - plný "kýčovin", které jako by z oka vypadly oné brožuře, zeptal jsem našeho, díky věku, kandidáta členství, který chodí do 9. třídy ZŠ, co že se u něj na škole učí, jestli by mi nenapsal, krátce, co jsou největší výstřelky současné "výuky (antikomunistických) dějin".
Napsal mi toto:
Posílám to nejdůležitější:
1. Vůbec jsme se neučili o Marxovi a Engelsovi.
2. Stalin byl prý horší než Hitler. Věnovali jsme 3 hodiny lživému filmu o Stalinovi, o Hitlerovi jsme si nepustili nic.
3. O zvěrstvech nacismu jsme se učili jen základ. Vůbec jsme se neučili o Slovenském národním povstání (SNP), Československu za okupace a o odboji. Německo bylo údajně stejné jako SSSR.
4. Socialismus je nahrazován slovem komunismus.
5. Hitlerjugend byl stejný jako Pionýr!
6. Nacismus byl prý v ČSR v roce 1938 oblíbený…?!
7. Pakt o neútočení mezi Německem a SSSR. Stalin s Hitlerem zaútočili na Polsko, které si rozdělili a zavedli totalitu (POZN. DPA - To znamená, že byly vynechány souvislosti se zradou Anglie a Francie v Mnichově, které už předtím nechali napospas nacistickému Německu a fašistické Itálii Španělskou republiku, Habeš či Rakousko...!)
8. Sověti prý vyvražďovali židy stejně jako nacisté! (POZN. DPA - to je hrubé urážení obětí nacistického holocaustu - židů a romů, komunistů, sociálních demokratů, sokolů či homosexuálů...)
9. Sověti vyhráli válku hlavně kvůli zimě.
10. Komunismus - levicový extrémismus, opakovaně nám bylo sdělováno, že horší, než nacismus.
11. Sovětský svaz státům nutil socialismus.
12. Za socialismu se ve školách žáci nesměli opírat a museli mívat ruce za zády.
13. Pouštíme si filmy typu: Občanský průkaz, Bastardi, film o Stalinovi…
DPA, KŠI, PKR
převzato www.komsomol.tym.cz