14.A čecké románské malířství a sochařství - HOT!
úvod: asi přečíst z Maušky Černý str.50....
Románské malířství v Čechách a na Moravě se v 11 - 12 století rozvíjelo ve 2 hlavních druzích, v malbě nástěnné a knižní. O malbě na skle máme písemné zprávy až z pozdější doby, ale je pravděpodobné, že existovala již dříve. Z románské nástěnné malby u nás se dochovala malá část, uvážíme-li, že ve 12. stol. byl každý kostel vymalován, že malby zdobily stěny v klášterech, v knížecích i biskupských hradech a později i v městských a šlechtických palácích i kupeckých domech. V románských kostelech byl většinou vymalován Kristus ve svatozáři obklopený 4 evangelisty nebo jejich symboly, pod ním bylo 12 apoštolů, pás nad podlahou napodoboval zřasenou draperii.
První bezpečně datované dílo nástěnného malířství je výzdoba románské rotundy sv Kateřiny na hradě přemyslovských knížat ve Znojmě. Vznikla 1134.
- Nad pásem výjevů ze života Krista je zde vymalován tzv. Přemyslovský cyklus, začínající povoláním Přemka oráče od pluhu a pokračující postavami knížat pražských i moravských. Apsida byla vyhrazena náboženské ikonografii, jak ji předepisovala církrev.
Po celém obvodu válcovité stavby až do její kopule se táhnou 3 pásy nástěnných maleb - fresek. V nejvyšším pruhu jsou postavy andělů a svatých, pod nimi pás přemyslovských knížat. Spodní pás je vypravování o povolání Přemysla Oráče na knížecí stolec. Nalevo od typického románského okénka přijíždí kněžna Libuše dokonce ve dvojím provedení: Zcela vlevo spolu se ségrami Kazi a Tetou, podruhé vedle okénka již sama vstříc Přemyslovi.
ILUMINACE
Dělala se iluminace iniciály, zdobené okraje, iluminátor si sám míchal barvy, používá hodně zlatou. nejdříve byl napsán rukopis a ten pak iluminoval iluminátor. rukopisy byly psány většinou v latině, iluminované knížky byly jen bible a církevní knihy. (až v gotice i knihy světské - kroniky a legendy)
Vyšebrodský kodex - z doby Vratislava II, 11 století, kodex se psal při příležitosti jeho korunovace, je to korunovační evangelistář, neznáme jméno jeho autora
jedna z iluminací - Poslední soud - mrtví vstávají z hrobů (ale vypadaj jak když se koupou ve vaně)
šlo o duchovní symboliku, hluboká náboženská spiritualizace, symboly. Obrysové linie a plošné obrazy.
Nástěnné malby kostel sv Klementa ve St. Boleslavi
Náměty Poslední soud, Kristus v mandorle
malby v apsidě - 3 pruhy: horní: 12 apoštolů
prostřední: červený kůň se zbytkem postavy jezdce, zobrazená legenda života sv. Klementa
nejnižší: malovaný závěs