POUŽÍVANÉ GRAFICKÉ A TISKAŘSKÉ TECHNIKY - PŘEHLED PROVÁDĚNÝCH PRACÍ - JAK SE DĚLÁ ALGRAFIE!
TISKAŘSKOU DÍLNU VYUŽÍVÁM VĚTŠINOU K PRÁCI VE TŘECH GRAFICKÝCH TECHNIKÁCH:
1 - tisk z výšky - linoryt a dřevoryt
2 - tisk z hloubky - suché jehly a rytiny suchou jehlou
3 - ruční typografická sazba
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRO ÚPLNOU PŘEHLEDNOST A INFORMACI UVÁDÍM SEZNAM
VŠECH UMĚLECKÝCH GRAFICKÝCH TECHNIK
MEZINÁRODNÍ ZKRATKY GRAFICKÝCH TECHNIK
A |
Algrafie |
|
C1 |
Ocelorytina |
|
C2 |
Mědirytina |
|
C3 |
Lept |
|
C4 |
Suchá jehla |
|
C6 |
Vernis mou |
|
C7 |
Mezzotinta |
|
C8 |
Rytina do umělé hmoty. |
|
CAD |
Počítačová grafika a tisk |
|
KT |
Kombinovaná technika |
|
L 1 |
Litografie křídou |
|
L2 |
Litografie tuší, perem. Štětcem |
|
L3 |
Litografie škrábaná do asfaltu |
|
L4 |
Kamenorytina |
L 5 |
L5 |
Akvatinta na litografickém kameni |
|
M |
Monotyp |
|
P1 |
Pérovka – zinek, klišé |
|
P2 |
Autotypie |
|
P3 |
Heliogravura |
|
P4 |
Hlubotisk |
|
P5 |
Světlotisk |
|
P6 |
Fotolitografie |
|
P9 |
Vystřihovánka |
|
S |
Sítotisk – serigrafie |
|
T |
Typografie |
|
X1 |
Dřevořez |
|
X2 |
Dřevoryt |
|
X3 |
Linoryt |
|
X4 |
Olovoryt |
|
X5 |
Ražba, suchá pečeť |
|
X6 |
Zinkoryt |
|
X7 |
Maesrova deska |
|
X8 |
Papíroryt |
|
X9 |
Razítko : k – kovové , p – pryžové |
|
X10 |
Plastoryt |
|
Dodatky:
/3 - počet barev, v němž exlibris vytištěn
/2col. – počet barev,v němž exlibris ručně kolorován
+T -doplněno sázeným textem
mk - mimo katalog
b.l. – bez legendy exlibris, EXL,EL apod. zkratek
podt. – podtisk barevný
UE - universální
UNI - unikátní exlibris
autograf -rukopisný podpis
rkp - rukopis, rukopisný
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Úvodem k tisku z výšky
Nejstarším tiskem z výšky je deskotisk, čili tisk vyrytého obrazu nebo písma do dřevěné desky. Pro deskotisk se ustálil název DŘEVOŘEZ a později vzniknuvší název DŘEVORYT. O obojích technikách bude ještě pohovořeno ve zvláštní kapitole ve vztahu k vývoji knihtisku a ke knize vůbec. Tyto techniky jsou si podobné, ale zůsob provedení je velmi rozdílný. V první polovině XX. století bylo vyvinuto korkové linoleum, které dalo základ vzniku technice podobné dřevořezu a dřevorytu. Vznikl LINORYT. Korkové linoleum částečně nahradilo dřevěné desky pro podobné vlastnosti. Po II. sv. válce bylo korkové linoleum nahrazeno novým materiálem - PVC, jehož použití pro tisk z výšky bylo a dosud je všestranější a tisk je také i kvalitnější.
PVC je de facto pružný umělohmotný materiál s podobnými vlastnostmi jakou má guma. PVC slouží jako vynikající stavební materiál a především jako podlahovina a patří mezi na celém světě nejpoužívanější umělohmotný materiál. Pro podobné vlastnosti jakou má guma, se ustálil i pro tento materiál stejný výraz a dokonce i zlidověl. Proto také mnozí laici a začátečníci, zejména žáci základních škol, ale i neznalí učitelé, nedokázali rozlišit rozdíl mezi PVC a gumou a při výběru materiálu pro výuku ve výtvarné výchově chybovali špatným výběrem. Tak se technika linorytu ve svých začátcích zprofanovala a zkompromitovala a vytvořila si mnoho nepřátel vcelku oprávněně, protože gumu místo linolea (PVC) zásadně nelze. Guma je totiž vysoce pružná, při tlaku klade odporu a mění tvar. Práce do kvalitního PVZ částečně nahrazuje dřevoryteckou práci a lze ji i po umělecké stránce srovnat s originálním dřevorytem jako za rovnocennou. Přesto však nese v sobě patrné rozdíly jak v technickém provedení, tak ve vzhledu. V tomto ohledu je dřevoryt nepřekonatelný.
nbsp;
nbsp;