Jdi na obsah Jdi na menu
 


Spotřebitelé preferují pomoc arbitra před soudním sporem

1. 11. 2010

Na Kancelář Finančního arbitra České republiky se obrací stále více nespokojených spotřebitelů. Z průzkumů na webových stránkách FA ČR vyplývá, že oceňují zejména rychlost řešení sporu, vstřícnost a velmi korektní jednání a sjednání nápravy bez dalších finančních nákladů pro stěžovatele.

 
Za třetí čtvrtletí roku 2010 bylo doručeno celkem 595 podnětů k vyřízení, což představuje o 56 podnětů více ve srovnání se stejným obdobím v roce 2009. Nejčastější podněty se týkaly oblasti úvěrů, ale i tuzemských úhrad, převodů či transakcí platebními kartami v bankomatech v tuzemsku i zahraničí.
 
Z celkového počtu doručených podnětů bylo 183 písemných, 171 podnětů bylo doručeno prostřednictvím elektronické odpovědny „Zeptejte se arbitra“ na webových stránkách www.financniarbitr.cz, dále bylo vyřízeno 186 telefonických podnětů, 52 podnětů bylo podáno osobně, 2 podněty byly doručeny prostřednictvím systému Datových schránek a 1 podnět prostřednictvím aplikace Facebook. Ze všech doručených podnětů pak bylo zahájeno 96 řízení před finančním arbitrem s cílem rozhodnout předložený spor, což představuje nárůst oproti stejnému období loňského roku o 17 řízení. Smírčí způsob řešení sporů a vzájemná komunikace mezi účastníky řízení přispěla na základě výsledků řízení a po iniciativě a intervenci finančního arbitra ke změně některých pracovních postupů konkrétních finančních institucí, které přistoupily k úpravě vnitřních pracovních procesů i všeobecných obchodních podmínek, což přispělo ke zlepšení postavení spotřebitele a zároveň posílení ochrany jeho práv.
 
„Pevně věřím, že tento trend bude i nadále pokračovat a že se o naší kanceláři dozví co nejvíce spotřebitelů, kteří buď přímo využijí našich služeb, anebo jim alespoň obsah našeho webu a facebooku pomůže dobře se orientovat v námi řešené problematice. Využívání nových komunikačních kanálů chceme i nadále posilovat, a ještě více se tak přiblížit běžným spotřebitelům, kteří dnes tyto kanály k získávání informací hojně využívají. Zároveň nám tento typ komunikace umožňuje co nejrychleji, téměř bezprostředně reagovat na žádosti spotřebitelů i na nové, pro naši oblast relevantní události,“ hodnotí předešlé období Finanční arbitr České republiky Dr. Ing. František Klufa.
 
 
Finanční arbitr České republiky působí od 1. ledna 2003, a to v rámci harmonizace práva České republiky se zeměmi Evropské unie (viz. zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi). Hlavním posláním finančního arbitra České republiky je zajištění rychlého, bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s institucemi mimosoudní cestou. Finanční arbitr je kompetentní k rozhodování sporů mezi poskytovateli platebních služeb (např. banky nebo instituce vydávající elektronické platební prostředky) a uživateli platebních služeb (tj. klienti) při poskytování platebních služeb nebo mezi vydavateli elektronických peněz a držiteli elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz. Finanční arbitr je oprávněný řešit výše uvedené spory, pokud nastaly po okamžiku účinnosti zákona o finančním arbitrovi. Typickým sporem je např. neoprávněné použití platební karty při platbě u obchodníka, neoprávněný převod v rámci internetového bankovnictví, neoprávněný převod finančních prostředků z účtu. Do kompetencí finančního arbitra naopak nepatří spory např. z oblasti hypoték, úvěrů, stavebního spoření nebo spory vzniklé mimo členské státy EU a další státy, tvořící Evropský hospodářský prostor. Hlavním přínosem pro klienty je rychlost rozhodování, nezpoplatněné řízení, vysoká znalost problematiky. Finančním arbitrem České republiky je s účinností od 2. ledna 2008 Dr. Ing. František Klufa, zástupcem finančního arbitra je JUDr. Petr Scholz, Ph.D.
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 


Používáme technologii cookies ke zkvalitnění poskytování našich služeb. Procházením stránky souhlasíte s jejich používáním. Více informací můžete najít na této stránce.×