Canisterapie - základní info
Donáš P.A.C. se specializuje na děti a mládež s poruchou ADD, ADHD, s poruchami emocí, atd. ..
Naši psi jsou speciálně vycvičení a klientům nabízí odreagování, motivaci ke zvýšení fyzické aktivity, pomáhají rozvíjet jemnou motoriku, odbourávat úzkost, pocity osamění, depresi, stres a poskytují pocit bezpečí a jistoty. Nezastupitelnou výhodou psa je to, že není jen neživým pracovním rehabilitačním nástrojem, ale i komunikačním prostředkem, který umožňuje v mnoha případech napomoci řešit problémy jinak velmi těžce zvládnutelné jinými způsoby. Stejně důležitá je i ta okolnost, že pes představuje část živé, hmatatelné přírody, se kterou se dnešní dětí a mládež mají možnost stále méně setkávat. A skrze poznávání přírody jsme schopni lépe poznávat i sama sebe.
Jedním z terapeutických prostředků je zoorehabilitace (canisterapie) za využití psů. Dovolte, abychom na těchto webových stránkách tuto poměrně novou metodu představili pomoci našich psích pomocníků
Naše současnost je charakterizována mimo jiné i prudkým rozvojem celé řady oborů lidské činnosti. Takto získané nové poznatky stále více ovlivňují a mění náš pohled na řešení celé řady problémů soudobé civilizace. Obdobný vývoj se nezastavil ani v oblasti sociální a pedagogické. Jedním z reprezentantů těchto nových přístupů je i poměrně nový obor zoorehabilitace (canisterapie)
Zoorehabilitaci lze charakterizovat jako jeden z terapeutických prostředků, ve kterém jsou činnosti se zvířaty využívány pro práci s dětmi nebo klienty s handicapem fyzickým, duševním nebo kombinovaným. Tyto aktivity na bázi biologické přirozenosti umožňují nebo zlepšují správný psychosomatický vývoj zdravotně postižených a znevýhodněných osob. Specifikou naší činnosti je, že mimo jiné uplatňujeme tuto metodu u dětí s poruchami chování.
Mnohé z Vás jistě zaujal již samotný název této sekce a termín zoorehabilitace za využití psů. Daleko známější v povědomí veřejnosti je totiž výraz canisterapie. Dle našeho soudu správněji je v poslední době v odborných publikacích i praxi nahrazován termín canisterapie slovem zoorehabilitace. Důvodem je snaha o přesnější vystižení této aktivity se zvířaty. Výraz terapie by měl být terminologicky používán výhradně ve spojení s lékařskými a psychologickými postupy, které mohou uplatňovat pouze lékaři nebo psychologové s patřičným odborným vzděláním. Termín zoorehabilitace lépe vystihuje podstatu aktivit se zvířaty pro zlepšení života handicapovaných. Tato teze ovšem neznamená se uzavírat do sebe, ale naopak jen ve spolupráci s ostatními oborníky naplno využít schopností zvířat pro individuálně cílenou pomoc. V našich podmínkách se tak děje v úzké součinnosti s psychology, etopedy a speciálními pedagogy. Neméně důležitá je i podpora a zájem rodičů při aplikaci této specifické metody.
V rámci zoorehabilitace má specifické postavení zoorehabilitace za využití psů. Z mnoha subjektivních i objektivních důvodů jsou vazby mezi člověkem a psem velmi silné. Jistě to souvisí i s historickým vývojem obou těchto živočišných druhů, kdy úzké soužití mezi Homo sapiens a Canis familiaris trvající již tisíciletí je doloženo nejen archeologickými, ale i genetickými a dalšími výzkumy.
Pes a člověk se vždy navzájem ovlivňovali a společně kráčeli staletími. Se změnami v lidské společnosti se měnilo i nazírání člověka na psa i způsoby, jakými byl pes používán ve prospěch člověka. Prvotně to byl pomocník při lovu, boji, pastvě a ochraně obydlí, ale i bytost, která poskytovala duchovní oporu. Od novověku se hlavní úloha psa postupně zřetelně přesouvá právě do této oblasti. Cílené humánně-animální interakce pro zdraví člověka mají delší historii, než by se na první pohled mohlo zdát
Již ve středověku byla v belgickém Geelu zvířata systematicky používána k těmto účelům. Na konci 18. století bylo součástí změny pohledu na psychiatrické pacienty společností Society of Friends v Anglii i využití zvířat pro terapeutické potřeby. Obdobné aktivity byly prováděny v 19. století v Německu a dalších zemích. Bouřlivým vývojem prošel obor zoorehabilitace ve 20. století a v současnosti se koncipuje jako uznávaná metoda rehabilitace osob s handicapem v oblasti fyzické, psychické nebo sociální (včetně dětí s poruchami chování).
Nezastupitelnou výhodou psa je to, že není jen neživým pracovním rehabilitačním nástrojem, ale i komunikačním prostředkem, který umožňuje v mnoha případech napomoci řešit problémy jinak velmi těžce zvládnutelné jinými způsoby. Stejně důležitá je i ta okolnost, že pes představuje část živé, hmatatelné přírody, se kterou se dnešní dětí mají možnost stále méně setkávat. A skrze poznávání přírody jsme schopni lépe poznávat i sama sebe.
Metody
1. Animal Assisted Activities , / AAA / – aktivity za pomoci zvířat, resp. psů
Metoda je založena na navázání přirozeného kontaktu dítěte se zvířetem. Obecným cílem je celková aktivizace dítěte. V praxi to znamená pomoc při odbourávání stresu, uzavřenosti, nečinnosti, zlepšování komunikace a motivace. Metoda je i součástí zážitkové terapie a součástí volnočasových aktivit dětí. Používanými technikami jsou například různé způsoby péče o zvíře, přijímaní přiměřené odpovědnosti za psa, individuální a společné hry.
2. Animal Assisted Therapy , / AAT / - terapie za pomoci zvířat, resp. psů
Metoda opět využívá přirozených schopností psů v interakci s dětmi. Obecným cílem je individuální podpora oslabených nebo absentujících funkcí dítěte v oblasti sociální, emocionální, kognitivní a fyzické s důrazem na etopedickou stránku. Cíle canisterapie jsou stanovovány a pravidelně vyhodnocovány a v součinnosti s psychology, etopedy a odborným vychovatelským týmem. V některých případech je canisterapie i součástí diagnostických metod. Používané techniky se liší dle individuálních potřeb jednotlivých dětí.
Formy canisterapie (dále jen CT)
Individuální CT zahrnuje setkání dítěte s jedním nebo více psy. Je to program časově i odborně náročný, umožňující individuální cílenou terapii k řešení konkrétních problémů dítěte. Na základě vypracovaného CT plánu probíhají jednotlivá sezení, která jsou pravidelně vyhodnocována se stanovením dalších dílčích postupů a následným celkovým zhodnocením. Tato forma je hlavní náplní našich CT aktivit. Více s o ní dočteme v části věnované CT týmu.
Skupinová CT je založena na vzájemné interakci mezi více dětmi a jedním nebo více psy. Má vždy určitý konkrétní cíl a je využívána spíše jednorázově nebo s menším počtem opakování. Zpravidla jsou cílovými jedinci děti z jedné výchovné skupiny a CT je využívána zejména při pomoci v nastavování a utváření odpovídajících vztahů ve skupině, nácviku kooperace při činnostech. Dobré výsledky jsou vykazovány i při upevňování sourozeneckých vazeb nebo zlepšování vztahů mezi problémovými jedinci a ostatními vrstevníky ve skupině.
Kam docházíme
- ZŠ Jablonec nad Nisou, Liberecká 1734, příspěvková organizace
- Speciálně pedagogické centrum, detašované pracoviště Polní 10, JBC
- Speciálně pedagogické centrum, detašované pracoviště J. Hory 33, JBC.
- MŠ Motýlek, Broumovská, Liberec
-Dětský diagnostický ústav, středisko výchovné péče,
základní škola, mateřská škola Liberec
U opatrovny 444/3
460 01 Liberec
Náš tým
Stanislav Novotný - spec. Pedagog, kynolog, canisasistent
tel.: 602 681 501
a Bordercolie DONÁŠ . Tříletý pes s temperamentem charakteristickým pro toto plemeno. Jeho aktivita však není bezbřehá a dokáže výborně pracovat i v klidnějším režimu. Je velmi oblíbený zvláště mezi malými a mladšími dětmi pro svůj sympatický vzhled, veselou povahu a schopnost zvládat nejrůznější pohybové triky a aktivity
Helena Bartoníčková - zdravotní sestra, canisasistent
a foxteriér IGOR. Rok a půl starý pes, pracuje s dětmi soustředěně s dostatečnou dávkou přirozeného temperamentu. Má také velikou odolnost při práci s klienty, kteří nemají cit z důvodu postižené motoriky. Je dobře ovladatelný a vhodný pro práci s dětmi i mládeží.
Canisterapeutické osmero
1. Před vstupem do zařízení je pes čistý (srst, tlapky) a upravený (v případě nepříznivého počasí nosíme s sebou vždy hadřík, ručník na utření) = hygiena psa. 2. Pes je každoročně komplexně přeočkován a minimálně 2x ročně odčervován (doložit očkovacím průkazem) - jen zdravý pes může pracovat. 3. Canisterapeut se v zařízení přezouvá, je vždy čistě oděn, upraven. 4. Doporučení: Uzavření písemné smlouvy se zařízením (datum, čas návštěvy,…). Záleží na vzájemné dohodě. 5. Se psem pracuje canisterapeut pouze tehdy, je-li pes i psovod v optimální fyzické a psychické kondici. 6. Canisterapeut nikdy nezůstává s klientem při práci o samotě. Trváme na přítomnosti odpovědného personálu a dbáme jejich pokynů. 7. Canisterapeut od psa neodchází, nenechává ho v žádném případě s klientem, ani s personálem samotného (za svého psa nese zodpovědnost psovod). 8. Jeví-li pes známky únavy, pes neochotně pracuje (je nervózní, těkavý) má canisasistent právo ihned ukončit terapii a věnovat psu prostor pro odpočinek, regeneraci sil, vyběhání na bezpečném místě,… (pes po práci v klidu načerpá síly). |
Příspěvky
Zoorehabilitace
20. 6. 2012
Zoorehabilitaci lze charakterizovat jako jeden z terapeutických prostředků,...
Úvod do canisterapie
19. 6. 2012
Donáš P.A.C. se specializuje na děti a mládež s poruchou ADD, ADHD, s poruchami emocí, atd. ..
Naši psi jsou speciálně vycvičení a klientům nabízí odreagování, motivaci ke zvýšení fyzické aktivity, pomáhají rozvíjet jemnou motoriku, odbourávat úzkost, pocity osamění, depresi, stres a poskytují pocit bezpečí a jistoty. Nezastupitelnou výhodou psa je to, že není jen neživým pracovním rehabilitačním nástrojem, ale i komunikačním prostředkem, který umožňuje v mnoha případech napomoci řešit problémy jinak velmi těžce zvládnutelné jinými způsoby. Stejně důležitá je i ta okolnost, že pes představuje část živé, hmatatelné přírody, se kterou se dnešní dětí a mládež mají možnost stále méně setkávat. A skrze poznávání přírody jsme schopni lépe poznávat i sama sebe.
Jedním z terapeutických prostředků je zoorehabilitace (canisterapie) za využití psů. Dovolte, abychom na těchto webových stránkách tuto poměrně novou metodu představili pomoci našich psích pomocníků
Naše současnost je charakterizována mimo jiné i prudkým rozvojem celé řady oborů lidské činnosti. Takto získané nové poznatky stále více ovlivňují a mění náš pohled na řešení celé řady problémů soudobé civilizace. Obdobný vývoj se nezastavil ani v oblasti sociální a pedagogické. Jedním z reprezentantů těchto nových přístupů je i poměrně nový obor zoorehabilitace (canisterapie).