3. týden
Pondělí 17. září
Dnes jsme se naučili mnoho nových věcí. Začali jsme hned ráno písničkou Září a pokračovali ranním dopisem. Dověděli jsme se, že nyní už si budeme ráno chystat do lavice ke všem ostatním pomůckám ještě smazávací tabulku, abychom ji měli po ruce, když na ni budeme psát, a nestrkali jsme se u šuplíčků.
Poté jsme si poslali kolem kruhu kouzelnou mušličku a každý z nás pověděl jednu větu o tom, co jsme zažili o víkendu. Na mou všetečnou otázku, kdo by to uměl i zapsat, se po chvilce mlčení přece jen zvedlo několik rukou a Lucinka Jedličková mě mile potěšila, protože přišla na to, že využijeme toho, co jsme se naučili ve čtení - napíšu L červeně, jako Lucinka, pak pomlčku jsem si četla s mámou a pak obrázek knížky, jako že jsme si četli knížku. A nakonec udělám tečku. Lucinka má velkou pochvalu a spolu s ní úplně celá třída, protože každý zvládl napsat alespoň jednu větu a někteří dokonce i tři nebo čtyři! Když jsme dopsali, zkoušeli ostatní ve skupince přečíst naše věty a my jim pak říkalil, jestli se trefili. Někdy to úplně nevyšlo, to když si třeba někdo spletl náš obrázek koně se psem a tak jsme pochopili, že ještě musíme nacvičit další písmenka, abychom se takovým nedorozuměním vyhnuli :-) A hned jsme si zopakovali na ovocných stromech na tabuli ta písmenka, co už známe, a pak jsme se vrhli na nové písmeno - "O" do naší učebnice.
Povídali jsme si o obrázku, četli jsme hnědý rámeček (Ota začíná na O) a další věty o Otovi (děti jich vymyslely velkou spoustu - Ota trhá, jí, sklízí, má rád,... víno apod.). Dokonce jsme každý o Otovi dvě další věty připsali. Povídali jsme si, kdo so má rád na podzimu a zapisovali věty o sobě a o kamarádech ze třídy. Myslím, že se nám už tato práce začíná velmi dařit.
Ještě před svačinkou jsme si naše ovoce kreslili do písanek. Prosím, stále doma dohlížejte na správné držení tužky.
S ovocem jsme pokračovali i po přestávce. Nejdříve jsme si na něm zopakovali s medvědem Míšou barvy a pak už jsme počítali jablka, švestky i hrušky a seznámili se s číslicemi 1, 2 a 3. Spojovali jsme stejný počet v učebnici, kreslili panáka (poprvé jsme využili smazávací tabulku), čárkovali číslice a vybarvovali rybičku v pravidelném rytmu.
Po přestávce na hraní jsme si na rybičky zahráli a podle jejich otevřených pusinek pak ještě psali písmeno O do učebnic. Začali jsme se učit hodnotit svou práci - zelený puntík je pod tím nejhezčím písmenem, červený naopak pod tím, které se nám vůbec nepovedlo.
Nakonec jsme vyměnili vyplněné týdenní plány za nové, uklidili si do šuplíčků geometrické tvary a sčítací trojúhelníky a zhodnotili svůj dnešní den pomocí velkých smajlíků na koberci.
Úterý 18. září
Hned ráno zvládly téměř všechny děti úplně výborně autodiktát z probraných písmen samostatně! A některé ještě navíc další pracovní list, než byli všichni hotoví. A zatímco minule jsem při tréninku musela na Brunův dotaz, jestli ta písmena dávají nějaký smysl, odpovědět záporně, dnes jsme takto složili první dvě slova - kop a lok. Význam slova kop znali všichni, a díky Lucince jsme také všichni pochopili, co je to lok. A kde všude se můžeme i nepříjemně nalokat, to už nám šlo samo. Nezapomněli jsme zmínit moře a hned jsme se přesunuli do matematiky, kde jsme dnes pracovali s mořskými živočichy. Vybarvovali jsme se, počítali, a naučili jsme se znázorňovat na sčítacích trojúhelnících pomocí geometrických tvarů a sirek sčítání! Brzy z nás budou velcí matematici!
Od moře jsme se vrátili zase domů, k podzimu a začali pracovat na prvním pracovním listě do prvouky (tu budeme hodně propojovat s ostatními předměty, dnes konkrétně se čtením). Poznávali jsme, co je na obrázcích (trochu nás potrápil pórek a cukrová řepa, ale vždycky se našel někdo, kdo věděl) a rozlišovali, co je ovoce a co zelenina (i tady jsme trochu tápali, ale nakonec se nám práce podařila). Pak už byla řadě svačina, dnes přišlo první ovoce z projektu Ovoce do škol, takže jsme si každý mohli dát navíc nektarinku (a ještě jednu máme schovanou na zítra).
Po přestávce jsme se k ovoci a zelenině vrátili a to s velmi obtížným úkolem, který jsme ale všichni naprosti bravurně zvládli. Nejdříve jsme rozstříhali lístečky s názvy toho, co bylo na obrázcích a pak jsme měli přiřadit a nalepit, jak se co jmenuje. A to všechno se znalostí těch pár písmen, co známe. Byli jsme moc šikovní a dokázali jsme si poradit. A to proto, že víme, jestli nějaké písmeno slyšíme na začátku, uvnitř nebo uprostřed. Máme zkrátka velikánskou pochvalu. A za odměnu jsme si zahráli na flétničky. Nejdříve jsme zopakovali minulou lekci a pak se naučili říkadlo o dudkovi a pracovali s ním. Vytleskávali jsme rytmus, pochodovali jsme do rytmu a nakonec jsme ho i zahráli na hlavice našich fléten. Všichni společně i po skupinkách a šlo nám to výborně.
Jak na přestávku na hraní, tak na tělocvik jsme pak vyrazili ven. O malinko rychleji než minulý týden jsme se převlékli a šli nejdříve do Akátku. Musím říci, že mě někteří velmi mile překvapili, jak bravurně dokáží ručkovat po jednotlivých zavěšených kruzích. A ti, co jim to zatím nešlo, se vůbec nevzdávali a zkoušeli to pořád dál. Z Akátku jsme se vydali k řece a učili se poznávat další podzimní plody - dnes to byl pámelník (ty bílé praskací kuličky) a šípky. Také jsme si je nasbírali do zásoby (budeme je potřebovat na čtvrtek na výtvarku s pracovkou, pokud má někdo možnost, sbírejte i doma a vezměte ve čtvrtek do školy) a hráli běhací hry - nejdříve štafety (ty jsme trochu pomotali) a potom na chobotnici (a ta nás dost bavila). Došli jsme na kraj Skochovic a přes skálu se vrátili do školy. To už bylo na někoho moc (bylo to chvíli do kopce) a tak jsme se někteří vrátili ke škole úplně vyčerpaní. Ale zvládli to úplně všichni!
Sředa 19. září
Hlavním ranním zážitkem byl dnes bezesporu pan fotograf. Na fotkách si dal dost záležet, tak doufám, že se budou líbit. Až budou hotové, vezmou si je děti domů a vy se rozhodnete, jestli je chcete (pak pošlete do školy peníze) nebo nechcete (pak je jednoduše vrátíte).
Ještě před svačinou jsme stihli pracovat s písmenem U - povídali jsme si o obrázku, vybarvili si U červeně, abychom ho četli jako Uršula, četli jsme věty o Uršule a sami jsme další vymysleli a zapsali a nakonec jsme si povídali, jaký sport kdo z nás rád dělá. A protože jsme se dobře poslouchali, dokázali jsme pak zapsat větu nejen o sobě, ale i o dalším kamarádovi ze třídy.
Od skateboardu a kolečkových bruslí jsme se dostali ke sportu a dopravním prostředkům v matematice. Počítali jsme do šesti a spojovali se správným počtem teček. Nakonec jsme si ukázali a vysvětlili, kde máme každý svou složku s pracovními listy navíc, abychom mohli pracovat, když jsme dříve hotovi se společně zadanou prací.
Po svačině jsme krokovali, dnes už do šesti a náš pokyn se skládal ze dvou částí pro prvního krokujícího a z jedné části pro druhého, ale zase musel znít tak, aby se dostal druhý najednou tam, kam před ním postupně po částech ten první. Na interaktivní tabuli jsme se naučili rozdělovat a všechny nás dost bavilo vybarvovat jen prstem :-) Úkolů bylo naštěstí dost, aby se vystřídali všichni, protože jinak by asi byli někteří na paní učitelku pěkně naštavní :-)
Samostatně jsme stavěli věž z kostek podle předlohy v učebnici a měli jsme s tím trápení. Postupně totiž úspěšně ztrácíme kostky a tak nám některé chyběly. Ale úplně všichni přišli časem na to, že si mezi sebou kostky půjčí a úkol tak splní. Velká pochvala!
Růžová barva kufříků v matematice zaujala našeho Míšu a hned nás ji začal učit. Přidal k ní ještě oranžovou a fialovou, takže teď máme sedm barev duhy a budeme s nimi moct příští týden pracovat.
Konec dnešního vyučování byl věnován oslavě Verunčiných narozenin. Po narozeninové písničce jsme jí všichni pověděli pěkné přání a Verunka nám zase rozdala bonbóny.
Čtvrtek 20. září
Předposlední den tohoto týdne jsme věnovali hlavně českému jazyku, prvouce a výtvarce s pracovkou. Nejdříve jsme zjistili, že už umíme číst krátká slova, když jsme při společném autodiktátu na tabuli složili a přečeti slovo kolo. Někteří z nás poté, co jsme zvládli za pomoci obrázků i hru na mimozemšťany, dokázali mnoho slov zapsat. Zatím nám dělají problém samohlásky, špatně je slyšíme, to teď budeme hodně trénovat.
V učebnici jsme psali U a O, spojovali obrázky s písmenem U a křížkovali, kde hlásku U slyšíme. Při plnění posledního úkolu na str. 17 jsme dostali každý záložku a naučili jsme se s ní pracovat. Klárka všem krásně vysvětlila, jak si s ní budeme zakládat stránku, kde jsme skončili s prací a pak jsme si ukázali, jak si budeme záložku držet pod řádkem, který budeme číst.
Ve skupinkách jsme si vybrali ovoce a dávali dohromady, co všechno se z něj vyrábí. Nejlepší práci odvedla skupinka Klárka, Eliška Kř., Nicolka a Laduška. Holky vymyslely a nakreslily snad deset jablečných výrobků, včetně šampónu :-)
Každý sám jsme si potom vybrali oblíbenou zeleninu, nakreslili si jídlo, které z ní máme rádi a zapsali o tom i větu. S větami jsme se pak procházeli po třídě a nechali ostatní, aby se je pokoušeli přečíst.
Po svačince jsme zvládli písmeno A, práce v učebnici už nám jde skoro sama, a pak už jsme se pustili do navlékání plodů. Velmi děkuji všem, kteří přinesli plody navíc. Každý si vymyslel svůj vlastní rytmus, v kterém vybrané plody navlékal a vznikly tak krásné výrobky. Poslední aktivitou bylo skládání papíru podle návodu v učebnici. Viděli jsme na obrázku jen výsledek a museli sami přijít na to, jak papír překládat, abychom ho dosáhli. Povedlo se úplně všem!
Pátek 21. září
Poslední den třetího týdne jsme docvičili písmeno A, psali vlny do písanky a seznámili se se zapisováním do tabulky. Byl to velký výkon, pojmy řádek, sloupec pro nás byly zatím španělskou vesnicí :-) ale to časem zvládneme. Hodně dětí už moc pěkně zvládá hru na mimozemšťana, ale neusněte na vavřínech a trénujte dál. Když půjdou čtyřpísmenková slova bez shluku souhlásek, můžete přejít na obtížnější.
Skřítek Kipču nám pak přečetl další část příběhu o zeleném ostrově a my jsme si vybarvili nový obrázek v našem deníku. Také jsme nakreslili obrázek největšího zážitku ze sobotní akce s rodiči a povídali si o povodních a vlně tsunami. Pustili jsme si i ukázku, která na děti velmi zapůsobila.
Před přestávkou nás ještě Kipču seznámil s novou kamarádkou, holčičkou Amy z Filipín. Hledali jsme shodné i rozdílné znaky v jejím bydlení a děti byly hodně a pěkně povídavé.
Poslední část vyučování jsme věnovali zhodnocení své práce v uplynulém týdnu. Každý jsme se zamysleli nad tím, v čem jsme se za týden zlepšili, a poté si tyto myšlenky zapsali a v kruhu s kouzelnou mušličkou přečetli. Po zhodnocení celotýdenního chování na velké smajlíky jsme si popřáli pěkný víkend a rozloučili se.