11. týden
Pondělí 12. listopadu
Po tradičním pondělním úvodu (kalendář, služby staré, služby nové, pranostiky, ranní dopis) jsme si opět ve skupinkách povídali o svých víkendových zážitcích a na koberci pak společně o tom, co nás u kamarádů zaujalo. O svém zážitku jsme pak psali deníkový záznam ve formě jedné věty a případného obrázku do sešitu.
Dalším úkolem byla dvojsměrka. Nejdříve jsme dostali čas, abychom si každý pátrali a vyškrtávali samostatně. Kolik jsme stihli, bylo na nás, a pak jsme s interaktivní tabulí práci dokončili. Než jsme začali vyhledávat odpovědi na otázku z dvojsměrky (Co umí a co neumí Bára?), povídali jsme si o obrázku v učebnici. Měli jsme množství zajímavých nápadů a po přestávce na svačinu jsme si je ověřili při čtení vět. Po prvních dvou řádcích nám paní učitelka dala první otázku - Kolik je Báře let? a my jsme se většina nechali nachytat a tvrdili jsme, že osm. Ale po opakovaném přečtení nám to došlo :-). Na druhou stranu dvojsměrky jsme si odpověď na otázku nakreslili a pak ve skupinkách nad obrázky přemýšleli, jak se to mohlo stát, že je Bára už druhým rokem na vozíčku. Společně na koberci jsme pak diskutovali nad otázkami, jak se Bára cítíla a cítí, jak se k ní budou chovat ostatní děti a dospělí, zda by mohla nebo nemohla chodit do "normální" školy jako my,...
Před koncem hodiny jsme si ještě hráli s kostkami - přidávali nebo ubírali jsme podle vlastní volby jednu nebo dvě kostky a podle toho, jak jsme zvolili, jsme pak tvořili příklad.
Po hrací přestávce jsme to, co jsme natrénovali s kostkami, počítali do učebnice. A pak už byla na řadě oslava Lucinčiných narozenin. Zazpívali jsme, obkreslili ji na plakát a jeden po druhém přáli pěkná přáníčka. Dostali jsme bonbónky a po výměně týdenních plánů a vyplnění smajlíků za chování jsme se rozloučili.
Úterý 13. listopadu
Ráno jsme zahájili zhodnocením včerejší práce a kalendářem. Potom jsme si pověděli, co nás dneska čeká a než si pro nás přišli deváťáci, začali jsme se učit první sloku písničky, kterou pak Vám, rodičům, zazpíváme a možná i zahrajeme na vánočním setkání.
Pak už přišli, my se šli obléknout do šatny a ven na místo sázení stromů. Rozdělili si nás každou třídu na dvě skupiny, přidělili nám průvodce "sazeče" a spolu s nimi jsme stromy sázeli. Bylo potřeba vykopat jámy, zasadit stromky, zaházet je hlínou, udusat a zalít. Každá skupina svůj strom (všechno jsou to jabloně) pojmenovala - my máme Poupátko a Kouzelnou květinu :-) a také jsme mu zazpívali písničku (ta je právě na tom videu). Nyní je na nás, abychom se o své stromy pořádně starali, aby nám neuschly, nebo nezarostly plevelem.
V mezičase jsme si pohráli v Akátku a pak si došli pro sváčku a pití, abychom se na tu olympiádu pořádně posilnili. Ve dvojicích nebo trojicích jsme pak obcházeli jednotlivé disciplíny (slalom s pingpongáčem na lžíci, shazování kuželek, hod vlaštovkou, hod do koše, házení kroužků na tyčku, skoky v pytli a skoky z místa do písku) a závodili ostošest.
Než byly sečtené výsledky a nadepsané diplomy, řádili jsme s kluky deváťáky. Snad si z toho neodnesou nějaká zranění. Pak už ale nastal čas na slavnostní vyhlášení výsledků. Uklidili jsme tedy všechny pomůcky, nastoupili si a s napětím očekávali, jak jsme dopadli. Nejúspěšnějším sportovcem naší třídy byl Vojta, který vyhrál dokonce tři zlaté medaile!
Po návratu do třídy nám paní učitelka všechny dnešní fotky i video ukázala na interaktivní tabuli a dost jsme se u toho nasmáli.
Poslední hodinu jsme věnovali krokování a zápisu z jazyka čísel do jazyka kroků a vyhledávání stejných písmen na obrázcích. Ta jsme vyškrtávali a ze zbylých pak sestavovali tajenku. Vyškrtávání dvojic se nám dařilo výborně, sestavit ale z písmen N, P, L, Á tajenku, to byl oříšek. Nakonec ale slovo PLÁN složili skoro všichni a mohli jsme se do něj pustit. Šlo totiž o plán Bářiny cesty k bazénu. Orientovali jsme se v něm výborně. Každý si pak sám jednu vlastní cestu do mapy nakreslil a kdo chce, může si i doma dobrovolně popsat.
Středa 14. listopadu
Poté, co nám kluci zahájili dnešní den (a šlo jim to výborně), jsme se naučili druhou sloku písničky, kterou trénujeme na vánoční setkání. Ti, kdo splnili dobrovolný domácí úkol (a získali tak další bodík do námořnické soutěže), si ve dvojicích své cesty navzájem četli a ukazovali. Ostatní se je pokusili dopsat do učebnice.
Další pátrání a hledání nás čekalo v matematice, kde jsme pátrali po tom, kdo co po projití bludištěm najde. Sami jsme přišli na to, že barevné tečky jsou návodem, kudy jít, a obrázky u návodu znamenají postavu, s kterou máme pracovat. A že do rámečku pod klíč cesty nakreslíme to, co dotyčný najde. Můžeme na sebe být pyšní. Společně jsme pak udělali úkol u Lenky a Mirka s Punťou pak už každý sám. Kdo byl hotov, zkoušel skládat a stříhat škrabošku podle návodu v učebnici, zatím se to ale nikomu nepovedlo.
U matematiky jsme zůstali a s kostkami, krokovacím pásem a učebnicí řešili úkoly na dopočítávání. Tedy: mám tři (kostky), kolik musím přidat, aby jich bylo pět? Ve dvojicích jsme se domlouvali a na kostkách ukazovali, zapisovali do učebnice a pak přepisovali do jazyka kroků.
Dalším úkolem byla dvojsměrka. Vždy jsme si nejdříve přečetli společně zadání a podle něj se řídili krok za krokem. Nejdříve jsme tedy přečetli slova ve sloupečku a hráli s nimi na detektivy. Jednalo se o slovesa (to ale ještě nevíme) a po prvních dvou ukázkách od paní učitelky jsme se do toho pustili sami. Skvěle dokázal slovo popsat Bruno a taky Míša. Tato slova jsme pak prvních pět minut vyhledávali a vyškrtávali sami a pak dokončili společně. Zakroužkovali jsme zbylá písmena a zapsali tajenku - kamarád. Po přečtení otázky "Kdo je můj kamarád?" jsme si své odpovědi zapsali a dobrovolníci je přečetli ostatním.
Po přestávce na svačinku - dneska jsme dostali ředkvičky - pálivé, jak říkal Vašík, strašně pálivé :-) jsme se sesedli do kruhu na koberec a s tajenkou z dvojsměrky pokračovali. Paní učitelka nám vysvětlila novou aktivitu, jmenovala se čtyři rohy. Do každého rohu naší třídy položila jednu velkou čtvrtku s otázkou o kamarádství (Jaké vlastnosti má mít kamarád? Jaké nemá mít? Jak mohu o kamaráda přijít? Jak mohu kamaráda získat?) a my jsme pak chodili od jednoho k druhému (a klidně i víckrát k jednomu) a zapisovali jsme své nápady. Po skončení času jsme se vrátili na koberec, paní učitelka nám naše myšlenky přečetla a my jsme o nich diskutovali. Dostali jsme velkou pochvalu za opravdu dobrou práci.
Dva kamarádi - Radek a Řehoř - byli našimi dalšími průvodci na cestě za písmeny - R a Ř. Napsali jsme si obě písmena na řádky v učebnici a pak už společně četli připravená slova z tabule. Když jsme je pořádně natrénovali, pustili jsme se do čtení celých vět. Paní učitelka nám ukázala, jak můžeme už krátká slovíčka číst celá najednou (ještě o tom napíši podrobně na stránky příspěvek) a s těmito větami jsme pak dostali domácí úkol.
Po hrací přestávce jsme se pustili do angličtiny. Nejdříve jsme vesele zpívali a tancovali a pak hráli několik her s novými anglickými slovíčky. Dokonce jsme zvládli i úkoly na interaktivní tabuli, kde jsme k obrázkům přiřazovali názvy, nebo zastavovali rychle se střídající obrázky a vybírali z nabídky, který obrázek se nám právě zastavil. Šlo nám to výborně, můžeme se pochválit.
Po vyplnění smajlíků už jsme balili a loučili se.
Čtvrtek 15. listopadu
Ráno jsme po kalendáři (Edík s Vojtou nám ho pokaždé přeříkají jak naprogramovaný automat, bez jediné chybičky) nacvičili poslední sloku naší besídkové písničky. Teď už nás čeká jen její pilování, výběr nástrojů a nácvik hraní.
Čtecí rozcvička dnes byla s obrázky, mřížkami a opisem složených slov. Celkem jich bylo šest, čtyři jednoduchá a dvě obtížnější. Pravidlo znělo stále stejně - "méně je někdy více" - tedy že nemusíme stihnout všechno, ale musíme pilně pracovat a co zvládneme, to musí být bez chyby. Jedniček je opravdu hodně.
Přečetli jsme si jak domácí úkol, tak i text na další straně učebnice, kde jsme se dozvěděli, jak to se stavbou domku na stromě bylo. Tento text máme také doma trénovat.
Po čtení jsme se pustili do krokování. Čekaly nás tři typy úkolů - doplnění součtu (kam se dostaneme, když víme, kde stojíme a kolik uděláme kroků), doplnění druhého sčítance (víme, odkud vycházíme, víme i kam se chceme dostat, ale potřebujeme dopočítat, kolik kroků k tomu bude potřeba) a nejtěžší varianta doplnění prvního sčítance (víme, kam jsme se dostali, kolik kroků k tomu bylo potřeba a máme zjistit, odkud jsme vyšli). Po společném nácviku jsme si to zkusili i sami.
Kdo byl hotov, zkoušel opět poskládat a vystřihnout škrabošku, ale zatím stále bez úspěchu, tedy kromě toho, že jsme spotřebovali všechny papíry na kreslení :-). Ještě před svačinou jsme stihli natrénovat na našich sčítacích trojúhelnících a s kartičkami s čísly, jak je budeme řešit i do učebnice. Opět to byly všechny tři výše zmiňované typy.
Po sváče nás čekala velká prvouková práce. Nejdříve jsme si na pracovní listy nakreslili, jak se musíme vybavit, co si musíme obléknout, před jízdou na kole nebo na kolečkových bruslích. Pak paní učitelka vybrala čtyři vedoucí a ti si volili členy své skupinky. Každý ve skupince dostal svůj lísteček s infomací a tu si měl přečíst. Bylo bezva, že když jsme si nevěděli rady, dokázali jsme si navzájem ve skupinkách poradit. Když jsme si informaci přečetli všichni a nalepili si ji na pracovní list, bylo naším úkolem ve skupince se domluvit, jak to, co jsme se dozvěděli, předáme ostatním. Po této přípravě jsme si na druhou stranu pracovního listu svou připravenou informaci nakreslili a pak už přišel na řadu slavnostní okamžik - prezentace našich textů. Postupně jsme se po skupinkách u tabule střídali a vždycky, když jsme dopovídali, kreslili si ostatní, co se od nás dozvěděli. Moc se nám dařilo a paní učitelka naši práci chválila. Než začala přestávka na hraní, čekalo nás jedno překvapení - paní učitelka nám na interaktivní tabuli pustila video našich vystoupení a o každém jsme si pověděli, co se nám povedlo a také doporučení, co můžeme příště vylepšit. Dovysvětlili jsme si navzájem také pár pojmů, kterým jsme někteří nerozumněli (např. co je to cyklostezka).
Po hrací přestávce jsme řešili nacvičené sčítací trojúhelníky do učebnice a kdo byl hotov, pracoval na Logicu piccolu. Paní učitelka mezitím s některými z nás četla. Nakonec jsme vyplnili smajlíky za chování a balili se domů.
Pátek 16. listopadu
Ráno jsme ještě zastihli ve třídě paní učitelku, která pro nás dochystávala pomůcky na dnešní dopoledne. Před začátkem vyučování se s námi rozloučila a my jsme se pustili do práce s Maruškou.
První blok jsme věnovali matice i češtině. V matice jsme si vyzkoušeli, co už umíme. Nebylo naším cílem stihnout všechno, ale v zadaném čase pracovat pilně a bezchybně za pomoci všech možných pomůcek. Někdo odevzdal učebnici za dest minut, jiní využili celého času. V pondělí uvidíme, jak jsme dopadli. V češtině jsme nejdříve vyhledávali a zapisovali z textu o Radkovi a Řehořovi slova s písmeny R a Ř a pak dokončovali nakousnuté věty.
Po sváče už jsme na čtvrtky navrhovali naše mrazíky a pak je ve dvojicích malovali na okna. Jsou fakt nádherní.
Na konci dnešního dne jsme si zakreslili bodíky, nalepili dopisy do notýsků a vložili přihlášky na školu v přírodě a zakreslili smajlíky za chování.