Krkonoše

27. 5. 2011 (pátek)
Víkend, který budeme trávit v Krkonoších, začíná v Praze na Černém Mostě, odkud nám jede autobus do Pece pod Sněžkou.

Město Pec pod Sněžkou se patří mezi největší a nejznámější rekreační střediska v Krkonoších. Leží na řece Úpě a Zeleném potoku. Má přibližně 610 obyvatel a rozlohu
5214 ha.

Autobus jede v 15:20 a do Pece pod Sněžkou přijíždí zhruba v 18:30. Vysazuje nás v centru Pece pod Sněžkou a odtud již jdeme po svých k našemu ubytování.

Počasí je z počátku podmrakem a později začíná pršet. Nám to, ale dnes nevadí. Večer stejně zalezeme do našich příbytků a říkáme si, jen ať se to vyprší a zítra ať máme na výlet dobré počasí.

Máme zaplacenou polopenzi, a tak dostáváme večeři. Na uvítanou nám uvařili polévku a řízek, který je velký přes celý talíř a jako přílohu máme brambory.

28. 5. 2011 (sobota)
Ráno se probouzíme do podmračeného dne, ale neprší a to je hlavní. Snídani máme na 8 hodinu. Dostáváme rohlíky, chléb a obložený talíř, na kterém je sýr, šunka, rajče a k pití máme čaj.

Po snídani se vydáváme na výlet, jehož cílem je Sněžka.

Sněžka (1602 m. n. m.) je nejvyšší horou v Krkonších a v České republice. Přes její vrchol prochází česko-polská hranice. Na vrcholu hory byla postavena horní stanice lanovky, česká poštovna, která je nejvýše položenou poštovnou České republiky, Polská bouda s meteorologickou stanicí, kamenný trigonometrický obelisk a 14 m vysoká rotundová kaple sv. Vavřince. [1]

Venku moc teplo není, a tak se rozhodujeme pro pěší výstup na Sněžku, abychom se hezky zahřáli. Pro cestu na Sněžku volíme trasu, která vede Obřím dolem.
Vrchol sněžky máme dobitý zhruba za dvě hodiny. Část cesty jdeme v mracích. Máme mlhu před sebou i mlhu za námi. K horám, ale i toto počasí patří.
Za odměnu, že jsme zdolali vrchol Sněžky, se začíná počasí zlepšovat a máme trochu výhled do kraje. Na Sněžce neopomíjíme navštívit Českou poštovnu, odkud posíláme pohledy (snad adresáty potěší). Po napsání pohlednic a pohlédnutí do kraje se vydáváme přes Růžovou horu zpět do Pece pod Sněžkou.

Cestou do našeho městečka, které je na víkend naším domovem, se zastavujeme v jedné horské chaloupce, kde nám nabízejí samé dobré jídlo. Většina neodolává borůvkovým knedlíčkům (no spíše pořádným knedlíkům), já si dávám palačinku s borůvkami a se šlehačkou. Na jídle si moc pochutnáváme. Když vidíme, co obsluha nosí za jídlo ostatním návštěvníkům restaurace, říkáme si, že i ostatní jídla vypadají lákavě.

Do penzionu přicházíme hezky znaveni, ale spokojeni z pěkného výletu. Počasí sice nepřálo tolik k výhledům, ale nepršelo nám a to je hlavní. K večeři dostáváme čočkovou polévku a zapečené těstoviny s uzeným masem.

29. 5. 2011 (neděle)
Ráno nás probouzí sluníčko a při pohledu z okna našeho pokoje vidíme krásnou modrou oblohou. Snídani máme opět v osm hodin. Dnes nám přichystali párek s chlebem a čaj.
Po snídani si balíme všechny věci z našeho pokoje a odevzdáváme klíče od pokoje, jelikož dnes náš pobyt v Krkonoších končí.

Domů, ale hned tak ještě nejedeme. I dnes se vydáváme na výlet. Cílem dnešního výletu je horská vesnička Pomezní boudy.

Naše trasa vede k dolní stanici lanovky na Sněžku. Cestou se ovšem zastavujeme na Bobové dráze v Peci pod Sněžkou.

Bobová dráha v Peci pod Sněžku je dlouhá 700 metrů a trať zdolává převýšení 90 metrů a v některých místech vede až 8 metrů nad zemí. [2]

Po dvou jízdách na bobové dráze se vydáváme již ke stanici lanovky.

Lanovka byla postavena jako oběžná dvouúseková s dvoumístnými odpojitelnými sedačkami. Za hodinu přepraví 250 osob/hod. při dopravní rychlosti 2,5 m/s. Ze stanice Pec pod Sněžkou (890 m n.m.) je doba jízdy na Růžovou horu (1354 m n.m.) 11 minut, délka úseku 1560 m a dále na Sněžku 13,5 minut, délka úseku 1967 m. [3]

Nejsme jediní, kdo se vydává na Sněžku lanovkou, a tak musíme chvilku počkat, než budeme moci vstoupit na lanovku.
Po zakoupení jízdenky (180 Kč) nasedáme na lanovku a necháváme se vyvézt až na vrchol Sněžky. Jízda lanovkou je moc pěkná. Je sice trochu větrno, ale výhledy jsou pěkné.
Na vrcholu Sněžky jsme zhruba za 20 minut a překonali jsme více než 680 m. Na vrcholu též fouká vítr, ale je slunečno a naskytují se nám krásné výhledy do okolí.

Po nafocení výhledů se vydáváme po červené turistické značce na Pomezní Boudy.
Pomezní Boudy (1050 m. n. m.) jsou nejsevernější částí Hormí Malé Úpy patřící k obci Malá Úpa u hranice s Polskem.

Cestou se zastavujeme v jedné horské chatě na oběd.

Z vesnice Pomezní Boudy využíváme k přepravě do Pece pod Sněžkou autobus. V Peci pod Sněžkou se ještě občerstvujeme a po té se již loučíme s Krkonošemi a vydáváme zpět do Prahy.

[1] České hory [online]. c1999-2011 [cit. 2011-06-05]. Sněžka. Dostupné z WWW: <http://snezka.ceskehory.cz/>.

[2] Kudy z nudy [online].Czech Tourism, c2010 [cit. 2011-06-05]. Bobová dráha v Relaxparku v Peci pod Sněžkou má zelenou i v zimě. Dostupné z WWW: <http://www.kudyznudy.cz/Aktuality/Bobova-draha-v-Relaxparku-v-Peci-pod-Snezkou-ma-ze.aspx>.

[3] Lanová dráha Sněžka [online].Sitour, c2003 [cit. 2011-06-05]. Lanová dráha Sněžka. Dostupné z WWW: <http://www.snezkalanovka.cz/>.