Jdi na obsah Jdi na menu
 


Moje kanoe a jejich zkracování

9. 2. 2007


uveřejněno dne: 7.11.2005
Začnu od začátku. Moje první loď byla indiánka, ale záhy jsem zjistil na jezech, že pro mne vhodnější je Vydra a u té načas zakotvil. Jenže jak se mé zkušenosti zvětšovali, já začínal jezdit čím dál větší jezy a obtížnější řeky a častěji bez háčka, který se bál, přestala mi Vydra vyhovovat. Byla moc dlouhá, neobratná a na velkých vlnách, např. na kanále v Českých Budějovicích, mi vyskakovala nezatížená špička tak vysoko, že jsem zůstával ve vodě jen s malou nenosnou zádí a připadal si jak na rodeu. Podle recenze v časopise KRK jsem si vybral turistickou plastovku Canoah Turismo od NOAH.

Na nové lodi se zvýšila stabilita, špička nevyskakovala nahoru a byla mnohem obratnější. Poprvé jsem jí zašpryckoval a vyrazil na Hamerák. Kaskády připomínaly boj o život, těsně jsem se vyhýbal jednomu kameni za druhým a čtyřku jsem raději přenesl. Dalo se to vykličkovat jen s vypětím všech sil. Další roky jsem začal jezdit i čtvrtou kaskádu a na Vltavě v Českém Krumlově pod zámkem zkoušel vylomeniny jako jízdu bokem nebo vestoje. Přes zimu se mi honily hlavou myšlenky. Moje loď je určena pro dva a já na ní jezdím sám. Kdybych ji měl kratší, bude lehčí a ovladatelnější. Jednoho dne jsem vzal pilku a zkrátil Vydru na 350 cm (o 50 cm víc než byl rozměr mé plastovky) a ouha, bylo to jako poprvé na kole. Musel jsem dát sedačku až ke dnu, aby se na ní dalo vůbec jezdit, a i tak celou cestu bylo nutné vyrovnávat každou vlnku, což se stalo po pár pivech nerealizovatelné.

A tak jsem další zimu loď stejné délky, ale bachratější, začal stavět z laminátu na tvarech mé plastovky. Pokus se tentokrát vydařil. Po testovacích jízdách jsem ještě otupil špice a získal 333 cm délky. Jízdní vlastnosti byly skvělé, až na ten laminát (po každé vodě lepení).Tak vznikl Macík. Mé problémy vyřešila paradoxně až havárie letos v březnu, kdy jsem se vracel z Hameráku (teklo mnohem víc vody než při závodech). Plastovka ulétla ze zahrádky a roztrhla se vejpůl o protijedoucí auto. Prostředek byl na hadry a tak mohlo začít uskutečňování mého snu o kratší lodi z plastu.

Následovala odvážná pasáž s pilkou a pak svařování. To neproběhlo bez obtíží, i když jsem sehnal stejný materiál v prutech, nedocházelo k pevnému svaření. Nakonec jsem použil zbylý materiál ze zkrácené lodi, který jsem nastřihal na velkých pákových nůžkách na pruty cca 3-6 mm podle síly lodi v onom místě. Spoj ve tvaru V jsem nahříval proudem 400 stupňů teplého vzduchu usměrněného do trubičky 6 mm, aby nedocházelo k tavení mimo svařované místo. Do rozehřátého materiálu jsem zvolna vtlačoval prut. Šlo to pomalu, ale při použití vyšší teploty by mohlo dojít k nenávratnému poškození PE. Celý spoj jsem ještě přeplátoval tenkým proužkem širokým cca 5 cm, který jsem již nahříval opalovací pistolí bez redukce. S obavou, jestli nedopadnu jako ve známém filmu Svatební cesta do Jiljí, nadešly první testy. Svařenec obstál i při tvrdých testech a já jsem konečně spokojen. Asi se ptáte, proč nejdu do klasického zavřeného singlu. Bohužel nevydržím dlouho klečet a kajak mi zase nevyhovuje stylem jízdy, a tak kombinuji klečení a sezení podle momentální situace.

 

 

 

Diskuse nad článkem

 


Nádhera, Mýval, 7.11.2005 15:51
Ahoj, viděl jsem tě tuším na Hameráku, je to fakt paráda, klaním se. Co takhle Vláďovi navrhnout sériovou výrobu? :)) MV.

Odpovědět
|_Re: Nádhera, autor článku, reka~quick.cz, 7.11.2005 18:22
S Vláďou jsem to již několikrát probíral ,sám má plány na něco podbnýho pro juniory, ale je to u něj běh na dlouhou trať.Jo a na Hameráku jsem musel svou loď vysvětlovat asi každýnu, kdo mě dojel .

Odpovědět
|_Re: Rozbití lodě o auto, autor článku, reka~quick.cz, 7.11.2005 18:28
Protijedoucí felicie byla na výměnu střechy ,okna atd .Škoda je hrazena z poviného ručení , byla způsobena provozem mého vozu .Způsob upevnění policii nezajímá ,pokud se uvolnila je to moje chyba , stálo mě to 1000 kč pokuty .Byli na mě hodní .Taky štěstí že jsem narazil na klidného řidiče , znám takový co by mě zabili.

Odpovědět
Rozbití lodě o auto, Joe, 7.11.2005 16:22
Ahoj, souvisí to s vodou trochu okrajově, ale když už s tím máš zkušenost... předpokládám, že protijedoucí auto nezůstalo bez úhony a majitel oprávněně požadoval náhradu škody. Uhradí škodu v takovém případě pojišťovna z tvého tzv. povinného ručení?

Odpovědět
sek sem o feldu, hobo, hubert.libra~post.cz, 7.11.2005 20:47
Tak to měli sardinkové v plechovce štěstí! Viděl jsem něco podobného při hromadné akci s němečkama na Labi, když jsme z Kuxu převáželi rafty do Dvora. Ten ulítl ve vsi a "zasekl" se o dopravní značku na chodníku. Za tou značkou šla maminka s kočárkem... Nechtějte vědět, jaxme v tu chvíli byli všichni bledí. Ale ty Tvoje pokusy se zkracováním jsou šikovné.

Odpovědět
Jednodušší trik, pedo, pdoubrav~quick.cz, 7.11.2005 22:27
Asi jsi dosáhl svého, já ale na vydru nedám dopustit, a podobného účinku se dá dosáhnout jednoduchým trikem - loď otočíš a klekneš si na původně háčkovu sedačku, která je teďka vzadu a je mnohem blíž těžišti. Pádlem pak bez přehmatání jen s použitím záběru přes ruku obsáhneš prakticky všechny tři sektory (s přehmatem samozřejmě i ten čtvrtý)- dosáhneš tedy až před půlku lodě. A myslím si, že pak se vydra točí slušně. Můžu to porovnat, na těžší vodu vlastním plastového singla. S oblibou tohodle triku používám, pokud na lehčí vodě přijedeme na nějaké pěkné místo, kde se dá trochu zablbnout v proudu - manželka na to není, tak ji vysadím a půjčím si na chvíli její sedačku. Ani dost vysoké vlny při nájezdech třeba pod šlajsnou vydře nevadí, samozřejmě za předpokladu správných náklonů.

Odpovědět
|_Re: Jednodušší trik, autor článku, reka~quick.cz, 7.11.2005 22:48
Jezdil jsem na vydře leta a tento způsob jsem taky používal na jezech, ale na hameráku bych si to nelajznul, bál bych se dlouhé zádě.

Odpovědět
Kanoe, Suki, 8.11.2005 10:38
A pak, že se u nás nejezdí na "Open Canoe" singlech. Pravda, je to trochu ve stylu "samo domo", ale i tak super.

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Jirka Janoušek, 8.11.2005 13:02
Otevřená kanoe pro jednoho za rozumnou cenu, klidně i v laminátu a třeba i úplně otevřená - ne polokrytá jako Vydra je díra na našem trhu. Proto se z nouze jezdí v singlu na deblovkách. Léta takovou loď chci, už jsem uvažoval i o zkracování, ale nemám na to sílu. Jirka

Odpovědět
|_Re: Kanoe, autor článku, reka~quick.cz, 8.11.2005 16:45
Zkrácení laminátové kanoe je sranda , ale ze který lodě to udělat . Jak jsem již psal z vydry je to moc vratké ,zkoušel jsem i Jizeru na 370 cm je sice stabilní, ale má ostrej bod převrhnutí po dosažení náklonu a musí se přidělat zezpodu dodatečný kýly jinak dost kličkuje .Zrovna jsem jí prodal v krokodýlím vzhledu za 2000 kč . Mám ještě můj pokus z laminátu vlastní výroby tak si napiš na email a možná se dohodnem . Bohužel u článku nejsou všechny fotky ,tak ti je pošlu .Jestli je takovejch cvoků víc tak to začnu vyrábět.Ideální by bylo koupit nákej velkovýtlakovej plastovej zmetek s tupým úhlem špiček a zkrátit ho.Např.Turan , Tukan od Maku .Už jsem to dřív s nimi projednával ale havárie vyřešila vše za mě ,takže jsem jí nepotřeboval .

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Vojta, jancar.vojta~volny.cz, 9.11.2005 1:16
Ahoj, tak konečně vím do čeho je ten vak. Ale o tom nechci mluvit. Open kanoe je opravdu díra na našem trhu. Cokoliv se doveze v plastu je drahý. Pokud by někdo šel do toho udělat něco takovýho v laminátu, tak by se asi nápad a forma našly. Svého času se jezdilo na singlech upravenejch z kopyta "Červenka" , který jsme ze 4 m zkrátili na aasi 3,5 m. Délka by šla, jen nevím jak by to bylo když si do toho sedneš. Samozřejmě by se musela vyříznout paluba a udělat velkej límec, protože to měla normální díru. Druhá ožnost by asi byla sehnat kopyto (určitě někde je) na starýho Hahna to byla "osmdesátka" (tj. šířka 80 cm, což maj teď deblovky a tak by to bylo stabilnější. Když tak s hledáním kopyt bych asi mohl pomoci. MOc mi není jasný jak zlepšit stabilitu u normální 70 cm široký lodě, s tím by se asi moc dělat nedalo, ale ta 80 cm by byla dobrá. Votja

Odpovědět
|_Re: Kanoe, autor článku, reka~quick.cz, 9.11.2005 11:05
Pro jízdu na ww podle mě nemá cenu vymýšlet něco v laminátu ,když mu odzvonilo . Kdo to má pořád opravovat.U otevřeného singlu pokud se na něm nebude jenom klečet je důležitá nejenom větší šířka uprostřed lodi ale její celková bachratost . Pokud bude široká ale s ostrou špicí jde stabilita doháje.Zavřené singly jsou nízké a po otevření se budou zalévat i na turistické vodě .

Odpovědět
|_Re: Kanoe, vojta, jancar~hgsport.cz, 9.11.2005 12:00
No máš pravdu, že laminátu trochu odzvonilo. Aľe obávám se, že v plastu nebude odběr tak velký, aby se vyplatilo dělat extra formu. Hahn byl docela vysokej singl a z něho by to šlo, ale souhlas, že upravená Canoah Vydra bude asi lepší- jen to sváření dvou kusů .... Ahoj Vojta

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Jirka, 9.11.2005 14:25
Nad laminátem bych rozhodně ještě nelámal hůl, když si tak vybavím, při čem laminátové deblovky nejvíce trpěly, tak to byly převrácené lodě(samozřejmě nevyvakované) vlečené po dně a přes kamení, to vše ve spojení s neuměním ovládat loď atd. Dnes nemám pocit. že by vodě do II. laminátka musela dostat zabrat. Na těžší vodu je už stejně lepší něco zavřeného - kajak nebo singl z plastu. Ale pro putování po řekách s občas se vyskytujícími těžšími místy - třeba jako Divoká Orlice je otevřenka s možností sedět i klečet nejpohodlnější možností, dá se bez problému naložit i trochu bagáže. Laminátka je navíc lehká na přenášení. Pro tenhle účel by stačilo i něco bez paluby. Před mnoha lety jsem měl takovou loď na chvíli půjčenou (deblovku) a byla to paráda. Dnes pokud někdo dělá otevřené laminátky, tak to jsou obludy pro tři lidi a ne malá roztomilá lodička pro jednoho bééé, bééé

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Václav Lebduška, vaclav.lebduska~seznam.cz, 9.11.2005 15:56
No, já po strašlivých letech strašlivého opravování laminátek s ním už nechci mít nic společného. Do práce jsme za šest tisíc nakoupili jeté plastové Prijonky, které také musíme opravovat. Ale je rozdíl vzít letlampu a zapatlat díru tyčinkou a nebo se matlat lepidlem. Ale zpět k té zkrácené lodi - sám bych bych ji moc bral, z plastu samozřejmě, jak vyplývá výše. Byla tady řeč o drahých open-airech, má někdo představu, v jakých cenových relacích se pohybují? A další věc, co mě zajímá od autora - jakou pistoli jsi použil na sváření a jaké pruty - máš snad na mysli svařovací tyčinky, co se prodávají v vodáckých shopech?

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Václav Lebduška, vaclav.lebduska~seznam.cz, 9.11.2005 16:00
Tak jsem si pořádně přečetl tvůj článek a pochopil, jak to bylo s těmi pruty. Aspoň doufám.

Odpovědět
|_Re: Kanoe, autor článku, reka~quick.cz, 9.11.2005 19:08
Mě se na vodě ještě nepodařilo plast prasknout a to ho nešetřím tak nevím co tam vyvádíte , nebo jestli je to stářím lodi nebo výrobcem .Letlampu na svařování nedoporučoji jednak je to otevřenej oheň a a pak nedá se regulovat teplota . Plasty se svařují proudem horkého vzduchu s regulací teploty . Buď opalovací pistole s redukcí nebo přímo pistole na svařování lin,bazénů ,nárazníků aut atd. tam je proud vzduchu trubička cca 6 mm a existuje nástavec Y kde se rovnou vkládá plastovej drát , jenže mě se nepojil s lodí přesto že byl taky PE .Pokud máš tyčinky od výrobce stejného materiálu jako loď je to super ,ale co si za ně dal ? Já měl svár cca 7 metrů a tak bych se asi prohnul.Většinou se dá dohodnout s výrobcem na odřezkách z límců atd. Open canoe vyráběl dagger ,ale stály v přepočtu cca 60000 , teť je snad přepustily firmě MAD RIVER tam by měly bejt cca za polovinu , ale pochybuji že je sem někdo dováží.

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Václav, vaclav.lebduska~seznam.cz, 9.11.2005 21:22
No, ty lodě už jsme koupili lepený z půjčovny na Vltavě, ono "umění" některých jezdců zlikviduje i nerozbitný plast. A vzhledem k tomu, že mi na nich jezdí stále začínající mládež, dostávají kouř i nadále. Nicméně oprava je snadná i letlampou a oproti laminování v pohodě. Letlampu mi doporučili v nějakém vodáckém shopu s tím, že má vysokou teplotu, která je podstatná pro dobré svaření materiálu. I když ta pistole pro svařování plastů je určitě lepší - kolik stojí? Cena open kánoí je pro náš trh určitě passé, proč za to ty vydřiduši tolik chtějí :-)? Jo, a nad stejností materiálu jsem se nezamejšlel, prostě jsem v HG Sportu nakoupil tyčky na opravu plastů a lepil to s nimi. Což pro úpravy tvého typu asi taky nebude optimální postup. Až se některému z mých mládežníků podaří některou z těch lodí více zdestruovat, ozvu se s žádostí o více rad(asi jim napovím, jak na to :-))Dík za podnětnej článek.

Odpovědět
|_Re: Kanoe, autor článku, reka~quick.cz, 10.11.2005 10:08
Problematice svařování kanoí se věnuje článek na adrese svetoutdooru.cz

Odpovědět
|_Re: Kanoe, Honza Cejp, 10.11.2005 12:29 Pokud mate svoji lod radi a nechcete si zbytecne pridelavat problemy, tak se vykaslete na tyto amaterske rady a sverte se do rukou odborniku. Svarit lod zde zminovanym zpusobem znamena, za tam mozna chvili nepotece, ale zivotnost svaru bude sakra kratka. Napriklad pokud se ohriva material pouze z vrchu(viz ilustracni foto v clanku), tak se material navrchu roztece, ale na spodnim okraji se rozhodne nespoji. Navic, pistole za 1000kč je vhodna akorat na opalovani oken, pokud se da nastavit teplota, tak velmi nepresne, o nastaveni objemu vzduchu ani nemluve...

Odpovědět
|_Re: Kanoe, autor článku, reka~quick.cz, 10.11.2005 14:04
Vhodná teplota se dá i logicky vysledovat .Pokud je příliš vysoká začíná místo hnědnout krabatit se kouří se a smrdí.taky jsem nahříval odspodu (foukal do trojůhelníkové mezery pod prut přídavného materiálu vtlačovanému do svařovaného místa ve tvaru V)Sváry jsem samozřejmě nejdříve zkusil na zbytcích lodi a drží velmi dobře .Odborníka jsem nesehnal , Ti co se kasali že svařujou plasty nárazníků aut byly dost rozpačitý ,když to neůspěšně zkoušeli . Taky v mém případě by stála oprava dost peněz ,nehledě na to ,že půlky lodě nepasovali na sebe a musel jsem je přizpůsobovat .

Odpovědět
|_Re: Kanoe, mowla, mowla~centrum.cz, 11.11.2005 12:35
Plast narazniku nebo kybl svarim horkovzduskou taky... Ale na lod, vrstvenou, bych se nechal hoooodne dlouho ukecavat... :-)))

Odpovědět
|_Re: Kanoe, autor článku, reka~quick.cz, 9.11.2005 18:52
Můžeš ject ww3 a neštrejchnout o dno , ale co řeka ZW a na ní jezy . Pak laminát buď na některých přeneseš nebo ryskuješ více méně poškození . Taky si někdy na jezech zaplavu a není to špatným ovládáním ,ale snahou si zablbnout . Např.Krumlovskej jez pod zámkem bokem či ve stoje .

Odpovědět
šířka singlu, autor článku, reka~quick.cz, 11.11.2005 10:37
Pokud by někdo chtěl dělat obdobnou kanoi vhodnou pro sezení ,vězte ,že cokoliv pod 80 cm šíře bude dost vratké. za ideální považuji 85 cm ,kde je stabilita větší než u klas. Vydry . Čím bude kanoe užší ,tím níže bude muset být sedačka , aby se snížilo těžiště a stabilita vykompenzovala .I 1 cm na šířce dělá divy !

Odpovědět
Open Singl, Suki, 11.11.2005 12:20
Pro ty , kteři se chtějí podívat jak může vypadat profesionálně připravený otevřený singl nejen na divokou vodu,ale i na turistiku navrhuji navštívít stránky www.wenonah.com nebo www.madrivercanoe.com Zároven porovnejte i uváděné rozměry, a materiálové modifikace (plast, kevlar, uhlik...) atd. Jen ty ceny jsou jak za Rols-Royce, ale jinak paráda.

Odpovědět
|_Re: Open Singl, jirka 13, 11.11.2005 15:27
Pěkné! Trochu sem z toho poslintal klávesnici... :o) Jednoho singlíka nabízí i Robson www.robsonpaddle.de Robsona sem někdo dováží? j.

Odpovědět
|_Re: Open Singl, Suki, 11.11.2005 18:52
Mají to na svých (Robson)stránkách, že dealerem pro CZ je Vodáksport Brno.

Odpovědět
Zkracování, Joe, 14.11.2005 18:32
Moc pěkné, fandím. Je třeba si uvědomit, že sezení namísto klečení má negativní vliv jak na primární stabilitu lodi tak na kontakt jezdce s lodí (neklečíš - nakloníš se - vysypeš se) a je pro obtížnost sjížděného toku limitující. Když uvažujeme rozumnou šířku singlu, kdy lze ještě pádlovat vkleče. No a loď, ve které klečíš stačí už jen zadeklovat a máš klasickou singlovku. Fyzikální zákony nelze obcházet, i když to třeba některý výrobce lodí tvrdí:-))) Ale co s přepůlenou lodí? Dobrá sranda, fandím podobným pokusům...

Odpovědět
OC1, Vojta, jancar~hgsport.cz, 15.11.2005 19:21
Ahoj, pro singlíře velmi zajímavé téma. Pokud se týká svařování plastů - tak odborník je dobrej, ale trochu drahej. Tady v Praze (ale jsou určitě i jinde) je firma která se tím profi zabývá, prasklinu na lodi o délce cca 20 cm zavaří tak za tisícovku. Ale nepraskne to. Amatersky spravený lodě na divokou vodu jsem viděl prasklý znovu. Teplota je velmi důležitá a pak samozřejmě i materiál. HDPE polyetyleny se sváří lépe než rotované a chce to každopádně stejný materiál - každy PE má trochu jinou teplotu tání. Proto tyčinky fungují na Prijona ale na sotatní moc ne. A k těm OC1 ze zahraničí - Robson dělá dobrej singl Homes, ale z Armerlitu - je to super lehký, ale stojí to kolem čtyřiceti. Uváděné firmy jsou převážně američani - v Evropě to snad ani nikdo jinej nedělá - jen v Anglii - a doprava je trochu problém. Svého času Mohawk nabízel takovýho singla bez vaků ovšem za 745 dolarů - ale jak to sem dostat a nebrat kontejner. Dagger předal výrobu OC firmě BellCanoe. Svého času jsme sem pár těhle lodí dovezli - není to problém - ale nové lodě jsou drahé, použitých moc není v Evropě, protože se na tom na západě moc nejezdí. Navíc pozor na jednu věc - jak Joe mluvil o stabilitě - tyhle lodě jsou dělaný na divokou vodu spíše ve stylu "play" a sedět v nich je docela legrace, jsou prostě dělaný pro klečení, ale pokud se někdo rozhodne do toho investovat tak to dovézt umíme (tedy ne úplně všechno, ale leccos). Já už po tom taky chvilku koukám až mi odejde Cascade tak to budu muset řešit. Ahoj Vojta

Odpovědět
|_Re: OC1, Joe, 22.11.2005 15:10
Jen dvě upřesnění:
OC1 jisté britské firmy není problém dopravit do ČR, ale nesmíte se ptát v HG sportu:-))) Tyčinky - Ten dovozce britskejch lodí má britské tyčinky na britské lodě bezproblémové. A tyčinky od Vaňhy jsou na Vaňhovy lodě rovněž bezproblémové. Jen nevím, zda ty Noahtyčinky jsou v distribuci. Pražáci vědí, kam zajít, pro Brňáky možná najdu pár kousků různých barev na loděnici.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky moje projekty

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář