bdtn 756/757
Vůz Bdtn756, 757 ČD
Přípojný vůz řady Bdtn756 | |
---|---|
Řada vozu | Bdtn756 |
Číselné označení | 50 54 21-29 |
Kód řady KOV | 756 |
Typové označení KOV | Bdtn-054 |
Výrobce | Vagónka Tatra Studénka modernizace KOS Krnov |
Rok výroby | 1969 - 1970 |
Rok modernizace | 2005 - 2011 |
Počet vyrobených | 64 |
Dosud provozováno | 64 |
Domovské stanice | Praha, Brno, Plzeň, Trutnov, Liberec, Valašské Meziříčí |
Přípojný vůz řady Bdtn757 | |
---|---|
Řada vozu | Bdtn757 |
Číselné označení | 50 54 20-29 |
Kód řady KOV | 757 |
Typové označení KOV | Bdtn-757 |
Výrobce | Vagónka Tatra Studénka modernizace KOS Krnov |
Rok výroby | 1969 - 1970 |
Rok modernizace | 2011 - 2012 |
Počet vyrobených | zatím 2 |
Dosud provozováno | zatím 2 |
Domovské stanice | Praha |
Přípojné vozy řad Bdtn756 (do 1. ledna 2009 řada 054.2[1]) a Bdtn757 jsou od roku 2005 modernizovány pro České dráhy firmou KOS Krnov. Jsou primárně určen do souprav s motorovým vozem řady 854 a případně i řídicími vozy řad Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795.
Obsah[skrýt] |
Důvody modernizace
V průběhu let 1997 až 2006 modernizovaly České dráhy všechny motorové vozy řad 852 a 853 na řadu 854, ke kterým však neměly odpovídající přípojné vozy. Vozy řady 053 (nyní Btn755) již nesplňovaly nároky na kulturu cestování a předchozí modernizace těchto vozů na řadu 042 (nyní Btn 752), respektive modernizace vozů řady 055 na řadu 056 byly realizovány v nedostatečném počtu několika kusů. Dalším z důvodů modernizace byla rovněž nemožnost přenosu řídících signálů z připravovaného řídicího vozu řady Bfbrdtn794 vozem řady 053.
Modernizace
Při modernizaci došlo k úpravě rámu za účelem zvýšení pevnosti, náhradě dveří za předsuvné a výměně oken za tónované polospouštěcí. Na jednom představku byl vytvořen prostor pro přepravu kol, případně rozměrných zavazadel. Původní WC bylo nahrazeno vakuovým. Změn doznal i interiér, vyměněny byly stolky pod okny, odpadkové koše, zářivková svítidla. Nové je rovněž obložení interiéru, okna jsou vybavena stahovacími roletami. Do 21. vyrobeného vozu zůstala původní sedadla, která byla pouze přečalouněna. V 22.–25. voze jsou použity renovované sedačky z vyřazené elektrické jednotky řady 470, od 26. vozu jsou dosazovány nové sedačky výrobce MSV Interier, od 32. vozu došlo opět ke změně typu sedadel. Od 22. vyrobeného vozu řady Bdtn756 došlo rovněž ke změně materiálu kluznic, který odstranil nutnost mazání.
Od roku 2011 je při modernizaci zvětšen prostor pro spoluzavazadla a jízdní kola o jeden fiktivní oddíl, takto upravené vozy jsou značeny řadou Bdtn757.
Nákup na Slovensku
V dubnu 2007 odkoupily České dráhy za účelem modernizace na Bdtn756 deset zrušených vozů řady 053 (dnes Btn755) od ZSSK. V březnu 2008 odkoupily i zbývající 4 vozy.
Technické parametry
- počet míst k sezení/stání: 88/?
- délka přes nárazníky: 24 500 mm
- maximální rychlost: 120 km/h
- hmotnost: 38 t
- uspořádání pojezdu: 2’ 2’