Techno kultůra - historie
NA POČÁTKU BYLI KRAFTWERK...
I když běžně slýcháváme, že techno vzniklo v 80. letech v americkém Detroitu, po jeho úplných počátcích musíme zapátrat v mnohem dřívější době na úplně jiném místě. Tou dobou je rok 1969 a tím místem německé město Dusseldorf, kde vzniká dnes již legendární, futurismem a avantgardou ovlivněné uskupení KRAFTWERK (v překladu "elektrárna"). Dva ze čtyř zakládajících členů (Ralf Hutter a Florian Schneider) se potkávají, coby hudební outsideři a milovníci avantgardního umění, fascinovaní novými technologiemi, umožnujícími digitalizaci zvuku, v polovině 60. let na konzervatoři a zakládají skupinu Organisation. Na přelomu let 1969 a 1970 pak zakládají společně s dvěma dalšími členy Kraftwerk. Styl který hráli (a stále hrají) se označuje jako "electro-pop", "synthtron", "robotrash", "glitchcore" nebo jen "electro" a dal by se popsat jako melodický ambient tvořený převážně elektronickými strojovými zvuky. Kraftwerk jsou se svými singly "Autobahn", "The Robot" nebo "Radioactivity" nejznámějším interpretem a průkopníkem tohoto stylu, ani zdaleka však nebyli jediní - z dalších můžeme zmínit např. Tangerine Dream. A právě tato uskupení jsou považována za praotce budoucího detroitského techna, na které měla vliv také např. new wave - další "experimentální" hudební směr spojujcí prvky punk-rocku, disca a funku (Talking Heads, Blondie, Dead or Alive, Billy Idol), nebo industrial, označovaný jako hybrid mezi electrem a hardcore punkem. Ještě ale nepředbíhejme...
"I'M GOING DOWN TO DA HOUSE"
I když s technem nemá prakticky nic společného, přecejen také hrálo v jeho vývoji nemálo důležitou roli - ano, řeč je o DISCU. Disco vzniklo vlivem afro-americké a hippie komunity ještě o něco dříve než německé electro-popové formace. Na počátku nebyly jeho myšlenky vůbec špatné: diskotéky měly přinášet radost a mír mezi lidmi (svým způsobem mělo osvobozovat černochy, hispánce a také homosexuály). Po pár letech však disco masově zpopularizovalo: stalo se jen strojem na peníze jako běžná popová hudba, a diskotéky se staly velice povrchní záležitostí (kterou zůstaly dodnes), takže o nějaké svobodě a radosti co se týče afro-amerických menšin, nemohla být moc řeč. Pak ale přišel někdo, kdo chtěl vrátit discu jeho původní, v té době již úplně utopené myšlenky, ale místo "starého pravého disca" vynalezl koncem 70./počátkem 80. let HOUSE MUSIC. Nebyl to nikdo jiný, než FRANKIE KNUCKLES, který začal pořádat domácí party (house parties), kam chodili příslušníci výše zmíněných menšin namísto diskoték, a který na těchto akcích začal míchat disco vinyly, přidal jim výraznější basy a eliminoval vokály - house byl na světě. Jako příklad tehdejšího housu může sloužit např. Frankie Knuckles - "Your Love". Původ názvu house, je již výše zmíněný termín "house party" podle fráze, kterou používali návštěvníci house parties "I'm going down to the house", název chicagského clubu Warehouse, kde se house začal v plném proudu hrát, či fakt, že house music lze produkovat doma ("in da house") bez jakéhokoli hudebního vzdělání. House se rozšířil zejména v Chicagu a později i v NYC (proto se také nazývá US garage). V podstatě ihned po něm se objevuje acid house nebo jen acid: variace "kysele" znějícího housu vytvářená syntezátorem Roland TB-303, jež si získal své jméno i díky vysoké konzumaci LSD (slangově "acid") na večírcích, kde se acid house hrál.
DETROIT - RODIŠTĚ TECHNA
Přibližně souběžně s acidem (tedy asi v první polovině 80. let) se v Detroitu rodí pravé první clasic techno (nebo také Detroit techno) - přichází "Bellivelská trojka" Juan Atkins, Kevin Saunderson a Derrick May. Těm se zdá chicagský house ještě až příliš ovlivněný discem (proto se mu zpočátku říkalo také nu-disco, post-disco nebo disco-house), jehož lacinými prvky pohrdají. Podbízivého disca, které poslouchá úplně každý (i ti, kteří ho třeba ani moc neprožívají) jen proto, že je to zrovna v módě, už mají plné zuby. Jako základ úspěšné party brali toleranci, hlavním objektem jejich zájmu byla hudba v nenásilném prostředí (proto můžeme rvačky na technoparties vidět jen zřídka... narozdíl od discoték). Pomocí spojení myšlenky a formy housu s industriálními electro prvky po vzoru Kraftwerk a příznivců new wave vznikají v setu první techno nahrávky (můžeme uvést např. "No UFO's" od Model 500, nebo "Alleys of Your Mind", "Cosmic Cars", "Clear" či "Techno city" od projektu Cybotron), které si mezi sebou první techno DJs vyměňovali. Navzdory vesměs odmítavému postoji k discu z něj však první technaři přecejen něco převzali; resp. z jednoho jeho subžánru nazývaného space disco (jehož vznik je spojován s šílenstvím okolo prvního filmu ze série Star Wars), a to časté používání sci-fi motivů nebo tématiky z oblasti technologie a použití laserových paprsků jako světelných efektů. Důležitou úlohu na parties tedy začali mít i VJs.
Techno se pomalu šířilo detroitskými nočními kluby a nočními rozhlasovými stanicemi... Bylo to něco nového, vzniklého jako reakce na podobu tehdejší taneční hudby a kultury, něco, co temně pobublávalo v hlubokém undergroundu a navazovalo na vlnu hippies, hip hopu a punku. Něco, co fungovalo jako odmítnutí diktátu hudebního průmyslu o tom, jaká má elektronická hudba být. Něco, co lákalo mladé lidi znuděné ze zaběhlých systémů a nabízelo překonání předsudků a myšlenkových stereotypů, a kolektivní odreagování se od všedního života za pomocí rytmické industriální hudby se stále se opakujícími prvky a většinou také za pomocí všemožných drog - techno se postupně šíří Amerikou... Mezi technaři byla často používána zkratka PLUR - peace (mír), love (láska), unity (jednota) a respect (respekt). Proto jsou často srovnáváni se subkulturou hippies a slavná Love Parade bývá přirovnávána k Woodstocku.
U.K. A HNUTÍ RAVE
Když už bylo techno v USA v plném proudu, byla jen otázka času, kdy začnou američtí DJs přivážet nový zvuk i do Evropy, nejdřív pak na Britské ostrovy, kde byla znovuobjevena stimulační taneční droga extáze. Mezi návštěvníky celonočních klubových akcí se světelnou laserovou show, na kterých se hrály styly elektronické hudby, která byla rychlejší než disco (techno, house, acid) se ujal termín RAVE (v překladu "šílet" či "bouřit"). Toto hnutí mělo spojovat příznivce garage či chicagského housu, acidu, techna, ale také undergroundového hip hopu, kteří sdíleli postoj k životu jako k jedné velké party a tezi o tom, že hudba má spojovat různé lidi. Také pomalu přidávalo technu nové politické myšlenky, kvůli kterým se pak oddělila freetekno subkultura. Vznikaly jakési hudební experimenty spojováním výše zmíněných hudebních stylů, které daly základ ravu jako budoucímu hudebnímu stylu.
Výstředně vypadající raveři začali mít na přelomu 80. a 90. let problémy s pořádáním rave akcí v britských klubech, zejména kvůli masovému užívání extáze a nedodržování nesmyslného diskotékového "dress code" (lidem jejichž vizáž neodpovídala trendům z časopisů byl často zamezován vstup). Raveři se tedy rozhodli začít pořádat ilegální rave parties buď v opuštěných továrnách nebo pod širým nebem. Vznikl legendární sound systém Spiral Tribe, jehož členové hlásali soužití s přírodou, šamanistické pojetí rave hudby (hudbu a tanec vnímali jako "očistu" těla i duše), anarchistické a DIY (do it yourself - udělej si sám) myšlenky. Striktní britská společnost byla tímto tak pobouřena, že byl vydán zákon Criminal Justice Act a všech 23 členů Spiral Tribe bylo zatčeno a vzato do vazby. Tímto se rave hnutí rozpadlo: techno se vrátilo zpět do klubů (byly zakládány kluby přímo zaměřené na nediskotékovou elektronickou taneční hudbu), kdežto příznivci Spiral Tribe - další kočovné sound systémy, se přesunuli i se Spiral Tribe jinam do Evropy, konkrétně pak do České republiky, kde se roku 1994 koná teknival Hostomice - budoucí CzechTek. Výraz rave zůstal označením pro hudební akce s rychlou EDM, které se nedají označit za diskotéku, a také se stal pojmenováním pro nový hudební styl, vytvořený smícháním prvků všech předešlých stylů undergroundové elektronické hudby. Využívaje hlavně melodických prvků acid housu smíchaným s UK garage, syrovými zvuky techna a zrychleným samplovaným hip hopovým "breakbeatem", vznikl samostatný hudební styl rave. Přidáváním prvků reggae do smyček se zrychlenými hip hopovými beaty vzniká také jungle - tehdejší drum'n'bass. Škála žánrů techno scény se během začátku 90. let poměrně rozšířila, hodně rozšířené užívání drog neustalo a počet i rozsah akcí se zvyšoval, scéna si však původní myšlenky ve své hudbě uchovala. Jako důkaz můžeme zmínit skupinu The KLF - zakladatele chilloutu (album Chill Out vydané v roce 1990) a jednoho z prvních trancových interpretů. Trance a house byl pro posluchače zvukově přijatelnější než techno, jungle či rave, proto se takřka okamžitě dostal do mainstreamu. The KLF se se svojí tvorbou dostávali na přední místa rádiových hitparád - a jako důkaz, že si svojí hudbou nechtějí jen vydělávat, spálili cca milion liber získaných právě prodejem své hudby.
Zatímco freetekno komunita pořádá své akce dál ilegálně v továrních halách či "open air" na loukách, zbytek scény zůstal v klubech, popř. halách. To však není pravidlem - zejména dnes se čím dál častěji konají i legální tekno party, stejně jako open air techno festivaly, na které je vstup zdarma, jako byla později Love parade v Německu. Love Parade mívala podobu street party - konala se vždy přímo na ulici nějakého německého města (naposled v roce 2010 v Duisburgu) a provázela ji hesla propagující porozumění, sblížení atd., čímž se Love Parade vracela k hippies kultuře a získala si statut politické demonstrace. Jednalo se o vůbec největší světovou technoparty (rekordní počet návštěvníků 1.6 miliónu v roce 2008). Často byla kritizována kvůli své hlučnosti, obsazování nočních klubů, ničení prostor parku (sešlapávání a znečišťování trávy), údajné časté sexuální promiskuitě účastníků a vysoké spotřebě drog, zejména extáze a alkoholu.
SPIRAL TRIBE, "MAGICKÉ" ČÍSLO 23, FREETEKNO A CZECHTEK
Freetekno vystavělo svou filozofii a kulturu na základech, kterými mu byly myšlenky techna a podoba rave hnutí do takové podoby, o které je třeba se zmínit v samostatném odstavci. Ač je znatelný a na první pohled viditelný, zas tak velký za jaký ho mnozí považují rozdíl mezi technem a tekknem opravdu není - dalo by se říct, že tekknaři upravili techno kulturu do "extrémní dokonalosti". Sound systémy, nazývané také travellers nebo tribes (kmeny) představují skupinu DJů, alternativních umělců a lidí pracujících s technikou, která je potřeba na pořádání open air teknivalů (naftový agregát, reprobedny a subwoofery, stroboskopy, mixážní pulty, samplery, syntetizéry, bicí automaty atd.). Členové soundsystémů a ostatní tekknaři žijí DIY stylem života - snaží se co nejvíce oddělit od konzumní společnosti, propagují myšlenku, že ke konání teknivalů není třeba, aby se jejich účastníci rozdělovali na pořadatele a konzumenty, protože každý účastník takové akce něčím přispívá k jejímu chodu (zajištění barů, stánků s občerstvením, zajištění toalet, výroba dekorací - různých futuristických skulptur, poskytnutí např. čajovny, prodej DIY oblečení, předvádění fireshow, alternativního výtvarného umění, street artu atd.). Celá akce tedy vzniká v podstatě spontánně a absencí jakékoli spolupráce se subjekty nesouvisícími se scénou, pevné organizace a prvků jako jsou např. šatny nebo ochranka, nabírá anarchistického rázu. A právě v DIY přístupu je ten největší rozdíl mezi teknem a technem. Techno bylo od začátku jakousi myšlenkovou duchovní revoltou snažící se o vytvoření svobodné atmosféry a pocitu solidarity, jednoty a pospolitosti, o tvorbu EDM primárně pro radost a ne pro peníze, a o oboustranný zážitek jak hrajících DJů, tak neúčinkujících účastníků akcí. Organizátoři techno akcí jsou v mnoha případech jedni z hrajících DJů, stává se i to, že na takové akci spíše prodělají. Freetekno nicméně přitvrdilo, zrychlilo, stalo se i politickou záležitostí a dovedlo každou z myšlenek techna do extrému. Free parties a různé teknivaly jsou takové akce, kde jsou majitelé stánků s občerstvením, kteří ale s teknem nemají nic společného a chtějí si jen vydělat, prostě nechtění (na techno akcích se objevují běžně a jsou domlouváni organizátory, nicméně faktem zůstává, že je nějaké techno vůbec nezajímá a vidí v tom jenom kšeft). To je také ten hlavní důvod, proč byl zrušen CzechTek - právě takoví se tam totiž vinou přílišné medializace začali objevovat.
Od zbytku bývalého rave hnutí se tedy freetekno oddělilo, což je vidět jak na tekkno akcích, na které bývá vstup zdarma a jen zřídka se konají legálně v klubech či halách, tak i vizuálně na příslušnících tekkno subkultury. Důraz je kladen také na pojetí freetekno akce jako šamanistického rituálu a tedy na soužití s přírodou a často také užívání především přírodních halucinogenních drog (lysohlávky, marihuana). Tekkno scéna si také přisvojila punkové myšlenky odporu proti většinové společnosti. Stejně jako mezi punkery, i mezi tekknaři najdeme aktivní squattery, vegetariány či vegany, politické aktivisty (zejména anarchistické a antifašistické) nebo bojovníky za práva zvířat, utlačovaných menšin atd. Soundsystémy svoji hudbu většinou vůbec neprodávají - nevydávají CD, max. vinyly.
Jak už bylo řečeno výše, jako první s těmito novými myšlenkami přišlo britsko-francouzské uskupení Spiral Tribe, které dalo velký význam číslu 23. To krom nejrozšířenějšího významu "to free" (v překladu "za svobodou" - stejná výslovnost jako "two three" - slov "dva tři" anglicky) označuje datum, kdy se konal první větší teknival (Hostomice 1994 - 1+9+9+4 = 23) a také poukazuje na to, že členů Spiral Tribe bylo 23. Sami Spiral Tribe však používali číslo 23 jako svůj znak symbolizující spirálu, inspirováni knižní trilogií Illuminatus s drogovou, sexuální a magickou tématikou, kde je číslo 23 symbolem pro boha chaosu (odkaz na anarchii). Co se týče samotného soundsystému a jeho činnosti a tvorby, byli to právě Spiral Tribe, kdo se nejvíce angažoval v pořádání open airových rave parties ve Velké Británii, zejména v letech 1990 - 1992. Z hudebního hlediska hráli své vlastní originální techno, vyznačující se o něco rychlejším BPM, větší strohostí a menší melodičností, které bývá s přihlédnutím k podobě dnešního tekna (přesněji řečeno hardtekna) považováno za první "opravdové" tekno.
Poměrně často diskutovaným tématem okolo freetekna je bývalý největší český teknival Czechtek (40 000 - 50 000 účastníků v letech 2003 a 2006). Ten se konal pravidelně každý rok už od roku 1994, kdy jej uspořádali Spiral Tribe s dalšími soundsystémy (např. Oktekk, Technical Support, LEGO, Cirkus Alien), tehdy v Hostomicích - tam se také konaly další dva ročníky. Akce se často setkávala s negativními ohlasy ze strany veřejnosti kvůli hluku, konzumaci alkoholu a jiných drog, neoprávněnému zabrání soukromých pozemků, ničení luk (ušlapávání trávy, znečišťování odpadky a fekáliemi kvůli nedostatečnému hygienickému zázemí), údajné časté agresivitě účastníků, a krádežím (??? to asi těžko - tak maximálně jedna bába povídala...). Tento "problém" se týká takřka všech freetekno parties, Czechtek však kvůli svému rozsahu a tedy i větší viditelnosti přitahoval zájem policie a médií jako magnet (nemluvě pak mimochodem o tom, že média dost často přeháněla nebo zobrazovala skutečnost jen z jednoho úhlu pohledu). Několikrát byl policií rozehnán (v letech 2001, 2004 a 2005), nejvíce znám je obzvláště brutální a neoprávněný policejní zásah na Czechteku 2005 (jemuž se proto přezdívá Krevtek). Poslední Czechtek se konal v roce 2006.
DALŠÍ VÝVOJ TECHNO KULTURY, TECHNO DNES
Asi jako každá subkultura se i techno subkultura dále vyvíjela. Vznikaly další hudební styly: trance, hardstyle, chillout, speedcore, happy hardcore, gabber, hands-up neboli dance atd., vznikaly i nové prvky jako např. tance (jumpstyle, melbourne shuffle, tecktonik, hakken, D'N'B step).
Podobně jako je Jamajka spojována s reggae, dancehall, dub, rocksteady a SKA, mají i raveři určitá místa, která jsou proslulá jimi uznávanou hudbou, zejména ostrov Ibiza a jeho stejnojmenné hlavní město, kde se už léta koná obrovské množství klubových, plážových, "pool" i "cruise" parties, hlavně ve stylu trance, house a techno (nejznámější kluby Ushuaia, Pacha). Indický stát Goa, který je domovinou psychedelického trancu byl na přelomu 80. a 90. let velmi silně ovlivněn příznivci hnutím hippies z řad mladých nemajetných turistů, kteří byli ovlivněni místním náboženstvím a jógou, a začali nový žánr elektronické hudby trance spojovat také s tématikou hinduismu, buddhismu, šamanismu a psychedelických drog. Fanoušky tvrdších stylů je dále poměrně dost uznáván např. Rotterdam jakožto rodné město hardcoru.
Hardcore a hardbass hudba se v počátcích potýkala s nešvarem, jímž bylo parazitování neonacistů na její agresivitě, která byla příhodná pro prosazování jejich zvrhlých myšlenek. Hardcore techno si oblíbili i někteří z řad skinheadů nebo hooligans, ale hlavním nebezpečím pro techno komunitu byla snaha nácků o vykradení další kultury, za kterou by se mohli schovat, o což HC DJs a producenti ani trochu nestáli, a tak vznikla iniciativa United Gabbers Against Rasism And Fascism a dnes už nácky na hardcore a hardstyle akcích (naštěstí) neuvidíte.
Podstatná část techno scény zůstala v undergroundu, ale některé styly se vyhoupli i do mainstreamu (house, trance, dance, dubstep). Smutné však je, že spousta komerčních DJů, kterým u hudby nejde o nic jiného než zbohatnout, využívá prvků některých těchto stylů aby byli "modernější" a vznikají jakési zprzněné mixle v pixle komerční a povrchně laděné taneční hudby hrající se na diskotékách (v 90. letech europop, dnes převážně pop-house). Jinak techno scéna žije, což dokazuje nemalý počet jak malých tak i takřka obrovských akcí (zejména ve stylu techno, trance, drum'n'bass, house a také freetekno). Jako příklady českých i zahraničních parties, které se pravidelně konají nebo konaly můžeme zmínit např. Clubland, Love Parade, Creamfields, Apokalypsa, Techno Animals, HardTechno Provincie, Oh My God, Elektra, O-SEEX, Pig Fest, Citadela, Techno Masters, Svojšice, Orion Hall, Mayday, Nature One, Awakenings, Tomorrowland, Summer of Love, Mácháč, Electric ZOO, Magnetic Festival, Decadance, Transmission, Sensation White, Sensation Black, Trance Energy, A State of Trance, Trance Fusion, Qlimax, Pleasure Island, Decibel festival, Bass Planet, Defqon, Masters of Hardcore, Dominator, Hardshock Festival, Thunderdome, The Qontinent festival, Syndicate, Let it Roll, Bassinfection, HradHouse, Drum Selecta, DNB DNA, CzechTek, Space Piknik, Czarotek, X-Massacre, MoraviaTek, Teknodrom, SlovTek, Bulgaria Tek aj. Po celém světě se během několika let objevily desítky labelů (Bonzai, Ministry of Sound, Phobiq, Strictly Rhythm, Pornographic records, Kontor, Cocoon Recordings, Armada Music, Spinnin' Records, Tresor, Q-Dance, Musical Freedom, Revealed recordings, Stroboscopic Artefacts, UKF dubstep, Dim Mak, Global Techno Movement, Vandit, Protocol recordings, UKF drum'n'bass, Nervous records, Club Tools atd.) a stovky vynikajících interpretů, a stále jich přibývá, za zmínku stojí taky přibývající počet rádiových stanic zaměřených na EDM (Radio Sunshine Live, TechnoBase.FM, Kontor On Air, Free Radio...), vznikají dokonce i TV pořady o elektronické hudbě (v Česku Frisbee moderovaný Míšou Salačovou či DJem Béla En).
Postoj společnosti k hlučným akcím, kde se nehraje hudba, ale "mozek vymazávající randál" a kde podivně vypadající individua holdují drogám se prakticky nezměnil. Co se však změnilo je koherence techno či přesněji rave scény. Po rozpadu jasně definovaného hnutí rave, které dávalo technu a podobné hudbě nějakou myšlenku v pozadí (P.L.U.R.) a sdružovalo lidi, kteří tuto hudbu poslouchali, se každý z těch jednotlivých žánrů elektronické hudby stal víc autonomní a dá se říct, že v dnešní době EDM scéna není tolik soudržná. Pořád je samozřejmě spousta akcí, na kterých se hraje víc elektronických stylů, ale řekla bych, že je dneska víc ravers, kteří ortodoxně poslouchají jen ten jeden žánr a ostatní neuznávají a taky je víc čistě jednožánrových akcí. Ale nebýt určitého množství diskotékových pozérů, stále by techno subkultura zažívala zlaté časy.
TECHNO MÓDA
Stejně jako jiné subkultury má i techno svou specifickou módu. Když bylo techno v začátcích, byly mezi jeho vyznavači oblíbené teplákové či šusťákové soupravy Adidas, většinou z druhé ruky. Tohle oblečení si osvojili i fanoušci žánru gabber, pro které je typická také holá hlava nebo vlasy střižené velmi na krátko (u žen jsou vyholené pouze boky a zátylek, na temeni se ponechávají dlouhé vlasy většinou stažené do culíku nebo zapletené v copu) - i proto bývají gabbeři spojováni se skinheads nebo hooligans. Raveři na britských ostrovech (nazývaní také "kandi kids" nebo "PLUR warriors") pak začali nosit neonově zářivé barvy, zvířecí motivy (tygrování, leopardí vzor, zebří pruhy), kožešinové návleky na ruce a nohy, pestrobarevné korálky (převzaté od hippies) anebo indiánské čelenky, typickým doplňkem se stal vějíř kvůli vzduchu v klubech bez klimatizace, lightsticky pro umocnění vizuálního zážitku a dudlík zamezující nepříjemnému dření zubů o sebe, způsobenému užitím extáze. Tyto prvky se v techno módě drží dodnes.
Obecně je techno styl oblíkání hodně extravagantní a originální, vyjadřuje určitý postoj k hudbě: ravers se totiž chtějí na párty především nechat unášet hudbou, tancem a okolní atmosférou, a ne být pod dohledem ostatních jak mají vypadat či jak se mají bavit, proto vypadají tak šíleně. Chtějí být vidět, chtějí dát svým oblečením najevo co jsou zač, že si svůj život užívají, že jsou sví,... V současnosti jsou velmi oblíbené kalhoty do zvonu (také převzaté od hippies; např. jumpstyle a tecktonik tanečníci ovšem nosí naopak spíše úzké kalhoty), okované pásky, náramky i obojky (převzaté z punku), rukavice, potítka, sluneční brýle, různé roušky či masky, batohy v podobě plyšových zvířat, tašky "ledvinky", LED oblečení i doplňky, kontaktní čočky, nepřehlédnutelné líčení (můžeme vidět u žen i mužů), piercingy, tetování, ženy často nosí GO GO oblečky. Motivy na tričkách, mikinách a dalších částech oděvu se různí dle oblíbeného žánru (techno, trance, house, dubstep, psytrance, hardstyle, hardcore atd.). Vlasy si příznivci techna rádi barví, mezi oblíbené účesy patří nagelované číro nebo bodliny.
Takový ohoz v běžných obchodech samozřejmě není k sehnání, technaři si jej proto buď vyrábí sami, nechávají si jej ušít, nebo kupují ve specializovaných obchodech, jako je např. Cyberdog, Pollteax, Space Tribe, Contagious Clubwear, Phatt Pants, iEDM, HighTribe, Electric Family, Hardstyle Clothes, Gloook, MIU fashion, PartyWear, Alterneo nebo Deecom, vzniklý v Německu za přičinění jednoho schopného DJe, který peníze vydělané tvorbou hudby investoval zpět do rave scény a založil svou firmu vyrábějící techno oblečení. Svou limitovanou edici bot a slunečních brýlí vydal ve spolupráci se značkou Toms v rámci charitativního projektu One for One např. taky Paul van Dyk - za každý prodaný pár bot daruje Toms nový pár bot dítěti v nouzi, a za každé prodané brýle finančně podpoří léčbu zraku vybrané osobě...
Jak už bylo zmíněno výše, teknaři se od technařů liší jak některými myšlenkami, tak i svým zjevem. Většina teknařů dává přednost spíš tmavým barvám (černá, šedá, tmavě modrá, khaki atd.), často nosí mikiny s kapucí, kšiltovky, maskáčové kapsáče (pokud tohle oblečení nemají DIY, kupují ho třeba ve Sketě, v Teknoshopu nebo Area 23, Experiment Wear...), na hlavě dready (marihuanááá <3 :-) ) nebo číro, stejně jako technaři mají oblibu také v piercingu, nezřídka u nich můžeme vidět tunely, plugy, roztahováky, industrialy (tyto prvky mají spojitost se šamanismem a africkými prvotně-pospolnými společnostmi). U techna i u tekna však platí, že být takto oblečený není žádná povinnost, je to jen "třešnička na dortu" podtrhující něčí vztah k určité hudbě a hudebním akcím, popř. k celé společnosti.
Zde je další článek o technu, jeho historii a jemu podobných stylech (NEJSEM AUTOREM ČLÁNKU!!! - informace jsou pouze zkopírované a uspořádané - vložením příslušné věty do Googlu lze dohledat původní články): www.ulozto.cz/x59LyDE/historie-techna-docx. A tady je ještě můj zpracovaný referát o techno kultuře: www.ulozto.cz/xC8J8FM/referat-techno-kultura-docx. A pár fotek na závěr (z různých akcí, ale převážně svých oblíbených interpretů - schválně kolik jich poznáte :-D :-P)
Komentáře
Přehled komentářů
Super text. Díky za něj!:-)
Re: Diky
(pirate.deluxe (ADMIN), 24. 2. 2020 13:10)já díky za návštěvu mýho blogu a za komentář, rave on! ;-)
techno shit
(krabičák, 20. 4. 2016 18:48)TeKkeN : jo no, u techna se taky hraje na VIP- dej víc love a získáš výhody oproti ostatním, na předražené akci obehnané ploty a prolezlé byznysem. FUCK OFF, my systémáci jsme všichni VIP...! :P :)
Re: techno shit
(pirate.deluxe (ADMIN), 8. 1. 2018 15:43)
asi jdu trošku s křížkem po funuse, ale nedá mi to :-D
kdo stojí o VIP výhody, připlatí si, kdo o ně nestojí, nepřiplatí si. na tom osobně nevidím nic špatnýho. VIP vstupenka z lidí přece nedělá něco víc než jsou ostatní... osobně jsem se nesetkala s žádnou předraženou techno akcí; když chceš dělat něco většího a nemáš kámoše zvukaře, DJe, barmany atd. kteří by navíc byli zároveň technaři, tak tě to vyjde na strašný prachy a to se ze vstupu za 50 kč bohužel zaplatit nedá... prolezlé byznysem techno akce asi jsou, ale já osobně to vůbec neřeším - to, co by se nemělo dělat pro peníze, je podle mě samotná hudba; jestli akci sponzoruje firma, která tam pak třeba prodává svoje produkty nebo nabízí svoje služby, je mi úplně šumák (navíc to většinou bývají věci, který s party nějak souvisí - alkohol, energy drinky, taxi služba apod.)...
Jak jednoduché
(Martina, 26. 11. 2017 13:44)Tekknaři špíňáci co fetují to z přírody a technaři šampóni na lepší úrovni co fetují chemii.
Re: Jak jednoduché
(pirate.deluxe (ADMIN), 8. 1. 2018 15:33)tvůj pohled je zjednodušený až moc. (nevím co to je "šampón na lepší úrovni" - do šampónů má typická techno móda podle mě docela daleko - ale rozhodla jsem se to přejít). článek popisuje typické, obecné charakteristiky těch stylů a jejich vyznavačů, který ale nemusí platit všeobecně (proto používám slova "hlavně", "zejména", "většinou" atd.). realita je trochu složitější. já kupříkladu poslouchám techno i tekno (o dost víc ale chodím na techno), nejsem žádná špína, ale rozhodně ani "barbie" a "fetuju" prakticky jen to přírodní, chemii naprosto minimálně. co s tím? :-O :-)
Super techno oblečení!
(Hallie, 8. 6. 2016 18:20)http://www.partykostym.cz/330-sexy-clubwear-oblecky
rozdil
(TeKkeN, 12. 1. 2016 20:08)jeste jeden velkej rozdil mezi technem a teknem. u techna se hraje na djske superstars, velka jmena ktera zisklala slavu pomoci vyhajpovanyho marketingu. fuj. ALWAYS 23 SYSTEM!!!!!!
techno 4 life
(stěrač od ponorky, 28. 12. 2014 1:00)Murphy, Richie Hawtin, Dj Rush, Angy Kore, Sven Wittekind, Oscar Mulero, Mario Ranieri, Advent & Industrialyzer, Chris Liebing, Carl Cox, Marco Bailey ;) ;)
23
(profesor zumpa, 5. 12. 2013 20:49)hej dobrej clanek jak svin voe asi nejlepsi co jsem na netu cetl!!! jinde lidi pisou sami sracky , ty mas aspon prehled :_) 23!!!
Diky
(Lihoslávka, 5. 1. 2020 2:05)