Ohromný úspěch Mustangu vedl ke zrodu nové třídy vozidel – pony car, kompaktních výkonných sedanů s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí. Tak se zrodily další vozy, jako např. Chevrolet Camaro, AMC Javelin nebo Plymouth Barracuda.[1]
Mustang inspiroval i některá kupé, jako Toyota Celica a Ford Capri.
V roce 1971 se objevila nejsilnější verze – Mustang BOSS. Sedmilitrový motor V8 dosahoval výkonu 279,5 kW.
V roce 1974 se představila druhá generace. Ten byl ve všech rozměrech menší. Poháněl ho motor V6 o objemu 2,8 litru z typu Capri.
První generace
První prototyp byl vyroben v Německu, byl to dvousedadlový roadster s vidlicovým čtyřválcovým motorem a podobal se pozdějšímu Pontiacu Fiero. Později byl v divizích fordu Lincoln a Mercury přestavěn na čtyřsedadlový kvůli zkušenostem s prodejností dvousedadlové verze Fordu Thunderbird. Kvůli snížení nákladů na vývoj používal Mustang spoustu součástí z Fordů Fairlane a Falcon. Velikostně se velmi podobal Falconu – Mustang byl stejně dlouhý, měl o trochu kratší rozvor, byl užší ale rozchod kol byl stejný a vážil skoro také stejně.
Vůz byl představen v dubnu 1964. Na začátku roku 1965 byl upraven a tak jsou první modely označovány jako model 1965. Původě se očekávalo, že se za první rok vyrobí 100 000 Mustangů, ale celkový počet nakonec dosáhl milionu. Po modelu 1965 vznikly ještě tři – model 1967, model 1968 a model 1971.
Druhá generace
Druhá generace vznikla kvůli ropné krizi a novému zákonu o ochraně ovzduší. Auta, která spalovala příliš mnoho benzínu přestala být oblíbená a s nimi i Mustang. Nový Mustang měl být odvozen od modelu Maverick ale nakonec se jeho základem stal Ford Pinto. Původně se měl co nejvíce podobat v rozměrech a síle starému Mustangu, ale nakonec byl menší a kvůli součástkám na snížením emisí i těžší. Motor byl slabší a kvůli tomu se i cválající kůň na masce změnil spíše na klusajícího.
Nový vůz přišel do výroby roku 1974. Byl modernizován roku 1975 a 1976, ukončení výroby se dočkal už v roce 1978.
Technická data
Model GT 2005
Osmiválec V8 uložený podélně vpředu, tři ventily na válec, pohon zadních kol, pětistupňová automatická převodovka.
Zrychlení:
- 0-100 km/h - 6,2 sec.
- 0-160 km/h - 14,9 sec.
Maximální rychlost: 238 km/h
Spotřeba: 9,4 l na 100 km
Rozměry
- Délka: 4 765 mm
- Šířka: 1 880 mm
- Výška: 1 384 mm
- Rozvor: 2 720 mm
- Hmotnost: 1 605 kg
Ve filmech
Ford Mustang byl natolik oblíbený že se objevil v celé řadě filmů. Nejdůležitější roli sehrál ve filmu Bullitův případ. Detektiv Bullit pronásleduje ve svém zeleném Mustangu GT.390 černý Dodge Charger. Další známá role pochází z filmu Gone in sixty seconds, zde byl použit model mach 1, v roce 2000 byl natočen remake60 sekund.
Zde hrála vrcholná verze Shelby Mustang GT 500. Lupiči kteří ji měli ukrást používali přezdívku Eleanor. Mustang se také objevil v třetím díle série Rychle a zběsile. Hlavní hrdina nemá žádné jiné auto k dispozici na poslední závod a tak opraví otcův starý černý Mustang s motorem z Nissanu Skyline GT-R (RB26DETT). Další Mustang, tentokrát cabrio se objevil v bondovce Goldfinger. Vůz patřil Tilly Mastersonové. Ve filmu se odehrává honička s Bondovým vozem Aston Martin DB5. Mustang se objevil i ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje!, kde se v něm cestou na zámek Konopiště proháněl Luděk Sobota. Ford Mustang také hraje hlavní roli v pokračování proslulého seriálu Knight Rider 2008. Setkáme se s ním i ve filmu s Willem Smithem - Já, legenda.