Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

MOTORKY 

Z této rubriky se základními informacemi se kliknutím na obrázek přemístíte do příspěvku s další spoustou informací o tom jak se starat, či si motorku vylepšit.

Jawa 50/550 
Píše se rok 1955 a Jawa přichází s první maličkou motorkou o objemu 50 kubíků vyráběnou na Slovensku. První maličká Jawa. Taková Jawa, která získala srdce tatínků, dědečků, ale hlavně kluků, kteří tyto perfektní lehké stroje tajně kradli právě svým rodičům nebo prarodičům, aby se povozili. S malou spotřebou a nezaměnitelným zvukem brázdily tyto motorky celou Československou republiku. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-550...png

Jawa 50/555
Píše se rok 1958 a model 550 nahrazuje zmodernizovaný pionýr nejen s vyšším výkonem, ale i s lepším podvozkem a pozměněným rámem a kapotáží. Brzdové bubny oproti minulému modelu jsou přes celý náboj kol,ale táhlo zadní brzdy bylo nahrazeno lankem, které ušetřilo výrobní náklady. Jawa 555 byla motorka, kterou v té době chtěl snad každý.A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

 jawa-555-..png

Jawa 50/05
Píše se rok 1962 a na Slovensku se rodí další model jawy 50. Krásné kulaté plechové díly nahrazují podstatně hranatější tvary a palivová nádrž se stěhuje pod sedadlo. Prostor, kde dříve byla nádrž nyní nahrazuje filtrbox a motorka má opět oproti předchozímu modelu vyšší výkon. Na motoru je již přepracovaný válec. Ten byl z původního litinového nahrazen hliníkovým s litinovou vložkou.Motorka již měla veliký výfuk a vyráběla se pouze v provedení s revmaplechy. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-05.png

Jawa 50/20 a 21
V roce 1966 přichází na trh další dva modely, které jsou vylepšené po motorové stránce převážně v oblasti převodovky. Převodové rychlosti se díky opačnému řazení řadí dolů a v motoru je konečně dvoulamelová spojka s pěti pružinami. Tyto modely jsou známé svým častým výskytem s revmaplechy. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-20.png

Jawa 50/23 
Byl to právě mustang, jak se říkalo Jawě 23, která ukončila éru Československých padesátek v Československu. Na motorce bylo oproti předchozímu modelu téměř všechno jinak. Veliká nádrž propojila oblast mezi řidítky a sedátkem pro dva, a lehké blatníky s parabolou světla proměnily motorku téměř k nepoznání. Jediné co zůstalo stejné byl motor.  Začátek výroby se datuje v roce 1968 a výroba trvala až do roku 1982. V rubrice se dočteme, jakým způsobem, se tyto stroje dají vyladit k neuvěřitelným výkonům, stačí pouze kliknout na obrázek.

martinuv-mustang.png

Simson 50 a jeho příbuzní
Jedním z důvodů, proč sláva a oblíbenost Jawy 50, začala pomalu a později i velmi rychle uvadat byl nástup motocyklu Simson z východního Německa. Vlastenci to neradi přiznávají, ale Simson byl někde úplně jinde. Podstatně větší výkon motoru, čtyři rychlosti, tichý chod a vyšší maximální rychlost a vzhled dospělé motorky byla fakta s kterými se musíme smířit. Těžko se žilo klukům, co měli pionýra, když jiný měl Simsona, to za ním běhaly všechny nejlepší holky. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc02641.jpg

MZ 150 ETZ
Další motorkou, která byla vážnou konkurencí pro českou výrobu byla MZ. Motorka o objemu motoru 150 kubíků. V době výroby neodolatelného vzhledu a krásného výkonu. Ač byly tyto motorky neuvěřitelně perfektní motoristicky, svoji pověsti si hodně pokazily právě po stránce elektriky. Mít MZ, která svítí, bliká a troubí byl zázrak i když se člověk opravdu snažil a věcem rozuměl. Tyto stroje nicméně jezdí do dnes a nakonec fungují výborně. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více po kliknutí na obrázek. 

dsc02710-----kopie.jpg

MZ 251 ETZ
Silnější verze modelu 150 vzhledově téměř shodná, jen osazená silnějším motorem a větší nádrží byla strojem, o který byl poměrně veliký zájem. Motorka v tichosti a bez vibrací podávala krásné výkony a dosahovala i poměrně vysokých cestovních rychlostí. U těchto motorek byla opět nevýhodou velmi často zlobící elektrika, dobíjení a poměrně veliká spotřeba motoru. MZ je jinak výborným strojem a každý kdo je srdcem závodník má jistě rád právě její charakteristiku výkonu. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více v druhé polovině stránky po kliknutí na obrázek.

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Jawa 250 od péráka až k panelce
Hurá zpět do české republiky a to konkrétně do Týnce. Co bych to měl za web, kdybych se nezmínil o jednoválcích z Čech, které jsou jednoznačně svým výkonem a chodem motoru jasným adeptem na nejlepší motorku. Tři modely motorek a to 250/11 pérák 250/353 kývačka a 250/559 panelka byly jednoznačně nejspolehlivější a nejméně náročnými motorkami na údržbu. Motorky, které ve své době převálcovaly svět. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

250-perak.png

Jawa 350
Dvouválcový dvoutakt, sen snad každého, kdo má rád úchvatný zvuk motoru. Jawa 350 začala už s modelem pérák a pokračovala až do doby po revoluci kdy výrobu končila modely 350/638,639 a 640. Dvouválcové třistapadesátky byly za minulého režimu často policejními motorkami, protože to bylo to nejsilnější, co zde tenkrát bylo, nebudeme-li počítat Jawu 500 OHC o které si taktéž napíšeme. Krásný ostrý zvuk dvou válců těšil každého svého majitele. Nevýhodou těchto motorek bylo, že se musely opravdu dobře seřídit, jinak to nebyla žádná radost. V rubrice si  povíme o tom, jak z těchto motorek dostat více výkonu, ale i spolehlivosti. Rubrika s informacemi o vylepšeních a úpravách se otevře po kliknutí na obrázek.

jawa-350-634-2.png

ČZ 175/487 či 477 a 125/488 nebo 476
Tyto dva modely Strakonické továrny ČZ nesmíme nechat v zapomnění. Motorky vyráběné těsně před revolucí byly poměrně výkonné, lehké, rychlé a hbité. S výbornou spotřebou a moderním vzhledem brázdí silnice do dnešních dní. Motorka měla vylepšený rám a tím i podvozek, dvouklíčové brzdy a na tehdejší dobu velmi pěknou přístrojovou desku a tachometr. Motorce se také nedá upřít veliké přední světlo, díky kterému člověk po tmě mohl jezdit i poměrně rychle protože šlo vidět na cestu. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

cz-175typ487.png

Pit-bike STOMP KZR 140 a 160
Musím se zmínit o maličké motorce značky Stomp. Tyto motorky sice nejsou typickým strojem pro českou republiku, ale já jsem si tento stroj naprosto oblíbil a tak bych mu rád věnoval taktéž pár řádků v příspěvku. Pit-bike je super hlavně v poměru výkon a váha a také se dá pořídit za dobré peníze. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

pit-bike-stomp-kzr-140.jpg

Stadion
Stadion  je mopedem, či drobnou motorkou chceme-li, kterou by byl hřích opomenout. Malá, lehká padesátka s pomocnými šlapadly, která stejně jako jawa pionýr odvozila pěkné množství lidí a přinesla do jejich životů hodně zábavy a radosti. Maličký motůrek se stojatým hliníkovým válcem s litinovou vložkou je již od pohledu výstavním kouskem. A karburátor schovaný v motoru, tak, že ho najde jenom ten, co ví, jak motorka funguje je dalším krásným kouzlem tohoto stroje. Více informací o tomto maličkém mopedu se dozvíte po kliknutí na obrázek. 

stadion.png

Jawa 500 OHC
Jednoznačně nejsilnější, nejspíše i nejkrásnější a nejceněnější motocykl, co kdy povstal z České produkce motocyklů Jawa. Nebyl to první čtyřtaktní motor, ale první OHC ano. Motorka je nezaměnitelná svým zvukem, ale ani svým vzhledem. Je to vyladěná vzhledová dokonalost v jedné motorce. Na pětistovku se montovaly největší brzdové bubny, protože zastavit stroj, který jezdil i 160 km/h už nebylo jenom tak. A my si o tomto vzácném stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc03785.jpg

ČZ skútr - Prase
Prasátko, je skútrem, legendou, která se lidem buď hodně nelíbí a nebo přesně naopak, vyloženě líbí a milují ho. Skútr osazený motorem ČZ 175/450 s výfukovým kanálem směřujícím přímo vpřed a hliníkovým blokem s vrtulí poháněnou řemenem zajišťoval dostačující výkon pro to, aby se člověk s touto motorkou hezky povozil. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.  

psasatko.png

Jawa 175/356
Takzvaná malá kývačka byla taková kříženina motocyklů Jawa a ČZ. V rámu Jawa byl namontován motor ČZ jakoby řady 450, ale osazený válcem a hlavou od firmy Jawa. Tato motorka s ampérmetrem v nádrži, dvěma výfuky byla levnější možností, když chtěl člověk kývačku. Motorka měla pouze 8 koní a poměrně velikou hmotnost, takže jízda ve dvou byla často poměrně útrpná. Tyto motorky nicméně jezdí naprosto spolehlivě do dnešních dnů a možná právě díky nízkému výkonu se na nich vlastně nic neláme. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-175-356.png

 

ČZ 516,513 a 514 motokros
Určité množství obdivu si zaslouží i motokrosové stroje továrny ČZ. Tyto motorky jsou do dnes něčím, co opravdu jede a to i ve srovnání s moderními motorkami. Obrovské kanály ve válci, krátký zdvih a veliké vrtání. Veliká hliníková žebra válce i hlavy válce. Výborné převodovky, a výfuky počítané k válcům. To byly ČZ motokros, které se těší veliké oblibě i v dnešní době. Z vyprávění znám příběh o tom jak můj strýc, který jezdil motokros závodně na nejsilnějším modelu ČZ vyjel celý kilometrový kopec od mého domu po zadním kole a pak zmizel za obzorem. A my si o těchto strojích povíme více po kliknutí na obrázek ČZ 250 980 od V.J.Moto.

250.980.png

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Hlava kývačka

(Vilda, 9. 8. 2017 22:25)

Zdravím, velmi mě zaujalo klapkové sání na 2t. Rozhodl jsem se, že do toho půjdu taky. Loni jsem udělal celkovou generálku i s tím, že zvednu výkon. Zvětšil, vyhladil a slícoval kanály s kartery, odlehčil a zaslepil otvory v klikové hřídeli, zvětšil vrtání o 1.5 mm atd. Žádný zázrak se ale nekonal, výkon se zvedl sotva o 2hp. Taky jsem řešil hlavu, měl jsem tři typy. První nejstarší (asi stejná s Pérákem) má půlkulatý spalovací prostor, druhá má hruškovitý, nebo spíš válcovitý tvar, a ta třetí také, ale menší na průměru zato mnohem hlubší. Kompresní poměr má mít Jawa 250/353 6.25:1 (asi 1 typ a pak ho zvětšovali, protože po zalití olejem měly postupně o 5 ml menší obsah spalovacího prostoru) nyní s typem 3 bez úprav má poměr 7.6:1. Podle selského rozumu by pro dobré vyplachování nejlepší byla půlkulatá, ale ty se už nikdy nemontovaly. Jak to vyřešit? Snížit půlkulatou, nebo nějak upravit válcovou? Díky za odpověď Vilda.

Re: Hlava kývačka

(Štěpán (autor webu ), 10. 8. 2017 11:44)

Dobrý den
Ideálním kompresním poměrem pro kvalitní spalování je alespoň 12:1. Tento poměr však vyžaduje jehlová ložiska v oku ojnice, protože bronzové pouzdro pístního čepu tento tlak nezvládá, a vymačkává se a dochází k přidírání a zadírání pístního čepu. Pokud tedy chcete zachovávat klikovou hřídel, takovou jaká je, tak je stropem komprese 8,5:1. Lepší chod motoru ale převážně zajišťuje tvar spalovacího prostoru, kterému neodpovídá žádná z hlav, které se vyráběly. Ideální tvar neobsahuje detonační štěrbinu a jde ihned do zahloubení. V zadní části válce je málo hluboký, a svažuje se ke svíčce. Ještě kousek za zapalovací svíčkou se spalovací prostor prohlubuje a teprve potom se plynulým obloukem vrací zpět na základní rovinu dosedací plochy hlavy válce. Takto upravená hlavy zvyšuje maximální otáčky motoru, díky lepšímu výplachu, ochlazování svíčky a tomu, že se v hlavě nezdržují spaliny.

Ráfky replika

(malyjelen, 8. 6. 2017 15:41)

Zdravím, nevíte jestli se dělají nějaké repliky ráfků? Nezáleží mi na úplné věrnosti originálu. Hlavně chci jezdit.
Díky Mirek
malyjelen@centrum.cz

Technicke Osvecenie Manet m90

(Peter, 12. 3. 2016 16:31)

Kupim stary technicak na manet m90 rok nerozhoduje dakujem. seki99@azet.sk. tel.004210903410448

Re: Technicke Osvecenie Manet m90

(Laso, 5. 2. 2017 9:46)

Ahoj mam Typové osvedčenie na Manet 90 z roku 1947. Ak máš ešte záujem zavolaj mi na 0915 042 441

čz 250/455

(Bodlo, 15. 1. 2017 21:56)

Dobrý den, potreboval bych sehnat startovaci segment na tento motor, ale bohuzel ho nemohu najit za prijatelnou cenu. Nevite nekdo o nejakem? A take bych potreboval ozubene kolo se 30 zuby pod spojkovy kos.Kdyby jste nekdo o necem vedel, tak se prosim ozvete. Dekuji

Ruční řazení Manet

(Martin Kowal, 2. 1. 2017 21:39)

ahoj Štěpáne, super web, na kterém jsem načerpal spoustu informací. Mám dotaz, nemáš prosím rozkreslenou ruční páku řazení. Mám Maneta z 1948, který má za krytem řetězu výstup na ruční páku. Číslo motoru je 16649 a tak se domnívám, že se jedná o nějakou " uloženku " motoru, který namontovali až v roce 1948. Maneta mám s původním štítkem a sedí s číslem rámu - mám i TP. Díky za info

Re: Ruční řazení Manet

(Tomáš, 13. 1. 2017 23:11)

Ja mám číslo motoru i rámu 16836 :-D sem pár dní za tebou :-D

zavazadlový nosič na zadním blatníku

(Jara, 25. 11. 2016 21:21)

zdravím, chválím a mám dotaz... byly nosiče zavazadel na Manetech montovány seriově nebo na přání, nebo si je tam uživatelé montovali sami ?? případně z jakého motocyklu (prý snad z Jawa robot ??? ) díky za info , Jara z Hané (mám Manety 2 :-) )

Úprava ze světa motorů

(štěpán ( autor webu ), 10. 10. 2016 7:50)

Úprava ze světa motorů není vhodná pro motor s klapkovým sáním. U klapkového sání se diametrálně mění úplně vše a taková úprava by neměla význam... :)

čz 250/455

(Bimbo66, 9. 10. 2016 21:46)

Dobrý den chtěl jsem se zeptat.Z čeho byly použity klapky na sání u té
závodní úpravy,a jak se ten motor choval při jízdě.Něco podobného stavím.Jen u čz 175/450 a po sléze 250/455.Sehnal jsem i úpravu kanálů
ze světa motoru ,ale tam nepíšou jak seto chová na silníci .

Re: čz 250/455

(štěpán ( autor webu ), 10. 10. 2016 7:47)

Dobrý den
Absolutně vše máte napsané zde na webu v rubrice závodní úpravy 2T.
https://manet90.estranky.cz/clanky/ostatni/zavodni-upravy-motoru.html
Použité klapky jsou z Hondy.

držák světla

(Tomáš, 15. 9. 2016 13:11)

Zdravím Maneťáci,neposlal by mi prosím někdo rozměry držáku světla na první typ Maneta? Nebo klidně nabízejte hotové kusy :-) . Případné info na mail fryhy77@seznam.cz .Předem děkuji za info.

Špice M 90

(Joski, 20. 5. 2016 20:16)

Dobrý deň,chcem sa spýtať aká je dľžka špicov na Manet?Tie čo som kúpil majú 217 mm a po vypletení je to úplne voľné,sú dlhé,nejde to nijak dotiahnuť?Dik.

Chrom

(Joski, 7. 9. 2015 23:12)

Zdravim.Pekné stránky!Chcel by som sa spýtať na jednu vec čo som tu nenašiel.Ako to bolo s chrómom,najme na kolesách.Čo presne bolo len lakované a čo chrómované?Renovujem Manet ročník 1949 vč:287xx

Re: Chrom

(Štěpán (autor webu ), 8. 9. 2015 22:23)

Dobrý den
Chrom se pro rok 1949 nikdy nedával, ráfky byly stříbřenka nebo hliníková barva. Až v letech 1950 a 1951 se pro luxusnější verze dělaly ráfky i s chromem.

Re: Re: Chrom

(jirka, 5. 1. 2016 1:45)

Zdravím a jak na tom byly středy kol u tebe vidím že je máš v barvě ale na netu jsou většinou stříbřenka????

Re: Re: Re: Chrom

(štěpán ( autor webu ), 5. 1. 2016 10:23)

Dobrý den
Ano, já to mám špatně. Lakýrník je udělal omylem zelené, a už to tak zůstalo. Mají být stříbrné ;)

technické osvědčení Manet 90 1949

(Ondřej, 19. 9. 2014 19:21)

Dobrý den prodám technické osvědčení Manet 90,rok 1949
perfektní stav ondra.bat@seznam.cz

Re: technické osvědčení Manet 90 1949

(peter, 29. 8. 2015 20:18)

zdravym pisal som vam mam zajem o osveceni m 90 je napredaj?


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

následující »