Karosa B731
|
Karosa B731 ev.7186 na lince 147 na Dejvické. Březen 2006 |
V pražské MHD jsou stále ještě dost rozšířené trojdveřové autobusy typu Karosa B731. Poprvé se v ulicích objevily už v roce 1982. Ve výrobě nahradily úspěšný typ Karosa ŠM 11. Tyto Karosy se vyráběly celých 14 let, až do roku 1996. Starší vozy jsou vybaveny automatickou převodovkou Praga. Původní automaty od této firmy nebyly příliš spolehlivé, a proto byly později nahrazeny převodovkou Voith.
|
Jediná Karosa B731, která má bíle okolí světel. 7252. |
Automatické převodovky jsou jedinou výraznou změnou mezi Karosami B731 a Karosami B732. Karosa B731 je tedy vlastně starším typem Karosy B732. Dopravnímu podniku Prahy bylo v roce 1982 dodáno 226 zbrusu nových autobusů Karosa B731. Pak počet dodávaných Karos B731 stoupal. Nejvíce bylo Karos B731 v roce 1987, DP Praha měl v té době závratných 779 vozů, ale pak už se počet Karos B731 začal snižovat. V roce 1991 jich bylo už pouze 293. V roce 1994 jich už bylo pouze 87. V roce 1995 se dodávky opět o něco zvýšili, bylo jich 178. Od té doby počet těchto Karos opět klesá. K 1.7. 2005 jich bylo 114.
|
Karosa B731, bývalý reklamní nátěr Mogul na Hájích. |
Všechny v současnosti provozované Dopravím podnikem Praha Karosy B731 mají evidenční čísla 71xx a 72xx. Kromě těchto vozů se udržely i některé vozy přivezené v roce 1994 s evidenčním číslem 7029 a 7030. Dalšími dopravci, kteří používají Karosu B731 je Jaroslav Štěpánek a.s.(pouze jeden vůz) a Hotliner (15 vozů). Dříve nasazovalo Karosu B731 mnohem více dopravců, ale postupně je vymněňovali za novější autobusy. Starší vozy mají v poslední řadě pouze dvě sedadla, novější už tři. Nejčastější nátěr je červeno-bílý, na nějakých vozech se vyskytují reklamní nátěry, ale většina z nich byla smazána. Například Valar I, Tesco, Mogul. Zajímavou součástí Karos B731 jsou také tyto Karosy přestavěné na Karosy B952. Zvenku vypadají stejně jako Karosy B952, ale uvnitř je starý interiér. Jede takovýto vůz provozuje BadoBus a.s.(viz obrázek). Je označen ev. číslem 1006 a je vypravován na linku 232 - Jižní Město - Nádraží Uhříněves. Druhou tuto Karosu vypravuje ČSAD Střední Čechy. Vůz má ev. číslo 1588.