81-71
Souprava 81-71 ve stanici Florenc. Březen 2006. |
Druhý typ souprav v historii pražského metra byl do provozu uveden v roce 1978 na prvním úseku trasy A z náměstí Míru do Dejvic. Tyto vozy zde byly řazeny do souprav po čtyřech. Čelní vozy s kabinou řidiče na jedné straně byly označovány jako 81-7171, vložené vozy bez stanoviště řidiče (ale vybavené motory s výkonem 4 x 110 kW jako ve vozech řídících) dostaly označení 81-7141. Původně bylo čelních vozů 35 a vložených 33, už v roce 1979 se ale jejich počet zvýšil na 52 čelních a 50 vložených. Na přelomu let 1981/1982 byly čtyřvozové soupravy nahrazeny pětivozovými. Vozy osvědčeného typu 81-71 pak spolu s rozvojem metra stále přibývaly až do roku 1990. Pronikly i na trasy B a C, přičemž na "áčku" dlouho tvořily jednotný vozový park. Krátce byly po vyřazení souprav Ečs jediným typem vozů i na trase C a zároveň v celém pražském metru. Na trase B jiný typ vozů než 81-71 v osobní dopravě nikdy od zahájení provozu nejezdil. Největší počet vozů typu 81-71 měl DP v letech 1990 - 1998. Jednalo se o 202 vozů čelních a 302 vložených. Od roku 1999 se počet vozů tohoto typu snižuje v souvislosti s modernizacemi na 81-71M. Úplné vyřazování souprav (na šrot) se však neděje ani se nechystá, protože vozů metra je dlouhodobě nedostatek a pořizování nových souprav M1 je příliš drahé. Donedávna jsme si pražské metro bez jeho klasických souprav 81-71 vůbec nedokázali představit. Tyto soupravy dostaly podle vzhledu svého čela přezdívky "černá huba" nebo "briketa".
Mnohé cestující jistě zarazil prudký úbytek těchto vlaků z trasy C, probíhající od roku 2000 v souvislosti s dodávkami vozů M1 a modernizacemi na 81-71M. Ve čtvrtek 6. listopadu 2003 dosloužily vlakové soupravy 81-71 na trase metra C úplně. Soupravy tohoto typu zůstaly na trasách A a B, kde toho času ještě tvořily veškerý vozový park. Soupravy původního provedení měly nadále na trasu C vyjíždět jen v případě výpadku soupravy jiného typu a jeden vlak měl být dokonce jako kuriozita ještě nějaký čas nasazován na jedno pořadí každou třetí středu v měsíci. Z toho nakonec sešlo a na trase C zůstaly jen nové vlaky M1 a modernizované 81-71M. Od dubna 2005 je zde vozový park sjednocen soupravami M1.
Na soupravy 81-71 cestující i zaměstnanci DP mnohdy nadávali (nebo ještě nadávají), ale je nutno uznat, že tyto vlaky mají i své výhody. Například dobře větrají a působí prostorněji než M1 a díky podélnému sezení je zde více místa. Na to se porovnáním zaplnění starých a nových souprav v provozu naštěstí brzy přišlo, a tak mají podélné sezení v kombinaci s příčným už také novější vlaky M1 a 81-71M.
Na stažení klasických souprav, zvaných podle provedení čel "černá huba", upozorňoval v listopadu tisk i televize. Velká část cestujících tak byla překvapena, když od léta roku 2004 projížděly po trase C "černé huby" znovu. Důvod k nečekanému obnovení průjezdu těchto souprav po trase C byl prostý: během léta procházelo rekonstrukcí kolejiště depa Hostivař, které vypravuje vlaky na trasu A. Tato rekonstrukce umožnila připravit stavbu stanice v depu Hostivař.
Po dobu přestavby kolejiště byl provoz v depu Hostivař omezen a vybraná pořadí trasy A musela být proto vypravována z depa Kačerov, které v běžném provozu slouží jen trase C. Do depa Kačerov se z trasy A dočasně přesunulo pět souprav, z toho tři modernizované 81-71M a dvě původní 81-71.
"Černé huby" se tedy rychle na trasu C vrátily. Nevozily už sice cestující, ale projížděly po trase manipulačně, čímž vytvářely iluzi, že depo Kačerov ještě s těmito soupravami počítá. Zátahy z trasy A probíhaly následujícím způsobem: z konečné Dejvická jel vlak pouze do stanice Želivského. V jízdním řádu byly takto zkrácené spoje vyznačeny. Na Želivského souprava zajela do obratiště a ve směru na Dejvickou už vyjela manipulačně. Za stanicí Náměstí Míru vjela na dvoukolejnou traťovou spojku a na trasu C z ní vyjela za stanicí I. P. Pavlova směrem na Háje, takže první stanicí, kde mohli cestující na "céčku" manipulační zátahy vidět, byl Vyšehrad. Ze stanice Kačerov pak vlak vjel do depa.
Poslední zátahy do depa Kačerov vykonaly soupravy typu 81-71 v úterý 31. srpna 2004 ze stanice Kačerov v 18:43 a 19:24 hodin.
31. srpna mělo vypravování vybraných pořadí na trasu A depem Kačerov skončit a soupravy metra 81-71 tak měly z trasy C úplně zmizet. Kupodivu se tak nestalo a ještě několik měsíců byly některé vlaky trasy A vypravovány z Kačerova. "Černé huby" tak částí trasy C nadále manipulačně projížděly. V lednu 2004 vyjely první modernizované soupravy 81-71M na trasu A. 24. června 2005 byl pravidelný provoz původních 81-71 na trase A ukončen a nadále zde zůstávají tyto vozy pouze v záloze (lze z nich utvořit jednu soupravu).
Zatímco ukončení provozu původního provedení souprav s cestujícími na trase C byla věnována mediální pozornost, stažení těchto vlaků z trasy A proběhlo zcela tiše.
Budoucnost souprav 81-71 v původním provedení se už nejeví v příliš dobrém světle: Na trase B sice ještě tvoří veškerý vozový park, ale už teďjsou vytlačovány modernizovanými vozy. V interiéru mají vozy 81-71 podélné lavice. Lavice na krajích vozu mají tři místa k sezení a lavice mezi dveřmi šest. Místa jsou od sebe oddělena jen po třech, takže často cestující nevědomě zabírají více místa, než je jim určeno, a na dlouhé lavici pak sedí pět lidí a na krátké dva. U modernizovaných souprav i nových vlaků M1 jsou už u podélných lavic od sebe sedadla oddělena všechna. Dalším nedostatkem souprav je nedostatek záchytných madel a jejich poloha poměrně vysoko u stropu. Po letech provozu mívají vlaky problémy s dveřmi, takže na řadu přichází otevírání, resp. zavírání dveří kopáním a taháním. Při otevírání to činí cestující obvykle sami, při zavírání musí pomoci zaměstnanec metra nebo musí strojvůdce zahlásit do vlaku například: "Prosím vás, bouchněte někdo do těch dveří ve druhém voze!" Po výrobě byl každý vůz typu 81-71 (i předchozí Ečs) vybaven na každé straně tabulkou, jaká je na tomto obrázku. Azbukou je na ní na prvních dvou řádcích uveden název výrobce (Mytisčinský strojírenský závod), na třetím řádku typ vozu, výrobní číslo a rok výroby. Poslední řádek pak oznamuje, že vůz byl vyroben v SSSR. Tabulky měl sice původně každý vůz dvě, dnes už jsou ale raritou. Z modernizovaných souprav byly odstraněny a na vlacích původního provedení většinou chybějí a vidět jsou jen jejich obrysy. Běžná souprava tak má z jednoho boku většinou jedinou tabulku, má-li vůbec nějakou.