Nejpoužívanější slova a jejich význam
Avada kedavra - Jedna ze tří kleteb, které se nepromíjejí. Při jejím vyslovení vyšlehne z hůlky záblesk zeleného světla a zabije toho, proti komu je kletba namířena. Není proti ní žádné protikouzlo a nedá se odrazit. Nezanechává žádné stopy násilí, oběť vypadá naprosto zdravě až na to, že je mrtvá.
Jediný, kdo přežil kletbu Avada kedevra, je Harry Potter. Když se ho Voldemort pokusil zabít, nejen že se mu to nepodařilo, ale sám ztratil všechnu sílu. Harrymu jako památka zůstala na čele jizva ve tvaru blesku.
bezoár - Kámen nacházející se v žaludku koz. Ochrání před většinou jedů.
bystrozor- Kouzelník, vyučený v obraně proti černé magii se specializací na odhalování a chytání čarodějnických zločinců. Při své práci, pro kterou je nutné kvalifikovat se splněním mnoha náročných zkoušek, využívají množství nejrůznějších pomůcek a přístrojů, například lotroskop či slídivé kukátko. Hlavní kancelář bystrozorů je na Ministerstvu kouzel.
Cruciatus - Po zasažení touto kletbou se oběť cítí, jako by do ní bodaly doběla rozžhavené nože. Ten, kdo ji používá, nepotřebuje žádné mučící nástroje, aby někomu způsobil nepředstavitelnou bolest. Formulí této kletby je crucio. Cruciatus patří mezi kletby, které se nepromíjejí.
čokoládové žabky - Oblíbená kouzelnická cukrovinka. U každé žabky je přiložena sběratelská karta s obrázkem některého slavného čaroděje nebo čarodějky na jedné straně a stručnou informací z jeho (jejího) života na druhé straně. Karty jsou oblíbeným sběratelským a výměnným artiklem u dětí.
duch - Nehmotná podoba již zemřelého člověka, nesoucí jeho vlastnosti, povahu i znalosti. Jsou stříbřitě zářící, průhlední, nemohou se dotknout ničeho v hmotném světě, dokáží tudíž procházet pevnými materiály. Na “dotek” jsou chladní jak led. Projít duchem je velice nepříjemný zážitek jak pro člověka, tak pro ducha samotného, nemají proto rádi, když je někdo ignoruje a nenamáhá se je obcházet.
Zdá se, že duchové jsou vázaní na určité místo, například na místo, kde zemřeli nebo kde strávili značnou část svého života, a nemohou nebo nechtějí se od něj příliš vzdálit. Ne všichni zemřelí se stávají duchy. Spíš se zdá, že takový osud čeká jen malé procento čarodějů a čarodějek, kteří za svého života nebyli šťastní. Duchové nemohou zemřít, působí však na ně určitá kouzla, ačkoli se projevují jinak, než u lidí. Není známo, za jakých podmínek a jestli vůbec může duch přestat existovat.
Elixír života - Nápoj působící nesmrtelnost. Dá se vyrobit jedině pomocí Kamene mudrců.
galeon - Zlatá mince používaná v kouzelnickém světě. Má hodnotu sedmnácti stříbrným srpců.
ghúl - Druh starého perského démona, který se zdá být poměrně neškodným až na to, že v domě, kde se usídlí, neustále kvílí a buší do potrubí pokaždé, když se mu zdá příliš ticho. Existují ale pravděpodobně i jiné druhy ghúlů, které jsou nebezpečnější, protože mohou například měnit svou podobu (tzv. chameleoní ghúl).
hadí jazyk - Hadí jazyk je umění mluvit s hady jejich řečí. Tuto schopnost měl například Salazar Zmijozel (někdy také přezdívaný Hadí jazyk, proto má také jeho kolej ve znaku hada), lord Voldemort a také Harry Potter, který ji pravděpodobně získal v okamžiku, kdy se ho Voldemort pokusil zabít. V kouzelnickém světě se rozhodně nejedná o obvyklou schopnost a spousta lidí věří, že se podle ní poznají zlí černokněžníci.
hipogryf - Fantastické zvíře, které má přední část těla ptačí (většinou orlí hlavu, pařáty a křídla) a zadní část koňskou. Je to velmi hrdý tvor, a chce-li se k němu někdo přiblížit, musí se mu nejprve uklonit a pokud možno bez mrkání pohlédnout do očí. Pokud hipogryf úklonu opětuje, může se ho člověk dotknout, případně se na něm proletět. Pokud hipogryfa někdo urazí nebo se k němu špatné chová, může způsobit vážná zranění i smrt, proto se jejich chov doporučuje pouze zkušeným odborníkům.
hulák - Speciální dopis, který se v kouzelnickém světe používá tehdy, chce-li někdo adresátovi na dálku řádně vynadat. Zasílá se v typické jasně červené obálce a po otevření se ozve kouzlem mnohonásobně zesílený hlas odesílatele. S otevřením Huláka se doporučuje neotálet, jinak je totiž výsledný efekt mnohem horší.
Imperius - Pomocí této kletby může kouzelník absolutně ovládat někoho jiného. Ubránit se jí dokáže jen osoba s velmi silnou vůlí. Po Voldemortově svržení mnoho čarodějů tvrdilo, že bylo ovládáno kletbou Imperius. Ministerstvo kouzel pak muselo pracně zjišťovat, kdo skutečně byl očarován a kdo to jen předstírá. Formulí kletby je imperio. Imperius patří mezi kletby, které se nepromíjejí.
kentaur - Inteligentní a lidské řeči schopný tvor žijící v lesích, na vlastní žádost klasifikován Ministerstvem kouzel jako zvíře. Má lidskou hlavu, hruď i paže - a koňské tělo porostlé srstí. Pravlastí údajně Řecko, dnes rozšířen v mnoha částech Evropy. Životní styl a zvyky kentaurů jsou zahaleny tajemstvím, ví se však, že žijí ve stádech o velikosti 10-50 kusů, údajně se dobře vyznají v kouzelném léčení, jasnovidectví, lukostřelbě a astronomii. Kentauři nevěří mudlům a příliš ani kouzelníkům, je možné, že mezi nimi nevidí žádný rozdíl – rozhodně se nechtějí vměšovat do jejich záležitostí. S kentaury by se mělo jednat s velkým respektem.
lektvary - Školní předmět, ve kterém jde podle slov profesora Snapea o "zvládnutí náročné vědy a přesného umění přípravy lektvarů". Nejneoblíbenější předmět Harryho Pottera - a téměř všech jeho spolužáků z Nebelvíru. Důvodů je několik: vyučování probíhá ve studené podzemní místnosti plné polic se skleněnými nádobami, v nichž jsou v láku naloženi všelijací nevábní živočichové; hodiny má Nebelvír společně se Zmijozelem; učitelem lektvarů je Severus Snape.
Letax - Stříbřitý prášek neurčeného složení, který aktivuje letaxovou síť a umožňuje tak cestování a komunikaci mezi všemi krby, které jsou do této sítě připojené. Stačí prášek vhodit do plamene a poté, co zezelená, do něj vstoupit a zřetelně vyslovit název místa, kam se chceme přenést. V případě, že chce čaroděj pouze komunikovat, stačí do ohně strčit jenom hlavu.
moták - Osoba, která se sice narodila v čarodějnické rodině, sama však nemá v podstatě žádné kouzelnické schopnosti.
Patronovo zaklínadlo - Patronovým zaklínadlem, které patří k pokročilému kouzelnictví, lze vykouzlit Patrona, fungujícího jako štít mezi kouzelníkem a mozkomory. Patron vždy vypadá, jako by byl stvořen ze stříbřité průsvitné mlhy, ale jeho tvar může být různý; záleží na čarujícím kouzelníkovi. Vždycky mívá podobu nějakého zvířete. K vykouzlení dostatečně silného štítu je třeba soustředit se na nějakou hodně šťastnou myšlenku. Patron je pak zhmotněním toho, co mozkomorové vysávají z lidských bytostí, aby načerpali energii. Protože ale Patronovi není možné takto uškodit, mozkomory odpuzuje. Formulí zaklínadla je expecto patronum.
prefekt - Student pověřený dohledem nad ostatními studenty.
srpec - Kouzelnické peníze. Sedmnáct těchto stříbrných mincí tvoří jeden galeon, Jeden srpec má hodnotu devětadvaceti měděných svrčků.
svrček - Malá měděná mince nízké hodnoty. Dvacet devět svrčků je jeden srpec.
troll - Dvanáct stop vysoký tvor s matně žulově zbarveným, neohrabaným tělem a malou, lysou hlavou. Trollové jsou hloupí, ale nebezpeční, zapáchají, dorozumívají se neartikulovanými zvuky a s oblibou používají veliké dřevěné kyje. Lze je naučit mluvit a najmout je na nějakou prospěšnou práci, například hlídání objektů, pro svou nízkou inteligenci a neschopnost podílet se na řízení kouzelnického světa jsou ale řazeni mezi zvířata. S trolly si nejlépe umějí poradit skřeti.
vlkodlak - Vlkodlakem se mudla či kouzelník stane pouze tehdy, když jej pokouše jiný vlkodlak. Takový člověk se pak každý měsíc při úplňku promění ve velmi nebezpečné a krvelačné zvíře, lišící se vzhledově od obyčejného vlka pouze v několika detailech. Proměny jsou velmi vyčerpávající a neexistuje lék, který by postiženého zbavil jeho trápení navždy (leda by vyšlo najevo, že Lidotvaré kouzlo, popisované Zlatoslavem Lockhartem v jedné z jeho knih, skutečně funguje). Byl však vyvinut lektvar, který umožňuje postiženému, pije-li ho pravidelně celý týden před úplňkem, zachovat si po dobu proměny zdravý rozum a v podobě neškodného vlka počkat, až úplněk zase pomine.
Společnost se vlkodlaků bojí a je vůči nim velmi netolerantní, je pro ně proto těžké sehnat práci nebo se někde trvale usadit. Na Ministerstvu kouzel funguje kancelář pro vlkodlaky jak v divizi zvířat (kde je odchytávají), tak v divizi lidí (kde pro ně zřídili poradenství).
Zdá se pravděpodobné, že existuje i čistě zvířecí druh vlkodlaků. Tato domněnka vychází ze skutečnosti, že se bradavický šafář Hagrid snažil v době studií několik vlkodlačích štěňat odchovat a tajně je držel v košíku pod postelí v chlapecké ložnici. Taktéž v Zapovězeném lese vedle bradavických pozemků údajně žijí vlkodlaci. Možná jsou to prapůvodní zvířata, která kdysi přenesla lykantropii na lidi.
zvěromág - Kouzelník, který se dokáže proměňovat ve zvíře. Je velmi obtížné a náročné se to naučit (proto je zvěromágů na světě málo) a každý, komu se to podaří, je povinen se zaregistrovat na Ministerstvu kouzel, kde je přesně evidován detailní popis jeho zvířecí podoby.
Je zajímavé, že podoba, kterou na sebe zvěromág bere, je odrazem jeho osobnosti; nemůže si ji zvolit ani ji pozměňovat.
yzpgqjueixhk
(rsmahe, 7. 5. 2022 9:40)