Co může viset na vlásku
Co může viset na vlásku???
Metodický list pro učitele
Cíle:
-
Zjištění, jakou sílu může udržet lidský vlas.
-
Mezipředmětové vztahy – propojení výuky fyziky, biologie člověka a informatiky.
-
Procvičení jemné motoriky rukou při provedení experimentu.
-
Potřeba týmové práce a plánování ve trojicích.
Časová dotace:
Práce je rozdělena pro dvě hodiny fyziky nebo dvouhodinové cvičení.
V úloze se počítá s tím, že žáci jsou již seznámeni a umí pracovat s PASCO systémy.
Co musíme připravit pro jednu trojici:
notebook, SPARKlink, senzor síly, stojan, držák, svorka, sada závaží, připravené vlasy podle návodu v zadání práce (je vhodné žákům přípravu vlasů zadat jako domácí úkol)
Plán 1. vyučovací jednotky – žáci vykonávají experimentální činnost:
Před začátkem hodiny je nutné mít připravené a spuštěné notebooky a všechny pomůcky!
-
Vysvětlení zadání práce za pomoci interaktivní tabule na úvod hodiny
-
Žáci si sami vyberou z připravených krabic s pomůckami vše, co budou potřebovat. Vyučující připravuje pomůcky tak, aby odpovídal počet, nechává je na jedné lavici, a nechá žáky samostatně vybrat (žáci se zaktivizují k začátku práce)
-
Žáci začnou sestavovat aparaturu a provádět badatelskou činnost.
Budou dost hluční, budou jim padat závaží atd. Doporučuji vydržet a pouze procházet mezi jednotlivými skupinami. Pozorujte žáky. Kdo je vůdčí osobnost týmu; kdo neví, co má dělat, protože nedával pozor; koho práce zaujala…
Do práce jim vstupujte v těchto případech:
- když bude vyučující vysloveně požádán o pomoc
- když bude ohroženo některé zařízení nevhodnou obsluhou
- pokud by se ve skupině vyskytl neukázněný žák záměrně ničící práci
ostatních a skupina nebyla schopna si s ním poradit (odstavte ho
od skupiny a zadejte mu jinou činnost).
Žáci se při práci musí naučit nejen fyzikálním zákonitostem, ale i spolupráci a respektu k práci druhých.
-
Žáci práci dokončí, vytvoří protokol podle návodu a uloží ho na společné úložiště do příští hodiny. Je vhodné, aby si uložili protokol i na svůj flash-disk. V následující hodině budou výsledky měření zpracovávat v další části práce.
-
Hodina je ukončena v okamžiku vrácení všech pomůcek na své místo a vymazání průběhů měření z notebooků.
Plán 2. vyučovací jednotky – žáci zpracovávají výsledky měření:
Před začátkem hodiny je nutné mít na lavicích připravené zapnuté notebooky s nahranou prací.
-
Žáci si stáhnou z úložiště protokol se svými naměřenými hodnotami z předchozí hodiny.
-
Provedou výpočet průměrné síly, která přetrhne vlas.
-
Odpoví na otázky, které propojují učivo fyziky a biologie.
-
V závěru řeší poměrně jednoduchý příklad, ale mnozí s ním mají neskutečné problémy. Výsledek obvykle vychází tak, že princeznu Lociku by udrželo při její hmotnosti
52 kg přibližně 800 vlasů.
-
Na konec práce je zařazeno několik zajímavých informací o vlasech z biologie a fyziky
-
Žáci opět vytvoří protokol a uloží ho podle pokynů.
-
Na závěr hodiny proběhne diskuze o výsledcích jednotlivých skupin, ale i o vlasech.
Hodnocení:
-
Práci může vyučující zhodnotit ústně v závěrečné diskuzi (pokud žáky při práci pozoroval a dělal si poznámky).
-
Hodnocení se může provést i ve skupinách.
-
Známky doporučuji dát jen těm, kterým se práce opravdu povedla.