Končí éra Counter-Strike 1.6?
25. 1. 2007
Úvod do problematiky
Důvod přechodu tolika amerických squadů na Counter-Strike: Soruce je prostý a dozvíte se jej na řádcích níže. Příčinu můžeme hledat v oznámení Direct TV začátkem ledna, kdy tato americká kabelová televize oznámila vznik nového turnajového seriálu Championship Gaming Series (CGS), který bude v mnoha ohledech revoluční, alespoň pro hráče PC her. CGS má být profesionální turnajovou ligou, přičemž důraz na slovo profesionální je na místě, neboť to znamená, že vybraní hráči či týmy budou dostávat pravidelný plat, který bude v takové výši, že jim umožní věnovat se jen a pouze hrám a budou bojovat o závratné prize money, které budou vypláceny ihned po skončení soutěží a v hotovosti.
Vedení Direct TV, stojící za celým podnikem CGS, oznámilo, že jejich profesionální liga se bude zaměřovat nejen na konzolové hráče, kteří budou soutěžit ve hrách Dead or Alive 4 (Xbox 360) a Project Gotham Racing 3 (Xbox 360), ale i na hráče PC her, kteří budou zastoupeni hrou Counter-Strike: Source. Oproti jiné profesionální lize MLG, která se soustředí čistě na severoamerickou konzolovou scénu, chce být CGS daleko ambicióznější a její turnajové struktury mají zasáhnout všechny světové kontinenty s vyjímkou Afriky. Televizí vysílané zápasy má naladit skoro až neuvěřitelných 100 milionů domácností ve Velké Británii, Severní Americe, Latinské Americe, Evropě, na Blízkém Východě, Asii a Austrálii.
Championship Gaming Series (CGS) v lecčems v podstatě kopíruje americkou Major League Gaming (MLG), která se zaměřuje na konzolové hráče a konzolové hry, a to především na Halo 2. Nutno podotknout, že MLG skutečně dostala hraní her (konkrétně těch konzolových) do širšího podvědomí americké veřejnosti a hráči v MLG mají podmínky, o kterých si mohou nechat zdát i ti nejlepší hráči PC her. MLG zorganizovalo v roce 2006 ligu v Halo 2 s celkovou dotací 1,000,000 dolarů. Týmy účinkující v lize dostávají pravidelné výplaty a jsou samozřejmě vázány smlouvou. V této čistě konzolové lize se točí obrovské peníze - důkazem budiž například v prosinci oznámena investice finanční skupiny Oak Investments ve výši 25,000,000 dolarů a také uzavření smluv s předními týmy hrajícími v lize v celkové výši 1,750,000 miliónů dolarů.
CGS pod drobnohledem
Původní myšlenka se kterou lidé stojící za CGS přišli byla ta, že budou existovat vybraní manažeři, kteří budou následně "draftovat" (po vzoru např. NHL) registrované hráče z daných oblastí. Vznikly by tak týmy příslušné danému regionu (představte si například Counter-Strike klub Sparta Praha). Proti tomuto systému se následně zvedla velká vlna nevole, neboť by toto znamenalo, že by byla naprosto narušena dosavadní dlouhodobě budovaná klanová struktura. Manažeři v Direct TV se proto nakonec rozhodli toto kontroverzní rozhodnutí zrušit a souhlasit s tím, že do soutěže budou draftovány celé týmy. Některé prvky původního systému však zůstanou zachovány. Každý tým dostane přiděleného jednoho "hlavního manažera", který se bude o celý tým v průběhu sezóny starat. Tyto hlavní manažeři budou propojeni s vedením CGS a budou se starat o hladký chod soutěže. Zatím není jasné, jestli budou tyto funkce zastávat manažeři draftovaných klanů a nebo se bude jednat o osoby, které vybere přímo Direct TV (tak to ostatně bylo původně zamýšleno).
Pojďme si nyní něco říci o samotném systému (struktuře) celé soutěže. CGS se bude odehrávat ve čtyřech hlavních oblastech - Severní Americe, Jižní Americe, Austrálii/Asii/na Blízkém Východě a v Evropě/Skandinávii. V současné době bohužel nejsou známy podrobnosti o formátu celé soutěže v jiných regionech než v Severní Americe.
V USA a Kanadě bude do hlavní soutěže draftováno (rozuměj vybráno) celkem šest týmů. Ty se v průběhu roku budou v televizním studiu (v Koreji dávno zavedená a známá praxe) střetávat o možnost postoupit do národního finále, ze kterého vzejde národní šampión, který bude následně náležitě finančně odměněn a společně s druhým finalistou pro daný region se kvalifikuje na tzv. Grand Slam, což nebude nic jiného než velkolepé setkání těch nejlepších týmů a hráčů z celého světa.
Velice významnou složkou celého podniku je kvalitní propagace. V tomto ohledu rozhodně CGS strádat nebude. Plnohodnotný kontrakt s touto firmou uzavřel i nejznámější progamer světa Jonathan "Fatal1ty" Wendel, který se bude plně věnovat propagaci profesionálního hraní.
"Podepsal jsem smlouvu na post hlavního mluvčího soutěže, což bude například zahrnovat analýzy odehraných her přímo ve studiu. Budu rozebírat hry, strategie a snažit se lidem poskytnout náznak toho, co progamer prožívá během hraní. Také budu povídat o svojí herní kariéře, o překážkách, na které jsem narazil a o tom, jak jsem je překonal. Zároveň se budu snažit předvídat hráčské pohyby či strategie. Kromě toho budu v blízkém kontaktu s producentem celé show, abych mu mohl dát radu, jak správně zachytit probíhající akci. Konečně budu také jedním z poradců pro vedení ligy, takže se budu podílet na vybírání podporovaných her a na struktuře jednotlivých lig a soutěži," hovoří o své roli v obsáhlém rozhovoru pro CGS Jonathan Wendel.
Ale Fatal1ty není jedinou známou tváří, která CGS dopomůže dostat se do širšího povědomí celosvětové věřejnosti. Společně s ním se bude o ligu starat v zámoří velmi uznávaný producent Mike Burks, který je známý svojí prací na přenosech z NFL (liga amerického fotbalu v USA - pozn. autor) a NBA. Burks je v kategorii sportovní produkce jedenáctinásobný držitel cen Emmy, takže o žádného "nováčka" v oboru se skutečně nejedná.
Americká hysterie
Z výše uvedeného textu jste si sami mohli udělat obrázek o tom, jak megalomanským projektem Championship Gaming Series bude. Není proto divu, že od prvního tiskového oznámení 8.1.2007 se v Severní Americe strhla doslova přestupová horečka, která nevyústila jen v mnoho zajímavých přesunů, které se týkaly předních amerických týmů jako Team 3D, Complexity nebo Pandemic, ale také v hromadné přecházení těchto týmů z Counter-Strike 1.6 na Counter-Strike: Source.
Jako první přešli na Counter-Strike: Source právě Pandemic, kteří s největší pravděpodobností měli nějaké zákulisní informace, což ostatně potvrdil i manažer týmu v rozhovoru pro GotFrag. Po oznámení CGS následně na CSS přešly klany jako Team EG, Team 3D a nejnověji také Complexity (blíže o těchto změnách informuje v podrobném článku kolega Jiří Gajdoš).
Hromadné přecházení na CSS výrazně oslabilo americkou CS 1.6 komunitu, která pravděpodobně v dalších dnech také přejde k Source verzi oblíbeného CSka. Důvod je prostý - díky masivní podpoře CSS ze strany Direct TV se dá očekávat, že hra se stane daleko více atraktivní i pro ostatní turnajové pořadatele, kteří minimálně v Severní Americe raději uspořádají LAN v moderním CSS, než ve starém CS 1.6, čímž zároveň přítáhnou špičkové týmy, které budou mít již vybudované jméno z CGS.
Můžeme tu vidět ještě další provázanost - pokud Direct TV skutečně dokáže CGS protlačit na obrazovky desítek miliónů lidí, strhne se o progaming (konkrétně o Counter-Strike: Source) obrovský zájem sponzorů, kteří budou chtít vidět svoje týmy zářit nejenom v CGS, ale i na ostatních turnajích. Budou tedy vyvíjet tlak na turnajové organizátory, kterým mohou slíbit finanční podporu a ti následně uspořádají LAN party v Counter-Strike: Source.
Dá se takovéto hromadné přecházení na CSS očekávat i v Evropě? Záleží na tom, jak bude formát CGS nastaven pro evropské týmy. Jestliže bude pro Evropany možnost, aby svoje zápasy odehráli v televizních studiích a tyto utkání potom budou, obdobně jako ta americká, odvysílána do všech koutů světa, dá se očekávat, že Evropa bude následovat americký trend.
Je rok 2007 posledním rokem CS 1.6?
Mnozí pozorovatelé hovoří o tom, že tento rok je posledním rokem, kdy můžeme na velkých turnajích vidět Counter-Strike 1.6. Již letos bude velice zajímavé sledovat velké světové akce podporující CS 1.6. Budou se muset obejít bez americké špičky, která se bude plně soustředit na CSS? Nebo američtí profesionálové neodolají a pustí se do soutěžení jak v CSS, tak v CS 1.6? Pravděpodobnější je, že se americké týmy budou raději plně věnovat CSS a soutěžení v Championship Gaming Series, protože platy a vysoké prize money dosahující závratných výšin budou dostatečnou motivací k tomu, aby nic jiného nerušilo absolutní soustředění výhradně na Counter-Strike: Source.
Absence amerických týmů na velkých světových turnajích ovšem bude znamenat částečný pokles kvality těchto soutěží. Je ale docela možné, že namísto současných hvězdných kádrů přecházejících na CSS se najdou týmy nové, které budou důstojnými náhradníky klanů Team 3D nebo Complexity. Otázkou pak je, jestli se v USA najde někdo, kdo bude chtít tým hrající "neperspektivní" 1.6 sponzorovat.
Daleko hůře se opět předvídá dění v Evropě potažmo ve zbytku světa. Pokud nebude CGS pro evropské týmy tak lákavé, můžeme předpokládat, že stávající 1.6 týmy zůstanou u 1.6 a Source soutěžím se budou věnovat evropské Source týmy. Důležitou roli v tomto procesu nebudou zastávat nejen evropští manažeři, ale také organizátoři velkých turnajů. Princip potom bude stejný, jako u výše popisovaného severo-amerického modelu. Například WCG již jednou soutěž v Counter-Strike: Source na svůj program zařadila.
Je přitom dlouhodobě známým faktem, že především HW firmy by raději viděly hráče hrající moderní Source, na kterém se dají částečně demonstrovat výkony nového hardwaru a Counter-Strike 1.6 "trpí" jen proto, že je mezi hráči a diváky daleko více populární. Firmám tak chyběly argumenty pro vyvinutí dostatečného tlaku na turnajové organizátory. Pokud ovšem bude mít CGS a Counter-Strike: Source úspěch, pak mohou tyto firmy, které mnohdy stojí za pořádáním velkých turnajů, vyvinout na organizátory patřičný tlak podpořený poukazáním na CGS následkem čehož se dá očekávat, že organizátoři se takovému tlaku podvolí a zařadí na program svých turnajů CSS namísto CS 1.6.
Budoucnost progamingu
Myšlenka, nebo spíše vize, se kterou přichází Direct TV ve svém Championship Gaming Series je velice lákavá a dráždivá zároveň. Představte si, že si v sobotu večer si místo amerického filmu pustíte přenos zápasu mezi Complexity a Team 3D nebo Ninjas in Pyjamas a SK Gaming, který bude komentovaný profesionály, bude do něj zapojena reklama a obrovské peníze na výhrách.
Pokud bude mít Direct TV se svým projektem úspěch, dá se poměrně snadno předpokládat budoucí vývoj. Firmy, které doposud neměly o fenoménu profesionálního hraní žádné potuchy, se najednou budou o toto odvětví živě zajímat a investovat velké sumy peněz do propagace v souvislosti s eSports. S tím jak bude popularita progamingu narůstat, tím více prostředků bude investováno do vybudování profesionálních týmů, které budou propagovat nadnárodní koncerny typu McDonalds, Coca-Cola apod., které v tom uvidí obrovskou příležitost jak oslovit na reklamu nejcitlivější složku obyvatel - mládež.
Samotní hráči získají status hvězd - o interview s nimi nebudou stát pouze specializované internetové portály, ale i společenské časopisy. Hraní her nebude již bráno za pokleslou činnost, ale za plnohodnotný ekvivalent "běžného" sportování. Progaming bude mít nakročeno k tomu, stát se konečně celosvětově uznávaným sportem a nebo spíše novým a moderním druhem zábavy 21.století.
Samozřejmě tato "vize" s sebou přináší i řadu otázek nebo chcete-li rizik. Pokud se progaming skutečně stane činností, kterou si bude možné vydělávat velké peníze, hrozí, že se mladéž raději uchýlí k PC, než k pohybovým (sportovním) aktivitám, což bude ve výsledku znamenat nejenom úpadek klasických sportovních odvětví, ale také ono tolikrát omýlané, leč pravdivé, tloustnutí populace. Tady bude opět záležet na tom, jak se k tomu postaví sponzoři potažmo přímo týmy samotné.
Právě zde se ale dostáváme k velkému problému, který bude nutno řešit, pokud se vize Direct TV stane skutečností. Sponzoři i týmy budou jistě chtít, aby hráči počítačových her vypadali jako "krásní a zdraví" lidé se zářivým bílým úsměvem, čímž z hraní počítačových her učiní legitimní zábavu, proti které nebudou moci rodiče děti mnoho namítat. Ale jak toho tyto firmy chtějí dosáhnout? Jak zkombinovat nutné několikahodinové trénování počítačových her (za předpokladu, že hráč bude chtít skutečně dosáhnout statustu opravdového profíka) a reálný sport? Dostáváme se k bludnému kruhu, který je takřka nevyhnutelný a který nastane. Jestliže budou firmy ve svých kampaních hlásat, že je důležité kromě tréninku počítačových her věnovat se také pohybu, pak budou vlastně sami proti sobě, neboť tím pádem budou zpochybňovat tvrdé několikahodinové trénování jimi sponzorovaných týmů.
S těmito myšlenkami ovšem není třeba si v současnosti lámat hlavu. Progaming stále stojí na rozcestí a doba, kdy si budeme moci dovolit srovnávat eSports s ligami typu NBA či NHL je velice vzdálená či dokonce jen stěží představitelná. Proto je velmi důležité sledovat, jak velký úspěch bude CGS mít. Velký díl odpovědnosti za budoucí vývoj proto leží na bedrech Direct TV, která má nesnadný úkol, a to prezentovat hraní her jako zábavu, na kterou se budou moci dívat i lidé, kteří toho o progamingu moc nevědí (podobně jako třeba hokeji či fotbalu rozumí lidé i bez znalosti pravidel). Přejme jim v plnění tohoto cíle hodně štěstí.
Důvod přechodu tolika amerických squadů na Counter-Strike: Soruce je prostý a dozvíte se jej na řádcích níže. Příčinu můžeme hledat v oznámení Direct TV začátkem ledna, kdy tato americká kabelová televize oznámila vznik nového turnajového seriálu Championship Gaming Series (CGS), který bude v mnoha ohledech revoluční, alespoň pro hráče PC her. CGS má být profesionální turnajovou ligou, přičemž důraz na slovo profesionální je na místě, neboť to znamená, že vybraní hráči či týmy budou dostávat pravidelný plat, který bude v takové výši, že jim umožní věnovat se jen a pouze hrám a budou bojovat o závratné prize money, které budou vypláceny ihned po skončení soutěží a v hotovosti.
Vedení Direct TV, stojící za celým podnikem CGS, oznámilo, že jejich profesionální liga se bude zaměřovat nejen na konzolové hráče, kteří budou soutěžit ve hrách Dead or Alive 4 (Xbox 360) a Project Gotham Racing 3 (Xbox 360), ale i na hráče PC her, kteří budou zastoupeni hrou Counter-Strike: Source. Oproti jiné profesionální lize MLG, která se soustředí čistě na severoamerickou konzolovou scénu, chce být CGS daleko ambicióznější a její turnajové struktury mají zasáhnout všechny světové kontinenty s vyjímkou Afriky. Televizí vysílané zápasy má naladit skoro až neuvěřitelných 100 milionů domácností ve Velké Británii, Severní Americe, Latinské Americe, Evropě, na Blízkém Východě, Asii a Austrálii.
Championship Gaming Series (CGS) v lecčems v podstatě kopíruje americkou Major League Gaming (MLG), která se zaměřuje na konzolové hráče a konzolové hry, a to především na Halo 2. Nutno podotknout, že MLG skutečně dostala hraní her (konkrétně těch konzolových) do širšího podvědomí americké veřejnosti a hráči v MLG mají podmínky, o kterých si mohou nechat zdát i ti nejlepší hráči PC her. MLG zorganizovalo v roce 2006 ligu v Halo 2 s celkovou dotací 1,000,000 dolarů. Týmy účinkující v lize dostávají pravidelné výplaty a jsou samozřejmě vázány smlouvou. V této čistě konzolové lize se točí obrovské peníze - důkazem budiž například v prosinci oznámena investice finanční skupiny Oak Investments ve výši 25,000,000 dolarů a také uzavření smluv s předními týmy hrajícími v lize v celkové výši 1,750,000 miliónů dolarů.
CGS pod drobnohledem
Původní myšlenka se kterou lidé stojící za CGS přišli byla ta, že budou existovat vybraní manažeři, kteří budou následně "draftovat" (po vzoru např. NHL) registrované hráče z daných oblastí. Vznikly by tak týmy příslušné danému regionu (představte si například Counter-Strike klub Sparta Praha). Proti tomuto systému se následně zvedla velká vlna nevole, neboť by toto znamenalo, že by byla naprosto narušena dosavadní dlouhodobě budovaná klanová struktura. Manažeři v Direct TV se proto nakonec rozhodli toto kontroverzní rozhodnutí zrušit a souhlasit s tím, že do soutěže budou draftovány celé týmy. Některé prvky původního systému však zůstanou zachovány. Každý tým dostane přiděleného jednoho "hlavního manažera", který se bude o celý tým v průběhu sezóny starat. Tyto hlavní manažeři budou propojeni s vedením CGS a budou se starat o hladký chod soutěže. Zatím není jasné, jestli budou tyto funkce zastávat manažeři draftovaných klanů a nebo se bude jednat o osoby, které vybere přímo Direct TV (tak to ostatně bylo původně zamýšleno).
Pojďme si nyní něco říci o samotném systému (struktuře) celé soutěže. CGS se bude odehrávat ve čtyřech hlavních oblastech - Severní Americe, Jižní Americe, Austrálii/Asii/na Blízkém Východě a v Evropě/Skandinávii. V současné době bohužel nejsou známy podrobnosti o formátu celé soutěže v jiných regionech než v Severní Americe.
V USA a Kanadě bude do hlavní soutěže draftováno (rozuměj vybráno) celkem šest týmů. Ty se v průběhu roku budou v televizním studiu (v Koreji dávno zavedená a známá praxe) střetávat o možnost postoupit do národního finále, ze kterého vzejde národní šampión, který bude následně náležitě finančně odměněn a společně s druhým finalistou pro daný region se kvalifikuje na tzv. Grand Slam, což nebude nic jiného než velkolepé setkání těch nejlepších týmů a hráčů z celého světa.
Velice významnou složkou celého podniku je kvalitní propagace. V tomto ohledu rozhodně CGS strádat nebude. Plnohodnotný kontrakt s touto firmou uzavřel i nejznámější progamer světa Jonathan "Fatal1ty" Wendel, který se bude plně věnovat propagaci profesionálního hraní.
"Podepsal jsem smlouvu na post hlavního mluvčího soutěže, což bude například zahrnovat analýzy odehraných her přímo ve studiu. Budu rozebírat hry, strategie a snažit se lidem poskytnout náznak toho, co progamer prožívá během hraní. Také budu povídat o svojí herní kariéře, o překážkách, na které jsem narazil a o tom, jak jsem je překonal. Zároveň se budu snažit předvídat hráčské pohyby či strategie. Kromě toho budu v blízkém kontaktu s producentem celé show, abych mu mohl dát radu, jak správně zachytit probíhající akci. Konečně budu také jedním z poradců pro vedení ligy, takže se budu podílet na vybírání podporovaných her a na struktuře jednotlivých lig a soutěži," hovoří o své roli v obsáhlém rozhovoru pro CGS Jonathan Wendel.
Ale Fatal1ty není jedinou známou tváří, která CGS dopomůže dostat se do širšího povědomí celosvětové věřejnosti. Společně s ním se bude o ligu starat v zámoří velmi uznávaný producent Mike Burks, který je známý svojí prací na přenosech z NFL (liga amerického fotbalu v USA - pozn. autor) a NBA. Burks je v kategorii sportovní produkce jedenáctinásobný držitel cen Emmy, takže o žádného "nováčka" v oboru se skutečně nejedná.
Americká hysterie
Z výše uvedeného textu jste si sami mohli udělat obrázek o tom, jak megalomanským projektem Championship Gaming Series bude. Není proto divu, že od prvního tiskového oznámení 8.1.2007 se v Severní Americe strhla doslova přestupová horečka, která nevyústila jen v mnoho zajímavých přesunů, které se týkaly předních amerických týmů jako Team 3D, Complexity nebo Pandemic, ale také v hromadné přecházení těchto týmů z Counter-Strike 1.6 na Counter-Strike: Source.
Jako první přešli na Counter-Strike: Source právě Pandemic, kteří s největší pravděpodobností měli nějaké zákulisní informace, což ostatně potvrdil i manažer týmu v rozhovoru pro GotFrag. Po oznámení CGS následně na CSS přešly klany jako Team EG, Team 3D a nejnověji také Complexity (blíže o těchto změnách informuje v podrobném článku kolega Jiří Gajdoš).
Hromadné přecházení na CSS výrazně oslabilo americkou CS 1.6 komunitu, která pravděpodobně v dalších dnech také přejde k Source verzi oblíbeného CSka. Důvod je prostý - díky masivní podpoře CSS ze strany Direct TV se dá očekávat, že hra se stane daleko více atraktivní i pro ostatní turnajové pořadatele, kteří minimálně v Severní Americe raději uspořádají LAN v moderním CSS, než ve starém CS 1.6, čímž zároveň přítáhnou špičkové týmy, které budou mít již vybudované jméno z CGS.
Můžeme tu vidět ještě další provázanost - pokud Direct TV skutečně dokáže CGS protlačit na obrazovky desítek miliónů lidí, strhne se o progaming (konkrétně o Counter-Strike: Source) obrovský zájem sponzorů, kteří budou chtít vidět svoje týmy zářit nejenom v CGS, ale i na ostatních turnajích. Budou tedy vyvíjet tlak na turnajové organizátory, kterým mohou slíbit finanční podporu a ti následně uspořádají LAN party v Counter-Strike: Source.
Dá se takovéto hromadné přecházení na CSS očekávat i v Evropě? Záleží na tom, jak bude formát CGS nastaven pro evropské týmy. Jestliže bude pro Evropany možnost, aby svoje zápasy odehráli v televizních studiích a tyto utkání potom budou, obdobně jako ta americká, odvysílána do všech koutů světa, dá se očekávat, že Evropa bude následovat americký trend.
Je rok 2007 posledním rokem CS 1.6?
Mnozí pozorovatelé hovoří o tom, že tento rok je posledním rokem, kdy můžeme na velkých turnajích vidět Counter-Strike 1.6. Již letos bude velice zajímavé sledovat velké světové akce podporující CS 1.6. Budou se muset obejít bez americké špičky, která se bude plně soustředit na CSS? Nebo američtí profesionálové neodolají a pustí se do soutěžení jak v CSS, tak v CS 1.6? Pravděpodobnější je, že se americké týmy budou raději plně věnovat CSS a soutěžení v Championship Gaming Series, protože platy a vysoké prize money dosahující závratných výšin budou dostatečnou motivací k tomu, aby nic jiného nerušilo absolutní soustředění výhradně na Counter-Strike: Source.
Absence amerických týmů na velkých světových turnajích ovšem bude znamenat částečný pokles kvality těchto soutěží. Je ale docela možné, že namísto současných hvězdných kádrů přecházejících na CSS se najdou týmy nové, které budou důstojnými náhradníky klanů Team 3D nebo Complexity. Otázkou pak je, jestli se v USA najde někdo, kdo bude chtít tým hrající "neperspektivní" 1.6 sponzorovat.
Daleko hůře se opět předvídá dění v Evropě potažmo ve zbytku světa. Pokud nebude CGS pro evropské týmy tak lákavé, můžeme předpokládat, že stávající 1.6 týmy zůstanou u 1.6 a Source soutěžím se budou věnovat evropské Source týmy. Důležitou roli v tomto procesu nebudou zastávat nejen evropští manažeři, ale také organizátoři velkých turnajů. Princip potom bude stejný, jako u výše popisovaného severo-amerického modelu. Například WCG již jednou soutěž v Counter-Strike: Source na svůj program zařadila.
Je přitom dlouhodobě známým faktem, že především HW firmy by raději viděly hráče hrající moderní Source, na kterém se dají částečně demonstrovat výkony nového hardwaru a Counter-Strike 1.6 "trpí" jen proto, že je mezi hráči a diváky daleko více populární. Firmám tak chyběly argumenty pro vyvinutí dostatečného tlaku na turnajové organizátory. Pokud ovšem bude mít CGS a Counter-Strike: Source úspěch, pak mohou tyto firmy, které mnohdy stojí za pořádáním velkých turnajů, vyvinout na organizátory patřičný tlak podpořený poukazáním na CGS následkem čehož se dá očekávat, že organizátoři se takovému tlaku podvolí a zařadí na program svých turnajů CSS namísto CS 1.6.
Budoucnost progamingu
Myšlenka, nebo spíše vize, se kterou přichází Direct TV ve svém Championship Gaming Series je velice lákavá a dráždivá zároveň. Představte si, že si v sobotu večer si místo amerického filmu pustíte přenos zápasu mezi Complexity a Team 3D nebo Ninjas in Pyjamas a SK Gaming, který bude komentovaný profesionály, bude do něj zapojena reklama a obrovské peníze na výhrách.
Pokud bude mít Direct TV se svým projektem úspěch, dá se poměrně snadno předpokládat budoucí vývoj. Firmy, které doposud neměly o fenoménu profesionálního hraní žádné potuchy, se najednou budou o toto odvětví živě zajímat a investovat velké sumy peněz do propagace v souvislosti s eSports. S tím jak bude popularita progamingu narůstat, tím více prostředků bude investováno do vybudování profesionálních týmů, které budou propagovat nadnárodní koncerny typu McDonalds, Coca-Cola apod., které v tom uvidí obrovskou příležitost jak oslovit na reklamu nejcitlivější složku obyvatel - mládež.
Samotní hráči získají status hvězd - o interview s nimi nebudou stát pouze specializované internetové portály, ale i společenské časopisy. Hraní her nebude již bráno za pokleslou činnost, ale za plnohodnotný ekvivalent "běžného" sportování. Progaming bude mít nakročeno k tomu, stát se konečně celosvětově uznávaným sportem a nebo spíše novým a moderním druhem zábavy 21.století.
Samozřejmě tato "vize" s sebou přináší i řadu otázek nebo chcete-li rizik. Pokud se progaming skutečně stane činností, kterou si bude možné vydělávat velké peníze, hrozí, že se mladéž raději uchýlí k PC, než k pohybovým (sportovním) aktivitám, což bude ve výsledku znamenat nejenom úpadek klasických sportovních odvětví, ale také ono tolikrát omýlané, leč pravdivé, tloustnutí populace. Tady bude opět záležet na tom, jak se k tomu postaví sponzoři potažmo přímo týmy samotné.
Právě zde se ale dostáváme k velkému problému, který bude nutno řešit, pokud se vize Direct TV stane skutečností. Sponzoři i týmy budou jistě chtít, aby hráči počítačových her vypadali jako "krásní a zdraví" lidé se zářivým bílým úsměvem, čímž z hraní počítačových her učiní legitimní zábavu, proti které nebudou moci rodiče děti mnoho namítat. Ale jak toho tyto firmy chtějí dosáhnout? Jak zkombinovat nutné několikahodinové trénování počítačových her (za předpokladu, že hráč bude chtít skutečně dosáhnout statustu opravdového profíka) a reálný sport? Dostáváme se k bludnému kruhu, který je takřka nevyhnutelný a který nastane. Jestliže budou firmy ve svých kampaních hlásat, že je důležité kromě tréninku počítačových her věnovat se také pohybu, pak budou vlastně sami proti sobě, neboť tím pádem budou zpochybňovat tvrdé několikahodinové trénování jimi sponzorovaných týmů.
S těmito myšlenkami ovšem není třeba si v současnosti lámat hlavu. Progaming stále stojí na rozcestí a doba, kdy si budeme moci dovolit srovnávat eSports s ligami typu NBA či NHL je velice vzdálená či dokonce jen stěží představitelná. Proto je velmi důležité sledovat, jak velký úspěch bude CGS mít. Velký díl odpovědnosti za budoucí vývoj proto leží na bedrech Direct TV, která má nesnadný úkol, a to prezentovat hraní her jako zábavu, na kterou se budou moci dívat i lidé, kteří toho o progamingu moc nevědí (podobně jako třeba hokeji či fotbalu rozumí lidé i bez znalosti pravidel). Přejme jim v plnění tohoto cíle hodně štěstí.
Komentáře
Přehled komentářů
Velmi zajímavé :)
www.czechgamerteam.cz - CS:S|COD4|CS:1.6|Gaming
názor
(Digital, 20. 7. 2010 10:22)