Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak vytvořit při focení správnou kompozici

 

Kompozice fotografie představuje, laicky řečeno, uspořádání prvků na snímku. Fotografové využívají několik základních kompozic, které dodávají fotografiím určitou harmonii. Mezi rozšířené kompoziční chyby patří nevyvážení záběru, které může odvádět pozornost od nejdůležitějšího objektu na snímku, nevhodné pozadí nebo špatné uspořádání. Přitom stačí dodržovat následující kroky.

 

  1. Jistě všichni známe ty fotografie, na kterých je vyfocena stojící postava hledící na fotografa a stojící uprostřed snímku. Fotografii rozděluje na dvě stejné poloviny, snímek je statický, není nijak zajímavý. Přitom mnohem poutavější by bylo, kdyby fotograf dodržoval základní pravidlo: celek, polocelek a detail a našel si rovněž vhodný úhel a prostředí, jak postavu fotoaparátem zaznamenat. Pokud to není fotografův záměr (například u focení aktů apod.), měli bychom se snažit fotografovat tak, abychom zachytili děj události a její atmosféru, nejen zachycovat objekty, které se děje zúčastňují. Myslím, že detailně popisovat, co je celek, polocelek a detail není zde zapotřebí.
  2. Osobně pamatuji na pravidlo třetin (obrázek výše, zvýrazněn citlivý bod). Fotografii si rozdělíme na 9 stejných polí, průniky jejich hran jsou ty body, respektive místa, ve kterých by se fotografovaný objekt měl zhruba nacházet a kam se upíná divákova pozornost. Ukázkovým příkladem je následující obrázek zmoženého cyklisty.
  3. Dodržení vodorovného horizontu je základem pro úspěšnou fotografii architektury či krajiny. Vůbec nepůsobí dobře, pokud fotografovaný objekt je v nakloněném horizontu.
  4. Sledování linií na fotografiích je zajímavě pojatá kompoziční technika, často ji kombinujeme pravidlem třetin i pravidlem vodorovného horizontu. Při focení se zaměříme na zajímavé linky, kterými putují oči diváka. Nejklasičtější přístup je linka z levého spodního do pravého vrchního okraje.
  5. Důležitým krokem jsou samotné plány fotografie. Obvykle hovoříme o třech plánech. První plán představuje něčím výrazné popředí, popřípadě určitý detail z fotografovaného prostředí. Do druhé plánu umisťujeme hlavní prvky snímku, třetí plán nám představuje vzdálený obzor na snímku (například hory, mraky apod.). Plány kopírují to, na co se při pohledu na fotografii divák postupně zaměřuje a jak nakonec obrázek vnímá jako celek.
  6. Práce s perspektivou je jednou z kompozičních technik, kdy se snažíme vyfotografovat a zprostředkovat neobvyklé pohledy.
 
Tipy

Kompozici fotografie můžeme upravovat v různých fotografických programech. Já preferuji práci s programem Zoner Photo Studio (nižší, starší verze), který není uživatelsky náročný jako PhotoShop, popřípadě Gimp. Některé programy lze získat legálně zdarma na internetu, například na webu Stahuj.cz nebo Slunečnice.cz.