*****HOKEJ, VÝKLADNÍ SKŘÍŇ MĚSTA ZLÍNA*****

Jaroslav Stuchlík st.: "Je pěkné, když má klub svou paměť a je na svou historii hrdý.“

SK Baťa Zlín 1928-1945.jpgSokol Botostroj Zlín 1948-49.jpg

Sokol Svit Gottwaldov 1949-1952.jpgSpartak a Jiskra Gottwaldov 1952-1958.jpg

SK Zlín, AC ZPS Zlín 1990-1997.jpg

1960/1961 TJ Gottwaldov – TJ Spartak Brno ZJŠ 1:2

Kdyby můj syn napsal místo sypati nesprávně sipati, domluvil bych mu. Kdyby to udělal i po druhé, nechal bych ho to správně napsat desetkrát nebo i stokrát. Pak by už jistě věděl jaké „i“ má psát. A kdyby se ještě jednou spletl, tak bych mu asi nařezal. Hokejistům to udělat nemohu.

Zprvu se sice zdálo, že gottwaldovskému hokeji prvoligová škola jakž takž pomůže, ale na jakémsi „i“ to najednou uvízlo a nehneme se z místa. Výprask, respektive ostrá a nejostřejší kritika tady málo pomohou. Radit, byť i podle nejlepšího vědomí a svědomí, nemá cenu. To dělá a ještě bude dělat (zbytečně) mnoho lidí za nás.

Stáli jsme posledních pět minut vedle střídačky. Ty nešťastné obličeje pod stříškou hráčské lavice si spíš zaslouží politování… Ale nebuďme sentimentální. Dnes už musí být každému jasné, proč se stejným způsobem prohrál už několikátý zápas za sebou. V poli vyrovnaný zápas s větším počtem brankových příležitostí než měl soupeř!

Čtenář z odlehlého koutu okresu má hokej jen z referátů. Pokud je čte, už si z nás dělá asi srandu. Pořád se píše o převaze a šancích Gottwaldova, a já vidím, že je na posledním místě s třemi body.

Není vám to už trochu hloupé?

Přiznám se, že je. Nedá se nic dělat, ale šancí bylo opět hodně. Pro změnu na obou stranách. A co dokázali útočníci zahodit, nebo co pochytali brankáři, je až neuvěřitelné. Jsou totiž různé způsoby, jak se kotouč může poslat na branku. Ten první kdy se brankář položí a rána jde do něj, už známe. Až moc dobře. Nebo se také nechá i ten nejšikovnější brankář ošidit a leží-li na zemi , existuje tzv. blafák. K dosažení gólu je zapotřebí...

Ale raději toho nechme. Tak chytří jsme potom všichni. I ten hráč pak rozvažuje a říká si, kdybych to býval zvedl... Ale chytrost musí jít napřed, ne kulhat v úvahách někde vzadu. V okamžiku, kdy se řítí útočník na branku, stojí tu proti sobě obrazně řečeno vůle a pohotovost jednoho proti druhému. Kdo bude chytřejší a rychlejší, to se odehraje v desetině vteřiny. Bohužel v těchto soubojích to naši zatím prohrávají, přestože střelbu dřou, nacvičují a více méně i ovládají. Někdy se zaleknou ne hráče, ale jeho jména. Nedělejme si věci jednodušší, než v pravé podstatě jsou. Jednoduše uvažující člověk mávne nad mužstvem rukou. Jiný hledá spásu v taktice a svádí vše na trenéra. Třetí obviňuje Stuchlíka, čtvrtý Rabetze, pátý Hellera... Nebuďme slepí a přiznejme si, že mužstvo jako celek opravdu vyrostlo. Jsou zde ale ještě určité důležité maličkosti, které na ledě neuvidíš, protože jsou v hráčích. Třeba jako ten duševní souboj útočníka s brankářem. Nebo dlouho neukojený hlad po vítězství mužstva, které loni a předloni často vyhrávalo. Smolařské vylosování, jež elán mužstva srazilo na kolena hned v prvních zápasech. Pocit odpovědnosti, který před každým zápasem narůstá. A nakonec i boj o otřesenou sebedůvěru, vědomi že kdyby bylo jen trochu hráčského štěstí... Neděláme mužstvu advokáta. Máme však za to, že odsoudit je to nejjednodušší.

Další do série nešťastných porážek si připsali v neděli proti Spartaku Brno ZJŠ. Vynikající výkon Pavlíka v brance hostí připomněl výkon Dzurilly minulou středu. Všechny branky stříleli brněnští, první Schwach, druhou z těžkého úhlu při oslabení Štrůbl a týž hráč srazil Hellerovu střelu do vlastní síťky. To nakonec mluví za všechno. Ani posledních 90 vteřin v šesti bez Vyorala nepřineslo vyrovnávací gól. K správné taktice patřilo obsazování rychlého Schwacha. Kozel byl tentokrát méně pozorný než jindy. Hellerovi a ostatním odskakoval kotouč pro špatný povrch ledu. Líbil se nám výkon Vyorala, obou Koželů a Heima. Jen dva vyloučení, Zamastil a Klíma, oba z Brna. Rozhodčí Malinský a Hollý celkem přesní až na jednu hrubou chybu, která si zasloužila vyloučit hráče hostí. Zdvižená pravice a pak jen domluva našly přirozeně u diváků odezvu. Na protržení smůly se těšilo 4868 platících diváků.

Zdroj: Naše Pravda

V Gottwaldově 5 000 diváků bylo jistě spokojeno s dobrou hrou domácích, kteří byli útočnějším mužstvem a měli převahu. Ovšem jedno tomu pěknému výkonu chybělo. Účinná střelba! Co je platná převaha i velká snaha, když i z vyložených příležitostí nejsou střelci schopni zavěsit kotouč do soupeřovy branky. Utkání bylo hráno velmi slušně a hosté potvrdili, že svým obranným způsobem hry a rychlými breaky jsou krajně nepříjemným soupeřem. Dosáhli z takových výpadů obě branky, druhou dokonce dali když byli v početním oslabení. A branku domácích si vstřelil Štrůbl, což jen podtrhuje nemohoucnost gottwaldovských hráčů. Rozhodovali Malinský a Hollý. Vyloučili Zamastila a Klímu z mužstva hostí, domácím nikoho. Branky vítězů Schwach a Štrůbl, poražených vlastní (Štrůbl).

Zdroj: Československý sport - Vladimír Vojta

16. kolo, neděle 11. 12. 1960 TJ Gottwaldov – TJ Spartak Brno ZJŠ 1:2 (0:1, 0:0, 1:1)

Branky: Heller (vlastní Štrůbl) – Schwach a Štrůbl. Rozhodčí: Malinský, Hollý. Vyloučení: 0:2, Zamastil, Klíma. V oslabení: 0:1. Diváci: 5 000/4 868 platících.