Jdi na obsah Jdi na menu

Tatra 75 1937

Historie:
   Počátkem 30. let vyrábí naše automobilky včetně Tatry automobily nejnižší třídy s obsahem kolem 1 litru. Tatra prodává velmi úspěšný typ T 57 lidově zvaný Hadimrška. Přesto firma, v duchu tradice větších vozů, přichází v roce 1934 – 39 s větším, silnějším a luxusnějším typem. Jde o vůz Tatra 75.

Popis:
   Jeho  konstrukce je klasická tatrovácká. Centrální trouba páteřového rámu, vzadu diferenciál a kyvné polonápravy odpružené jedním příčným perem. Na druhém konci nosné trouby je čtyřstupňová převodovka s vypínatelnou volnoběžkou. Některé vozy měly i rychloběh. Volnoběh měl samostatnou řadící páku vpředu na převodovce. Převodovku s motorem spojovala suchá lamelová spojka. Motor byl čtyřdobý, vzduchem chlazený čtyřválec s protilehlými válci. Používal rozvod OHV. Válce motoru byly odlity z litiny, kliková skříň byla z hliníku. Hlavy válce se odlévaly ze speciální slitiny nazvané silumin. Klikovka měla třikrát zalomení a byla uložena ve dvou kluzných klikových ložiskách. Dole v motorové skříni se nachází vačková hřídel, na jejím konci je olejové zubové čerpadlo. Tlak oleje signalizovala kontrolka na přístrojové desce. Vpředu na motoru je větrák, který žene vzduch dvěma průduchy k válcům motoru. Na motoru je připevněna přední náprava, je odpérována dvěma nad sebou příčnými pery. Vůz je řízen ozubeným kolem s ozubenou tyčí. Brzdy jsou kapalinové typu Lockheed na všechna čtyři kola. Ta mají rozměr 5,75 x 16. Palivová nádrž se nachází vpředu pod kapotou a benzin ke karburátoru přitéká samospádem. Karoserie byla klasická čtyřsedadlová limuzína, oblíbený je dvoudveřový kabriolet. První vozy měly otevírací kapotu směrem vzhůru a blatníky byly pevné. Novější vozy měly již otevírací kapotu včetně blatníků. Rovněž zadní část karoserie se změnila. První vozy měly zvlášť kufr otevíraný zvenku, novější vozy měly pozvolna splývající záď s kufrem přístupným zevnitř vozu.
Továrna dodávala také pouze podvozky, které byly karosovány individuálně. Známé jsou roadstery, z nichž se několik dochovalo do dnešní doby. V době vzniku stála limuzína 39 600 Kč, kabriolet 40 700,- Kč

text: T.K.
technická data a více fotografií tohoto typu vozidla najdete na:


https://www.eurooldtimers.com/cze/galerie-stroj/2435-1934-tatra-75-.html