Absolutně neobjektivní testík pneu :-)
Něco málo už jsem na pár pneumatikách různých značek i dezénů najela, tak snad můžu něco málo napsat pro ty, kteří třeba právě teď váhají, co obout. Předesílám, že jde pouze o mé osobní zkušenosti a pocity, které mohou být velmi subjektivní a mohou se člověk od člověka diametrálně lišit. Uváděné pneu byly/jsou použité na BMW R 1100GS o rozměru kol 110/80-19 a 150/70-R17. |
|
Continental TKC 80
Asi nejrozšířenější „drapák“ pro naše mastodonty. Bezdušovka. vypadá velmi cestovatelsky a pokud si kupujete novou motorku a máte přání obout ji na hrubý vzorek, dají vám právě TKC. Osobně nechápu proč. Horší gumu do terénu neznám. Velké a hustě osázené špalky se v momentě zalepí trávou, bahnem, pískem, čímkoli. V té samé chvíli přestanou brát a začnou klouzat. I v místech kde ostatní na jiných drapácích projíždějí „s prstem v nose“. TKC jsou ideální gumy na silnici. Nehučí, drží i ve vysokých rychlostech, můžete se na ně 100% spolehnout. Poměrně dobře se s nimi jezdí i na suchých šotolinkách, polních cestách, gruntovkách ze vsi do vsi. Ale tráva, písek, nedejbože mokrá tráva a bláto jakékoli konzistence znamenají pro TKC konečnou. Pokud jezdec aspoň trochu umí, dostane se i přes tyhle pasti, ale nadře se. Životnost TKC je –z vlastní zkušenosti- cca 10tis Km. Poslední 3 tis km už ale nemůžeme mluvit o špuntech.... Cena u nás se pohybuje kolem 7tis Kč za sadu. |
|
Metzeler Karoo
U nás poměrně málo známé špunty. Taktéž bezdušovka, špunty jsou očividně mnohem lépe seřazeny než u předcházející pneu a už od pohledu je jasné, že v terénu budou brát. A taky že berou. Suché polní a lesní cesty jedete jak po asfaltu. Na písku, sypké šotolině, jehličí, všude tam, kde potřebujete aby guma zabrala, tak zabere. Ani v blátě a na mokré trávě se neztratí, je na ni spolehnutí. Bohužel má i své nevýhody . Ta první: vlní se. Vzhledem k cik-cak uspořádání špuntů máte pocit, že sedíte na užovce. Vlní se hrozně. Ze začátku, než špalky trošku sjedete a hlavně – než si zvyknete. Ta druhá: padá do zatáček. Kvůli poměrně velké mezeře mezi špunty na bocích gumy Vám padne do zatáčky tak, že by se jeden lek... I na to si po čase zvyknete. A zvyknete si i na třetí nevýhodu: na hukot. Že špunty hučí, to je fyzikálně vysvětlitelný jev. Ale jak hučí Karoo, to se jen tak neslyší. Do 98km/h skoro nic, ale jakmile se rafička tachometru usadí na 100Km/h, máte pocit, že za Vámi přistává letadlo :-). Ale i přes tyto nevýhody je Karoo velmi dobrá guma. Životnost Karoo je + - 8tis Km, když je sjetá do mrtva, cca 5tis do sjetí špalků. Cena u nás se pohybuje kolem 6000Kč za sadu. |
|
Mitas E09 Dakar Vůbec se nebudeme bavit o obyčejné E09, ta pro naše tlusté kluky není... Byl by to nejlepší drapák ze všech, kdyby: se nedělal jako dušový a kdyby se dělal ve větším rozměru, ne pouze 140/80 -17. Proto ti, kdož chtějí jezdit velmi dobré špunty za velmi nízkou cenu a nemají přitom v garáži Afriku nebo Biga, jsou nuceni obout nižší rozměr, než je výrobcem předepsán. Světlou výšku motorky to sníží asi o 1cm, zadní kolo opticky zúží asi na polovinu :-) a vyžádá si výměnu ventilku. Přes to všechno je Dakar jedna z nejlepších pneu se špunty, kterou jsem jezdila a tento názor se mnou sdílí mnoho jiných motorkářů. Na silnici vydrží nepředstavitelné náklony, nevlní se tak jak Karoo, hučí podstatně méně a v terénu je na tom stejně dobře, ne-li lépe. Ovšem pozor, všechen tento chvalozpěv patří pouze zadní pneu. Předek stojí za... kulový. Po pár stech Km jsou špunty oskákané a po třech tisících km už je celá pneu zralá na výměnu. Hodně motorkářů proto volí směs: dopředu TKC nebo Karoo a dozadu E09 Dakar. Cena u nás se pohybuje kolem 2 500Kč za sadu + cca 300Kč za duše. Životnost Dakaru je cca 7tis Km do mrtva, 5tis Km do sjetí špuntů. (na fotografii je obyč. E09. Verze Dakar se odlišuje zlatým pruhem na levé straně pláště). |
|
Metzeler Tourance
Jestli hodláte projezdit sezónu jen po silnici, nechcete myslet na přezouvání a dřete rádi kolenem asfalt v zatáčkách, je Tourance ideální volba. Pneu Vaši motorku v jakýchkoli náklonech a při jakékoli příležitosti drží jak přibitou k silnici. Dojedete na ní do Španělska a nepoznáte, že jste něco sjeli. Oproti všem
pneu se špunty se na ni můžete (za jízdy při zachování
zdravého rozumu) spolehnout i na mokru. Na suchých
šotolinkách se s ní taky svezete, samozřejmě v rámci jejích
možností. Přece jen – její hlavní poslání je poskytnout Vám
všechen komfort na silnici. Není výjimkou
najet na Tourance 20tis Km. Na přední pneu ještě i více. Cena se u nás
pohybuje kolem 6500Kč za sadu.
|
|
Avon Distanzia
Méně používaná, leč stejně dobrá pneu jako Tourance. Vydrží skoro stejně kilometrů při stejném způsobu jízdy, pěkně sedí na silnici, dovolí slušné náklony, za mokra nechystá nepříjemná překvapení. I s ní
samosebou můžete sjet z asfaltu na polní cestu, ale platí to
samé co u Tourance. Projedete, ale chce to um nebo
opatrnost. Cena u nás se pohybuje okolo 6000Kč za sadu. |
|
Michelin Anakee
Pneu na silnici velmi dobrá, krásně drží za sucha i za mokra. Jen nezkoušejte sjet mimo asfalt. O této pneu je známé, že na prachu klouže, a to tak že hodně. Nevím, nezkoušela jsem osobně, cituji jen mého kamaráda, který s touto gumou v terénu zkoušel jezdit, projel, ale málem umřel :-). Životnost této
pneu je něco kolem 8tis Km. Cena u nás se pohybuje okolo 6 500Kč za sadu. |
Komentáře
Přehled komentářů
Ahoj Sharki!
Bridgestone je široký pojem, ale když to má stejný vzorek jako Tourance, tak to bude silniční guma, že? :-)
S tou zkušenost nemám, je mi líto. Jediné co je mi jasné, že to bude dobrá pneu na silnici, ale špatná mimo silnici. Ale to víš určitě sám.
Navštiv web www.bmwgs.cz, tam se dozvíš všechno potřebné nejen o pneu, ale i o všech možných i nemožných BMW, které u nás jezdí :-)
Přeji hodně pěkných zážitků v sedle BMW!
Pneu
(Sharki, 28. 3. 2009 10:42)Ahoj ,obul jsem na předek na málé GSo Bridgstone 110/80/19 sehnal jsem ji za dobrej peníz ,máš nějaké zkušenosti je to stejnej vzorek jako Tourance.Přešel jsem s cesťáku a nemám vůbec žádné zkušenosti s endurem .Dík
Pryže
(Sadilek, 18. 8. 2007 10:13)
Absolutně souhlasím s tím,že předek od Mitasu je hned
pryč.Nejvíc jezdím tourance a pokud není mokro projedeš všude.
To Sharki
(Klasika, 28. 3. 2009 10:49)