Základní a mateřská škola Nymburk, Letců R.A.F.1989
Školní
řád
Projednán na pedagogické
radě dne 1.9.2006 se schválenou platností od 4.9.2006
Mgr.Jiří Cabrnoch, ředitel školy
V Nymburce
dne 1.9.2006
Řád Základní a mateřské školy Nymburk, Letců
R.A.F.1989
Na základě ustanovení
§ 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vydávám po projednání
v pedagogické radě a v radě školy tento
ř á d š k o l y :
a) |
podrobnosti k
výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců ve
škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s
pedagogickými pracovníky, |
b) |
provoz a
vnitřní režim školy nebo školského zařízení, |
c) |
podmínky
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich
ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace,
nepřátelství nebo násilí, |
d) |
podmínky
zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a
studentů. |
(2) Školní řád obsahuje také pravidla pro
hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
(3) Školní řád nebo vnitřní řád zveřejní
ředitel na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení, prokazatelným
způsobem s ním seznámí zaměstnance, žáky a studenty školy nebo školského
zařízení a informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí a
žáků.
1. Práva žáků a jejich
zákonných zástupců
V souladu s ustanovením § 21 zákona č.
561/2004 Sb., mají žáci a jejich zákonní zástupci následující práva :
1.1 na vzdělávání a školské služby podle
tohoto zákona,
1.2 na informace o průběhu a výsledcích svého
vzdělávání,
1.3 volit a být voleni do školské rady,
jsou-li zletilí,
1.4 zakládat v rámci školy samosprávné orgány
žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich
prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen
se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat,
1.5 vyjadřovat se ke všem rozhodnutím
týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich
vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni
vývoje,
1.6 na informace a poradenskou pomoc školy
nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání
podle tohoto zákona,
1.7 práva uvedená v tomto odstavci 1 s
výjimkou bodů 1.1 a 1.4 mají také
zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků.
2. Povinnosti žáků
V souladu
s ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb., mají žáci následující
povinnosti :
2.1 řádně docházet do školy nebo školského
zařízení a řádně se vzdělávat,
2.2 dodržovat školní řád a předpisy a pokyny
školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli
seznámeni,
2.3 plnit pokyny pedagogických pracovníků
škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem.
3.Povinnosti zákonných
zástupců dětí a nezletilých žáků
3.1 zajistit, aby dítě a žák docházel řádně
do školy nebo školského zařízení,
3.2 na vyzvání ředitele školy nebo školského
zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se
vzdělávání dítěte nebo žáka,
3.3 informovat školu a školské zařízení o
změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných
závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
3.4 dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a
žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými tímto školním řádem,
3.5 oznamovat škole a školskému zařízení
údaje podle § 28 odst. 2 a
4. Chování žáka
4.1 Žák
školy dodržuje pravidla slušného chování ve vztahu ke všem pracovníkům školy i spolužákům. Dbá důsledně
pokynů pedagogických pracovníků (popř. pověřených správních zaměstnanců a
zaměstnanců školní jídelny), zodpovědně se připravuje na vyučování a dodržuje
níže uvedená ustanovení tohoto řádu. Žák
si je vědom, že žákem zůstává i v době mimoškolní - dodržuje proto nepsané
normy slušného chování a mezilidských vztahů platných v demokratické
společnosti.
4.2 Žák zdraví v budově i mimo ni srozumitelným
pozdravem. Všichni žáci oslovují zaměstnance školy : ,, Pane, paní s funkcí „.
4.3 Vnášení, držení, distribuce a zneužívání
návykových látek je v prostorách školy a při akcích pořádaných školou přísně
zakázáno. Porušení tohoto zákazu bude klasifikováno jako hrubý přestupek. V
této souvislosti využije ředitel školy všech možností daných mu příslušnými
zákony včetně možnosti dát podnět k zahájení trestního stíhání osob, které se
na porušení tohoto zákazu podílely. Ředitel školy nebo jím pověřený pracovník
bude informovat zákonné zástupce žáků, u nichž bylo zjištěno porušení tohoto
zákazu, o zjištěních v tomto směru, a zároveň je seznámí s možnostmi odborné
pomoci.
4.4 Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí,
omezování osobní svobody, ponižování a pod., kterých by se dopouštěli
jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v
situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou v prostorách
školy a při školních akcích přísně zakázány a jsou považovány za hrubý
přestupek proti řádu školy. Podle okolností ředitel školy uváží možnost dalšího
postihu žáků, kteří tento zákaz přestoupí, a bude o svých zjištěních informovat
jejich zákonné zástupce.
5. Docházka do školy
5.1 Žák chodí do školy
pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Účast na vyučování nepovinných předmětů
je pro zařazené žáky povinná.
5.2 Po
otevření školy v 7,35, po vstupu do školy si v šatnách odkládají svrchní oděv a obuv. Nenechávají zde v průběhu
vyučování žádné cenné věci (peníze, šperky, hodinky,...). Po odchodu ze školy
zůstávají šatny prázdné, škola neručí za odložené věci žáků po skončení
vyučování. Žáci vstupují do prostor čisté chodby přezutí - k přezutí nesmí
sloužit z důvodů hygienických a provozních sportovní obuv a žádný druh obuvi s
černou podešví.
5.3 Kontrolu pořádku v šatně provádí šatnář, který šatnu uzamkne a klíče :
ve třídách 1. - 5. ročníku předává TU (rovněž po skončení výuky),ve třídách 6.
- 9. ročníku může mít během výuky u sebe, po skončení vyučování a odchodu všech
žáků je ukládá na určené místo.
5.4 Nemůže-li se žák ze
závažných rodinných nebo zdravotních důvodů dostavit do školy,informuje o tom jeho zákonný zástupce, pokud možno předem, nejpozději
však do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka..
5.5 Žák, který musí
opustit školu v průběhu vyučování, žádá o souhlas TU. Ten ho uvolňuje
pouze na základě písemné žádosti zákonného zástupce. V případě nepřítomnosti TU
uvolňuje žáka zastupující třídní učitel.V obou případech zůstává písemná žádost
uložena ve škole.Na 3 dny může uvolnit žáka TU. Žádá-li zákonný zástupce o
uvolnění na
5.6 V případě zranění či nevolnosti žáka, odvede vyučující
(učitel konající dozor–v době přestávky) postiženého do kanceláře školy.
Vedení školy (popř. hospodářka) zajistí informování rodičů a případné předání
žáka, či jeho ošetření.
5.7 Před ukončením vyučování
bez souhlasu vyučujícího neopouští žák školu. Svévolné opuštění školy je posuzováno jako závažné porušení řádu
školy.
5.8 Žák
se v době mimo vyučování nezdržuje v prostorách školy a v přilehlých částech areálu školy.
5.9 Všechny absence žáka
písemně omlouvají zákonní zástupci. V
případě pochybností může TU vyžadovat
lékařské potvrzení nepřítomnosti žáka.
5.10 V případě prokázaných neomluvených absencí bude škola postupovat
podle ustanovení zákona ČNR o přestupcích (č. 200/1990 Sb.),popř. využije dalších možností platné legislativy.
6. Zacházení s
učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem
6.1 Žák
šetrně zachází se svěřenými učebnicemi,školními potřebami a školním majetkem.
Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných
osob hradí v plném rozsahu rodiče žáka,
který poškození způsobil.
6.2 Každý
žák odpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a nejbližšího okolí.
6.3 Před odchodem ze třídy
každý žák uklidí své pracovní místo a jeho okolí.Služba odpovídá za čistotu
prostoru kolem tabule a za pořádek v celé třídě.
6.4 Žákům
je přísně zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči a vypínači. Z bezpečnostních důvodů se žákům zakazuje otevírání
vrchních oken o přestávkách a sezení na okenních parapetech.
6.5 Žák nemanipuluje s rozvody elektřiny
v laboratoři ,s vybavením odborných pracoven s uloženými exponáty a
modely.
7. Ochrana zdraví a zdraví spolužáků v souladu s vyhláškou č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a
studentů
7.1 Žák se při všech školních
činnostech chová tak, aby neohrozil zdraví své, svých spolužáků či jiných osob.
7.2 Žák nenosí do školy předměty,kterými by mohl
ohrozit zdraví své i ostatních.
7.3 Žák plně respektuje vnitřní řády
odborných pracoven a učeben.
7.4 Žák se řídí platnými zásadami bezpečnosti
a ochrany zdraví při všech školních
činnostech .
7.5
Každý úraz,poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování ve třídě,na chodbě
nebo na hřišti, hlásí žáci ihned svému vyučujícímu a následně třídnímu učiteli.
7.6 Úrazy,ke kterým došlo při společné činnosti
žáků mimo školu,je třeba hlásit.Úrazy
žáků na LVK či ve ŠVP se okamžitě hlásí doprovodnému personálu a následně
vedení školy.
7.7 Škola zajistí v souladu s dikcí vyhlášky zpracování záznamu ve stanoveném termínu (do 24 hodin od úrazu).
7.8 Žák plně respektuje níže uvedená pravidla vnitřního
režimu školy.
8. Vnitřní režim školy
a) pro žáky
8.1 Příprava na vyučování
8.1.1 žák se po příchodu do třídy připravuje na vyučovací hodinu,
8.1.2 při vstupu učitele
nebo jiné dospělé osoby do třídy žáci pozdraví tím, že tiše povstanou,
8.1.3 žák plní zadané domácí úkoly,
8.1.4 nesplnění domácích
úkolů a zapomenutí pomůcek hlásí na počátku hodiny vyučujícímu,
8.1.5 pokud se vyučující po zvonění do 5 minut
nedostaví do třídy,zástupce třídy jde ohlásit jeho nepřítomnost vedení školy.
8.2. Vyučování
8.2.1 žák pozorně sleduje a
aktivně se účastní vyučování,
8.2.2 dbá pokynů
vyučujícího,
8.2.3 po skončení vyučování
zůstávají žáci na svých místech, své věci si skládají až na pokyn vyučujícího.
8.3 Přestávky
8.3.1 po ukončení vyučovací
hodiny si žáci na pokyn vyučujícího složí své věci,
8.3.2 uklidí své pracovní
místo a připraví se k odchodu do jiné pracovny,
8.3.3 žák si je vědom, že
porušením zákazu kouření ve všech prostorách školy se vystavuje přísným kázeňským postihům,
8.4 Odchod ze školy, chování v jídelně
8.4.1 učitel odvádí třídu po
skončení vyučování do šatny - v šatnách a na chodbách se žáci chovají ukázněně,
8.4.2 v šatně po odchodu
nenechávají žádné své osobní věci,
8.4.3 žáci, kteří se
stravují ve školní jídelně odcházejí do jídelny pod vedením vyučujícího,
8.4.4 v jídelně nepředbíhají,
vyčkají, až jim bude vydáno jídlo,
8.4.5při jídle dodržují
zásady slušného stolování,
8.4.6 žáci, kteří navštěvují
ŠD, přicházejí na oběd pouze v doprovodu svých vychovatelek,
8.4.7 tašky a oděv
ponechávají žáci po dobu oběda v šatnách,
8.4.8 aby nedocházelo ke
ztrátám, střídají se dvojice žáků ( šatnáři ) po dobu oběda v dozoru nad svěřenou šatnou,
8.5 Okolí školy
8.5.1 žáci dbají na čistotu
okolí školy,
8.5.2 papíry dávají do košů,
nepoškozují keře a další zeleň,
8.5.3 k odchodu i k příchodu
do školy využívají výhradně chodníků,nevstupují na ozeleněné plochy.
8.6 Třídní služby
8.6.1 první den školního
roku určí třídní učitel služby tak, aby bylo zajištěno bezchybné fungování třídy , šatny,...
8.6.2 třídní knihu má na
starosti dvojice žáků, která přenáší TK do odborných pracoven a kontroluje, zda je v TK zapsáno,
8.6.3 šatnáři odpovídají za
pořádek v šatně a za její uzamčení, o polední přestávce se pravidelně
vystřídají na oběd a dozor,
8.6.4 třídní služba (2 žáci)
má na starosti mytí tabule, čistotu třídy a kontrolu stavu třídy před
odchodem (zpravidla se určuje na 1 týden),
8.6.5 pomůcky po celý rok
připravují žáci určení vyučujícími v jednotlivých předmětech.
b) Pro zaměstnance školy
R e ž i m o s t r a h y
8.7.1 Všichni pracovníci
školy plně respektují režim provozu školy,který je zakotven v režimu ostrahy
objektu a je pevně spojen s činností bezpečnostní signalizace.
8.7.2. Do školy může
vstoupit každý pracovník v pracovní dny
v době od 5,30 hod.(nástup správních
zaměstnanců), do 18,00 hod. (uzamčení školy a aktivace bezpečnostního systému).
8.7.3 V případě ztráty
svěřených klíčů je zaměstnanec povinen okamžitě tuto skutečnost nahlásit
řediteli školy a školníkovi. V případě nedbalostní ztráty nese zaměstnanec
plnou finanční odpovědnost za výměnu všech zámků a výrobu potřebného počtu
nových duplikátů od ztracených klíčů.
8.7.4 Po 18. hodině je každý vstup do areálu školy
bezpečnostní signalizací registrován jako neoprávněné vniknutí do objektu a
současně automaticky hlášen bezpečnostní
agentuře. Pracovník, který poruší uvedené zásady a zapříčiní tak výjezd bezpečnostní agentury, nese plnou finanční
odpovědnost za náklady agenturou vykázané.
8.7.5 Ve dnech pracovního
klidu, pracovního volna, ve svátky a v obdobích stanovených na základě mimořádných situací ředitelem školy je vstup do
školy zakázán. Pokud pracovník potřebuje v uvedených dnech vstoupit do
areálu školy musí předem uvědomit
školníka, který na potřebnou dobu odblokuje určenou zónu bezpečnostní signalizace a umožní tak
pracovníkovi (pouze na nezbytně nutnou dobu) vstup do dané části školy. Ve výjimečných a zvlášť opodstatněných případech může (v době
nepřítomnosti školníka umožnit vstup do areálu ředitel školy popř.ZŘ). Po skončení pobytu ve škole je pracovník
povinen toto nahlásit školníkovi
(ŘŠ,ZŘ), který zapne signalizaci.
8.7.8 Každý pracovník, který
opouští školu po 17,00 hod., uzamyká jak předěl, tak vchod do školy.
8.7.9 V průběhu dopoledne je
škola trvale uzavřena.Návštěvy mohou vstoupit do školy po ohlášení jména a důvodu návštěvy do mikrofonu u
vchodu.
8.7.10 V průběhu vyučovacích
hodin není umožněn žádné návštěvě vstup do tříd. Návštěvy, které přicházejí v úředních záležitostech se hlásí přímo
u ředitele popř. u příslušného ZŘ. Jakékoli uvolnění žáka v průběhu vyučování povoluje pouze ředitel popř.
příslušný ZŘ.
8.7.11 Za konečný pořádek ve
třídách plně zodpovídá příslušná správní zaměstnankyně. Ta je také plně
zodpovědná za kontrolu uzavření oken, zhasnutí světel a kontrolu všech
vodovodních kohoutků.
8.7.12 Pokud se bude v
prostorách školy s vědomím školníka (popř.ŘŠ,ZŘ) pohybovat mimo běžný provoz některý z
pracovníků, sám plně odpovídá za kontrolu uzamčení všech prostor.
8.7.13 V případě konání
mimořádných schůzek třídy nebo třídních akcí oznámí vyučující tuto skutečnost zástupci ředitele ( popř. řediteli
školy) a školníkovi. Současně si organizačně zabezpečí příchod a odchod
zúčastněných tak, aby škola byla v době konání akce zabezpečena.
8.7.14 Za uzamčení kabinetů
a uzavření oken v nich plně zodpovídají pedagogičtí pracovníci, kteří zde sídlí
(s výjimkou dnů v týdnu, kdy se zde
provádí úklid - v té době přechází tato povinnost na příslušné správní zaměstnankyně).
8.7.15 Pokud probíhá výuka
od 7,00 ( na základě povolení ředitele školy ), čekají žáci na vyučujícího
výhradně před hlavním vchodem - do školy
vstupují pouze s ním.
8.7.16 Pro eliminaci rizik
narušení bezpečnosti školy, ale i bezpečnosti jednotlivců platí pro případ, že
se v prostorách školy s vědomím ředitele (jeho zástupkyň, případně vedoucích jednotlivých úseků) zdržují děti
zaměstnanců, přísný zákaz jejich pohybu v jednotlivých prostorách školního
areálu bez dozoru a doprovodu jejich rodičů (výhradně zaměstnanců školy). V
souladu s dikcí čl. 5.7.3 tohoto řádu je přísně zakázáno svěřovat těmto dětem
klíče od školy.
9. Povinnosti pedagogických pracovníků
(a pracovníků pověřených výchovnou činností )
9.1 Všichni pedagogičtí pracovníci ve své
činnosti s žáky důsledně uplatňují
zásady výchovy k toleranci, vzájemnému soužití lidí různých národností, náboženství a kultur a
respektování odlišností jednotlivých
etnických skupin. Jsou povinni respektovat Zákon č.106/1999, zejména §8 o
ochraně osobnosti a soukromí.
9.2 Všichni pedagogičtí pracovníci plně
respektují výše uvedený režim školy.Porušení režimu školy zaměstnanci školy bude řešeno jako porušení
pracovních povinností a bude řešeno v souladu se Zákoníkem práce.
9.3 Pedagogičtí pracovníci přicházejí do školy
nejpozději 15 minut před začátkem své první vyučovací hodiny.
9.4 Opozdí- li se ,jsou povinni vysvětlit
příčinu opoždění řediteli, popř.
příslušnému ZŘ.
9.5 Nemůže-li se vyučující dostavit do školy, je
povinen neprodleně uvědomit vedení
školy.
9.6 Ve všech prostorách školy platí zákaz
konzumace alkoholických nápojů a
kouření.
9.7 Konzumace alkoholických
nápojů je přísně zakázána ve všech prostorách v pracovní i mimopracovní
době. Jakákoli výjimka z ustanovení
tohoto článku je výhradně v pravomoci ředitele školy (v tomto článku je
rozhodující pravomoc ředitele nepřenositelná).
9.9 Vyučující je povinen
každý den se seznámit s úkoly v plánu školy na dané období a s případným
zastupováním.
9.10 Dozor konající učitel odchází 5 minut před
prvním zvoněním do prostoru konání dozoru, odkud se nevzdaluje ani o dalších
přestávkách.
9.11 Učitelé nosí do prvních
vyučovacích hodin TK a odnášejí ji po poslední vyučovací hodině do sborovny. Za
zápisy v TK zodpovídá každý vyučující.
Třídní učitel kontroluje a zodpovídá za úplnost zápisů do TK.
9.12 Před začátkem hodiny vyučující zkontroluje
přípravu žáků a třídy. Nepřítomné žáky
zapíše do TK. Docházku kontroluje i v dalších vyučovacích hodinách, zejména při
odpoledním vyučování.
9.13 Učitel nese odpovědnost za čistotu ,pořádek a
úpravu třídy při hodině. Jakékoli zjištěné závady na zařízení hlásí správci
pracovny (učebny). Nezapomíná na větrání
třídy. Plně zodpovídá za stav třídy po
ukončení hodiny.
9.15 Končí-li třída vyučování, odvádí vyučující
žáky do šatny. Žáky, kteří se stravují ve školní jídelně, odvádí do jídelny.
9.16 Třídní učitel je povinen sledovat docházku žáků, zjišťovat příčiny zameškaných hodin a týdně provádět v
TK omluvení nebo neomluvení zameškaných hodin. Neomluvené hodiny hlásí poslední
den v měsíci řediteli školy. Při delší
než týdenní nepřítomnosti organizuje
nemocnému žákovi pomoc (je-li tento schopen pracovat a nejedná-li se o infekční onemocnění).
9.17 Chybí-li některý žák častěji, prověřuje si
omluvenky, informuje se u rodičů
telefonicky a popř. si zve rodiče do školy ihned po prvních dnech absence.
9.18 V průběhu vyučovacích hodin neposkytuje
rodičům žádné informace.Je zakázáno
opouštět třídu během vyučovací hodiny. Je zakázáno nechávat žáky samotné ve třídě. Chce-li nebo
potřebuje-li učitel nechat si žáky po vyučování ve třídě k doučování či z
jiných výchovných důvodů, dá to den
předem vědět rodičům. V tom případě učitel za žáky odpovídá až do jejich odchodu ze školy.
9.19 Žák nesmí být potrestán tím, že bude vyloučen
z části nebo z celé vyučovací jednotky.
9.20 TU jedenkrát za čtvrt roku vypracují
hodnocení prospěchu a chování, udělení pochval a důtek. . Rodiče, jejichž děti
si neplní školní povinnosti ( dochází u nich k výraznému zhoršení prospěchu )
nebo se často proviňují proti řádu školy, zve třídní učitel včas do školy (i mimo rámec
pravidelných konzultací a TS). V
opakovaných případech využívá institutu výchovné komise.
9.21 Všichni vyučující se pravidelně zúčastňují
třídních schůzek a konzultačních dnů a poskytují rodičům žáků všechny potřebné
informace. Ve zvlášť opodstatněných
případech poskytují rodičů potřebné informace individuálně.
9.22 Všichni učitelé,
vychovatelky ŠD a ostatní zaměstnanci školy pověření výchovnou činností jsou
povinni vyžadovat dodržování řádu školy od všech žáků, i když sami nemají službu.
9.23 K zajištění ukázněného chování žáků a pořádku
ve škole vykonávají učitelé a ostatní
pracovníci školy dozor podle rozvrhu dozorů.Ten je vyvěšen na přístupném místě.. Pokud učitel žádá o uvolnění (rodinné důvody, zkouška,...) je povinen
zajistit si výměnou sám náhradní dozor a
nahlásit jméno zastupujícího příslušnému ZŘ. Totéž platí ve vztahu správních
zaměstnankyň a pracovnic ŠJ ve vztahu ke
svým přímým nadřízeným.
9.24 Dozor konající pracovníci (-e) organizují ve
spolupráci se školníkem příchod žáků, kontrolují jejich přezouvání a nedovolují
zbytečné zdržování žáků v šatnách. Dbají, aby šatny byly před ukončením dozoru
uzamčeny. Po vyučování pracovník konající dozor v šatnách kontroluje spořádaný odchod žáků ze školy.
9.25 Dozírající učitelé na chodbách dohlížejí na
chování žáků, přecházení z učebny do učebny i na chování ve třídách.
9.26 Při zabezpečování dozorů věnují pozornost
také pohybu žáků na WC (zde dochází
nejčastěji k porušování přísného zákazu kouření a hrozí též nebezpečí zneužívání jiných
návykových látek). V případě zjištění, že se konkrétní žák (žákyně) dopustil
porušení zákazu kouření (či používání jiných návykových látek) je povinností dozor konajícího pracovníka
okamžitě žáka předvést řediteli školy.
9.27 Všichni pedagogičtí
pracovníci věnují v průběhu celého vyučovacího procesu pozornost všem odchylkám chování žáků od běžného normálu. Mohou být jedním ze symptomů počínající
závislosti na návykových látkách.
10. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
10.1 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků
10.1.1 Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení;
za první pololetí lze místo vysvědčení vydat žákovi výpis z vysvědčení.
10.1.2 Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na
vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen
"klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu
hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.
10.1.3 Škola převede slovní hodnocení do
klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na
školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo
zákonného zástupce žáka. Škola, která hodnotí slovně, převede pro účely
přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání slovní hodnocení do klasifikace.
10.1.4 U žáka s vývojovou poruchou učení
rozhodne ředitel školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného
zástupce žáka. Výsledky vzdělávání žáka v základní škole speciální se hodnotí
slovně.
10.1.5
V posledním roce plnění povinné školní docházky vydá škola žákovi
výstupní hodnocení o tom, jak žák dosáhl cílů vzdělávání stanovených v § 44
zákona č. 561/2004 Sb. V pátém a sedmém ročníku základního vzdělávání vydá
škola výstupní hodnocení žákovi, který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve
střední škole.
10.2 Stupně hodnocení a klasifikace v souladu s ustanovením §15
vyhlášky č. 48/2005 Sb.
10.2.1 Chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou se v případě
použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni:
10.2.1.1 1 – velmi dobré,
10.2.1.2 2 – uspokojivé,
10.2.1.3 3 –
neuspokojivé.
10.2.2 Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných
předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě použití
klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:
10.2.2.1 1 –
výborný,
10.2.2.2 2 –
chvalitebný,
10.2.2.3 3 – dobrý,
10.2.2.4 4 –
dostatečný,
10.2.2.5 5 – nedostatečný.
10.2.3 Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných
předmětech stanovených školním vzdělávacím programem a chování žáka ve škole a
na akcích pořádaných školou jsou v případě použití slovního hodnocení popsány
tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k
očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů
školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a
k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v
jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v
souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka.
Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným
neúspěchům žáka a jak je překonávat.
10.2.4.4 Při
hodnocení podle odstavce 3 jsou výsledky vzdělávání žáka a chování žáka ve
škole a na akcích pořádaných školou hodnoceny tak, aby byla zřejmá úroveň
vzdělání žáka, které dosáhl zejména vzhledem k očekávaným výstupům formulovaným
v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k
jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Klasifikace zahrnuje
ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které
ovlivňují jeho výkon.
10.2.2.5 Při
hodnocení žáka podle odstavců
10.3 Metodické pokyny a zásady hodnocení a
klasifikace dále rozvíjí Klasifikační řád školy ze dne
11. Závěrečná ustanovení
11.1 Tato novela řádu školy vstupuje v platnost
projednáním v pedagogické radě dne 1.9.2006
11.2 Dnem přijetí této novely řádu se ruší
platnost řádu školy ze dne 1.9.2001
Mgr.Jiří Cabrnoch,ředitel
školy