1.Klasifikace MR
1.lehká-69-50, 2.středně těžká-49-35, 3.těžká-34-20, 4.hluboká-20a níže, 5.jiná MR-stanovení stupně MR je nesnadné pro přidružené senzorické,somatické postižení, těžké poruchy chování,pro autismus, 6.nespecifikovaná MR-MR je prokázána,není však dostatek informací pro zařazení osoby do některého z uvedených stupnů MR
1.dítě je schopno výchovy a zákl.vzdělávání ve spec. Školách za pomoci spec.metod,učebnic, pomůcek.Většina těchto dětí pokračuje ve výuce v odbor. učilištích,v dospělosti jsou tito lidé poměrně samostatní.Výskyt v celkovém počtu MR 80%.Výchovné působení a rodinné prostředí mají velký význam pro socializace, které jedinci takto znevýhodnění dosahují nejčastěji na úrovni adaptace.
2.dítě je schopno výchovy k pracovním a pohybovým dovednostem,výchově k sebeobsluze,návykům společenského chování.Děti,které jsou na hranici tohoto stupně MR při odborném vedení zvládají nácvik základů dovednosti čtení,psaní,počítání a lze rozvíjet jejich potenciál k rozšiřování vědomostí a dovedností.V dospělosti jsou obvykle schopni zvládat jednoduchou manuální práci pod odborným dohledem. Neschopnost úspěšně a samostatně řešit náročnější situace.Některé je nutno zbavit svéprávnosti nebo je omezit v právních úkonech.Výskyt 12%
3.dítě má možnosti výchovy a vzdělávání omezené,dlouhodobým tréninkem si může jedinec osvojit zákl.hyg.návyky a částečně i jiné činnosti týkající se sebeobsluhy,někteří však nejsou schopni udržet tělesnou čistotu ani v dospělosti.Značné omezení psych. procesů,nápadnosti v koncentraci pozornosti.Minimální rozvoj komunikačních dovedností,řeč je primitivní,omezená na jednoduchá slova nebo není vytvořena.Významné porušení afektivní sféry,nestálost nálad,impulzivita..Poznává blízké osoby.Potřebuje celoživotní péči.Výskyt 7%.
4.téměř většinou nejsou schopni sebeobsluhy,vyžadují péči ve všech zákl. životních úkonech.Motoricky těžce omezeni,nápadné stereotypní automatické pohyby.Kombinace s postižením sluchu,zraku,těžkými neurologickými poruchami.Řeč není rozvinuta,komunikace nonverbální bez smyslu,lze dosáhnout porozumění jednoduchým požadavkům.Okolí nepoznává.Totální porušení afektivní sféry,též časté sebepoškozování.Nedožívají se vyššího věku.Výskyt 1%.
Psych.zvláštnosti MR:
1.Poznávání-proces probíhá pomaleji,objevuje se omezeněji potřeba zvídavosti
2.Myšlení-konkrétní,nebývá schopnost vyšší abstrakce a generalizace,je obecně charakteristické značnou stereotypností a ulpíváním na určitém způsobu řešení
3.Řeč-bývá postižena jak v obsahové formě,tak ve formální složce,omezenější slovní zásoba, u
nejvážnějších případů nerozvinuta.Řečový projev-jazyková necitlivost,jednoduchost
4.Paměť-rychlé zapomínání,pomalé tempo osvojování,nestálost uchovávání
5.Pozornost-záměrná,max.15-20 min.,není schopnost rozdělit pozornost
6.Vůle a city-impulzivnost,zvýšená sugestibilita,nestálost nálady,zkratkovité chování,malá přizpůsobivost k sociálním a školním požadavkům,pohotovost k úzkosti,zvýšená závislost na rodičích,porucha interpersonálních vztahů a komunikace
2.Vývoj péče o mentálně postižené
V jednotlivých etapách společenského vývoje se tato péče odehrávala v úzkém sepětí s politickou a ekonomickou situací a s kulturní úrovní té doby.
Ve středověku-se stále větším vlivem křestanství vznikají hospitaly-nemocniční zařízení při klášterech.Až do 19.stol. byly duš.choroby pokládány za trest boží.Ment. postižení byli vyčlenováni ze společnosti.
Radikální změna -Phillipp Pinel-snažil se o humanizování péče ve velkých špitálech.Na počátku 19 stol. dochází ke specializaci ústavních zařízení,vznikají nově profilované instituce nemocnice,trestnice,polepšovna ap.
Organizovaná péče o ment.post. v Čechách začíná založením Ernestina v roce 1871 v Praze.Zekladatelem byl MUDr.Karel Slavoj Amerling.Další významné jména v péči o ment.post. MUDr. Karel Herfort-zakladatel české dětské psychiatrie, Josef Zeman- propagátor pomocných tříd pro děti ment.post.,Miloš Sovák - propagárot a prlkopník speciální pedagogiky,založil Českou logopediskou společnost
1929-zákon o pomocných školách (Zeman)
1948-Školy pro mládež vyžadující zvláštní péči
1948-zákon o jednotné škole,povinná devítiletá docházka,zvláštní škola s pomocnými třídami
1989-speciální školství pro ment. post.-zvláštní školy,pomocné školy,přípravný stupeň pomocné školy,praktické školy,rehabilitační třídy pro těžce ment. post.
1989-přelomová etapa v integraci-jedinec s ment. post. nemůže být integrován do třídy zákl.školy,každý jedinec i těžce ment. post. má nárok na vzdělávání
3.Vznik,příčiny,prevence ment.post.
Ment.ret. je celkové snížení intelektových schopností osobnosti postiženého,která vzniká v průběhu vývoje.Projevuje se ve zpomaleném,zaostávajícím vývoji.
1.Příčiny endogenní-dědičné,genetické-genetickým vlivům lze předejít např.amniocentézou, ultrazvukem
2.Příčiny exogenní-vzniklé vlivem prostředí
a)v ranném těhotenství-poškození oplozeného vajíčka
b)v pozdním těhotenství-špatná výživa,infekční onem.,inkompabilita Rh faktoru
c)intranatální-abnormální plod
d)postnatální-nemoci nebo úrazy v dětství,nepříznivý vliv výchovy
Podle doby vzniku:
1.Vrozená MR-oligofrenie-vrozený nebo časně získaný defekt.Vzniká na podkladě biologickém. Rozlišujeme tyto příčiny:
a)prenatální-infekce matky v době těhotenství,RTG záření,vliv drog a alkoholu,hormonální poruchy, nedostatek důležitých živin
b)perinatální-mechanické poškození mozkové tkáně při porodu,nedonošenost,asfyxie
c)postnatální-do 2 let dítěte-nedostatečná výživa dítěte,úrazy hlavy,infekční onem. CNS
Na vznik oligofrenie mají také vlivy a faktory genetické.Nejvýznamnější poruchou v důsledku chromozomové aberace v počtu chromozomů je Downův syndrom.Příčinou je chromozomová anomálie 21 páru.Příkladem vzniku oligofrenie na základě genové mutace je fenylketonurie,která je vyvolána poruchou metabolismu bílkovin.
2.Získaná MR-pokud dojde k zastavení rozumového vývoje nebo k rozpadu rozumových schopností postiženého jedince v období po 2 roce života,hovoříme o demenci.U některých dětí je snížení rozumových schopností zapříčiněno nepodnětným prostředím,včasným nerozpoznáním smyslové vady,nebo dochází ke zpomalení duševního vývoje důsledkem těžkého infekčního onem a není-li tento stav považován za trvalý,nepovažujeme tyto jedince za mentálně retardované.Hovoříme v těchto případech o pseudooligofrenii.
Stařecká demence-senilní demence je patologická porucha stárnoucích lidí,není však zákonitým jevem.
Jedinci s ment.post. se během života vyvíjí.Vhodným výchovným působením lze účinně ovlivnovat jejich psychický vývoj,sebevědomí,sebehodnocení.K tomu také přihlíží současné trendy v oblasti vzdělávání a nabízí bohatou škálu možností pro jejich rozvoj a uplatnění ve společnosti.
Prevence-znamená činnost zaměřenou na zamezení vzniku fyzické,intelektové,psychické či smyslové vady (primární prevence),nebo zabránění tomu,aby vada způsobila trvalé funkční omezení či postižení.(sekundární prevence).Spektrum příčin vzniku MR je velmi široké,a proto je obtížné i hledání konkrétních možností účinné prevence.Základní požadavky prevence MR prosazuje zejména Mezinárodní liga společností pro mentálně postižené, která formulovala desatero zásad:
1.žena by měla navštívit lékaře nejméně 3měsíce před plánovaným početím-zjištění zdravot. stavu
2.správná strava před početím i během těhotenství
3.žádný alkohol a drogy
4.včasné očkování – proti zarděnkám a hepatitidě B
5.nekouřit
6.navštívit genetickou poradnu
7.vyvarovat se užívání nepředepsaných léků
8.dát si pozor na RTG záření
9.vyhýbat se infekčním onem.
10.pravidelně navštěvovat gynekologa