Jdi na obsah Jdi na menu
 


Distanční vzdělávání

Slet čarodějnic

26.4. - 30.4.2021

distanční vzdělávání pro nepřítomné děti v MŠ - nepovinné!

slet.pdf

 

Zvířátka a jejich mláďátka

distanční vzdělávání pro děti, které nedocházejí do MŠ - nepovinné

12.-16.4.2021

zvířátka a jejich mláďátka.pdf

19.- 23.4.2021

zvířátka na statku.pdf

Velikonoční distanční vzdělávání

29.3. - 9.4. 2021

Velikonoce 1.pdf

fotografie dětí zpracované do krátkého videa:

Distanční vzdělávání.mp4

 

22.3. - 26.3.2021

Čáp Řehoř.pdf

U studánky chodí čáp.mp4

Opět se budeme těšit na zpětnou vazbu, fotografie, emaily. 

Přejeme krásné jarní dny

 

 

15.3. - 19.3.2021

Ahoj holky, ahoj kluci!.docx

Děkujeme za Vaši spolupráci.

 

8.3.- 12.3.2021

Naše milé dětičky.docx

Distanční vzdělávání pro předškolní děti  - povinné

Prosíme o zpětnou vazbu, napište nám email, jak se dětem úkoly líbí. Uvítáme také náměty na další činnosti.

Děkujeme

 

1.3. - 5.3.2021

Distanční vzdělávání - úvod 1.3. - 5.3.2021

Obrázek (3).jpg Obrázek (4).jpg Obrázek (5).jpg Obrázek (6).jpg Obrázek (7).jpg Obrázek (8).jpg

 

11.1.-15.1.2021

1. úkol.docx, obr. 1.jpg, obr.2.jpg, obr.3.jpg, obr.5.jpg, obr. 7.jpg, domino.pdf

 

„Chtete-li, aby byly vaše děti chytré, čtěte jim pohádky. Chcete-li, aby byly ještě chytřejší, čtěte jim více pohádek“ —  Albert Einstein
 

Principy předškolního vzdělávání:

- dítě nepřetěžovat ani nepodceňovat

- zabývat se celkovým rozvojem dítěte

- posilovat a udržovat rozvoj dítěte v oblastech, ve kterých dosahuje úspěchu

- úspěch využívat jako motivaci k činnostem, které jsou pro dítě obtížnější

- nabízet dítěti činnosti z běžného života

 

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé spektrum vývoje dítěte.

Pro každou oblast najdeme činnosti v každodenním životě.

Oblasti rozvoje dítěte:

Dítě a jeho tělo

  • dostatek volného pohybu;
  • praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…);
  • hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů;
  • sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
  • hry s pískem apod.

Dítě a jeho psychika

  • čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího);
  • zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…);
  • hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy…);
  • hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…);
  • manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar…);
  • třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…);
  • hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.

Dítě a ten druhý

  • společenské hry;
  • hry s pravidly;
  • komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.

Dítě a společnost

  • zvyky a tradice ve svém okolí;
  • pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…);
  • námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…);
  • poslech hudby, seznamování s uměním apod.

Dítě a svět

  • poznávání okolí;
  • pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…);
  • seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.

 Co by mělo být nejdůležitější? 

  • Věnujme dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
  • Povídejme si s dítětem, vyprávějme si.
  • Každý den si najděme chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
  • Důvěřujme svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
  • Zapojujme dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
  • Hrajme s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto…).
  • Dopřejme dítěti dostatek různorodého pohybu.
  • Učme dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).

„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“ Z. Matějček

Přikládáme zajímavé odkazy:

https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500001

https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500002

https://www.youtube.com/watch?v=N9Lp4glcbTA

https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66968&view=9641

https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66967&view=9641

https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66966&view=964

 

Matematické představy

Cvičení a hry zaměřené na rozvoj matematických představ

 

 

Cvičení provádíme vždy manipulací s předměty (hračky, stavebnice, kostky, lego duplo, ovoce, zelenina, geometrické tvary apod.), později i na obrázcích.

Postupujeme od nejjednodušího po nejsložitější.

Pokud dítě nezvládá, vracíme se vždy o krok zpět.

 

Při náviku rozvoje matematických představ začínáme:

 

- srovnáváním velikosti (cvičíme pojmy malý – velký, menší – větší, nejmenší – největší, dlouhý – krátký, nízký - vysoký apod.)

- určování množství (pojmy více – méně – stejně)

- vyjmenování číselné řady do 10 a orientací v této řadě (první, poslední, třetí…..)

- vhodné je spojit matematické pojmy s prostorovými (nahoře, dole, uprostřed, vpravo, vlevo, nad, pod)

- číselnou řadu můžeme spojit s říkankou např:

 

Do školy se vypravíme,
počítat se naučíme.
Jedna, dva, tři, čtyři, pět,
Budem umět sčítat hned!
Počítání, to už známe,
do čtení se honem dáme.

 

- rozlišujeme geometrické tvary a pojmenuje je (kruh, obdélník, čtverec, trojúhelník)

- přiřazujeme číslici 1-10 k předmětům (dítě fixuje číslice, může se je učit psát tužkou nebo rukou do písku, krupice, napodobovat jejich tvar – z provázků, z modelíny...)
 

Náměty na činnosti:

 

  • Předložíme dítěti prvky ze stavebnice (dřevěná stavebnice s různě velkými a barevnými tvary, lego duplo apod.)

- porovnáváme velikost

- porovnáváme množství

- počítáme (kostky, zvířátka...)

- manipulujeme s nimi podle zadání

 

  • Na papír nakreslíme vodorovnou čáru, dítěti dáme kostky ze stavebnice, které má umístit dle našich pokynů - nad čáru, pod čáru, na začátek čáry, na konec, doprostřed.

 

  • Na papír nakreslíme jednu svislou a jednu vodorovnou čáru. Papír tím rozdělíme na čtyři stejné části a dítě dle pokynů umisťuje předmět nahoru, dolů, vpravo nahoru, vlevo dolů atd.

(doporučuji dopomoci dítěti například tím, že pravou ruku označím razítkem, náramkem, papírkem …)

 

  • Před dítě předložím 5-10 barevných kostek. Dítě podle pokynů podává první, poslední, třetí, určuje kolikátá je modrá kostka apod.

Obdobně můžeme cvičit v číselné řadě do 5 již přesnější orientaci – předkládáme dítěti postupně 5 kostek, které přidáváme, ubíráme, dítě určuje, kolik kostek zbývá (tvoříme vlastně příklady 1+1, 1+2, 3-1 apod.)

 

  • Z 10 kostek tvoříme ubíráním nebo přidáváním dvě hromádky. Dítě určuje, kde je méně, kde více, stejně).

     

  • Dítěti nakreslíme 5-10 jednoduchých obrázků (začínáme tečkami, kroužky, čtverečky, sluníčky atd.). Dítě má za úkol nakreslit podle předlohy stejný počet.

 

  • Nakreslíme na papír např. 5 kruhů. Do prvního vložíme 5 knoflíků, do dalšího vždy o jeden méně než bylo v předchozím. Dítě má za úkol doplnit zbývající knoflíky tak, aby byl ve všech kruzích stejný počet knoflíků.

 

  • Nebo nakreslíme do řady pět kruhů a dítě dle našeho zadání dopolňuje knoflíky např. do prvního kruhu dej pět knoflíků a do dalších vždy o jeden méně než je v přechozím kruhu.

 

  • Předložíme dítěti 3 listy papíru, na jeden z nich položíme 4 knoflíky. Dítě má za úkolm položit na první prázdný list knoflíků méně (1-3) a do posledního papíru více (5).

 

  • Postavíme se s dítětem vedle sebe, několikrát pomalu zatleskáme. Dítě má za úkol udělat tolik kroků, kolikrát jsme zatleskali.

 

Pro cvičení matematických představ dále používáme dětské hry – Člověče nezlob se, Domino.

 

Námět domino pro velké borce:

 

Na papír překreslíme kostky z domina v měřítku 1:1, ale místo teček, napíšeme číslice např. 1/3, 1/6, 1/2 …. (doporučuji omezený počet cca 5), postupně můžeme přidávat. Z domina vybereme vždy pouze ty kostky, které jsme překreslili ./…, 1/……, 1/.. , na papír)

Dítě přiřazuje dominové kostky ke správným číslům 1/3 = ./…

 

 

 

mat1.jpgmat2.jpgmat3.jpgmat4.jpgmat5.jpgmat6.jpgmat7.jpg