Distanční vzdělávání
Slet čarodějnic
26.4. - 30.4.2021
distanční vzdělávání pro nepřítomné děti v MŠ - nepovinné!
Zvířátka a jejich mláďátka
distanční vzdělávání pro děti, které nedocházejí do MŠ - nepovinné
12.-16.4.2021
zvířátka a jejich mláďátka.pdf
19.- 23.4.2021
Velikonoční distanční vzdělávání
29.3. - 9.4. 2021
fotografie dětí zpracované do krátkého videa:
22.3. - 26.3.2021
Opět se budeme těšit na zpětnou vazbu, fotografie, emaily.
Přejeme krásné jarní dny
15.3. - 19.3.2021
Děkujeme za Vaši spolupráci.
8.3.- 12.3.2021
Distanční vzdělávání pro předškolní děti - povinné
Prosíme o zpětnou vazbu, napište nám email, jak se dětem úkoly líbí. Uvítáme také náměty na další činnosti.
Děkujeme
1.3. - 5.3.2021
Distanční vzdělávání - úvod 1.3. - 5.3.2021
Obrázek (3).jpg Obrázek (4).jpg Obrázek (5).jpg Obrázek (6).jpg Obrázek (7).jpg Obrázek (8).jpg
11.1.-15.1.2021
1. úkol.docx, obr. 1.jpg, obr.2.jpg, obr.3.jpg, obr.5.jpg, obr. 7.jpg, domino.pdf
„Chtete-li, aby byly vaše děti chytré, čtěte jim pohádky. Chcete-li, aby byly ještě chytřejší, čtěte jim více pohádek“ — Albert Einstein
Principy předškolního vzdělávání:
- dítě nepřetěžovat ani nepodceňovat
- zabývat se celkovým rozvojem dítěte
- posilovat a udržovat rozvoj dítěte v oblastech, ve kterých dosahuje úspěchu
- úspěch využívat jako motivaci k činnostem, které jsou pro dítě obtížnější
- nabízet dítěti činnosti z běžného života
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé spektrum vývoje dítěte.
Pro každou oblast najdeme činnosti v každodenním životě.
Oblasti rozvoje dítěte:
Dítě a jeho tělo
- dostatek volného pohybu;
- praktické činnosti podporující hrubou i jemnou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu…);
- hry se stavebnicemi, s míčem, navlékání korálů;
- sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
- hry s pískem apod.
Dítě a jeho psychika
- čtení, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě i v roli vypravěče, rodič i v roli naslouchajícího);
- zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů (klíčení rostlin, sledování počasí…);
- hry podporující paměť (pexeso, Kimova hra, hry se slovy…);
- hry podporující představivost (stavebnice, skládačky, kreslení, malování…);
- manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar…);
- třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek…);
- hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů v obrázku…) apod.
Dítě a ten druhý
- společenské hry;
- hry s pravidly;
- komunikace s druhými, vzájemná interakce apod.
Dítě a společnost
- zvyky a tradice ve svém okolí;
- pravidla soužití (jak se chovám doma, v obchodě, v kině…);
- námětové hry (hraní rolí – na povolání, na rodinu…);
- poslech hudby, seznamování s uměním apod.
Dítě a svět
- poznávání okolí;
- pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…);
- seznamování s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.
Co by mělo být nejdůležitější?
- Věnujme dítěti soustředěnou pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
- Povídejme si s dítětem, vyprávějme si.
- Každý den si najděme chvíli na čtení. Nikdy není brzy na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
- Důvěřujme svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku… to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme ho po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
- Zapojujme dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
- Hrajme s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, Černý Petr, kvarteto…).
- Dopřejme dítěti dostatek různorodého pohybu.
- Učme dítě dodržovat pravidla (chování, stolování…).
„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností.“ Z. Matějček
Přikládáme zajímavé odkazy:
https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500001
https://edu.ceskatelevize.cz/kabinet/dil/220553115500002
https://www.youtube.com/watch?v=N9Lp4glcbTA
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66968&view=9641
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66967&view=9641
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=66966&view=964
Matematické představy
Cvičení a hry zaměřené na rozvoj matematických představ
Cvičení provádíme vždy manipulací s předměty (hračky, stavebnice, kostky, lego duplo, ovoce, zelenina, geometrické tvary apod.), později i na obrázcích.
Postupujeme od nejjednodušího po nejsložitější.
Pokud dítě nezvládá, vracíme se vždy o krok zpět.
Při náviku rozvoje matematických představ začínáme:
- srovnáváním velikosti (cvičíme pojmy malý – velký, menší – větší, nejmenší – největší, dlouhý – krátký, nízký - vysoký apod.)
- určování množství (pojmy více – méně – stejně)
- vyjmenování číselné řady do 10 a orientací v této řadě (první, poslední, třetí…..)
- vhodné je spojit matematické pojmy s prostorovými (nahoře, dole, uprostřed, vpravo, vlevo, nad, pod)
- číselnou řadu můžeme spojit s říkankou např:
Do školy se vypravíme,
počítat se naučíme.
Jedna, dva, tři, čtyři, pět,
Budem umět sčítat hned!
Počítání, to už známe,
do čtení se honem dáme.
- rozlišujeme geometrické tvary a pojmenuje je (kruh, obdélník, čtverec, trojúhelník)
- přiřazujeme číslici 1-10 k předmětům (dítě fixuje číslice, může se je učit psát tužkou nebo rukou do písku, krupice, napodobovat jejich tvar – z provázků, z modelíny...)
Náměty na činnosti:
-
Předložíme dítěti prvky ze stavebnice (dřevěná stavebnice s různě velkými a barevnými tvary, lego duplo apod.)
- porovnáváme velikost
- porovnáváme množství
- počítáme (kostky, zvířátka...)
- manipulujeme s nimi podle zadání
-
Na papír nakreslíme vodorovnou čáru, dítěti dáme kostky ze stavebnice, které má umístit dle našich pokynů - nad čáru, pod čáru, na začátek čáry, na konec, doprostřed.
-
Na papír nakreslíme jednu svislou a jednu vodorovnou čáru. Papír tím rozdělíme na čtyři stejné části a dítě dle pokynů umisťuje předmět nahoru, dolů, vpravo nahoru, vlevo dolů atd.
(doporučuji dopomoci dítěti například tím, že pravou ruku označím razítkem, náramkem, papírkem …)
-
Před dítě předložím 5-10 barevných kostek. Dítě podle pokynů podává první, poslední, třetí, určuje kolikátá je modrá kostka apod.
Obdobně můžeme cvičit v číselné řadě do 5 již přesnější orientaci – předkládáme dítěti postupně 5 kostek, které přidáváme, ubíráme, dítě určuje, kolik kostek zbývá (tvoříme vlastně příklady 1+1, 1+2, 3-1 apod.)
-
Z 10 kostek tvoříme ubíráním nebo přidáváním dvě hromádky. Dítě určuje, kde je méně, kde více, stejně).
-
Dítěti nakreslíme 5-10 jednoduchých obrázků (začínáme tečkami, kroužky, čtverečky, sluníčky atd.). Dítě má za úkol nakreslit podle předlohy stejný počet.
-
Nakreslíme na papír např. 5 kruhů. Do prvního vložíme 5 knoflíků, do dalšího vždy o jeden méně než bylo v předchozím. Dítě má za úkol doplnit zbývající knoflíky tak, aby byl ve všech kruzích stejný počet knoflíků.
-
Nebo nakreslíme do řady pět kruhů a dítě dle našeho zadání dopolňuje knoflíky např. do prvního kruhu dej pět knoflíků a do dalších vždy o jeden méně než je v přechozím kruhu.
-
Předložíme dítěti 3 listy papíru, na jeden z nich položíme 4 knoflíky. Dítě má za úkolm položit na první prázdný list knoflíků méně (1-3) a do posledního papíru více (5).
-
Postavíme se s dítětem vedle sebe, několikrát pomalu zatleskáme. Dítě má za úkol udělat tolik kroků, kolikrát jsme zatleskali.
Pro cvičení matematických představ dále používáme dětské hry – Člověče nezlob se, Domino.
Námět domino pro velké borce:
Na papír překreslíme kostky z domina v měřítku 1:1, ale místo teček, napíšeme číslice např. 1/3, 1/6, 1/2 …. (doporučuji omezený počet cca 5), postupně můžeme přidávat. Z domina vybereme vždy pouze ty kostky, které jsme překreslili ./…, 1/……, 1/.. , na papír)
Dítě přiřazuje dominové kostky ke správným číslům 1/3 = ./…