20. týden
Pátek 15. 1. 2016
Dnes jsme měli ve třídě šest spolužáků ze 4. C, ale i tak jsme zvládli spoustu práce. V geometrii jsme nejdříve rozhodovali, zda tvary na obrázcích, které nám dala paní učitelka do dvojic, jsou nebo nejsou čtverce, resp. obdélníky. Dokázali jsme při tom vyvodit poměrně kvalitní definice, týkající se těchto útvarů. Od délky stran až ke kolmicím a pravým úhlům. Druhým úkolem bylo dnes společné rýsování pravoúhlého trojúhelníku podle tabule do sešitů na známky. Na závěr jsme se ještě věnovali krychlovým stavbám a nevědomky se připravovali na objemy těles.
Po předchozích týdnech nácviku popisu prostředí jsme se dnes pustili do popisu prostředí vlastního, které jsme si vymysleli pro náš příběh. Nejdříve jsme si znovu ukázali, jak udělat větu bohatší, aby byl popis výstižný, a poté se pustili do psaní hrubé verze. Tu jsme se spolužákem konzultovali, abychom si své popisy pomohli navzájem vylepšit. Příště se pustíme do přepisování.
Oddychový úkol nás čekal při čtení Odysseových dobrodružství. Nejdříve jsme se po přečtení první části zamýšleli nad tím, jak se asi Odysseus cítil a jak bychom se na jeho místě cítili my. A pak zkoušeli ilustrovat prostředí podsvětí podle popisu v knize. Na závěr jsme si svá díla prohlédli a dokreslili chybějící části putování do mapy.
Čtvrtek 14. 1. 2016
V češtině jsme intenzivně procvičovali mluvnické kategorie podstatných jmen a určování vzorů včetně pravopisu u vzoru město a moře. Využili jsme pracovní listy, pracovní sešit i speciální kartičky od paní učitelky vyrobené pro nás na míru.
Druhou hodinu jsme psali pololetku z matiky, byla dost těžká, ale snažili jsme se.
Při hudebce jsme dnes hráli na rytmické nástroje (dřívka, bubínek, tamburína) a vytvářeli doprovod k písničce "Hlavně že jsme na vzduchu".
Na začátku vlastivědy jsme se dozvěděli známky ze včerejší písemky, která dopadla velmi dobře (polovina třídy má jedničku, hurá). Paní učitelka nám rozdala nové učebnice, které jsme si podepsali a prolistovali. Naším prvním úkolem bylo zamyšlení nad dvěma otázkami. Nejdříve se nás paní učitelka ptala: Proč se vůbec učit o dějinách, když to všechno bylo už hrozně dávno? Dali jsme dohromady velké množství smysluplných důvodů, takže to vypadá, že víme, proč se učíme :-). Pak jsme se zamýšleli nad tím, k čemu je kalendář, proč čas vůbec zaznamenávat. Zase jsme dali odpovědi dohromady a paní učitelka je opět zapsala na tabuli. Nakonec jsme dostali pracovní listy, do kterých jsme si měli sami (nebo s využitím nápadů ostatních) zapsat odpovědi. Dozvěděli jsme se také, že nyní budou naše pracovní listy po skončení každého tématu oznámkované. Takže bychom si na nich asi měli dát záležet.
Po obědě angličtina a tělocvik.
Středa 13. 1. 2016
Dnes jsme oslavili Markovy narozeniny a pak řešili problémy s tříděním odpadu u nás ve třídě. Uvidíme, jestli jsme si odhlasovali funkční způsob, abychom měli v koších jen ten odpad, který do nich opravdu patří.
Po třídnické hodině byla angličtina a po ní dělená matika, následována přírodovědou s písemkou na vodu, vzduch, podnebí a počasí.
Poslední pak byla dílna čtení, při které jsme se seznámili s tím, jak budeme zapisovat přečtené knihy do čtenářských deníků, a jak je budeme prezentovat třídě. Nyní je naším úkolem si listy s návodem do deníků vlepit a začít na nich pomalu pracovat. Ti, co chtěli představit knihu již příští týden, musí ale rychleji :-). Pak už byl konečně čas na čtení, které bylo dnes bez úkolu a které se nám vůbec nechtělo ukončit.
Odpoledne pak bylo doučování, většina dnešních zájemců trénovala matiku, jeden se zaměřil na češtinu.
Úterý 12. 1. 2016
Matiku jsme zahájili rozcvičkou ve skupinách. Násobili a dělili jsme desítkou a stem a ukazovali si, jak nejsnadněji daný příklad vypočítat. poté jsme se zaměřili na přednost početních operací a správný zápis rovnice. Nakonec jsme se vrátili do skupin a procvičovali převody jednotek.
V češtině jsme nejdříve společně udělali jedno (zatím ještě) poměrně obtížné cvičení v pracovním sešitě - doplňovali jsme tvary slov rodu středního podle vzoru město v zadaném čísle a pádu. Bylo potřeba se stále dívat do tabulky skloňování, abychom vytvořili správný tvar. Po společném nácviku jsme jedno podobné cvičení udělali samostatně a se pustili do odůvodňování pravopisu v Ypsilonkovi. Stále společně trénujeme správný postup odůvodnění, dá to ale hodně práce. Jedno cvičení jsme zkusili ve skupinách a nakonec si zahráli AZ kvíz na slova opačná, příbuzný, synonyma, nespisovná, ... Stihli jsme půlku a tak nám paní učitelka slíbila, že druhou půlku dohrajeme při přírodovědě.
Při té jsme pracovali s tabulkou teplot a srážek a snažili se v ní vyhledat odpovědi na připravené otázky. Nejvíce jsme diskutovali o tom, v kterých dnech mohlo sněžit a kdy pršet, připomněli jsme si opět skupenství pevné a kapalné. Poté jsme nejdříve každý sám zkusili rozhodnout o tom, které charakteristiky na pracovním listu mluví o počasí a které o podnebí, a pak si vše společně zkontrolovali při promítání. Nakonec zbyl čas i na AZ kvíz, který byl až do poslední chvíle velmi dramatický.
Výtvarku jsme skoro celou věnovali ohňostrojům na které jsme si připravili čtvrtky minulou hodinu. Vyškrabávali jsme nejrůznější vzory rachejtlí, které na černé obloze krásně září. Byla to "piplačka", ale výsledek stojí za to. Kdo byl hotov dříve, začal kreslit prostředí pro svůj příběh na dílnu psaní.
Pondělí 11. 1. 2016
Obě hodiny českého jazyka jsme dnes věnovali tréninku poznávání vzorů podstatných jmen rodu středního a odůvodňování pravopisu. Zvládli jsme několik úkolů v Ypsilonkovi a nezapomněli jsme ani na mluvnické kategorie a slovní druhy.
Násobení a dělení jsme procvičili při matematické rozcvičce a také si připomněli pravidla pro zaokrouhlování, tentokrát už do deseti tisíc. Na závěr hodiny jsme pracovali s předností početních operací.
Při přírodovědě jsme navázali na vlastivědu tématem počasí a podnebí. S využitím učebnice a vlastních zkušeností jsme se zabývali pojmy poledník, rovnoběžka, nultý polední a rovník. Sepsali jsme si, čím jsou zvláštní dny, kterými začínají roční období, a znovu se podívali na podnebné pásy a jejich charakteristiky.
Poslední byla angličtina.