4. týden
Pátek 25. 9. 2015
Dnes nás bylo ve třídě pouhopouhých čtrnáct kousků :-). Práce jsme stihli dost, začali jsme polopřímkami, snažili se zapamatovat si pojem "počátek" polopřímky, rýsovali je a pojmenovávali. Pak jsme ve čtvercové mříži poznávali geometrické útvary a zkoušeli je překreslit do svých pracovních listů. Nebylo to tak jednoduché, jak to možná na první pohled vypadalo, ale přišli na způsob, jak zajistit, že se nespleteme. Nejdříve jsme vyznačili vrcholy, jejich správné umístění krokovali po čarách a pak teprve spojovali body do stran. Podařilo se nám zjistit, že první tvar je skutečně čtverec, i když tak "divně" natočený na stranu.
Nejdříve ve skupinách a pak každý sám jsme diskutovali nad slovy, která výstižně popíší postavy na obrázku v dílně psaní. Většina z nás to zvládla super. Pak jsme si jednu postavu vybrali a pokusili se ji s využitím vybraných slov popsat. Ostatním jsme nakonec své popisy četli a oni poznávali, kterou postavu jsme si vybrali. Povedlo se nám to všem.
Další část Odysseových dobrodružství byla pro některé chlapce zklamáním , protože příběh dnes končil těsně před Kyklopy :-). Ale zase se mají na co těšit za týden. Čtenářskou dovedností, kterou jsme trénovali, byla posloupnost. Vysvětlil jsme si, o co se jedná a pak už nebyl problém dát dohromady návaznost jednotlivých částí příběhu a zpracovat je do mapy Odysseovy cesty (tedy jejího začátku) - takže už máme zaznamenanou Tróju, zemi Kikonů a po dnešku i Lotofagy.
O pracovkách jsme vystřihovali sovu a teď jsme na tělocviku.
Čtvrtek 24. 9. 2015
Prohodili jsme si češtinu s matikou, protože se na nás chtěla na matematice podívat paní učitelka Vlčková. Rozcvičkou byla dneska Sova s čísly - dvě úlohy jsme zvládli společně a pak další zkoušeli ve dvojicích. Ve dvojicích jsme pak pracovali s barevnou tyčí, dnes však rozdělenou na třetiny. Učili jsme si vše znázorňovat, abychom si takové dělení dokázali představit, a šlo nám to dost dobře. Nakonec jsme si ještě připomněli způsob písemného odčítání a podle svého výběru počítali samostatně nebo s paní učitelkou u tabule.
V češtině jsme si napsali první diktát (byli jsme radostní, že byl krátký) a pak se dozvěděli známky ze včerejší písemky z matiky (opět téměř u všech radost). Kdo něčemu nerozuměl, mohl se zeptat paní učitelky. Druhou část hodiny jsme věnovali několika úkolům na rozlišení slov spisovných od nespisovných a také pátrání po významu některých slov nespisovných.
Práce s kraji ČR nám zabrala celou hodinu vlastivědy - v malých skupinách jsme připravovali informace k zapsání pro ostatní a pak jim je prezentovali. Práci jsme dokončili na začátku hudebky. V ní jsme dneska sami nezpívali, ale věnovali se české státní hymně a státnímu svátku, který bude v pondělí. Měli jsme možnost dozvědět se zajímavosti o autorech textu i hudby a samozřejmě jsme si hymnu poslechli. Víme, jaká pravidla se při jejím poslechu dodržují a skutečně jsme se podle nich chovali. Vojta dokonce prohlásil, že vždycky, když hymnu slyší, je celý jako zmražený a všechno ho brní.
Pak už byl čas na oběd a odpoledka angličtina a tělocvik.
Středa 23. 9. 2015
Dnes nebyl Senát a Ekotým, takže jsme byli všichni pohromadě. Využili jsme toho a po podzimním úvodu (dnešním dnem v 10:20 začíná podzim, rovnodennost, prodlužování noci, zkracování dne,...) jsme si zahráli hru "Přechod řeky". Svého cíle jsme dosáhli jen v případě, že jsme řeku překonali celá třída a dodrželi přitom podmínky dané vylosovanou kartičkou. Někteří jsme totiž nesměli používat nohy, jiní ruce. Měli jsme spoustu nápadů, jen jsme se na nich moc nedomlouvali. Na třetí pokus se nám však úkol splnit podařilo. V kruhu jsme si potom povídali, jak se cítíme a přemýšleli, proč jsme ji hráli. Společně jsme došli ke spoustě zajímavých rozhodnutí, navíc jsme ještě přidali diskuzi o práci ve skupinách. V tom budeme pokračovat i příští týden.
Pak byla angličtina a hned na ni navazovala naše první písemka z matematiky. Držíme si palce, aby dobře dopadla. Ke konci hodiny nám ještě stačil čas na dvě slovní úlohy - jednu jsme vyřešili společně, druhou jsme zkusili každý sám.
Na začátku přírodovědy jsme si zopakovali vrstvy Země a pak se přesunuli do kruhu, v kterém jsme si posílali glóbus. Kdo ho měl v ruce, řekl o Zemi jednu větu. Objevily se i informace nedávno nabyté v hodinách. Poté jsme se zamýšleli na d otázkami od paní učitelky, obě se týkaly zemské kůry. Za pomoci textu v učebnici, obrázků a videa jsme pak dali dohromady, jaké jsou na Zemi kontinenty, jak to vypadalo v minulosti, že existují desky, které se pohybují a které jsou na různých místech různě silné.
Zdá se, že dílna čtení je naší oblíbenou hodinou, na jejím konci někteří žádali prodloužení čtení a zvýšení četnosti v průběhu týdne. Není to však jen o čtení, s knížkami pracujeme a plníme úkoly. Ten dnešní, s kterým budeme ještě příští hodinu pokračovat, byl zaměřen na zážitek našich knižních postav a náš vztah k nim. Paní učitelka nám nejdříve na své knížce předvedla, jak může plnění úkolu vypadat, vysvětlili jsme si i kritéria naší práce a pak už se pustili do práce.
Úterý 22. 9. 2015
Stejně jako včera jsme i dnes měli jako matematickou rozcvičku práci s barevnými tyčemi. Oproti včerejšku jsme ale vše zkusili nejdříve sami a teprve poté se podívali na řešení. Povedlo se nám to (většině) skvěle. Vypočítáním příkladu na písemné sčítání jsme se rozdělili do trojic, v kterých jsme řešili dvě slovní úlohy. Nebyly těžké, proto jsme je také spočítali správně, ale domlouvat se na postupu řešení a na formulaci odpovědi nám dělalo problémy. To budeme ještě hodně cvičit. Nakonec jsme ještě stihli odhadování výsledků s využitím zaokrouhlování na stovky.
V češtině jsme nejdříve zopakovali včerejší slova podřazená a nadřazená a pak trénovali poznávání předpon vy-/vý-. S tím dost bojujeme, ale postupně jsme si společně ukázali, jak předpony odhalit a vše trénovali na řadě slov dohromady i ve skupinách. Posledním úkolem bylo seznámení se slovy spisovnými a nespisovnými, to nám šlo dost dobře, dokonce jsme u některých nespisovných nevěděli, co znamenají :-).
Kontrolou domácích a dobrovolných domácích úkolů jsme zahájili vlastivědu. Pak jsme v rychlosti zopakovali, zda si pamatujeme nejdůležitější informace z předchozích hodin (kdo zjistil, že ne, ten musí na domácí přípravě více zapracovat). Společně jsme se pak učili vyhledávat a zaznamenávat důležité informace z textu a z mapy o Plzeňském kraji. Příště budeme pokračovat s dalšími.
Při výtvarce jsme zahájili velkou práci na Sluneční soustavě. Dnes jsme za pomoci balónků, novinových papírů a lepidla rozmíchaného s vodou vyráběli kostry planet a Slunce. Příště je namalujeme a vytvoříme k nim plakáty. Abychom věděli, co na ně psát, pustili jsme si druhou část videa o Sluneční soustavě a vyhledávali informace v encyklopediích.
Pondělí 21. 9. 2015
Ráno v kruhu jsme sdíleli svoje týdenní plány a povídali si o tom, co je to dobrý skutek. Je i na nás, jak si budeme svého chování ve třídě všímat, protože i my máme možnost ocenit spolužáka bodíky do lodičky navíc.
Paní učitelka nám pak pověděla, co je naším cílem v českém jazyce v tomto týdnu. Ve čtvrtek nás čeká první diktát na vyjmenovaná slova, můžeme tedy pilně trénovat, abychom byli co nejúspěšnější. Pak už jsme luštili téma dnešní hodiny - antonyma a synonyma. Ondra dokázal přijít na to, co to antonyma jsou, a díky jeho příkladu jsme pak tento pojem bez problémů přiřadili ke slovům protikladným (opačným). Hned jsme si vyzkoušeli několik takových najít (ale nejdříve jsme museli doplnit a odůvodnit pravopis po obojetných souhláskách). To samé se nám pak podařilo se synonymy nebo-li slovy souznačnými (se stejným nebo podobným výrazem). Vše jsme si ještě vyzkoušeli na písničce Statistika, kterou jsme si i zazpívali. Nakonec jsme si zapsali domácí úkol na celý týden v pracovním sešitě.
I matematiku jsme začali přehledem témat pro tento týden a pak při rozcvičce pracovali s barevnou tyčí. Její polovina byla natřena na modro, čtvrtina na zeleno a zbytek byl červený. My jsme měli za úkol zjistit, jak dlouhá je modrá a jak červená část, když víme délku celé tyče. Poté jsme si připomněli algoritmus písemného sčítání - největší problém bude zřejmě zodpovědné zapisování jednotlivých řádů pod správně sebe. Kdo si nebyl jistý, pracoval s paní učitelkou, kdo chtěl, pracoval sám. Po dokončení jsme mohli řešit pavučiny. Úplně na konci jsme stihli jedno kolo "tleskací" násobilky.
Na začátku druhé hodiny češtiny jsme ještě ve skupinkách dokončili antonyma a pak už se věnovali slovům podřazeným a nadřazeným. Každý jsme si zapsali na lísteček slovo, které nám pošeptala paní učitelka a snažili se najít další členy své skupiny. Museli jsme pro své rozdělení najít důvod a všem se nám to povedlo. Při té příležitosti jsme odhalili právě slova nadřazená a podřazená a pak s nimi pracovali dál. V řadách slov jsme doplnili i/y a hledali vždy jedno, které mezi ostatní z nějakého důvodu nepatří.
Dobrovolníci, kteří řešili křížovku v přírodovědě, nás seznámili s tajenkou s tím, co to ten Sputnik vlastně je zač. Pak jsme se trochu vyděsili, protože přišel na řadu testík. Rychle jsme se ale uklidnili, když jsme zjistili, že není na známky. Nicméně byly jeho výsledky pro nás důležitou informací, jak na tom jsme a jestli náhodou nepotřebujeme věnovat více času domácí přípravě. Novým tématem je samotná planeta Země. Kluci (Šimon, Pavel a Vojta) si připravili vysvětlení na Šárčinu otázku "Co je to zatmění Slunce" a na několika dalších dobrovolnících jsme si názorně ukázali pohyby vesmírných těles - Slunce, Měsíce a Země. Nakonec to vypadalo, že je všichni chápou. Na tabuli jsme měli nakreslený pohled dovnitř syrového vajíčka, které nám připodobnilo tři hlavní vrstvy, ze kterých se skládá planeta Země. Paní učitelka rozmístila po stěnách třídy otázky k textu z učebnice, my jej pozorně nastudovali a zkoušeli na tyto otázky odpovědět. Seznámili jsme se při tom s kůrou, pláštěm a jádrem. Doma si k obrázku na pracovním listu dopíšeme popisky.
Poslední hodinu byla angličtina, odkazy na aktivity k začátku druhé lekce najdete na našich stránkách.