logopedická prevence 2015
Název poskytovatele dotace |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
|||
Název rozvojového programu |
Rozvojový program Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015 |
|||
1. Identifikační údaje o předkládající právnické osobě |
||||
Název právnické osoby |
Mateřská škola Přerov, Komenského 25 |
|||
Právní forma žadatele |
Příspěvková organizace |
|||
Obec |
Přerov I - Město |
|||
PSČ |
75002 |
Kraj |
Olomoucký |
|
Ulice |
Komenského |
|||
Č. p. |
968 |
Č. o. |
25 |
|
Telefon |
581 332 015 |
Počet dětí v PV* |
60 |
|
|
mskomenskeho@medialine.cz |
|||
Prezentace na internetu (nepovinné) |
www.materskeskolky.cz |
|||
IČ |
62350153 |
IZO |
600146049 |
|
Číslo účtu |
1882935389/0800 |
|||
u peněžního ústavu |
Česká spořitelna |
|||
Adresa příslušného finančního úřadu |
Palackého 16, 750 02 Přerov |
|||
Zřizovatel právnické osoby |
Statutární město Přerov |
|||
Adresa zřizovatele školy |
Bratrská 709/34, Přerov I –Město, 750 11 |
|||
2. Ředitel/ka školy |
||||
Jméno ředitelky/ředitele školy |
Bc. Netočná Marie |
|||
Telefon |
581 332 015 |
|||
|
mskomenskeho@medialina.cz |
|||
3. Podrobný popis projektu |
||||
Název projektu |
„Pojďte s námi za pohádkou…“ |
|||
Anotace projektu (max. 600 znaků, může být zveřejněna) |
Projekt posiluje přirozený zájem dětí o pohádky a bájné příběhy o vyprávění a možnost sdělovat ostatním své zážitky a pocity. Zaměřuje se na pozitivní motivaci dětí a získává si tak děti k aktivnímu zájmu o literaturu a rodný jazyk, a hlavně lepší výslovnost. Děti se budou moci individuálně realizovat v „Pohádkovém studiu“, které dětem dovolí aktivně připravovat a hlavně hrát divadlo, komunikovat s okolím gesty, mimikou, slovem, napodobováním zvuků. V klubu se budou připravovat kulisy, hudební rytmické nástroje, kostýmy i hudba k realizaci pohádkových představení. Rodiče mohou projekt podpořit jako diváci a organizátoři připravovaných akcí, ale mohou dětem aktivně pomáhat při procvičování nápravy řeči. Přirozeným způsobem tak dojde k logopedické prevenci v průběhu pobytu dětí v mateřské škole. Celý preventivní logopedický projekt zaštítí klinický logoped, který do mateřské školy pravidelně dochází a má děti v logopedické péči. |
|||
3.1 Cíl / cíle projektu a jeho zdůvodnění, analýza potřeb |
||||
Vznik „Pohádkového centra“ s logopedickým zaměřením, cítíme všichni jako potřebu dalšího rozvoje komunikace s dětmi a zlepšování verbální i neverbální komunikace. Děti se často bojí prezentovat na veřejnosti, trápí je tréma i ostych, jestli obstojí a nebudou terčem posměchu ostatních kamarádů. Děti budou mít dostatek možností a příležitostí komunikovat podle svých možností s okolním světem, mohou navazovat nové citové kontakty s ostatními kamarády, a to prostřednictvím pohádkových bytostí a postaviček, budou vlastně promlouvat jejich jménem a tak se poznenáhlu zbaví i ostychu z komunikace. Projekt dále povzbudí u dětí sebevědomí a mluvní apetit a umožní dětem bližší seznámení s moderní technikou, jako je práce s multifunkční tabulí, kde mohou děti pracovat ve skupině, mohou si vzájemně radit i pomáhat a docílíme tak týmové práce mezi dětmi.
|
||||
3.2 Stručný popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší; souvislost projektu s ostatní činností školy nebo s projekty, které škola realizuje |
||||
Naše mateřská škola již před osmi lety zjistila, že s komunikací některých dětí není něco v pořádku. Rodiče na své děti mají málo času, místo společných rozhovorů se doma pouští televize, nebo počítač a dětem ubyly možnosti se slovně realizovat a rozvíjet. Výrazně stouply u dětí i řečové vady, jako například přetrvávající patlavost, snížená schopnost používat řeč v sociálním kontaktu a chudý pasivní i aktivní slovník dítěte, a to nás přimělo urychleně tuto situaci řešit. Navázali jsme úzkou spolupráci s klinickým logopedem, OPPP a učitelky se začaly průběžně v oblasti logopedie vzdělávat. Vznikla třída pro děti s vadami řeči, kde je každoročně umístěno čtrnáct dětí, které mají v individuálních plánech zařazenou logopedickou péči. Za osm let se nám podařilo zlepšit výslovnost u sto čtyřiceti dětí, které odešly do základní školy a byly připraveny k dalšímu jazykovému vzdělávání. V letošním školním roce máme na škole čtyři učitelky, které mají pro výuku dětí s logopedickými vadami odpovídající vzdělání a pravidelně provádí preventivní cvičení s dětmi i nápravu výslovnosti hlásek. Do pravidelné logopedické péče je však zařazeno mnohem více dětí a tak potřebujeme moderní pomůcky ke zkvalitnění logopedické péče. Proto jsme se rozhodli, podat projekt, který by nám pomohl naši práci zkvalitnit a dětem zlepšit výslovnost a obohatit jejich slovní zásobu, aktivizovat vyjadřovací schopnosti, artikulační motoriku a v neposlední řadě i fonematický sluch. |
||||
3.3 Vymezení aktivit, které bude projekt realizovat |
||||
Hlavní aktivity budou probíhat v divadelním centru, které bude dětem přístupné každý den podle potřeby. V centru se děti budou střídat podle zájmu a vzniklé situace a budou mít možnost reagovat na citové podněty a potřeby. Centrum bude k dispozici dětem pod vedením pedagogů k dispozici také v odpoledních hodinách, kdy bude fungovat jako logopedický zájmový kroužek pro děti naší mateřské školy. Zahrát divadlo a zapojit se podle svých schopností do přípravy divadelního představení si zde však budou moci také sourozenci, nebo rodiče dětí. |
||||
3.4 Rozsah záměru (počet zapojených dětí, žáků a učitelů školy – v %; přibližný počet osob, na který bude mít projekt dopad; jiné údaje) Počet zapojených osob: 100% dětí, 60% pedagogů, realizace projektu bude mít dopad na 65 osob. |
||||
|
||||
3.5 Podrobný časový a pracovní harmonogram realizace projektu a jeho částí |
||||
|
||||
leden 2015:
únor 2015: Vodnická pohádka
březen 2015: Pohádka o zvířátkách
duben 2015: Perníková chaloupka
květen 2015: Pohádkové odpoledne pro rodiče, oslava Dne matek
červen 2015: Malované pohádky
září 2015: Pohádkový příběh Komáři se ženili
říjen 2015: Pohádka „O veliké řepě“
listopad 2015:
prosinec 2015 : S čerty jsou i žerty
|