Představení hasičského auta Tatra 815-7
Hasičská cisterna je postavena na podvozku české výroby – na Tatře 815-7, který byl původně vyvinutý pro armádní účely. Jedná se o podvozek terénní, tedy o stejný typ, jako měla naš předchůdkyně Tatra 148. Znamená to, že auto je přizpůsobeno jízdě v terénu, k čemuž dopomáhá vysoká světlost podvozku, jedinečná konstrukce podvozku, zapnutí náhonu na všech šest kol a uzávěrka. Auto se dovede také brodit v hladině vody až 120 cm. Samozřejmě jsou na takové brodění potřeba určité přípravy, ale nejsou nikterak složité (demontáž el.vyprošťovacího navijáku, demontáž pylového filtru motoru, vypnutí svítidel a zapnutí vrchní řady světlometů na kabině). Také je potřeba počítat s tím, že úložné prostory v nástavbě nejsou vodotěsné. Voda z nich však po vyjetí z vody vyteče.
Kabina vozidla je vzduchotěsná a je ji lepší zavírat s otevřeným okýnkem, aby „nezalehli uši“. Její vzhled odpovídá vojenskému použití a tak v ní nelze najít designové vychytávky. Prostě auto určené na práci, ne na krásu. Zajímavostí pro laiky je určitě poloautomatické řazení rychlostí s pěti režimy jízdy anebo třeba střešní okno. Vybavení kabiny? Radiostanice, rádio, nezávislé topení, svítilny, ovládání výstražného zařízení, plno kontrolek a různých čudlíků. Samozřejmě jsou umístěny v kabině i další věci pro hasiče . tzv. výstroj i výzbroj. Zapomenout nesmím na display, kam se přenáší obraz z kamery, která je umístěná v zadní části vozidla.
Zvenčí lze na kabině spatřit dvě věci. Sanační lištu a el. vyprošťovací naviják. Sanační lišta ovládaná zevnitř kabiny slouží pro hašení požárů porostů, dobře lze využít i pro splachování bláta z komunikací.
Naviják, připevněný na čepech tak, aby šel lehce sundat, je možné použít pro vyproštění samotného auta, když zapadne nebo naopak pro vyproštění jiných vozidel či jiných předmětů.
Nástavba vozidla, kterou vyrobila THT Polička, v sobě ukrývá laminátovou nádrž na vodu o objemu 9000litrů a pěnidlo o objemu 540litrů. Dále je v ní umístěno vybavení dle vyhlášky (hadice proudnice, dýchací technika, sekery, vysokotlaké zařízení pro hašení, hasící přístroje, apod.) Na bocích nástavby, v zadní části, jsou umístěny LED vodoznaky, aby šlo poznat množství vody v nádrži i z větší vzdálenosti než z ovládacího panelu čerpadla. LED technologií jsou osvětleny i ostatní prostory nástavby.
Nahoře, na nástavbě je uložen hliníkový skládací žebřík, savice pro sání vody z rybníků, trhací hák a ženijní nářadí. Také je na nástavbě složena lafeta, kterou je možné použít jako „dělo“ nebo i samostatně jako monitor. (Složí se na nožičky na zem a nemusí se držet hasičem, který by ji s ohledem na parametry ani neudržel.) Toto zařízení se však “krmí“ dvěma hadicemi „B“ aby podalo výkon, na jaký je stavěné a k čemu je určené.
Ještě se vrátím k nádrži vozidla. Jak jsem uvedl, je vyrobena z laminátu a hasiči se budou snažit v ní vozit pouze čistou vodu z hydrantu. Má to své opodstatnění. Čistá voda v autě nekyše jako ta z rybníku, neucpává různá sítka na čerpadlech a hlavně lze vodu použít i pro jiné účely než na hašení. Tím nemyslím plnění bazénu, ale třeba použití cisterny jako náhradní zdroj užitkové vody při havárii vodovodu. (V MANovi je po deseti letech také stále čistá voda a pokud dojde při požáru k plnění vodou z rybníka apod., vyplachuje se nádrž i s dezinfekčním roztokem.)
Takže takové vozidlo stojí nyní velkopavlovickým hasičům v garáži. Na jednu stranu by bylo pěkné, kdyby nemuselo k ostrým zásahům vyjíždět, ovšem žiji v realitě a tak doufám, že bude dobře sloužit!
Náhledy fotografií ze složky Tatra 815-7