Recenze: Blink 182 - "Nine" & N.V.Ú. - "Za všechno se platí"
Konečně někdo uploadnul nejnovější album N.V.Úček, který vyšlo tuším někdy na začátku roku a chtěla jsem ho recenzovat už dávno :-)... Zároveň však poměrně čerstvě (konec září) vyšlo nový cédko i americkým pop-punkáčům Blink 182, takže si před českou punkovou legendou dáme nejdřív takovej lehčí předkrm ;-).
BLINK 182 - "NINE"
01. "The First Time" Album začíná vcelku průměrným pop-punkovým songem používajícím synth efekty (naštěstí ne moc). Co bych vyzdvihla je energičnost pre-refrénu. Text by se dal shrnout takto: poprvé to bylo stejně nejlepší ;-) (líbání, sex, vztah - je tím tudíž myšlena především oblast lásky, ačkoliv v textu zazní i "first high" - pokud je tím myšleno hulení, nemůžu jinak než souhlasit ;-D). 6/10
02. "Happy Days" Pokračujeme průměrným pop-punkem. "Happy Days" je písnička se smutným nádechem, ale není úplně pomalá a ani úplně depresivní, ačkoliv deprese je jejím hlavním tématem. Její poselství vlastně spočívá v tom, že i když je člověk totálně broken, nejlepší co může udělat je o těch problémech moc nepřemýšlet a zvolit tu nejjednodušší cestu k tomu si to udělat lepší. A taky, že nikdy nevíme, kam nás život zavede: nějak bylo, nějak bude ;-). Co se mi líbí po hudební stránce jsou bicí, který jsou ale v některých momentech úplně dosraný synťákem a to už se mi moc nelíbí. 6/10
03. "Heaven" "Heaven doesn't want me now". Výpovědní hodnota této písničky není bůhvíjaká (něco jako: "odepsalas mě, takže je to teď celý v prdeli"), ale líbí se mi jakým způsobem je ten text napsanej (doporučuju si ho dohledat). Pokračuje se v podobným tempu jako u té předchozí a jsou tam dobrý hudební momenty - hlavně zvuk kytary před každým refrénem a pasáž bicích tvořící build-up posledního refrénu. Opět jsou tady synťáky, který to dělají spíš horší než lepší (např. u ozvěn vokálů ve slokách) a zpěv je místy až protivně ukňučenej. 5.5/10
04. "Darkside" Dalo by se říct, že jediný co tento song zachraňuje, je refrén a koncová část následující po druhém refrénu - to je to, co ti dá tu energii a dělá song příjemně poslouchatelným. Zbytek je podprůměrný a použité moderní synth efekty až tragicky nemístné. Text pojednává o výjimečné dívce, se kterou já prostě pojedu ten darkside, ať si říká kdo chce co chce :-). 5.5/10
05. "Blame It On My Youth" Když jsem slyšela ten noisy synth efekt na začátku, říkala jsem si, že by to bylo dobrý intro (a outro), kdyby mezi tím byl nějakej pořádnej punk-rock. Opak je bohužel pravdou... Přesynťákovaná sračka, která bude velice dobře hratelná pro mainstream rádia a vůbec nekoresponduje s textem. V něm autor vzpomíná na starý těžký časy, který předcházely jeho úspěchu. Na to, že rozhodně nebyl žádnej klučík z bohaté rodiny, že vyrůstal na Ritalinu, alkoholu a punku, že byly doby, kdy neměl vůbec nic, neměl kam jít a policajti ho vyháněli z cizích pozemků, že kapelu založil jen tak z nudy... K tomu by se mi rozhodně hodilo něco jinýho než tohle. 4/10
06. "Generational Divide" Tento song má všechno, co ten předchozí postrádá - PUNK :-D. Rychlej punk-rockovej náklad, ani ne minutu dlouhej; synťák podkresluje jen část vokálů a mě osobně to vůbec nevadí - song tak líp zapadá do celkového konceptu alba. Význam textu naráží na změnu ve složení kapely v roce 2015, kdy Toma DeLonga nahradil Matt Skiba působící i v kapele Alkaline Trio. Matt odmítá být někým, kdo dělí hudbu Blink 182 na "starou" a "novou" a fanoušky kapely na dvě generace. Krátkost písniček je pro punk typická, ale tento song bych osobně uvítala delší, i když na jasné předání pointy to takto asi stačí :-). 8/10
07. "Run Away" Po předchozím nářezu je tohle dost nuda, ale poslouchat se to dá. Refrén je živý, i když průměrný (jako vlastně celá písnička); nejlepším momentem je bez debat zrychlené tempo bicích na konci toho posledního. I text je nudnej, ale používá pěkný metafory, hlavně na začátku. 5/10
08. "Black Rain" Tady se mi moc líbí kompozice a vývoj songu, kdy nejvýraznějším prvkem je střídání pomalých a divokých pasáží, ve kterých dostávají dost prostoru bicí i kytara. Synth efekty mi tentokrát nevadí - hodí se sem. Depresivní text vyjadřuje (opět skrze pěkné metafory) pocity člověka, jehož někdo opustil. 6.5/10
09. "I Really Wish I Hated You" Krom toho, že je devátý song alba "Nine" hudebně průměrná šedá nuda, se mi vůbec nelíbí ten text. Ten je o pocitech člověka, kterej touží po někom, kdo o něj nestojí - to by samo o sobě ještě nebylo tak hrozný (i když je to teda pro mě osobně dost nezáživný téma), ale věta "I don't really like myself without you," je dost lame - vole, mít se rád je základ! Taky jsem se dřív neměla ráda, a právě proto vím, jak na hovno to je - nejenom ten pocit v tu chvíli, ale celkově je to na hovno pro život. 4/10
10. "Pin The Grenade" Jeden z živějších songů na albu. Tempo podobný jako u první písničky "The First Time", zvuk baskytary, který skvěle vynikne v pasáži někde ve druhé části songu, kde jen za doprovodu zpěvu vybrnkává vysoké tóny, a hlavně - hlavně je to prakticky bez synťákových píčovin :-). Text je místy trochu emařskej (v tom špatným smyslu) a celkově se mi nelíbí myšlenka udržení vztahu i za cenu, že to nebude real... Jinak docela fajnovej pop-punk s chytlavým refrénem :-). 6.5/10
11. "No Heart To Speak Of" Dobře poslouchatelná rock music, má výraznou kytaru i dobrý bicí a synťáků tak akorát. Hudebně fajn, ale nic co by nějak vybočovalo z řady X dalších podobných songů; to samý text (rozchod --> zlomený srdce). 6/10
12. "Ransom" Minutu a půl dlouhej song, kterej ve druhé části překvapí svým punkovým nábojem i lehkou nadsázkou v textu. Na začátku je zajímavý synth intro, které přechází do něčeho, co až nebezpečně připomíná nějaký r'n'b - a pak se to rozjede :-). Hodně příjemný překvápko, který song přetransformuje z popu na punk a další nudnou love-story na něco komicky absurdního. Velice silný moment alba. 8/10
13. "On Some Emo Shit" I když se sem v pozdějších pasážích "umělé" efekty opět hodí, na začátku mě to zase vyloženě sere, protože to tím úplně zabije bicí, který jsou u této písničky suprový. Sloky jsou pomalejšího tempa, ale v refrénech ho bicí nasadí pěkně do punkova, ačkoliv v dalším verši už zase zvolňuje - to ale vůbec nevadí, protože ty přechody jsou moc pěkný a o to je celej song zajímavější ;-). Text používá sebevraždu jako metaforu pro odchod ze vztahu - zmizení z něčího života (nebo aspoň takhle to chápu). 7/10
14. "Hungover You" Konečně zase nějaká dobrá pomalá písnička od Blinků. Balada s čistě rockovým refrénem, která v textu používá hezkou slovní hříčku a zároveň metaforu ranní kocoviny jako hořkých pocitů opuštění. Obecně preferuju spíš rychlý songy a v rámci těch pomalých znám i daleko lepší, ale rozhodně se z něčeho takovýho neosypu :-). 6/10
15. "Remember To Forget Me" Kdyby mě nezaujal text, tak bych to bývala vypla ani ne v půlce (a to by byla škoda). Celá první část je přesně ten typ pomalých songů, který mě vůbec nebaví a vyloženě trpím. Pak to naštěstí opět dostane rockový náboj se vším všudy (i když pomalost zůstává zachována) a ten lehce upravenej konec má skvělou atmosféru (zase jsem si vzpomněla na 30 Seconds To Mars). Text je o vztahu s mámou, což je docela silný téma snad pro každýho. 5/10
Hned jak jsem viděla neonově stylizovaný obal, říkala jsem si, aby to nezačal být spíš trochu synth-pop jako u Good Charlotte (http://ravepunkerz.estranky.cz/clanky/aktualne/recenze--good-charlotte----generation-rx-.html). To se částečně potvrdilo: Blink 182 jsou další světovou pop-punk legendou, která začala ve větší míře používat synťáky, ale naštěstí ne až tak aby je to (pro mě) degradovalo na něco jinýho, než čím byli doteď. "Blame It On My Youth" je podle mého názoru ukázkovým příkladem toho, jak by taková kapela neměla znít, a pokusem o to dostat se znovu do rádií a mít větší komerční úspěch (o tom vypovídá mj. i fakt, že kapela jela společnou tour s shit rapperem Lil Waynem). Krom toho je na albu ale i klasický pop-punk, "punkovější" pop-punk a nějakej ten rock, kterej zasahuje i mezi balady a ty jsou díky tomu pro punk/rockový publikum stravitelnější. Když to mám porovnat s předchozím albem "California" (recenze zde: http://ravepunkerz.estranky.cz/clanky/aktualne/recenze--blink-182----california----green-day----revolution-radio-.html), je v globálu "Nine" po hudební stránce míň zdařilé a to právě kvůli výraznějším elektronickým vlivům, který do pop-punku v nějaké větší míře prostě nepatří. Rozhodně je ale silnější co se týče textů a to jak z hlediska témat, tak i stylem, jakým jsou napsány. Konečné hodnocení? 6/10 - dá se poslechnout, ale oproti jiným žádná sláva.
N.V.Ú. - "ZA VŠECHNO SE PLATÍ"
01. "Looser" Cédo začíná melodickým songem, jehož myšlenka se drží metafory letadla jako svobodného individua, který volně lítá nad tím vším (na začátku zazní i zvuk vzlétajícího letadla, kterej funguje mj. jako takový intro). Nejsilnější je samozřejmě lehce zapamatovatelný refrén s vloženým "Ooou" popěvkem, kterej tomu přidává na melodičnosti a chytlavosti: "Žiju prostě teď a tady, na zem vrhám stín, moje duše volně dejchá, já sem nepatřím" - to mi teď hafo sedí, protože svou duší a tím kdo vlastně jsem, se teď zabývám víc než kdy jindy a když vidím tu většinu lidí kolem, jak jede jenom to materiálno a furt se jen na něco vymlouvá a vůbec nechápe co si jedu já, připadám si jako prvotřídní exot :-D. Ačkoliv věřím, že všechno a všichni tady na tom světě má svý místo, i když to na první pohled nezapadá ;-). Jinak je v textu i víc trefných narážek, např. "Učíme se zas a znova realitu brát" (což není vždycky úplně lehký, když člověk kolikrát vidí, co se na tom světě děje a jak to je) nebo "Tak bezmocně nadáváme, jak to dopadlo (...) sebestředný exhibice, prázdno klam a kydy"... No, vidím, že jsem tady opsala skoro celej text :-D. Ale i z hudebního hlediska je to good, není tomu co vytknout ;-). 10/10
02. "Modrý z nebe" Hudebně dokonalej punk: svižnej, doplněnej o vysoký zvuk jednoduchých kytarových riffů, délka ani ne 2 minuty. Text bohužel tentokrát není k dohledání na netu, takže jsem odkázaná jenom na to, co odposlouchám, což naštěstí u českých textů není až takovej problém :-). I tentokrát se autorovi textu některými verši daří skvěle vystihnout, jak to je: "V odpadkovým koši, hledáme svoji duši (...) Umíme si lhát - hlavně sobě samým...". Stihne se taky otřít o politiku skrze metaforu vlků a ovcí, následně vyjádřit svůj odpor jednoduchým ale krásným "Já to takhle nechci" a celý to zakončí v punku velmi oblíbeným citoslovcem "Fuj" :-). Opět nemám co vytknout - 10/10
03. "Anděl apatie" Tady se jede v trochu hlubší tónině, ale stejně svižně jako u předchozí písničky. Refrén tentokrát není tak chytlavej, ale myšlenku má pěknou, ostatně jako vlastně celej song, opět vyjádřenou skrze jednoduché metafory a protiklady (hoření a létání proti doutnání a pádu většiny určovanému autoritou, kterou tady představuje právě anděl apatie - apatie vůči prázdnotě života postaveného jen na konzumu). Stále kvalita, 8.5/10.
04. "Totální balet" Akustická verze stejnojmenné písničky z alba "A v noci je tma..." z roku 1996. Přiznám se, že z tohoto alba znám jenom malou část písniček a jsem mega ráda, že jsem se teď dostala k této, páč je naprosto úžasná, hlavně díky brutálně pravdivýmu textu. Určitě si ho dohledej... Hudebně je punkovej originál i folková verze z novýho alba lehce ovlivněná country, čehož se ale vůbec nemusíš děsit - song má díky tomu specifickou atmosféru. Ačkoliv se mi na poslech víc líbí původní verze, ani tato není špatná - k táboráku jak dělaná :-). 8/10 (původní verzi bych dala plnej počet)
05. "Naše peklo" Po zpomalení na oddech pátým songem zase zrychlujem. Po hudební stránce rozhodně neurazí, i když je to spíš průměrnější punk-rock, kterej ničím extra nevyčnívá, ale na koncertě na to zapoguješ a k tomu zapěješ velice povedenej text a to je hlavní! ;-) Štěpán tady do toho trochu víc řve a má to taky pořádnej říz; obsah textu poukazuje na tu sebedestrukční tragédii, kterou lidstvo prochází, na to že "ztrácíme city, sebe i smysl žít", že "hltáme k prasknutí umělý sračky, na místo doteků studený hračky" a refrén je pak naprosto dokonalej: "Svý city, emoce, řešej nám jiný, stejně znát nechceme pocity viny. Kurvíme svět dětem i sobě, budujem pomníky na vlastním hrobě!" - kurva, Štěpáne, ty ty texty fakt umíš! 9/10
06. "Otrávená generace" Tenhle vál mě hudebně baví o něco víc; stylem zpěvu se blíží hardcore punku. Pointa je dost podobná jako třeba u songu "Hej vy!" - vymezení se. Osobně si najdu to svoje spíš v druhé části songu ("Nežereme vaše hry, dávno ztracený (...) Máme toho dost, nechceme se zatratit"), ale i celkově je to fajn, i když mi tak úplně nesedí to "vždycky out!" v první sloce, protože si myslím, že ta snaha být úplně ve všem out může právě ty pouta nasadit (na konci sloky je "ignoranti vašich pout"). 8/10
07. "Druhej břeh" Po klidným intru zazní řízný zvuk kytar, celej song se nicméně nese v pomalejším tempu a melancholičtější náladě, což ovšem koresponduje s jeho tématickou stránkou a přispívá k různorodosti alba. Mě osobně zas tak nebaví, ale refrén má chytlavej. Text je o neúprosnosti času a o smrti, kterou jednou skončí život každýho z nás. V refrénu jsou vyjmenovávány osobnosti, s kterýma se "tam" jednou potkáme (jako třeba Johnny Ramone nebo Sid Vicious), akorát to má jeden angličtinářskej fail a sice, že když se tam teda s něma potkáme, tak bysme jim asi neměli říkat "Bye bye", ale spíš "Hello" :-D. Ale to je jen takovej detail ;-). 6/10
08. "Do krve" Tady se opět přechází do hardcore punku. Začátek je takovej pomalejší, ale ve chvíli kdy to nejmíň čekáš se to dost slušně rozjede B-). Podobně jako v songu "Modrý z nebe" tu uslyšíš pěkný sólo kytarový riffy. Text má podobu krátkých heslovitých výkřiků, z nichž sálá punková bojovnost a vzdorovitost. "Takhle to dál nepude!" 8/10
09. "Věřím na zázrak" Naděje umírá poslední! Teda myslím... Textu je tady místy docela špatně rozumět, takže nevím, jestli to má být ironie (tj. nihilismus), nebo jestli má být (možná trochu naivní) víra na zázrak to jediný, co autorovi dává sílu žít, ale z hudebního hlediska je to každopádně lahůdka ;-). Během těch tří minut se za pomalejšího tempa v podstatě pořád opakuje jeden jednoduchej motiv, kterej má ale skvěle syrově punkovej feeling, a ve druhé části je doplněnej dobrým kytarovým sólem. Gimme. 9/10
10. "Král marnosti" Hlavním tématem desátého songu jsou životní prohry a zároveň (navzdory názvu) vůle jít dál. "Co se stalo a co bylo - nemá cenu koukat zpět. (...) Snad mě už nic nezlomí. S bolestí se zase zvednu, bejby!" Refrén je opět dobře zapamatovatelnej a chytlavej, tak jak to u punku má být, a celej song je zpívanej se sympaticky přidrzlým tónem. Hudební podklad je klasickej punk jak ho máme rádi: rychlý pogovací tempo a kytarovo-basovej nářez, zvýrazněný bicí v mezihře před koncem a melodický "nanana" a "hohoo" popěvek na začátku. 8.5/10
11. "Riders" Téma tohoto songu je zcela jednoduchý: prostě rock'n'roll! B-) Ani hudebně neurazí, hezky to šlape, taková průměrná punková koncertní písnička. Vzpomněla jsem si na refrén songu "Old Skull" z posledního alba Vision Days, při jehož recenzování jsem se v jednom případě uchýlila ke srovnání s jedním songem N.V.Ú., tak to teď vezmeme z druhý strany :-). "Postav si číro a glády obuj, jakýpak sraní - nečum a hobluj!" a i další pasáže "Old Skull", která zpracovává to samý téma, je pro mě osobně o dost záživnější, než třeba právě "Riders" od N.V.Ú., ale to jen tak pro zajímavost ;-). 7/10
12. "Skazka" Tady máme dokonce SKÁčko :-O. U kapely jako je N.V.Ú. dost nezvyklý... ale fajn. V refrénu přitvrdí kytary i vokály, ale písnička se drží stále stejného stylu. Jemná kytarová vyhrávka mezi slokami jí přidává na zajímavosti. Text asi víc osloví starší ročníky: je to o tom, že i v těle "starýho bastarda" může přebývat duch "mladýho rebela" :-). 6/10
13. "...Až za hrob" A na závěr zase pěkně od podlahy B-). U poslední písničky hraje hudba na podobnej způsob, jakej N.V.Účka ukázaly už u některých předcházejících písniček a musí se nechat, že jim sedí: syrovost, rychlost a vysoké tóny kytary. Tématicky se jedná o fakt moc hezky napsanej punkovej love song: "Nemám prachy, auta, byty, nabízím jen svoje city," - boží, celý je to fakt hrozně hezký, snad nejlepší punkovej love song co jsem slyšela <3 :-) 8/10
Po 10ti letech od posledního "Nikdy nebo navždy" vyšlo velice kvalitní album, který potvrzuje, že N.V.Ú. jsou stále jedna z nejlepších kapel u nás. Což už bohužel nebude mít dlouhýho trvání - kapela oznámila, že do konce roku odehraje poslední koncerty a pak už v této sestavě nikdy vystupovat ani skládat muziku nebude. Frontman Štěpán Málek aka Makeba totiž odchází, což už před nějakou dobou odůvodnil tím, že chybí potřebná chuť a energie v tom pokračovat, což je naprosto v pořádku - stává se. Před pár dny ale kapela zveřejnila na facebooku šokující skutečnost, že Štěpán zakládá novou kapelu s podobným názvem (!V.V.Ú.), se kterou hodlá hrát stejný repertoár (? proč teda ty vole vůbec odcházet?) - to je tak trochu čára přes rozpočet zbytku původní kapely, která chce najít novýho zpěváka a normálně hrát dál, a i pro fans je to nic moc situace, páč teď asi budou na scéně 2 N.V.Účka nebo co... Komu to připomíná situaci s kapelou Zakázaný ovoce pár let zpátky, není sám... No, uvidíme jak to dopadne, v každým případě nechci nikoho soudit a všem jim přeju hodně úspěchů - N.V.Ú. byli vždycky moje srdcovka a tak to i zůstane :-).
Teď k tomu albu. Na to použít coverart z dílny fanoušků se nakonec kdovíproč vysrali, ten co použili je nezajímavý, ale neurazí (přitom některé návrhy co jim poslali lidi byly super). Co se týče hudby, je "Za všechno se platí" dost různorodé: jsou tu songy pomalejší, rychlejší, melodičtější, tvrdší, jednou se stylově vychýlí do SKA, jednou do folku s příměsí country, texty jsou někde spíš metaforické, jinde spíš přímočaré, ale vždycky kvalitní (moc se mi líbí, že dokážou poukázat na tu špínu kruté reality i bez nějakýho ubrečenýho nihilismu - nemám ráda ufňukaný songy o tom, jak je všechno na piču a život nemá smysl, i když byly doby, kdy jsem si v nich libovala - a že má kapela co říct i bez potřeby vyplňovat to vatou a la Kabáti), stejně jako hudba, ačkoliv se najdou songy, které mě baví víc, a které mě baví míň a některé motivy se dost opakujou. Co víc dodat? Album hodnotím 9/10, pro zájemce vyšlo jako vůbec první věc od N.V.Ú. i na vinylu ;-).
Co se týče akcí, tady se můžeš podívat, kam můžou pankáči vyrazit do konce podzimu: http://drive.google.com/open?id=1Bt1NRrW7Nj8CLTFgDktff-luxVgdn1-M a tady už se nám něco rýsuje i na zimu 2019/20 ;-): http://drive.google.com/open?id=1ofV95lUJXHqMF6kOt2EGdz7fBMvTkfWy