Jdi na obsah Jdi na menu
 


Školní vzdělávací program

25. 2. 2017

 VZDĚLÁVACÍ OBSAH

 

 

            Vzdělávací obsah je rozpracován v integrovaných blocích, které jsou rámcové, nastiňují cíle a záměry, stručnou charakteristiku vzdělávací nabídky a jejich rozpracování se uskuteční v TVP.

 

Integrované bloky

 

 

„Poznej s námi svět“

 

 

1. téma : Kdo všechno přišel do školy

 

Časový rozsah : přibližně 4 týdny

 

Podtéma :  1. Mám kamarády

                  2. Naše školička

                  3. Tady jsem doma

                  4. Cestou do školy

 

 

            Záměrem je seznámit děti s prostředím MŠ, orientovat se v prostorách školy, naučit se znát svou značku, své jméno, adresu, věk, jména dětí ve třídě, jména učitelek a zaměstnanců. Učí se poznat cestu do MŠ a zpět, pravidla přecházení přes vozovku.

 

Nabídka činností :

 

  • společné rozhovory, diskuze („Moje rodina“, „Koho mám rád“)
  • tématické hry – rodina
  • práce s literárními texty
  • hry pro rozvoj řečových schopností ( hry se slovy, hádanky )
  • spontánní hra
  • verše, říkadla
  • pohybové hry
  • rozhovory nad obrázky
  • vycházky v obci a jejím okolí
  • návštěva obchodu, tiskárny
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. pozdrav, jak se jmenuji )

 

 

Očekávané výstupy:

 

  • děti se naučí znát své jméno, příjmení, adresu, věk, bydliště, jména svých kamarádů ve tídě, učitelek a zaměstnanců školy
  • budou se orientovat v prostředí MŠ, dokáží pojmenovat místnosti školy a jejich účel
  • poznat svou značku
  • dokáží popsat svou obec, cestu do školy a zpět
  • pochopí pravidla přecházení přes silnici, poznají dopravní značky pro chodce

 

 

2. téma : Sklízíme plody podzimu

 

Časový rozsah: přibližně 4 týdny

 

Podtémata : 1. Barvy podzimu

                    2. Na zahradě

                    3. Na poli

                    4. V lese

 

            Záměrem je seznámení dětí s obdobím podzimu, barvami v přírodě, s proměnami přírody na podzim a s činnostmi lidí v podzimním období.

 

Nabídka činností:

 

  • popis obrázku a jeho děje
  • sběr ovoce v sadu
  • pomoc při výrobě ovocného kompostu
  • práce s přírodninami ( výroba loutek, skřítků,..)
  • nácvik písně, říkanky
  • třídění a přiřazování (ovoce-zelenina, plody stromů )
  • sběr kaštanů – výroba zvířátek
  • pohybové hry ( „Ježek“, „Myška“ )
  • krmení koz na farmě nasbíranými jablky
  • vycházka do lesa – určování stromů a jejich plodů
  • sběr listů stromů, lisování
  • hrabání listí na školní zahradě
  • výtvarné ztvárnění zážitků z vycházek
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. barvy, konkrétní ovoce -  zelenina )

 

 

 

Očekávané výstupy :

 

  • děti dokáží popsat typické znaky podzimu
  • naučí se používat své smysly k pozorování okolní přírody
  • dokáží zdolávat přírodní překážky, pohybovat se v terénu
  • rozliší ovoce od zeleniny a pochopí jejich význam pro své zdraví
  • pojmenují ovocné stromy, rozliší stromy listnaté od jehličnatých i některé jejich plody
  • seznámí se se světem zvířátek ve volné přírodě
  • naučí se zpaměti text písně, básně
  • seznámí se s plodinami, které se sklízí na podzim na poli

 

 

 

3. téma : Když padá listí

 

Časový rozsah : přibližně 4 týdny

 

Podtémata : 1. Co mí vítr a déšť

                    2. Moje tělo a zdraví

                    3. Když kamarád stůně

                    4. Co je zdravé

 

            Záměrem je seznámení s přírodními jevy na podzim, vlivem počasí na přírodu, vhodnost oblečení dle počasí, prevence nemocí. Rozvíjení poznatků o těle, zdravé životní návyky.

 

Nabídka činností:

 

  • zdravotně zaměřené činnosti ( vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační cvičení
  • pohyb v různém prostředí ( zahrada, les, pole )
  • taneční improvizace při hudbě
  • hry se zpěvem, doprovod písní pohybem
  • vyprávění dle skutečnosti i obrazového materiálu
  • artikulační, řečové hry
  • hry podporující tvořivost ( výtvarné, konstruktivní, dramatické )
  • námětové hry („Na lékaře“)
  • malování obrázků pro nemocného kamaráda
  • rozhovor nad obrázky ( „Umíme se chovat?“ )
  • četba příběhu, poslech pohádky ( „Ježeček a kamarádi“ )
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. slunce, déšť, části těla )

 

 

Očekávané výstupy:

 

  • děti se naučí určovat přírodní jevy na podzim
  • objeví krásu barev a tvarů
  • získají poznatky o těle, pojmenují části těla ( ml. Děti 2-3 )
  • poznají jejich základní funkce
  • naučí se rozlišovat pravou a levou ruku ( straší děti )
  • pochopí způsob prevence před nemocemi, vhodnost oblečení dle počasí
  • vytvoří si zdravé životní návyky
  • budou ovládat hygienické návyky
  • objeví co jsou zdravé potraviny, co jsou vitamíny

 

 

 

4. téma : Těšíme se na Ježíška

 

Časový rozsah: přibližně 3 týdny

 

Podtémata :  1. Přišel k nám čert s Mikulášem

                     2. Vánoce, Vánoce, přicházejí

                     3. Vánoční besídka

 

 

            Záměrem je seznámení s tradicemi Vánoc, zapamatovat se text písně, básně, sladit pohyb s hudbou, navazování a rozvíjení vztahů k druhým lidem, rozvoj řečových dovedností, sounáležitost s živou i neživou přírodou.

 

 

Nabídka činností:

 

  • dramatické činnosti
  • přednes veršů
  • zpěv písní se zimní tématikou, koledy
  • zdobení vánočního stromečku
  • pečení cukroví na besídku
  • výtvarné aktivity ( pozvánky na besídku, přáníčka )
  • práce s různými materiály ( barva na sklo, modurit )
  • poslech pohádky na téma : projevy násilí, ubližování, ponižování ( např. „O pyšné noční

            košilce“ )

  • zdobení vánočního stromu v obci vlastnoručně vyrobenými ozdobami, zpěv koled u

            stromečku

  • krmení ptáčků ( krmítko na školní zahradě )
  • výroba dekorací na výzdobu MŠ na vánoční besídku
  • výroba masek a pomůcek na besídku
  • vyprávění o tradicích Vánoc
  • praktická ukázka vánočních zvyků ( pouštění lodiček ze skořápek, půlení jablka, házení

            pantoflem, purpura, františek )

  • vánoční besídka
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. Vánoce, dárky,.. )

 

 

Očekávané výstupy:

 

  • děti se naučí koordinaci pohybu s hudbou
  • zapamatují si text básně, dokáží ho přednést před veřejností
  • projeví svou tvořivost při výrobě přání a dárků na vánoční besídku
  • zvládnou dramatizaci pohádky
  • zapojí se do výzdoby školy
  • dokáží zorganizovat hru
  • zachytí své prožitky ( slovně, výtvarně, pohybově )
  • zformují své přání ( slovně, výtvarně )
  • vystoupí bez ostychu před veřejností
  • prožívají radost z možnosti splnit přání druhých

 

 

 

5. téma : Paní zima jede

 

Časový rozsah : 3-4 týdny

 

Podtémata : 1. Zimní hry a sporty

                    2. Půjdu k zápisu

                    3. Masopust

 

 

            Tento integrovaný blok bud děti provázet zimním obdobím. Seznámí děti se znaky podzimu, vlastnostmi sněhu a ledu, s různými druhy zimních sportů. Děti se také připraví k zápisu do ZŠ. Budou se také seznamovat s tradicemi Masopustu, s lidovými pranostikami a říkadly.

 

 

Nabídka činností :

 

  • poznávací činnosti zaměřené k osvojování pojmů a poznatků o zdraví, bezpečí, tělovýchově

            ( sportovní hry na zahradě, tělových. chvilky apod. )

  • aktivity pro rozvoj zdatnosti ( hry na sněhu a ledu, Olympiáda )
  • dovednosti předcházející čtení a psaní ( grafomotorické prvky, starší děti – pracovní sešity )
  • činnosti vedoucí k pozitivnímu vztahu k učení, cvičení paměti ( knihy pro předškoláky,

            námětové hry )

  • estetické a tvůrčí aktivity ( výroba masky na karneval )
  • návštěva ZŠ
  • vycházky do okolní přírody
  • hry pro rozvoj řeči a komunikativních dovedností
  • hry pro rozvoj početních představ ( společenská hra Mouchy; Cink apod. )
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. sníh, škola, učitelka )

 

 

Očekávané výstupy :

 

 

  • děti se naučí rozlišovat typické znaky podzimu ( mladší děti 3 znaky )
  • poznají různé druhy sportů ( i prakticky )
  • získají povědomí o vlastnostech ledu, sněhu
  • zvládnou běžné způsoby pohybu na sněhu a ledu
  • uvědomí si případné nebezpečí zimního počasí )led, mráz )
  • vyjádří své představy pomocí různých výtvarných technik
  • seznámí se s prostředím ZŠ
  • zvládnou početní představy ( ml.děti 1-3,5, starší děti 1-10 )
  • starší děti rozliší některá písmena, dokáží se podepsat
  • rozliší geometrické tvary ( mladší děti – kruh, čtverec; starší děti i trojúhelník a obdélník )
  • získají povědomí o lidových tradicích, vyrobí si masku na karneval

 

 

 

6. téma : Objevujeme svět kolem nás

 

Časový rozsah: přibližně 4 týdny

 

Podtémata :  1. Hádej, čím jsem

                     2. Co děláme celý den a celý rok

                     3. Čím cestujeme

                     4. Řeky a moře

 

 

           

            V tomto bloku se děti seznámí s různými povoláními tak, by pochopily význam lidské práce, jejich výsledků. Cílem je také rozlišení činností během celého dne, rozlišení dopravních prostředků, dopravních značek a pravidel silničního provozu. Život u potoků, řek, rybníků a moří.

 

 

Nabídka činností:

 

  • cílené rozhovory ( čím bych chtěl být, kde pracují táta s mámou, jak doma pomáhám )
  • poznávání dopravních prostředků na vycházce
  • exkurze tiskárny
  • návštěva místního obchodu
  • návštěva místního krejčovství
  • výtvarné, hudební a pohybové činnosti
  • návštěva muzea v Nymburku
  • četba příběhů na téma: řešení sporů, dramatizace různých situací
  • prohlížení a rozhovory nad encyklopediemi ( rozmanitost světa lidí – jazyk, národnost,

            zdravotní stav apod. )

  • vycházky do okolí MŠ
  • návštěva divadelního představení
  • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinách
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. dopravní prostředky )

 

 

Očekávané výstupy:

 

  • děti zjistí kde pracují rodiče, jaké činnosti vykonávají
  • poznají různá řemesla, profese a co ke své činnosti potřebují
  • pochopí význam jejich práce
  • naučí se rozlišit ráno, poledne, večer
  • starší děti pojmenují dny v týdnu, měsíce v roce
  • rozliší roční období
  • starší děti – význam hodin, kalendáře
  • rozliší dopravní prostředky dle místa jejich pohybu
  • poznají některé dopravní značky
  • základní pravidla silničního provozu
  • pochopí, jak se mají chovat v dopravních prostředcích
  • rozliší potok, řeku, rybník, moře
  • dokáží chápat nebezpečí vody, ale i význam vody pro život člověka, přírody

 

 

 

7. téma : Jak se rodí jaro

 

Časový rozsah : přibližně 4 týdny

 

Podtémata:  1. Jaro v trávě

                    2. Když jaro ťuká

                    3. Jaro v zahrádce

                    4. Svátky jara

 

 

            Záměrem je vštípit dětem poznatky o probouzející se přírodě na jaře, o jarních květinách, podmínkách pro růst květin. Společná oslava svátků jara – Velikonoc.

 

 

Nabídka činností:

 

  • lokomoční a jiné činnosti ( poskoky, hody, lezení, míčové hry, cvičení v přírodě )
  • hudební a pohybové činnosti
  • smyslové hry ( Co se změnilo?; Kdo je za dveřmi? Apod. )
  • hry a činnosti zaměřené k řešení problémů ( co by se stalo kdyby... )
  • kooperativní činnosti ve dvojicích ( cvičení, výtvarné činnosti, pracovní činnosti )
  • výroba dekorací do MŠ s jarní tématikou
  • velikonoční tvoření – malování vajíček, zdobení různými technikami, setí obilí, zápichy do

            osení,...

  • vycházky do polí
  • pozorování zahrádek v obci
  • hrabání trávy na školní zahradě
  • pozorování prvních jarních květin v trávě ( zahrada, louka )
  • činnosti zaměřené na péči o životní prostředí – sběr odpadků, kontejnery
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. Jaro, květina,

            Velikonoce)

 

 

Očekávané výstupy :

 

  • děti se naučí citlivosti k živé přírodě
  • objeví rozmanitost přírody
  • charakterizují roční období ( starší děti 5 znaků, ml.děti 2-3 )
  • poznají život v trávě, brouky, mravence, včely apod.
  • naučí se znát některé jarní květiny ( starší děti 5, mladší děti 2-3 )
  • rozliší některé stromy a keře, jarní květiny na zahrádce
  • pochopí sounáležitost člověka s přírodou
  • budou umět vysvětlit podmínky růstu rostlin ( starší děti )
  • pochopí tradice velikonočních svátků

 

 

 

 

8. téma : Moje zvířátko – kde má domov

 

Časový rozsah : přibližně 3-4 týdny

 

Podtémata :  1. Poznáváme domácí zvířátka  a jejich mláďátka

                     2. Kdo žije u potoků a řek

                     3. Která zvířátka žijí ve volné přírodě

 

 

            Tématický blok je zaměřen na poznávání domácích a hospodářských zvířat, jejich mláďat, užitek.  Děti se seznámí se životem u potoků, rybníků a řek, se životem zvířat ve volné přírodě.

 

 

Nabídka činností :

 

  • námětové hry na rozlišení zvuků a tónů - „Rolničky“, „Najdi dva stejné zvuky“
  • hry na hudební nástroje
  • zdolávání překážek ( překážkové dráhy, ve volné přírodě – zvířátka na výletě )
  • vyprávění děje dle posloupnosti ( trojice obrázků )
  • grafické napodobování symbolů ( pracovní listy, hra „Na školu“, „Na poštu“ )
  • hry na rozlišení synonym, homonym a antonym ( didaktická hra „Logico“ )
  • četba na dané tématické ilustrace četby
  • nácvik říkadel, písně na dané téma
  • dramatizace pohádky
  • činnosti na procvičení soustředěnosti – konstruktivní hry, pracovní, výtvarné
  • práce s knihou „Pravidla slušného chování“
  • pozorování hmyzu a květin pod mikroskopem
  • vycházka k rybníku, do lesa, na pole
  • návštěva místního zemědělského družstva
  • krmení koz na místní farmě
  • vycházka k ohradě koní
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce (např. pes, kočka, kůň, žába )

 

 

Očekávané výstupy :

 

  • děti dokáží pojmenovat domácí a hospodářská zvířata, jejich mláďata ( mladší děti 3-4;

            starší děti 8-10 )

  • zvládnou je popsat, vysvětlit jejich užitek
  • pochopí význam čistoty vody pro život živočichů žijících u vody a ve vodě
  • pojmenují živočichy žijící u vody a ve vodě ( mladší děti alespoň 2-3 )
  • rozliší a napodobí hlasy některých zvířat
  • naučí se poznat zvířátka ve volné přírodě, některé ptáky, jejich prostředí
  • naučí se způsob ochrany před hmyzem ( bodnutí )
  • naučí se chránit prostředí kolem nás

 

 

 

9. téma : Když všechno kvete

 

Časový rozsah : přibližně 4 týdny

 

Podtémata :   1. Máme se rádi s mámou a tátou

                      2. Naše maminka má svátek

                      3. Jak se barevná kvetoucí příroda

 

 

            Záměrem je rozvíjet u dětí sounáležitost s rodinou, vztahy s rodinou, příprava společné slavnosti pro maminku. Prožívání krásy kvetoucího jara, barev květů, úkol včel pro květiny a úrodu.

 

Nabídka činností:

 

  • činnosti zaměřené na zvládání jednoduchých úkonů s předměty, pomůckami a nástroji

            ( práce s nůžkami, modelínou, pískem, zahradním náčiním )

  • základní gymnastické prvky
  • práce se dřevem ( „Dřevíčkova dílnička“ )
  • sluchové hry a cvičení
  • práce s obrazovým materiálem, knihou
  • pracovní listy pro předškoláky ( grafomotorické prvky )
  • knihy pro předškoláky
  • četba na téma rodina („Příběhy včelích medvídků“; „Honzíkova cesta“ )
  • nácvik básně pro maminku
  • dramatizace pohádky
  • vycházka do lesa, na pole, na louku za vsí
  • návštěva lázeňského parku v Poděbradech
  • výroba obrázku pro maminku, přání k svátku
  • poslech pohádky „Včelka Mája“
  • motivační hry ( „Na domácnost“; „Naše rodina“ )
  • pantomima ( členové mojí rodiny, spolužáci )
  • práce s mikroskopem
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce (např. Maminka, tatínek, láska )

 

 

Očekávané výstupy :

 

  • děti si prohloubí citové vztahy k rodině
  • uvědomí si projev úcty k prarodičům, k jejich věku, zkušenostem, jak jim mohou pomáhat
  • dokáží spolupracovat při přípravě oslav svátku  matek
  • zvládnou veřejně vystoupit před veřejností
  • budou pomáhat mamince v domácnosti
  • poznají krásu kvetoucích stromů, barvy květů
  • pochopí systém střídání ročních období, význam včel pro květiny i úrodu

 

 

 

10. téma : Co už umím

 

Časový rozsah : přibližně 4 týdny

 

Podtémata :  1. Oslavy svátku dětí

                     2. Kniha je studnice moudrosti

                     3. Planeta Země

                     4. Hurá na prázdniny

 

 

            Tento Integrovaný blok je věnován oslavám svátku dětí, výletu, rozloučení s předškoláky. Cílem je také vytváření základů pro práci s informacemi, probudit u dětí zájem o psanou podobu jazyka, uvědomování si základů společenského a kulturního postoje ke světu a k životu vůbec.

 

 

Nabídka činností :

 

  • soutěže na školní zahradě
  • hledání pokladu
  • hry na podporu víry ve vlastní síly, schopnosti – společenské hry ( pohybové, výtvarné,

            pracovní )

  • práce s knihou, mapou, globusem
  • návštěva místní knihovny, tiskárny
  • pohybové a taneční hry s náměty pohádek
  • výtvarné ztvárnění hrdinů
  • kolektivní práce - „Děti planety Země“
  • nácvik písní ( „Kolik na světě moří!“; „Není nutno“ apod. )
  • kresba nejoblíbenější pohádky
  • hry s pravidly, společenské hry
  • celodenní výlet
  • opékání špekáčků
  • rozloučení s předškoláky
  • seznámení se slovíčky k danému tématu v anglickém jazyce ( např. prázdniny, moře, děti,

            pohádka,... )

 

Očekávané výstupy :

 

  • děti rozvinou svojí psychickou i fyzickou zdatnost
  • posílí vztahy k ostatním dětem, k druhým lidem
  • oblíbí si „čtení knih“
  • naučí se zacházet s informacemi
  • naučí se zacházet s mapou, globusem
  • uvědomí si základní společenské a kulturní postoje k světu a k životu vůbec
  • zná pravidla chování na školním výletě
  • dokáže se spontánně radovat, uvědomuje si příjemné a nepříjemné prožitky
  • spolupracuje s ostatními, umí se vyjadřovat prostřednictvím hudebních a hudebně

            pohybových činností

  • dokáže zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji