Platforma: PC, PS2, Wii, PSP
Typ hry: Akční adventura
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 4 GB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 4 GB na HDD
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos (http://www.eidos.com/)
Distributor v ČR: Cenega Czech (http://www.cenega.cz/)
Homepage: http://www.tombraider.com/anniversary/
Těžko uvěřit, že uběhlo již jedenáct let od chvíle, kdy monitory a televize natěšených hráčů poprvé spatřily neohroženou Laru Croft, coby hlavní hrdinku výtečného Tomb Raidera. Kdysi naprosto neznámý titul se za ta léta stal jednou z nejznámějších počítačových her a z jeho představitelky se zrodila ikona herního průmyslu. V prvních letech měli hráči skutečně záviděníhodné časy: první Tomb Raider byl naprostým trhákem, druhý a třetí díl na tom byl obdobně. Problém nastal ve chvíli, kdy světlo světa spatřil čtvrtý, pátý, a především šestý díl, po kterém už i ti nejzarytější příznivci série dali milované Laře sbohem.
Přeskočím nebo nepřeskočím? * Aaaaacccchhh * Tak a teď babo raď
Blýskat na lepší časy se začalo až u Tomb Raider: Legend, který se sice snažil vracet ke kořenům, avšak pro svou přílišnou primitivnost, jednoduchý příběh a relativní krátkost neslavil takové úspěchy, jak se v Eidosu předpokládalo. Tomb Raider Anniversary, díl který se vrací v čase a je remakem prvního dílu, byl očekáván s nejistotou… Mám nutkání to prozradit, a také to udělám; Anniversary je naprostou peckou, která maže veškeré minulé neúspěchy a vrací sérii zpět na úplné výsluní.
Co se očekávalo, to se splnilo
Vývojáři nám slíbili remake prvního dílu, a ten nám také předložili v celé své kráse. Krom toho je Tomb Raider Anniversary plné nových vychytávek a nápadů, které jak u nováčků, tak u ostřílených harcovníků vyloudí potěšený úsměv na tvářích. Základ (troufám si tvrdit, že takových 80 % hry) je ale původní, a ten, kdo někdy prvního Tomb Raidera hrál, bude mít neustále pocit deja vu. Slza nostalgie ukápne na úplném začátku, kdy se ocitáte před zasněženou jeskyní, jíž uzavírají těžká dřevěná vrata. Ve chvíli, kdy se za vámi zavřou a vy procházíte úzkou uličkou, míjíte stěny s vystřelovacími šípy, skáčete na plošinku a zabíjíte netopýry, se vzpomínky derou z nejzapadlejších koutů paměti na povrch silou uragánu. Level design se nezměnil a i po těch deseti letech si pomalu vzpomínáte na jednotlivé detaily. Neskutečná krása…
Včera a dnes Zajímá vás, jak moc velkou změnou prošel původní Tomb Raider v Anniversary? Pak porovnejte jednotlivé obrázky – nalevo se nachází ty z jedenáct let staré původní verze, napravo se již jedná o Anniversary. |
Příběh zavádí Laru Croft do Kalkaty roku 1996. Najímá si jí zbohatlice Jacqueline Natla a posílá jí do Peru hledat ztracené městečko a v něm ukrytý artefakt Scion. U toho pochopitelně nezůstane, příběh se dále vyvíjí velice zajímavým způsobem, zavede nás do několika dalších zemí (Řecko, Egypt…) a celkově je jednou z největších předností celé hry. Vyzdvihnout si zaslouží taktéž navržení jednotlivých levelů, které jsou jedním slovem úžasné. Od prvního dílu se, co se týče rozvržení, liší skutečně jen drobnostmi. Celkově jsou nyní lokace ale mnohem robustnější a po grafické stránce pochopitelně mnohem povedenější.
Neschovávej se, vidím tě * Grafické zpracování je opravdu pěkné * Lara prošla faceliftem
Od netopýrů ke Kyklopům
Nepřátelé sice hrají vedlejší roli, nicméně ve svém putování na ně budete narážet vcelku často. Zpočátku se můžete těšit na staré známé netopýry, vlky, v začátcích také ještě na medvědy a krysy. Zlom nastává ve chvíli, kdy se dostanete k dinosaurům a obzvláště pak k Tyranosaurovi Rexovi. Na toho už nebude stačit jen kilo olova, ale také je zapotřebí přemýšlet a rychle reagovat. Akční videosekvence zůstaly (animace, ve kterých musíte ve správný okamžik mačkat patřičné klávesy), avšak důležitou roli hrají i situace, kdy jsou tito bossové rozzuření – v případě, že protivníka skutečně naštvete, rozeběhnou se na vás. Přesně v těchto chvílích musíte hbitě uskočit a počkat, až obrovský T-Rex narazí do všudypřítomných bodáků. Kromě výše vyjmenovaných nepřátel se připravte kupříkladu ještě na aligátory, tygry, gorily a obzvláště upozorňuji na Kyklopy, se kterými je boj opravdu na dlouho :-).
Skákání na plošiny je denní chléb * Balancování na kůlu v praxi * Utíkejte!
Nicméně o tomto Tomb Raider: Anniversary skutečně není. Prim hrají logické úkoly a s nimi ruku v ruce jdoucí poskakování z plošinek na římsy a odtam na sloupy, neustálé tahání za páky, zatěžování šlapadel a spousty dalších věcí, u kterých je nutno přemýšlet. Naštěstí vždy vítězí logika, hra sama o sobě nikdy neservíruje zákysy „naschvál“ a průměrný hráč si se vším hravě poradí. Celou hru jde v podstatě o to samé, nicméně laťka kvality je po celou dobu hraní vysoko, a pocit stereotypu nehrozí. Naopak, po dlouhé době se (stejně jako já) přistihnete, že hrajete dlouho do noci a z virtuálního prostředí vás vytrhnou až štěbetající ptáčkové, kteří oslavují nový den :-).
Jsem to ale fešanda, co? * Držet a nepustit! * Klid domova nevydrží Laře dlouho
Staronová Lara s novými funkcemi
Tomb Raider: Anniversary je předělávkou deset let staré hry, takže zapomeňte na samozřejmosti z minulých dílů – kapesní počítač, vysílačky či v uchu zabudovaný telefon byste tu skutečně hledali marně. Přesto má staronová Lara rozhodně co nabídnout. Za novinky jde považovat kupříkladu schopnost chození po zdech (pomocí závěsného háku, ačkoliv se s ním původně nepočítalo), skákání na špičky kůlů (vskutku netradiční a originální záležitost) či výše zmiňovanou variaci bullet-time, která se využívá především při styku s bossy.
Světlé stránky hry |
|
Temné stránky hry |
|
Kapitolou samou pro sebe je pak technické zpracování. Tomb Raider: Anniversary pohání engine z předchozího dílu, jenž byl ještě o několik faktorů vylepšen. To se týká především grafického zpracování, které se sice neřadí k úplné špičce, avšak plně dostačuje současným standardům – a hlavně, hru rozběhnete i na dnes již průměrném stroji. Přesto jsou jednotlivá prostředí příjemná a sladěná spíše do temnějších barev, avšak tady je to spíše ku prospěchu věci. Potěší i pěkně zpracovaná zeleň, sluneční paprsky, či mimořádně detailně provedená voda. A perličkou je, že pokud do ní slečna Croftová skočí, a poté vyleze, trvá nějakou dobu, než zcela uschne. Na Laru jako takovou se autoři zaměřili také detailněji, prošla faceliftem který ji o deset let omladil, a to dokonce i na hrudi :-). Hudební kulisa je pak zpracována v klasickém stylu – v jednotlivých levelech časté ticho a všudypřítomný šelest doplňuje občasná přítomnost tichounkých melodií; v krizových situacích se pak zvyšuje hlasitost, která zákonitě vyvolá mrazení v zádech.
Návrat ve velkém stylu
Pokud jste v předchozích řádcích nabrali dojem, že titul je v podstatě bezchybný, dávám vám za pravdu. Tomb Raider: Anniversary je jedním z nejlepších titulů poslední doby a jeho koupi mohu doporučit nejen zarytým fanouškům. Desetileté oslavy jsou v plném proudu, přidejte se…
Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 9/10
Atmosféra: 10/10
Perfektní hra na dlouhé hodiny, která si devítkové hodnocení zaslouží. Pokud jste nikdy nehráli první díl, nepochopíte.
Celkové hodnocení: 9/10