Staré analogové mašinky
V dnešní době můžeme nalézt na burzách, inzertních serverech poměrně velké množství starých mašinek. Někdo může namítat jejich provedení, detaily atd. Ale i tak mají své kouzlo a myslím si, že je většina z nás má doma.
Bývají za přijatelné ceny oproti zánovním strojům. Můžeme koupit vrak, ale i velmi zachovalý kus, ale čím lepší stav, tím bývá dražší. Ale stane se, že koupíme i ve velmi dobrém stavu za slušnou cenu.
Když už se rozhodneme pořídit starší model pořídit, či jej od někoho dostaneme, tak by jsme měli provézt základní servis. Potřebujeme šroubovák, vždy by měl přesně pasovat na hlavu šroubku, jinak ji takzvaně "vymeleme" a pak již nelze ji rozebrat bez pomoci násilí. Dále vazelínu do převodů. Používám vazelínu Tilling. Nanášíme jí ovšem střídmě. Dále štěteček a přípravek kterým dokážeme model očistit bez poškození laku. Technický benzín poškodí lak a smyje například obtisky označení lokomotivy.
S citem rozebereme model mašinky. Je dobré si postup fotografovat, dokumentaci pak možná použijeme při sestavování. Každá mašinka je jinak konstrukčně řešena, skládání dle fotek nám ušetří nějaký ten čas.
Vnitřnosti mašinky očistíme. Nedávno jsme koupil mašinku a vevnitř byla zaschlá vazelína, která neumožňovala otáčet podvozky, v maskách podvozku byl zelený molitan, zřejmě pozůstatky krajinky z kolejiště na kterém se před tím proháněla. Převody kolikrát se dají protočit jen ztuha. To je také nutné promazat. Motorek by měl jít protočit, když ovšem s ním nelze ani pohnout, je velká šance že motorek je spálený. (Na některých e-shopech se dají občas sehnat pouhé motorky) Dále se podíváme na uhlíky, ty když jsou špatné, tak je motor hlučný, píská, jezdí trhaně a můžeme vidět jiskry. Uhlíky po rozebrání zkontrolujeme, když už máme motorek rozebraný, tak se dle mě vyplatí dát uhlíky už nové.
Podíváme se na všechny kontakty, sběrače proudu od dvojkolí atd. Případně pak důkladně očistíme. Následně všechny převody zkontrolujeme a promažeme. Zkontrolujeme žárovičky. Pak již opatrně vše začneme kompletovat. U některých mašinek se dají sehnat na internetu schémata a plánky (je lepší spolehnout se na naši fotodokumentaci, protože plánky nemusíme najít, nebo budou v malém rozlišení a zapojení nerozeznáme. Může se však stát, že lokomotiva už byla někdy rozebrána a něco je špatně zapojeno.)
Pak již si užíváme jízdy lokomotivy, servis však budeme provádět i v budoucnu, pro lepší životnost mašinky.