Čj - úterý 19.5.2020
4.B – úterý 19.5.2020
Pravopisné cvičení
Pracovat na pol--, m—t nádob--, po chv—l--, krájet cibul--, v—dět orl--, bl—zké okol--, v—kopané pařez--, krotitel se lv--, přijet do vs--, sb—rat drahokam--, ucpané potrub--, zástup-- l—dí, v hustém křov--, plout po Lab--, knedl—ky se zel—m, příbuzní z Morav--, maso s mrkv--, do troub--, hrst sol--, bušit kladiv--, na pol—ch,pevné zdrav--, ovocné šťáv--, hejno koroptv--, lesní v—l--, květ l—p-.
Souvětí
Procvičíme větné vzorce: uč. str. 79 cv. 6 Cvičení neopisujte, jen si do sešitu zapište větné vzorce. Př. V1, ale V2. …
Základní skladební dvojice – podmět a přísudek
Přísudek bývá vyjádřen slovesem v určitém tvaru, nebo tvarem neplnovýznamového slovesa být, stát se + podstatným a přídavným jménem.
Na přísudek se ptáme: Co dělá podmět?
Př. Maminka vaří. Jirka si hraje. Strýc plaval. Neučil bych se.
Babička je hodná. Tatínek byl nemocný. Ondra se stane kuchařem.
Podtrhla jsem všechny přísudky, mělo by to být podtrženo vlnovkou, ale to já na počítači neumím.
Podmět je vždy v 1. pádě. Ptáme se na něj kdo, co?
Může být vyjádřen podstatným jménem, přídavným jménem, zájmenem, číslovkou.
Př. Maminka vaří.
Nemocní chodí k lékaři.
Já vím.
Čtyři nepřišli.
Procvičíte: PS str. 62 cv.6, podtrhněte si přísudek vlnovkou, podmět rovnou čarou. Mějte se krásně! JZK