Plán učiva 2018/19
Květen + červen
Kostra člověka: chrání orgány, opora svalů
http://slideplayer.cz/slide/3251776/
Svalstvo: hladké, kosterní- příčně pruhované
https://www.veselepohadky.cz/byl-jednou-jeden-zivot-svaly-a-tuky/
Dýchací soustava:
- zajišťuje přísun kyslíku ze vzduchu do krve a odvádění oxidu uhličitého z těla.
Horní cesty dýchací: nosní dutina, nosohltan.
Dolní cesty dýchací: hrtan, průdušnice, průdušky, plíce.
Onemocnění: rýma, angína, zápal plic, astma, rakovina plic (kouření).
https://www.veselepohadky.cz/byl-jednou-jeden-zivot-dychani/
Oběhová soustava:
-srdce, cévy (žíly - krev odkysličená, tepny - krev odkysličená)
- krev rozvádí po těle kyslík, živiny, vitamíny,.
- složení krve: krevní plazma - voda + rozpuštěné živiny
červené krvinky - rozvádějí kyslík
bílé krvinky - zneškodňují škodlivé látky
krevní destičky - srážení krve
- Jan Jánský: 4 krevní skupiny
- nemoci: přenášejí se krví (AIDS, žloutenka B), anémie (chudokrevnost)
Trávicí soustava:
- zajišťuje příjem a zpracování potravy:
ústní dutina (jazyk a zuby, sliny)
hltan a jícen
žaludek (žaludeční šťávy a štěpící látky - vzniká trávenina)
tenké střevo ( důležité látky a vitamíny do krve)
slinivka břišní
tlusté střevo (1-1,5 m, zahušťuje nestravitelné zbytky)
konečník (stolice)
Slepé střevo - část tlustého střeva, při zánětu se odstraňuje.
Nemoci: zubní kaz, průjem, salmonela, žloutenka.
Nutná pestrá strava bohatá na vitamíny a dostatek tekutin!
Zuby: mléčný chrup 20 zubů, dospělý 32: pravidelné prohlídky, čištění minimálně 2x denně.
Lidský zub - stolička:
A - korunka
B - kořen
1.- zubní sklovina
2.- zubovina
3.- zubní dřeň
4.- dáseň
5.- zubní cement
5.- čelistní kost
7.- céva
8.- nerv
Vylučovací soustava
- zbavení se škodlivých odpadních látek:
ledviny - vzniká moč, párový orgán
močovody
močový měchýř
močová trubce
Onemocnění: prochladnutí, zánět močových cest, ledvinové kameny
Duben
Třídění živých organismů:
- 1. Bakterie a sinice a jiné mikroorganismy
- nejjednodušší živé organismy
- pouhým okem neviditelné
- 2. Houby
- neobsahují zelené barvivo zvané chlorofyl
- vyživují se ze zbytků v půdě
- nepohybují se z místa na místo
- jedlé (hřib pravý, suchohřib babka)
- nejedlé
- jedovaté (muchomůrka zelená, muchomůrka červená)
- mezi houby patří např. i plísně a kvasinky
- 3. Rostliny
- obsahují zelené barvivo (chlorofyl)
- nepohybují se z míst na místo
- význam rostlin – v zelených částech probíhá fotosyntéza (z vody a z oxidu uhličitého za pomoci slunečního záření vytvářejí živiny pro svůj růst a při tom uvolňují kyslík)
- dělení podle způsobu rozmnožování:
a) kvetoucí (semenné) – rozmnožují se semeny: nahosemenné a krytosemenné
podle nadzemní části dělení na byliny a dřeviny
kvetoucí rostliny např. tulipán, smrk, mrkev
b) nekvetoucí (výtrusné) – rozmnožují se výtrusy
např. kapradiny
4. Živočichové
- živí se jinými živými organizmy – rostlinami nebo živočichy
- aktivně se pohybují z místa na místo
- dělíme je na 2 velké skupiny:
A) OBRATLOVCI
a) ryby:
- mohou žít pouze ve vodě
- tělo pokryté šupinami
- dýchají žábrami
b) obojživelníci:
- dospělí jedinci žijí na souši a dýchají plícemi, vajíčka kladou do vody a jejich larvy (pulci) žijí ve vodě a dýchají žábrami
- žáby, čolci, mloci
c) plazi:
- dýchají plícemi
- tělo pokryté šupinami
- želvy, hadi, ještěři a krokodýli
d) ptáci:
- tělo přizpůsobené k letu
- tělo pokryto peřím
- přední končetiny přeměněny v křídla
- čelisti proměněny v zobák
- dýchají plícemi
e) savci:
- několik tisíc druhů
- do této skupiny patří člověk
- rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko
- dýchají plícemi
B) BEZOBRATLÍ
- nemají kostru složenou z kostí a nemají páteř
- oporu těla zabezpečují svaly a různé tělní obaly
- na Zemi více bezobratlých živočichů než obratlovců
- nejpočetnější skupina hmyz - motýli, brouci, blanokřídlí, dvoukřídlí, vážky
http://malotridka.lusa.cz/wp-content/uploads/2015/05/trideni_zivocichu.htm
http://malotridka.lusa.cz/wp-content/uploads/2015/05/trideni_rostlin.htm
PL: https://dum.rvp.cz/materialy/tridime-zivocichy.html
Poznávačka:
https://www.poznavackaprirody.cz/
Společenstvo lesa:
stromy listnaté, jehličnaté, keře, houby, byliny, bezobratlí i obratlovci (plazi, ptáci, savci, i ryby a obojživelníci).
Společenstvo vody:
dřeviny, byliny, bezobratlí, obratlovci: ryby, obojživelníci, plazi, savci, sinice a řasy.
Společenstvo pole:
(uměle vytvořeno), obiloviny, okopaniny, luskoviny, olejniny, zelenina, ovoce, textilní plodiny.
Remízek - ostrůvek nízkých stromů a keřů v polích (ochrana zvířat, zadržování vody).
Větrolam - řada stromů (ochrana před větrem).
Společenstvo okolí lidských obydlí:
(uměle vytvořeno), rostliny pro užitek (ovoce, zelenina) a pro okrasu, zpěvní ptáci, hospodářská zvířata, volně žijící savci, obojživelníci, bezobratlí, domácí mazlíčci.
uč. s. 44-47, Hravá s. 26- 27.
Březen
Příroda v ČR: film Planeta Česko
https://dum.rvp.cz/materialy/ochrana-prirody-v-cr.html
Třídění živých organismů:
Bakterie a sinice. Houby. Rostliny. Živočichové: - obratlovci, bezobratlí.
PL: https://dum.rvp.cz/materialy/tridime-zivocichy.html
Společenstva živých organismů = druhy rostlin a živočichů v určitém prostředí:
- přirozené nebo umělé
- spol. lesa, vody, pole, louky, okolí lidských obydlí
- producenti, konzumenti a reducenti.
uč. s. 44- 47, PS hravá: 26- 27
Únor
Život v oceánech a mořích
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://dumy.cz/nahled/121709
https://www.youtube.com/watch?v=Z7_brw4oa7M dno oceánu
https://www.youtube.com/watch?v=-SHF1w4h3v0 - nebezpečné plasty
uč. s. 41, Hravá s. 23
Přizpůsobivost rostlin a živočichů
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://dumy.cz/nahled/32630
uč. s. 42, Hravá s.24
Leden
Rozmanitost života na Zemi
http://drbnik.cz/casopis/predmety/prir/039.pdf
uč. s. 35 - 43, PS: s. 21- 30, Hravá s. 21- 23
Podnebné pásy:
https://slideplayer.cz/slide/3063850/
Tropický pás:
tropický deštný prales
savana
poušť
Subtropický pás
Mírný pás:
step
lesy mírného pásu
Subpolární pás:
tundra
Polární pás:
polární pustiny
Moře a oceány
Pro milovníky přírody a za záchranu ohrožených druhů zvířat:
https://www.youtube.com/watch?v=miR7ya847uY - ohrožená zvířata
https://www.youtube.com/watch?v=yBpgqrhjsL8 - změny klimatu
https://www.youtube.com/watch?v=tbkaNTOT1XU - chraňme vodu
Listopad - Prosinec
Půda:
- vzniká zvětráváním hornin (při zvětrávání se horniny rozpadají na malé části)
- na zvětrávání má vliv voda, vítr, střídání teplot, sluneční záření, rostliny a živočichové
- hornina, ze které vznikla půda, se nazývá mateční hornina
- půdu tvoří zvětralá a mateční hornina, odumřelá těla organismů (rostlin, živočichů, hub, bakterií) – čili humus, dále je v půdě půdní voda a půdní vzduch
- v půdě žije velké množství půdních organismů (půdu provzdušňují)
- půda je různě hluboká a dělí se do několika vrstev:
–humusová vrstva
- minerální vrstva
- zvětralá matečná hornina
- podloží
Půda má v přírodě velký význam:
- vsakuje se do ní voda z dešťů, která by jinak stekla do řek a mohla by způsobit povodně
- půdu potřebujeme na pěstování plodin – potravu pro člověka a zvířata
Druhy půd:
- černozem (nejúrodnější, nejvíce humusu)
- hnědozem (musí se přihnojovat)
- podzol (málo úrodná, vyskytuje se v lesích)
uč. s. 23 - 24,PS: 13 - 14, Hravá s. 12
VESMÍR
Teorie velkého třesku - před 14-ti miliardami let.
Sluneční soustava: před 4,7 miliardami let.
SLUNCE: zdroj tepla a světla, hvězda nejbližší Zemi, tvoří ji žhavé plyny.
https://www.youtube.com/watch?v=3tljuS5bjSE
http://www.brumlik.estranky.cz/clanky/prirodoveda/5.rocnik/slunce.html
Nadstandartní video pro zájemce:
SOUHVĚZDÍ: skupiny hvězd viditelné na obloze; lidé si je pojmenovali podle toho, co jim připomínaly - zvíře, člověk, věc.
https://slideplayer.cz/slide/3804064/
uč. s. 25-26, PS: s. 15, Hravá s. 15
Hvězdy jsou obvykle ve skupinách - galaxie.
Sluneční soustava : Slunce, planetky, planety se svými měsíci, komety, meteorická tělesa, prach, plyn.
https://www.youtube.com/watch?v=LFTHVP3H-m4
https://www.youtube.com/watch?v=BuCHbTphqtU&list=PLRgMg-qRRvDjIHN10Atstp7w-0PmFc4df
Merkur: nejmenší, hornina s krátery.
Venuše - Jitřenka - Večernice: stejně velká jako Země, nejvyšší teplota, horniny, činné sopky.
Země: jediná s velkým množstvím vody - život, má plynný obal, který obsahuje kyslík.
Mars: hory a sopky, "rudá planeta" - železo, voda ve stavu ledu.
Jupiter: největší planeta, stlačené plyny, má hustý plynný obal, asi kolem 60-ti měsíců.
Saturn: z plynů, obklopuje ho soustava prstenců tvořených prachem, ledem a drobnými kameny.
Uran: nejchladnější planeta, zledovatělá voda a plyn způsobují modrozelenou barvu.
Neptun: podobný Uranu, plyny a led,oběh kolem Slunce trvá 165 let.
uč. s. 27-28, PS: s. 17, Hravá s. 15-16
Pohyby Země
Střídání ročních období:
https://www.youtube.com/watch?v=7XMio1OnH7s&list=PLSb33GG3csIWqNdeOxT2h37F3pMLJ2-Ze
Střídání dne a noci:
https://www.youtube.com/watch?v=ioCO2Pl7Xt0
uč. s. 29 - 30, PS: s. 19, Hravá s. 16 -18
Říjen
- pozorování neživé přírody
http://slideplayer.cz/slide/11154260/
-nerosty a horniny, nerudní, rudy a paliva
1)
Pískovec
- vzniká usazením a zpevněním vrstev písků
- je tvořen drobnými zrnky minerálů, hlavně křemenem
- tvoří rozmanité skalní útvary
- používá se jako obkladový a sochařský kámen
Žula
- rozšířená hornina vzniklá utuhnutím magmatu
- tvoří ji minerály živec, křemen a slída
- je odolná, používá se jako stavební a sochařský kámen
Vápenec
- vzniká zpevněním vápenatých schránek mořských živočichů
- obsahuje minerál kalcit
- vytváří krasové útvary např. jeskyně s krápníky a propasti
- z vápence se vyrábí cement a vápno
Magnetit
- šedočerný minerál s kovovým leskem
- má magnetické vlastnosti
- používá se jako surovina pro výrobu železa
Drahé kovy:
Zlato
- žlutá barva, snadné zpracování, neměnný vzhled, vzácný výskyt
- hlubinné doly, povrchové žíly – rýžování
Stříbro
- bílá barva – doly (Kutná Hora)
Zlato i stříbro se využívá i v elektrotechnice: vodiče elektřiny, jemná mechanika – počítačové čipy.
http://www.brumlik.estranky.cz/file/165/nerudnisurovinya.htm
http://www.brumlik.estranky.cz/file/217/horninyanerostyprirazovani.htm
http://www.vyukovematerialy.cz/svet/rocnik4/prir1.htm
- člověk a energie - obnovitelné a neobnovitelné přírodní zdroje
https://slideplayer.cz/slide/3069533/
Energetické suroviny:
- pevná – uhlí: hnědé – povrchové doly, černé: hlubinné doly.
Hornina složená z uhlíku – čím více, tím tmavší. Tepelné elektrárny.
- kapalná – ropa: hlubinné vrty
- plynná – zemní plyn: vrty
Ropa – různobarevná, těží se společně se zemním plynem – ropovody, plynovody.
Elektrická energie:
- energie tepelná a světelná;
- elektrárny tepelné – spalují uhlí, plyn, dřevěný odpad
- jaderné – uranová ruda
- vodní
- větrné
- solární (sluneční)
Znečišťování životního prostředí. L
Neobnovitelné přírodní zdroje:
- omezené množství nerostných surovin: stavební kámen, železná ruda, paliva.
Obnovitelné přírodní zdroje:
- energie Slunce, větru, moří a řek, vnitřního tepla Země.
uč. s. 11- 22, PS: s. 9-14, hravá: s. 9 -13
Září
Opakování ze 4. ročníku: podmínky života na Zemi, počasí, podnebí, vliv životních podmínek na rostliny a živočichy.
http://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/podminky_zivota_na_zemi.htm
Člověk a neživá příroda:
- podmínky života na Zemi:
1. Vzduch
- živé organizmy dýchají
- vdechujeme vzduch s kyslíkem, vydechujeme oxid uhličitý
2. Voda
- rostliny přijímají vodu svými kořeny
- živočichové přijímají vodu přímo nebo jako součást potravy
3. Živiny
- rostliny přijímají živiny kořeny prostřednictvím vody
- živočichové přijímají živiny v potravě (masožravci, býložravci, všežravci)
humus - zásobárna živin pro rostliny
4. Teplo a světlo pocházející ze Slunce
- je nezbytnou podmínkou života na planetě Zemi, která je příznivě vzdálená od Slunce
uč. s. 6 - 10, PS: s. 4- 8, hravá: s. 2 - 8
Říjen
- pozorování neži