Jdi na obsah Jdi na menu

23. Lidské zdroje v podniku

21. 6. 2020

23. LIDSKÉ ZDROJE V PODNIKU

Personální práce
- každý vedoucí pracovník se denně zabývá personální prací
- v rámci korporace bývá často zřízen personální úsek nebo útvar
- ve větších korporacích mají tyto úseky i několik oddělení:
            - plánování zaměstnanců
            - zaměstnávání (výběr uchazečů, ukončování pracovního poměru...)
            - personálního rozvoje, pracovních vztahů
            - odměňování, péče o zaměstnance
- každý zaměstnavatel je povinen dbát a ochranu osobních údajů
- při ukončení pracovního poměru je zaměstnavatel zaměstnanci povinen vydat písemnosti s jeho osobními údaji
- v personálních plánech se nejčastěji sestavuje plán:
            - pracovních míst a jejich obsazení (předpokládaná pracovní místa + současné obsazení)
            - rozmisťování zaměstnanců (umístění zaměstnanců na místa, kde budou potřeba)
            - vzdělávání (vzdělávací akce pro zvyšování kvalifikace)
            - získávání a výběru zaměstnanců
- délka plánování závisí na charakteru zaměstnání (plány pro dělníky budou kratší než pro vysoce postavené manažery)

Stanovení potřeby zaměstnanců, kvalifikace
- každý podnikatel musí vyčíslit, kolik zaměstnanců potřebuje ke splnění svých záměrů
- stanovení počtu zaměstnanců:
            - odhadem – lze použít statistické údaje, popř. vědecké metody
            - výpočtem – k výpočtu se používají normy spotřeby práce:
                        - výkonová norma času – stanoví čas potřebný na jednotku výrobku nebo poskytnutí služby (např. 5 min na zasazení stromku)
                        - výkonová norma množství – stanoví množství výrobků (služeb), které má být vyrobeno za určitý čas (za 1 hodinu zasadit                                                                  12 stromků)
- postup výpočtu:
            - 1. stanovíme celkový čas potřebný pro výrobu (nebo poskytnutí služby) v určitém období (např. za měsíc) – podle výrobního úkolu nebo norem výkonu
            - 2. stanovíme kolik času za danou dobu (měsíc/čtvrtletí) odpracuje jeden zaměstnanec
            - 3. počet zaměstnanců 
 - přebytek zaměstnanců může nastat, pokud stoupla produktivita práce, poklesla poptávka nebo potřebujeme zaměstnance s jinou kvalifikací
- v příp. propouštění musíme postupovat podle zákoníku práce
- pokud se nejedná o trvalý pokles, můžeme také na čas zastavit ptáci nebo podporovat práci na částečný úvazek
- kvalifikace – znalosti, dovednosti a kompetence potřebné pro vykonávání činnosti, pozice nebo povolání, obvykle bývá potvrzována dokladem (vysvědčení, diplom)

Získávání zaměstnanců
- musíme mít na paměti, že získáváme-li nové lidi, jde také o to, zda bude nabídka zajímavá
- v nabídce volného místa uvádíme nejen požadavky ale i to, co nabízíme – nepřesněji popíšeme vykonávanou práci
- zákoník práce zakazuje diskriminaci z důvodu pohlaví, věku, barvy pleti atd...
- způsob výběru ovlivňuje druh práce:
            - běžné zaměstnance – vybíráme na základě osobních údajů nebo přijímacího pohovoru

            - zaměstnance pro střední úroveň – vybíráme v rámci výběrového řízení, kdy posuzujeme:
                                                           - odborné schopnosti, znalosti a kompetence (kvalifikaci)
                                                           - osobní předpoklady
            - zaměstnance pro nejvyšší úrovně (ředitelé...) – probíhá i několik kol výběrového řízení
- při výběrovém řízení:
            - začínáme písemnými podklady:
                                   - žádost o pracovní pozici a životopis
                                   - hodnotí se úroveň žádosti, formální úprava, vysvědčení, praxe, doporučení, vzdělání
            - pokračujeme pohovorem
                                   - získáme osobní dojem, doplníme příp. údaje a poskytneme info o podniku
                                   - nejčastěji je pohovor se zaměstnancem personálního odd., nebo nadřízeným
                                   - v příp. důkladnějšího posouzení můžeme využít testy, úlohy z praxe

Pracovněprávní vztah
- pracovní poměr vzniká uzavřením pracovní smlouvy
- pracovní smlouva obsahuje:
            - podstatné náležitosti            - druh práce
                                                           - místo výkonu práce
                                                           - den nástupu do práce
                                                           - bez těchto údajů je smlouva NEPLATNÁ!
            - ostatní náležitosti
                                   - musejí být sjednány, ale nemusí být uvedeny v pracovní smlouvě
                                   - sjednání mzdy, stanovení pracovní doby, ujednání dovolené
                                    - tyto údaje musí zaměstnavatel poskytnout zaměstnanci písemně
                                    - u pozic kde se reprezentuje zájem nebo názor voličů probíhá volba (starosta, předseda představenstva...)
 - určité pracovní funkce se vykonávají na základě jmenování
- samotným jmenováním pracovní poměr nevzniká, k tomu je potřeba uzavřít pracovní smlouvu

- pracovní smlouva může být na dobu:

            - neurčitou
           
- určitou (po jejím uplynutí pracovní poměr v případě neprodloužení končí)
- v pracovní smlouvě může být také dohodnuta zkušební doba (3 měsíce max.)
- někteří zaměstnanci mají pracovní smlouvu na kratší pracovní dobu – poloviční úvazek
- mimo pracovní poměr lze pracovat na základě:
            - dohody o provedení práce - činnosti, které nepřesáhnou 300 hodin ročně
                                                           - nepodléhají SP ani ZP do 10.000 Kč
            - dohoda o pracovní činnosti - pro souvislé práce

Hodnocení a rozmisťování zaměstnanců
Hodnocení
- hodnocení nejčastěji provádí bezprostřední nadřízený nebo spolupracovníci, zákazníci, odborníci...
- hodnocení může probíhat:
            - příležitostně, během práce, podle aktuální situace a formou průběžné kontroly práce
            - pravidelně, kdy se pořizují dokumenty, které se dávají do osobních materiálů
- hodnocení se využívá k odměňování, jako podklad pro rozmisťování zaměstnanců popř. ke jištění, zda je potřeba dalšího vzdělání nebo zlepšování práce
Rozmisťování zaměstnanců
- účelem rozmisťování je obsadit pracovní místa těmi nejvhodnějšími zaměstnanci
- můžeme tak řešit přebytek zaměstnanců, který vznikne v důsledku technického rozvoje nebo organizačních změn
- pracovní postup a převádění na jinou práci dává stávajícím zaměstnancům perspektivu dalšího rozvoje a zároveň zvyšuje jejich motivaci
- důležitým důvodem pro celoživotní vzdělávání je kariérní růst
- rozmístění probíhá již při přijetí- přidělením na určité pracovní místo
- poté jak se zaměstnanec osvědčil může následovat:
            - povýšení
            - přeřazení na nižší funkci
            - převedení na jinou práci
- v průběhu zaměstnání může dojít k tomu, že zaměstnavatel potřebuje zaměstnance přeložit na jiné místo -> změna místa výkonu práce, která je možná pouze se souhlasem zaměstnance

Péče o zaměstnance
- je       - povinná        - hrazení pojistného (SP a ZP),
                                   - výpočet a odvod daně
                                   - péče o bezpečnost a hygienu
         
- dobrovolná  - podpora zvyšování kvalifikace (školení)

                                   - pracovní podmínky a prostředí
                                   - benefity        - finanční příspěvky nebo poskytnutí výrobků a služeb
                                                           - stravenky, příspěvek na sport, kulturu, dopravu
                                                           - vzdělávací kurzy, školení
                                                           - používání auta, telefonu
                                                           - pružná pracovní doba, večírky a společné akce

Způsoby ukončení pracovního poměru
- pracovní poměr končí dohodou nebo výpovědí, popř. okamžitým zrušením
- to se týká i DPP a DPČ
- 1. Dohoda    - dvoustranné písemné ujednání zaměstnance a zaměstnavatele o ukončení
                        - zaměstnavatel a zaměstnanec se písemně dohodnou na dni ukončení pracovního poměru – buď s udáním, nebo bez udání důvodu
- 2. Výpověď             - jednostranné písemné rozhodnutí zaměstnance nebo zaměstnavatele o ukončení pracovního poměru po uplynutí výpovědní lhůty
                        - výpověď musí být druhému účastníkovi prokazatelně doručena
                        - pracovní poměr končí uplynutím výpovědní lhůty
                        - zaměstnavatel může ukončit prac. poměr z důvodu neuspokojivých pracovních výsledků, porušování pracovní kázně, zánik zaměstnavatele
                        - zaměstnanec může ukončit prac. poměr pokud dále nemůže svou práci vykonávat bez ohrožení svého zdraví, pokud mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu
 - 3. Okamžité zrušení pracovního poměru -okamžité ukončení zaměstnání v příp. zvlášť závažných skutečnosti
- odstupné – částka vyplácená zaměstnanci při ukončení pracovního poměru z důvodů vyjmenovaných v zákoníku práce nebo bylo-li tak mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem dohodnuto

Činnosti úřadu práce, nezaměstnanost
- podniky jsou povinni zaměstnávat určitý podíl občanů se změněnou pracovní schopností
- ÚP poskytuje:
            - informační služby v oblasti pracovních příležitostí, a to informace o:
                        - volných pracovních místech v ČR a zemích EU
                        - situaci na trhu práce v ČR a EU
                        - podmínkách zaměstnání v zahraničí
                        - možnostech dalšího vzdělávání
            - poskytuje poradenské služby pro:
                        - volbu povolání
                        - volbu rekvalifikace
                        - zprostředkování vhodného zaměstnání
                        - zabývá se politikou zaměstnanosti