13. Management
13. MANAGEMENT
- management se používá ve třech významech:
- soubor činností, které vykonávají řídící pracovníci (manažeři)
- vědní disciplína
- skupina řídících pracovníků
Manažer
- člověk, jehož rolí je působit na jiné lidi a přitom vykonávat různé funkce – plánuje, organizuje, vede, motivuje a kontroluje své podřízené
- manažeři se rozdělují do 3 úrovní:
- vrcholový management – představuje nejvýše postavené řídící pracovníky (ředitele)
- střední management – koordinuje činnost uvnitř svých útvarů (zástupce ředitele)
- nižší management – každodenní řešení aktuálně vznikajících problémů (mistři ve výrobě)
- manažer by měl mít:
- tvrdé dovednosti – vzdělání, technická odbornost, znalost daní, práva, jazyky
- měkké dovednosti – chování, umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání, ovlivňování lidí
- vlastnosti: - odolnost vůči stresu
- pracovitost
- kvalitní morální vlastnosti
- schopnost zorganizování času
- dovednosti manažera:
- komunikační (nutné k chápání a jednání)
- technické (schopnost vykonávat a rozumět práci po technické stránce)
- koncepční (představivost, analytické myšlení, schopnost posuzovat varianty řešení problému, dokázat odhad důsledků, vybrat vhodné řešení)
- předpoklady: - vrozené - komunikativnost
- inteligence, pochopení
- temperament
- získané - výchova
- vzdělání
- dovednosti
- vyjadřování
- majitel – nese podnikatelské riziko
- manažer – role vedoucího je jen profesí
- lídr – člověk, jehož schopnost je ovlivňovat lidi kolem sebe, je schopen přimět prac. k určité činnosti
Řídící činnosti
- řízení – usměrňování činností a výrobních faktorů, tak, aby byly zajištěny všechny činnosti a bylo dosaženo daných cílů
- plánování – určují se cíle, jakou činnost budeme vyvíjet, v jakém rozsahu a v jaké lhůtě CO
- organizování – určují se útvary, které budou činnost provádět, přidělí se úkoly a určí se jak budou probíhat JAK, KDO
- motivace a vedení – zaměstnanci jsou vedeni tak, aby byli ochotni plnit své cíle dané plánem; motivací pro podnikatele je zisk a pro zaměstnance mzda a odměny ZA KOLIK
- kontrola – zjišťuje se, jaký je skutečný stav, jak se liší od plánovaného stavu a proč se liší a jaké se přijímají opatření k případné nápravě; zda bylo dosaženo plán. výnosů CO BYLO
- v průběhu všech činností, z nichž se řízení skládá, je třeba přijímat rozhodnutí:
- podnikatel se rozhoduje o délce prodejní doby, o výši mzdy atd...
- řízení může být:
- koncepční (dlouhodobé) – na několik let
- jaké statky a služby budeme produkovat, v jakém rozsahu a kde
- operativní (krátkodobé) – každodenní, týdenní, měsíční, čtvrtletní
- je konkrétní, stanovuje velikost výroby, přijetí pracovníka, změny cen
Plánování
- vize – představa o budoucnosti, kam se firma chce dostat
- mise – způsob jak vizi naplnit
- plán = vytyčení cílů, stanovení cest a prostředků k jejich dosažení a termínů plnění
- plány jsou:
- strategické (dlouhodobé 4,5 let) – jak realizovat vizi
- taktické (střednědobé 2-3 roky) – na jeden či více let
- plán prodeje, výroby, nákupu, potřeby zaměstnanců
- operativní (krátkodobé) – vztahuje se k nejkratším časovým úsekům (měsíce, týdny, dny)
- vznikají na základě taktických plánů, které jsou konkretizované na kratší dobu; plány prodeje, výroby nebo nákupu
Organizování
- východ ze stanovených úkolů a z potřeby zajištění jejich splnění
firma (generální ředitel) – závod (vedoucí závodu) – podnik (ředitel) – provoz (ved. provozu)
- má dva cíle:
- vytvoření vnitřní struktury organizace (kdo a kde bude jednotlivé činnosti vykonávat)
- navržení standardizovaných pracovních postupů – vytvoření postupů, které usnadní práci
- vnitřní struktura organizace, nebo-li rozdělení oblastí zodpovědnosti může být podle:
- úseků – podle činností
- výrobků – podle druhu výrobků
- regionů – podle trhu v různých státech
- typu zákazníků – podle specifických potřeb zákazníků
- organizování pravomocí a odpovědností:
- liniovou strukturou – každý zaměstnanec má 1 nadřízeného
- funkcionální strukturou – podřízení podléhají několika nadřízeným, každý je specialistou ve svém oboru, podnik řízen ředitelem, který může mít několik odborných náměstků (výrobní, prodejní, ekonomického, personálního)
- liniově-štábní strukturou – vedoucí nemusí být odborně zdatný ve všech oblastech
- maticová struktura – na zaměstnance více nadřízených
- organizační struktura: - úseková - výrobní
- zásobování
- prodejní
- provozní
- technický
- výrobková – vyrábí více výrobků
- liniová – má jen jednoho nadřízeného
- funkciová – každý má svého vedoucího
- štábní – v čele vysoce kvalifikovaný odborník
Vedení a motivování zaměstnanců
- vedení – proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance, aby byly dosaženy cíle dané plánem
- motivování – proces, kdy se manažer snaží, aby při plnění těchto cílů byly co nejvíce uspokojovány potřeby zaměstnanců
- pro správnou motivaci je potřeba znát potřeby svých zaměstnanců
- pozitivní motivace – vytváří příznivý postoj k úkolům, dává pocit dobře vykonané práce, jedná se např. o udělení odměny; je účinnější než negativní motivace
- negativní motivace – spočívá v hrozbách a trestech; vyskytuje se u netvůrčích, monotónních prací a u zaměstnanců s nepříliš dobrým vztahem k práci
- na motivy působíme pomocí stimulů
- hmotné stimuly – představují mzdu, peněžité a věcné odměny, ale také pokuty, srážky ze mzdy
- nehmotné (morální) stimuly – působí na naši psychiku, pochvaly, diplomy, vyznamenání, ale také důtky, pokárání apod.
- motivace je také dána potřebami člověka, které nejsou rovnocenné
- pyramida potřeb: 1. fyziologické potřeby (obživa, rodina, prac. podmínky)
2. potřeba existenční jistoty a bezpečí (pracovní místo, ZP a SP)
3. sociální potřeby (mezilidské vztahy na pracovišti, kolektiv)
4. uznání a uspokojování práce (společenské uznání výsledků práce-odměny, pochvaly, povýšení, společenské postavení)
5. seberealizace (ztotožnění vykonávané práce s pocitem osobního rozvoje a společenského uplatnění
- vedení zaměstnanců je proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance takových způsobem, aby plnili cíle organizace
- McGregorova: - teorie X – podřízený považuje zaměstnání za nutnost k obživě,
- zaměstnanec nemá ambice, vyhýbá se odpovědnosti, pasivní postoj k úkolům
- manažer musí dávat přesné příkazy, neustále kontrolovat
- teorie Y – podřízený má pozitivní vztah k práci
- zaměstnanec se seberealizuje, je aktivní
- manažer preferuje volné, demokratické vedení, kdy využívá samostatnosti podřízených
Kontrola
- zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným, např. zjištění velikosti prodeje, ověření dodržování norem, pracovní doby, splnění příkazu
- pokud se skutečnost odchyluje od předpokladu, musí být zjištěny příčiny a přijata příslušná opatření
- audit - vnitřní – představuje nestranné prověřování zaměstnanci dané korporace
- často se zjišťuje, zda jsou dodržovány postupy a směrnice
- vnější – provádí nezávislá osoba (ověřování účetní závěrky)
- může být: - úplná – (stoprocentní) kontrola všech jevů
- částečná - (výběrová) namátková kontrola
- časová – (preventivní)
- následková
Styly vedení
- autokratický styl
- přesné příkazy, bez ohledu na jiné návrhy a náměty; detailní kontrola splnění
- demokratický styl
- ohled na názory jiných, konečné rozhodnutí však manažer provádí sám a také kontroluje jeho plnění
- liberální styl
- nepoužívá přímé řídící příkazy
- úkolem vedoucího je vytvářet podmínky pro dobrou práci a organizovat týmovou spolupráci
Rozhodování
- činnost probíhající celým řízením
- na základě určité situace dáno několik variant řešení (důsledků)
- výběr jedné možnosti z několika dalších
- dobrý manažer či podnikatel by měl být schopen vybrat řešení nejlepší
- rozhodování za relativní jistoty
- máme-li několik možností řešení určité situace a dokážeme-li odhadnout, jaké důsledky každé takové řešení bude mít
- rozhodování za nejistoty (pomocí manažera intuice)
- metody pomáhající při rozhodování:
- „více hlav více ví“ (Think Tank-zásobárna nápadů) – obrátím se na své spolupracovníky a další lidi v okolí s předpokladem, že někdo z nich bude mít dobrý nápad
- brainstorming – tvoření námětů které mají vést k řešení určitého problému ve skupině
-brainstorming má přesný postup:
- seznámení s pravidly
- rozcvička – navození atmosféry tvůrčího myšlení
- předložení problému – nástínění problému a cesta k jeho řešení
- shromáždění námětů – náměty k danému tématu; zákaz kritizování
- vyhodnocení námětů – nejlepší nápady doporučeny k propracování
- brainwriting – písemná podoba brainstormingu (náměty na papír, výměna, přezkoumání, vyhodnocení)
Trendy v managementu
- firemní kultura – zavedený způsob jednání mezi zaměstnanci
- mezi prostředky firemní kultury patří:
- symboly - uměle vytvořený znak
- představy – myšlenky zaměstnanců
- hodnoty – všeobecné podvědomý o tom co je dobré a špatné
- rituály – zaběhlý způsob jednání a řešení problémů
- hrdinové – skutečné imaginární osoby, sloužící jako vzor ideálního pracovníka
- na tohle působí 2 vlivy: - vnější (konkurence, postavení na trhu)
- vnitřní (prostředí, zaměstnanci, ohodnocení)
- současné trendy:
- outsourcing – firma neřeší problémy, ale má na to firmu jinou (údržba, mzdy), jedná se o úsporu nákladů
- franchising – pronájem práv k podnikání (CrossCafe, McDonald’s, ...)
- job rotation (rotace práce) – dočasné vyměnění stávající pozice za jinou
- management podle cílů je metoda založená na stanovení a vzájemném odsouhlasení cílů mezi nadřízenými a podřízenými a následném vyhodnocení úspěšnosti
- koučování – učit a vést k správnému cíly, metoda vedení lidí